Co to jest UX i dlaczego jest ważne dla e-sklepu?
UX to doświadczenie użytkownika i jego wrażenia z interakcji ze stroną. Jego rola jest coraz bardziej istotna w e-commerce. Co składa się na UX e-sklepu?
Zgodnie z danymi NapoleonCat, w październiku 2021 r. konto na platformie LinkedIn miało ponad 4,5 miliona Polaków. Jak możesz dotrzeć do tej grupy? Prawdopodobnie korzystasz już z LinkedIna, aby utrzymywać relacje ze swoimi kontaktami biznesowymi lub aby rekrutować pracowników. Ale czy wiesz, że możesz również wykorzystać ten serwis w swojej strategii marketingowej? W artykule doradzamy, jak promować biznes na LinkedInie bez płacenia za reklamy!
W artykule...
📚Przeczytaj też: Grupy docelowe w social mediach
Obecnie z LinkedIna korzysta ponad 4,5 mln Polaków. Dla porównania, w Wielkiej Brytanii jest to 32 mln użytkowników, we Francji – 23 mln, we Włoszech – 16 mln, w Hiszpanii – 15 mln, w Niemczech – 12 mln…[i] w skrócie – na platformie tej jest wielu potencjalnych klientów. Teraz możesz myśleć, że wszyscy ci ludzie są tam wyłącznie w celach biznesowych, więc jeśli prowadzisz sprzedaż B2C, to nie przyda Ci się konto w tym serwisie. Nic bardziej mylnego!
W końcu każdy, kto pracuje, jest również konsumentem. Nie zaszkodzi więc przypomnieć o tym klientowi, gdy podczas pracy przegląda swój LinkedIn.
Wiemy więc, że w LinkedInie drzemie spory potencjał i warto sprawdzić, czy ta forma marketingu jest dla Ciebie. Ale możemy też śmiało założyć, że (zwłaszcza na początku) chcesz wydać na nią jak najmniej. Dobra wiadomość jest taka: istnieją strategie marketingowe, które pozwalają na darmową promocję na LinkedInie! W poniższych sekcjach wyjaśniamy, w jaki sposób.
Krok pierwszy to oczywiście założenie profilu. Nie będziemy wchodzić w szczegóły, jak to zrobić, ale damy Ci kilka małych wskazówek:
URL: wybierz dobry publiczny adres URL. Powiedzmy, że istnieje kilka firm o nazwie Games – nie nazywajmy ich więc Games123, ale na przykład GamesPL.
Design: zadbaj o ładny, estetyczny nagłówek dla swojej strony. To rzecz, która jako pierwsza rzuca się w oczy i stanowi on Twoją wizytówkę. Upewnij się też, że jakość zdjęć jest wysoka – te o niskiej jakości nie wyglądają wiarygodnie!
Zdjęcie profilowe: ustaw rozpoznawalne zdjęcie profilowe, na przykład swoje logo.
Link do strony internetowej: zawsze umieszczaj w swoim profilu link do swojego e-sklepu.
Zadbaj też o skonfigurowanie wizytówki w Google Moja Firma, by zwiększyć widoczność swojego biznesu. Pobierz bezpłatny poradnik:
Podstawa to znajomość algorytmu LinkedIna. Po zamieszczeniu posta (na LinkedIn nazywają się one publikacjami) istnieje kilka opcji interakcji: „Poleć”, „Gratulacje”, „Wsparcie”, „Super”, „Wnikliwe”, „Interesujące”, a także zostawić komentarz lub udostępnić.
LinkedIn ocenia Twoją publikację na podstawie pewnego rodzaju punktacji. Komentarz jest wart więcej niż polecenie, a udostępnienie jest warte więcej niż komentarz.
Twoja publikacja przechodzi następnie przez 4 fazy, związane ze stopniami kontaktów. Kliknij tutaj, aby przeczytać, co LinkedIn rozumie jako stopień kontaktu.
W pierwszej fazie wkład trafia do skrzynki odbiorczej Twoich kontaktów pierwszego stopnia. Są to osoby, z którymi masz bezpośredni kontakt. Twoja publikacja jest tymczasowo pokazywana w tych połączeniach, a dobra interakcja oznacza przejście do fazy drugiej.
W fazie drugiej Twoja publikacja zostaje wysłana do Twoich połączeń drugiego stopnia w ciągu najbliższych 9 godzin. LinkedIn ponownie przygląda się interakcjom i sprawdza, czy post nie jest spamem.
W fazie trzeciej Twoja publikacja zostaje wysyłana do połączeń trzeciego stopnia przez następne 24-36 godzin.
W czwartym i ostatnim etapie Twoja publikacja jest analizowana przez LinkedIn, a wnioski są przesyłane do centrali platformy w celu jej dalszego rozwoju.
