Skuteczny marketing na Twitterze – 9 wskazówek

Rozważasz założenie konta na Twitterze dla swojego sklepu internetowego już od jakiegoś czasu, ale nie jesteś pewien co do wynikających z tego korzyści marketingowych? Nawet jeśli Twitter bardzo różni się od innych sieci społecznościowych – dobra strategia może naprawdę zwiększyć konwersję i świadomość Twojego sklepu w krótkim czasie!

Na Twitterze najważniejsze jest, aby uważać na znaleźć odpowiedni „ton”, regularnie wchodzić w interakcje z obserwującymi i być na bieżąco.

Ale, przy odpowiedniej strategii, Twitter może pomóc także w pracy nad reputacją marki i utrzymać lepsze relacje z klientami. W tym artykule podajemy kilka przydatnych wskazówek, jak skutecznie zaprezentować swój biznes na tej wpływowej platformie.

Twitter – kluczowe dane

Z około 330 milionami aktywnych użytkowników miesięcznie i ponad 500 milionami tweetów publikowanych codziennie, Twitter nie może konkurować z gigantami – Facebookiem i Instagramem, ale jest jednym z najpopularniejszych serwisów społecznościowych na świecie.

Większość jego użytkowników jest w wieku od 35 do 65 lat. W przeciwieństwie do innych portali społecznościowych, 66 proc. użytkowników Twittera to mężczyźni, w porównaniu do zaledwie 34 proc. kobiet.

To właśnie ze względu na tę specyfikę, Twitter może być idealnym uzupełnieniem i wzmocnieniem Twojego marketingu w sieci. Platformy takie jak Instagram i TikTok adresowane są do zupełnie innej grupy docelowej: ich użytkownicy są głównie poniżej 35. roku życia i istnieje pewna równowaga płci. Korzystając z Twittera, masz więc możliwość dotarcia do nowej grupy potencjalnych klientów.

Najważniejsze pojęcia związane z Twitterem

Czujesz się trochę zagubiony, kiedy słyszysz takie określenia jak "tweet", "retweet" i "hashtag"? Żaden problem! Poniżej podsumowaliśmy najważniejsze terminy, które należy znać, aby być przygotowanym na obecność na tym portalu.

Tweet: krótka wiadomość umieszczona na Twitterze (maksymalnie 280 znaków)

Tweetować: umieścić wiadomość (tweet) na Twitterze

Retweetowanie: udostępnianie tweeta innego użytkownika.

Oś czasu: pokazane w porządku chronologicznym tweety zamieszczane przez osoby, które obserwujesz

Hashtag: " # " - to najważniejszy symbol na Twitterze. Użytkownicy umieszczają go przed odpowiednim słowem kluczowym i w ten sposób klasyfikują tweet w danej kategorii. Klikając na hashtag, wyświetlane są wszystkie posty opatrzone tym samym znacznikiem.

Trendy: tematy i hashtagi, które są obecnie najczęściej używane przez twitterów w Twojej okolicy

Wzmianki: możesz wspomnieć o innym użytkowniku Twittera w swoim tweecie, używając symbolu "@".

Teraz, gdy najważniejsze terminy są dla Ciebie nieco bardziej przejrzyste, jesteś gotowy do opracowania własnej strategii marketingowej!

9 wskazówek do opracowania skutecznej strategii na Twitterze

W Stanach Zjednoczonych prawie dwie trzecie firm używa Twittera do celów marketingowych. Badania wykazały, że ponad 90 proc. osób, które śledzą przedsiębiorstwa na tej platformie już kupili jeden z ich produktów lub zamierzają to zrobić po natknięciu się na jej promocję.

Pomimo tych przekonujących argumentów, wiele europejskich firm wciąż waha się przed włączeniem Twittera do swojej cyfrowej strategii marketingowej.

Portal społecznościowy jest znany z szybkiego stylu i rozwija się dzięki aktywności użytkowników. To zaś sprawia, że Twitter działa zupełnie inaczej niż inne portale społecznościowe, w których możecie być już aktywni. Na Twitterze reagowanie na wiadomości, używanie odpowiedniego „tonu” i publikowanie we właściwym czasie są absolutnie niezbędne, aby przyciągnąć uwagę nowych obserwujących. Dlatego też konieczne jest opracowanie własnej strategii treści na przestrzeni czasu.

#1 Uzupełnij swoje konto

Jeśli chcesz, aby Twoja firma była aktywna na Twitterze, ważne jest oczywiście, aby Twoje konto zrobiło dobre pierwsze wrażenie na potencjalnych klientach. Aby to zrobić, musisz najpierw uzupełnić je tak, by pasowało do wizerunku Twojej marki.

Przede wszystkim jednak należy zastanowić się, do jakiej grupy docelowej chcesz się zwracać na Twitterze. Jeśli znalazłeś odpowiedź na to pytanie, zawsze pamiętaj o swoich odbiorcach przed jakąkolwiek aktywnością na platformie.

Aby móc w pełni wykorzystać potencjał Twittera, Twoje konto biznesowe musi być kompletne. Oznacza to, że trzeba znaleźć odpowiednią nazwę, wybrać dobre zdjęcie profilowe i baner, a także atrakcyjny opis.

