7 porad, jak zwiększyć zasięg na Facebooku

Posty na Facebooku docierają do niewielkiej liczby fanów? To typowa sytuacja - Facebook chce, abyśmy inwestowali swój budżet w reklamy. Mimo że inwestycja w reklamy na Facebooku może być bardzo opłacalna, nadal istnieje kilka sposobów, aby zwiększyć zasięg organiczny i w ten sposób dotrzeć do grona własnych fanów.

blogTitle-facebook

Według informacji uzyskanych przez portal AdAge, Facebook zamierza stale ograniczać zasięg organiczny. W tym tonie wypowiedział się rzecznik portalu społecznościowego: Najlepszym sposobem na to, aby publikowane treści były przeglądane, jest ich opłacenie.

Statystyki potwierdzają, że powyższe stwierdzenie jest jak najbardziej prawdziwe i skutecznie wdrażane w życie.

Jednak nadal istnieje kilka sztuczek, które pomogą zwiększyć zasięg naszego fanpejdża, docierając do dużej części naszych fanów.

Poniżej znajdziesz 7 porad, dzięki którym uzyskasz większy zasięg organiczny na Facebooku:

Porada 1: Jakość zamiast ilości

Facebook chce pokazywać użytkownikom interesujące treści, czyli takie, dzięki którym spędzą więcej czasu na Facebooku.

W zależności od odbiorcy może być to coś zabawnego, emocjonalna historia lub wyszukana sentencja. Im dłużej użytkownik pozostanie na stronach Facebooka, tym więcej reklam można wyświetlić, a zarobki portalu będą większe.

Dlatego promowane są treści, które pomagają w realizacji tego celu. To nie przypadek, że zdjęcia noworodków i fotografie ślubne tak często pojawiają się w kolumnie aktualności. To właśnie na nie najchętniej reagują użytkownicy.

Przed publikacją jakiejkolwiek treści na Facebooku warto zastanowić się, czy jest ona dość interesująca, aby przerwać przewijanie ekranu przez użytkowników.

Kto nie posiada wyspecjalizowanego działu ds. mediów społecznościowych, ten wie doskonale, ile czasu pochłania przygotowanie postów. Dlatego zamiast publikowania pięciu zdjęć produktów na dzień, lepiej zastanowić się, w jaki sposób zaoferować swoim fanom wartość dodaną.

Można publikować jeden wpis wysokiej jakości na dzień zamiast pięciu nudnych.

Ta wartość dodana nie oznacza, że życie użytkowników ma się odmienić. Chodzi raczej o uśmiech, reakcję lub myśl „tak, wiem, jak to jest”.

Takie posty wysyłają do Facebooka pozytywny sygnał: gdy coś publikujesz, użytkownicy reagują, a nie ignorują.

W zamian portal odwzajemnia się większym zasięgiem organicznym. W przypadku stron często publikujących posty kwalifikowane przez użytkowników jako spam, jakiekolwiek polubienie można uważać za sukces.

Dlatego należy uważać na to, aby treści przeznaczone dla fanów były zajmujące i wywoływały reakcję.

Inną ważną kwestią, na którą należy zwrócić uwagę, jest to, czy publikowane obrazy, wideo lub tekst są wyjątkowe. Podobnie jak Google, także i Facebook preferuje unikalne treści.

Porada 2: Wideo to przyszłość

Materiały wideo są przyszłością Internetu. Przynajmniej na to się zanosi.

Każdy, kto jest na bieżąco z Facebookiem, zapewne zauważył duży wzrost liczby postów wideo. Najwyraźniej Facebook rzuca wyzwanie portalowi YouTube, publikując więcej interesujących filmów w kolumnie aktualności.

Ten trend może działać na korzyść Twojego fanpejdża. Można to osiągnąć w następujący sposób:

  • przedstawić zdjęcia produktów jako pokaz slajdów,
  • animować posty i zamienić je w krótkie filmy,
  • prezentować produkty tygodnia jako mini-show,
  • odpowiadać na pytania klientów za pośrednictwem filmu,

Format transmisji na żywo (live) jest nadal bardzo popularny – preferują go zarówno użytkownicy, jak i algorytm Facebooka. Wideo na żywo są umieszczane niemal na samej górze kolumny aktualności.

Czy masz nowy, świetny produkt, który chcesz przedstawić w ramach audycji live? A może zastanawiasz się na zastosowaniem teleshoppingu na portalu Facebook? Chcesz opublikować unikalne wideo z cyklu „za kulisami”? Sesja pytań i odpowiedzi na żywo?