📚Przeczytaj też: Zakupy w aplikacjach i social mediach: generuj sprzedaż w e-sklepie
Istnieje kilka sposobów na zwiększenie liczby interakcji z odbiorcami. Możesz oznaczać użytkowników, ale pamiętaj, aby wybierać tylko tych, którzy polecają Twoje wpisy i są dla niego istotni. Nie zaleca się więc oznaczania kontaktów drugiego i trzeciego stopnia.
Możesz więc np. zadawać swoim odbiorcom pytania w komentarzach. To sprawi, że ludzie zareagują na Twoją publikację (a komentarze są warte więcej niż polubienia). Zainspiruj swoją publiczność, rozpocznij dyskusję. Na przykład: „Ciemna, mleczna czy biała czekolada?”. Albo jeśli sprzedajesz gry: „Monopoly czy Chińczyk?”. Możesz również zadać im pytanie: „Z jakim elementem garderoby wiążą się Twoje szczególne wspomnienia?”. Nie musi to być nic kontrowersyjnego, byleby tylko rozpoczęło dyskusję lub rozmowę.
Jeśli próbujesz zachęcić odbiorców do dzielenia się Twoją publikacją, pamiętaj, żeby uniknąć posądzenia o spamowanie. Możesz za to np. umieścić tam kod rabatowy. Użytkownicy uwielbiają dzielić się tego typu treściami.
Weźmy za przykład poniższy post: zawiera on ciekawostek na temat wykorzystywania LinkedIna do promocji marki. Autor pisze na końcu, że po zostawieniu komentarza o treści „Tak”, otrzymasz jeszcze więcej informacji, zaś za podzielenie się publikacją zyskasz specjalny kod dostępu do oferowanego narzędzia. Jest to bardzo dobry sposób na zwiększenie interakcji z obserwującymi.
Widzisz jednak, co jest nie tak z tą publikacją? Jest on o wiele za długi. Trzymaj się lepiej krótkich treści – nikt nie zagląda na media społecznościowe po to, by czytać bloki obszernych tekstów.
Napisałeś świetny post, aby przyciągnąć ludzi do swojego sklepu. Oczywiście chcesz dodać swój link w publikacji, by pozyskać klientów. Wcześniej linki można było umieszczać wyłącznie w komentarzach – LinkedIn przyznawał ujemne punkty za umieszczanie odnośników w samej publikacji. Na szczęście już tak nie jest! Pamiętaj więc, aby umieścić link w samym poście, aby klienci mogli szybko przejść do strony Twojego e-sklepu.
Ostatnim, ale być może najważniejszym punktem, jest struktura publikacji. Nie chodzi tylko o to, aby była ona widoczna dla jak największej liczby osób, ale także by użytkownicy na nią reagowali.
Zacznij od chwytliwego pierwszego zdania. Jeśli to zdanie nie jest wystarczająco interesujące, czytelnik szybko przewinie stronę dalej. Czasami dobrym wyjściem jest podanie ciekawej statystyki. Na przykład: „Konto na platformie LinkedIn ma ponad 4,5 miliona Polaków. Jak możesz dotrzeć do tej grupy?”.
Streść krótko, do jakiej strony prowadzi link lub o czym jest filmik na dole posta. W ten sposób czytelnik wie, czego się spodziewać, a Ty zachęcisz go do zwrócenia większej uwagi na Twoje treści.
Nie używaj zbyt precyzyjnych hashtagów w swoich publikacjach. To działa tylko na Twitterze! Zamiast tego powinieneś użyć słów kluczowych. Załóżmy, że piszesz post o marketingu na LinkedInie. Warto byłoby użyć więc takich hashtagów, jak: LinkedIn, marketing, e-commerce, social media i tak dalej. Działa to trochę jak SEO – użyj takich terminów, których ludzie będą szukać.
📚Przeczytaj też: Jak ulepszyć marketing w social mediach za pomocą hashtagów?
W skrócie – jak upewnić się, że Twoja publikacja na LinkedInie dociera do dużej grupy odbiorców bez konieczności płacenia za reklamy?
Upewnij się, że masz dobry profil.
Zadbaj o interakcję w swojej publikacji.
Umieszczaj linki bezpośrednio w publikacji, a nie w komentarzach.
Upewnij się, że Twój post ma właściwą strukturę.
Pamiętaj: to nie jest recepta na podwojenie swoich wyników już następnego dnia. Nadal ważne jest regularne publikowanie wpisów w celu rozbudowania sieci.
[i] stan na październik 2021, dane za: napoleoncat.com
Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. niderlandzkim: LinkedIn-marketing zonder te betalen
04.01.2023UX to doświadczenie użytkownika i jego wrażenia z interakcji ze stroną. Jego rola jest coraz bardziej istotna w e-commerce. Co składa się na UX e-sklepu?
Black Friday oraz Cyber Monday – sprawdź, jak przygotować swój sklep, aby przeprowadzić promocję zgodnie z prawem.