Nazwa użytkownika

Nazwa powinna być możliwie jak najprostsza i najbardziej trafna, by klienci mogli łatwo znaleźć Cię na platformie. Jest to unikalny identyfikator Twojej firmy (na przykład: @trustedshops). Nie bądź zbyt kreatywny. Najlepsza praktyka to używanie nazwy, która jest identyczna z tą używaną w innych serwisach społecznościowych.

Dobór zdjęć

Zdjęcie profilowe przyczynia się do pierwszego wrażenia, ponieważ pojawia się między innymi bezpośrednio obok wszystkich Twoich publikacji. Z tego powodu zalecamy wykorzystanie zdjęcia, które reprezentuje Twoją markę. Może to być logo firmy lub kombinacja kolorów związanych z Twoją marką.

blogTitle-branding_guide

I tak jak zdjęcie profilowe powinno być raczej stałe, tak przydatna po pewnym czasie może być zmiana zdjęcia w tle. Można go wybrać na przykład na podstawie bieżącej kampanii lub dostosować do danej pory roku. Zawsze jednak upewniaj się, że rozdzielczość obrazu jest optymalna.

Opis/bio

Bezpośrednio pod Twoim zdjęciem profilowym masz możliwość napisania krótkiego opisu (maksymalnie 160 znaków), aby uczynić Twoją firmę atrakcyjną dla nowych subskrybentów. Działa tutaj zasada im mniej, tym lepiej. Najważniejsze w tym miejscu jest opisanie Twojej marki w krótkim zdaniu lub umieszczenie tam hasła przewodniego firmy.

Uwaga: Przedsiębiorstwa są zobowiązane do zamieszczenia w opisie informacji prawnej. W tym celu na końcu bio można umieścić link do tych danych na stronie.

#2 Bądź na bieżąco

Staraj się zawsze mieć na uwadze złotą zasadę Twittera:

Użytkownicy Twittera chcą wiedzieć, co dzieje się w czasie rzeczywistym.

Właśnie z tego powodu szczególnie ważne jest, aby być na bieżąco ze swoim rynkiem. Dowiaduj się o aktualnych trendach w branży, zainteresowaniach odbiorców docelowych, tym, co robią Twoi konkurenci, a także dziel się najnowszymi wiadomościami i wydarzeniami, które Cię interesują.

Przydatne może być również stworzenie strategii social listeningu. Pozwala dowiedzieć się ono, co Twoi klienci myślą o marce, produktach i usługach. To monitorowanie, analizowanie, reagowanie na informacje zwrotne i uczestniczenie w dyskusjach, a w efekcie – szansa na zbudowanie relacji z klientami i dowiedzenie się, czego oczekują od twojej marki.

#3 Zbuduj sieć

Kiedy zaczynasz na Twitterze, zainwestuj czas w tworzenie sieci.

Śledź więc:

  • wydarzenia i konwersacje, które mogą mieć znaczenie marketingowe dla Twojej marki,

  • swoich konkurentów, by poznać ich strategię,

  • influencerów czy dziennikarzy, z którymi planujesz współpracować w przyszłości i skontaktuj się z nimi.

Dzięki tym powiązaniom możesz opracować jeszcze bardziej efektywną strategię, ponieważ będziesz wiedział, jak wyróżnić się na tle konkurencji, a może nawet sam nawiążesz kilka nowych kontaktów biznesowych.

💡Zorganizuj się za pomocą list na Twitterze! Dzięki nim możesz uporządkować swoją oś czasu, grupować użytkowników, których śledzisz oraz ich tweety według określonych tematów. Listy można tworzyć samodzielnie lub obserwować publiczne listy innych osób.

Nouveau call-to-action

#4 Opracuj unikalny język marki

Sukces na Twitterze osiągniesz tylko wtedy, gdy opracujesz unikalny styl swoich tweetów.

Znajdź taki, który pasuje do Twojej marki i sprawi, że staniesz się tak wyjątkowy i rozpoznawalny, jak to tylko możliwe. Zadecyduj, czy wolisz raczej informować swoich obserwujących (np. o nowych produktach), czy raczej publikować luźniejsze i mniej zobowiązujące treści.

*Porada*: Bądź kreatywny, ale pamiętaj o prostocie! Zwięzłe tweety zawierające konkretną wiadomość są bardzo popularne wśród użytkowników Twittera, którzy zwykle spędzają nie więcej niż 2 sekundy na zapoznawaniu się z komunikatem.

Możesz również retweetować tweety z wartościami bliskimi dla Twojej marki.

💡Testuj różne czasy i dni publikacji, aby dowiedzieć się, która strategia ma najlepszy wskaźnik zaangażowania. Zmierz swoje statystyki za pomocą narzędzi analitycznych. Na przykład, użyj Twitter Statistics, aby zobaczyć, co działa najlepiej. Więcej informacji na ten temat można znaleźć tutaj.