Możliwości są niemal nieograniczone. Warto eksperymentować, aby przekonać się, co najlepiej trafia do fanów i innych użytkowników.

Porada 3: Zasada 80/20

To jest prawdopodobnie najważniejszy punkt, który warto uwzględnić, aby zapewnić rozrywkę adresatom postów i jednocześnie zwiększać obrót.

Zasada jest prosta: 80 proc. treści nie dotyczy sprzedaży i służy wyłącznie do celów rozrywkowych oraz do przywiązania odbiorców do swojej marki lub sklepu online.

Jeśli 80 proc. postów będzie dobrze przyjętych przez użytkowników i algorytm to zauważy (patrz porada 1), pozytywnie przyjęte zostaną także pozostałe posty, które będą skłaniać potencjalnych klientów do zakupu lub innych działań.

Jednak należy pamiętać, aby liczba wpisów, których celem jest promowanie sprzedaży, była niewielka – ok. 20 proc. lub nawet mniej.

80 proc. rozrywki, 20 proc. sprzedaży.

Trzeba pamiętać, że nikt nie wchodzi na Facebooka, aby kupować. Jest to platforma społecznościowa do pielęgnowania relacji lub zwykłego zabijania czasu.

Z tego względu również posty „sprzedażowe” powinny zawierać elementy rozrywkowe i wzbudzające zainteresowanie.

Dobrze jest przeanalizować posty, które dobrze spełniły swój cel i spróbować powiązać koncepcję rozrywkową z celem sprzedażowym.

Można także nakręcić zabawny film reklamowy – jeśli będzie udany, może stać się prawdziwym viralem!

Porada 4: Zrezygnuj z linków w poście

Jak już pisałem, Facebook chce, aby użytkownicy spędzali możliwie najwięcej czasu na Facebooku.

Jaki jest najszybszy sposób przejścia z kolumny aktualności do innej strony? Oczywiście poprzez kliknięcie linka.

Spróbuj publikować takie posty, które nie zawierają linków, są zgodne z regułami Facebooka i sprawią, że użytkownicy dłużej pozostaną na stronach tego portalu społecznościowego.

W przypadku gdy wymagany jest link do danego posta, można go zamieścić w pierwszym komentarzu. Wprawdzie nieco utrudni to działania zainteresowanych użytkowników, ale z drugiej strony więcej osób przejrzy post.

Porada 5: Korzystaj z trendów lub aktualnych zdarzeń

Jeśli uda się trafić na odpowiedni moment i odpowiednio zareagować na wydarzenia, publikując trafny post, fani będą zachwyceni i chętniej udostępnią wpis.

Nie jest potrzebny szczyt G20, aby to osiągnąć. Istnieje mnóstwo okazji, których można użyć do opracowania postów wyróżniających sklep internetowy. Może to być np. początek wakacji, dni świąteczne, urodziny nowego pupila w zoo czy skandale celebrytów.

Porada 6: Partnerstwo dla lepszego zasięgu i tworzenia pozytywnego wizerunku

Warto pomyśleć o inwestycji we współpracę z influencerami z danej branży. Takie partnerstwo oznacza, że można dotrzeć nie tylko do swoich fanów, ale także do fanów influencera.

W rezultacie mogą się oni stać Twoimi fanami na Facebooku lub w najlepszym przypadku – klientami, którzy wcześniej nawet nie znali Twojego sklepu!

Kolejnym możliwym „partnerstwem” jest wykorzystanie zdjęć zrobionych przez klientów. Zdjęcia mogą dotyczyć np. produktu lub sytuacji, które pasują do sklepu.

Wykorzystanie kontentu tworzonego przez szczęśliwych klientów (naturalnie tylko za pozwoleniem) sprawi, że w oczach internautów sklep internetowy zyska ludzki, sympatyczny wymiar.

Można to także uzyskać, publikując zdjęcia zespołu sprzedażowego, aby zaprezentować „ludzkie oblicze” dotychczas bezosobowej firmy internetowej. W ten sposób można powiązać twarze ze swoim sklepem online, co znacznie zwiększy lojalność klientów.

Porada 7: Skuteczna reklama postów

Od czasu do czasu może zdarzyć się, że określony post spodoba się szczególnie.

Zamiast się z tego cieszyć, należy skorzystać z sytuacji i zwrócić uwagę jeszcze większej liczby osób.

Opublikowany wpis można w każdym momencie zareklamować, aby dotrzeć do kolejnych grup użytkowników Facebooka. W ten sposób dobry post może stać się viralem – i to przy minimalnym poziomie nakładów finansowych.

W przypadku takich postów nierzadko można pozyskać wielu nowych fanów i klientów.

0 komentarzy