#5 Użyj elementów wizualnych

Według Twittera, treści ze zdjęciami, grafiką, filmami (5-15 sekund) i GIF-ami otrzymują średnio o 35 proc. więcej retweetów niż publikacje bez materiałów wizualnych.

Spróbuj więc dodać takie elementy do swoich komunikatów, aby uczynić je nie tylko bardziej interesującymi i atrakcyjnymi dla Twoich subskrybentów, ale także przekazać i wzmocnić przekaz marki.

trimuph visuels

Pamiętaj jednak o zachowaniu różnorodności.

#6 Używaj hashtagów

Teraz dochodzimy do jednego z kluczowych czynników sukcesu na Twitterze – hashtagów. To właśnie tej platformie społecznościowej przypisuje się wzrost popularności tego symbolu. Znak # jest integralną częścią tego portalu. Badania wykazały, że dobre wykorzystanie hashtagów znacznie poprawia widoczność konta i może znacznie zwiększyć Twoją konwersję.

Jeśli umieścisz odpowiednie hashtagi w swoich tweetach, dotrzesz do większej liczby użytkowników, a tym samym – potencjalnych nowych klientów Twojego sklepu.

Ważne: ogranicz się do jednego lub dwóch hashtagów na wpis.

#7 Stwórz harmonogram publikacji

Jak już wiesz, powodem, dla którego Twitter jest tak popularny jest to, że użytkownicy dowiadują się, co dzieje się w czasie rzeczywistym. Ale dla ciebie oznacza to, że internauci widzą Twoje tweety tylko wtedy, gdy są obecnie aktywni. Niewiele osób chce przewijać wiadomości.

Dlatego ważne jest, aby zaplanować swoje publikacje w czasie, gdy aktywnych jest wielu użytkowników reprezentujących Twoją grupę docelową. Dzięki temu posty nie zgubią się w masie innych tweetów. Zorganizuj się więc, tworząc harmonogram publikacji.

*Wskazówka*: Planując tweety, weź pod uwagę również święta państwowe, nadchodzące targi, premiery nowych produktów, itp.

Kiedy jest najlepszy czas na publikację?

Jeśli Twoje konto jest zorientowane na B2C, tweetuj w sobotę i niedzielę w porze lunchu lub późnym popołudniem, ponieważ są to pory, które pozwalają Ci uzyskać najlepsze zaangażowanie od grupy docelowej.

Jeśli zaś Twoje konto jest bardziej zorientowane na B2B, celuj w dni robocze. Najskuteczniejszym sposobem jest tweetowanie w czasie przerw między 12.00 a 15.00 oraz na koniec dnia, po pracy, między 17.00 a 18.00.

hashtag

#8 Wchodź w interakcje z obserwującymi

Twitter to idealna platforma do kontaktowania się z klientami. Regularnie komunikuj się z obserwującymi (najlepiej za pośrednictwem prywatnej wiadomości), szybko odpowiadaj na pytania i informuj swoich klientów o nowych wydarzeniach.

💡Zalecamy, aby od czasu do czasu zadawać pytania w swoich tweetach i organizować ankiety. W ten sposób utrzymujesz bardziej osobiste relacje z klientami i masz możliwość odpowiadać na ich życzenia.

#9 Rozpocznij kampanię reklamową

Teraz, gdy wiesz jak tworzyć treści na Twitterze, możesz pomyśleć o rozpoczęciu kampanii reklamowej.

❗Zalecamy jednak, aby poczekać z tym działaniem, aż zbudujesz swoją własną społeczność i zapoznasz się z różnymi funkcjami Twittera.

Korzyści z reklamy na Twitterze obejmują lepszą promocję Twoich produktów, dotarcie do większej liczby potencjalnych klientów i nowych obserwujących oraz zwiększenie ruchu na koncie i stronie e-commerce.

Istnieją trzy różne rodzaje reklamy na Twitterze: tweety sponsorowane, konta sponsorowane i trendy sponsorowane. Kampanie reklamowe możesz kierować do konkretnych odbiorców, np. w zależności od konkretnej lokalizacji lub zainteresowań. Więcej informacji można znaleźć tutaj.

Może to być dla Ciebie świetna okazja, aby zwiększyć sprzedaż i świadomość marki.

Podsumowanie

Kluczowe czynniki do osiągnięcia sukcesu na Twitterze to:

  • sprawienie, aby Twoja marka była wyjątkowa poprzez rozwijanie własnego stylu treści i przyciąganie nowych subskrybentów,

  • regularne twittowanie i planowanie publikacji,

  • bycie zwięzłym i niespamowanie obserwujących,

  • używanie elementów graficznych – doprowadzi to do większego zaangażowania niż sam tekst,

  • używanie jednego lub dwóch hashtagów na tweeta,

  • kontaktowanie się z obserwującymi i szybkie udzielanie odpowiedzi,

  • mierzenie statystyk za pomocą narzędzi analitycznych Twittera.

👉Teraz wszystko zależy od Ciebie – tweetuj, retweetuj i daj się zainspirować! Powodzenia! 🍀

Nouveau call-to-action

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. francuskim: 9 conseils pour réussir votre marketing sur Twitter

04.04.2022
Select Country: