Live streaming shopping: nowy trend w e-commerce

Zakupy na żywo (live streaming shopping) cieszą się ostatnio ogromną popularnością, o czym świadczą sukcesy aplikacji OOOOO, Live Shopping Friday Facebooka oraz Amazon Live. Szczególnie w Chinach klienci coraz częściej zwracają się w stronę innowacyjnych i interaktywnych form zakupów. Znane niegdyś wyłącznie z telewizji telezakupy wkroczyły do świata e-commerce.

W tym artykule przyjrzymy się najnowszym trendom dotyczącym zakupów na żywo. Dlaczego stały się tak popularne? Co sądzą o nich europejscy klienci? Czy ten trend się utrzyma? Czytaj dalej, aby odkryć konkretne wskazówki, jak prowadzić własne live streamingi, aby zaprezentować swoje produkty i wygenerować większą sprzedaż!

Czym jest live streaming shopping?

Jak zapewne już się domyślasz, kiedy mówimy o zakupach na żywo w e-commerce, mamy na myśli format transmisji na żywo, w którym produkty są pokazywane i prezentowane w medium audiowizualnym.

Obserwujący i osoby zainteresowane konkretną marką lub produktem mogą oglądać, jak dana osoba wypróbowuje lub reklamuje produkty w czasie rzeczywistym.

Ideą livestream shoppingu jest zachęcenie klientów do zakupu prezentowanych produktów, np. poprzez oferowanie rabatu lub innych ofert specjalnych.

Nowy trend przypomina telewizyjne programy zakupowe, podczas których prezenterzy przedstawiają produkty, które można zamówić, dzwoniąc na podany numer telefonu.

Trendy w live streaming shopping

W Azji, a w szczególności w Chinach, livestreaming shopping i social commerce mają już ugruntowaną pozycję. W ostatnim czasie na ten pokład chcą wskoczyć także Europejczycy.

Dzięki popularnej aplikacji OOOOO, w Wielkiej Brytanii można już zauważyć zainteresowanie tego typu formą handlu. Chińska aplikacja szybko stała się jedną z najchętniej pobieranych aplikacji na Wyspach.

Platforma została uruchomiona dopiero w listopadzie 2020 roku, a już odnotowała ogromny wzrost popularności, który rozszerzył się z Chin na inne kraje na całym świecie.

Ze względu na koronawirusa nawyki zakupowe uległy znacznej zmianie, a social commerce jest na fali wznoszącej. Mimo to, klienci wolą mieć możliwość interakcji ze sprzedawcami. Dzięki livestreamingowi, kupujący mają możliwość poznania marek, zadawania pytań i zapoznania się z produktami w sposób zbliżony do rzeczywistych zakupów w lokalnych sklepach.

Niektóre transmisje na żywo OOOOO obejrzało już około 10 000 osób, a podczas jednej z nich odnotowano transakcję o wartości 2500 funtów.

Inna popularna platforma (i tak naprawdę prekursor live streaming shoppingu) jest prowadzona przez największego chińskiego sprzedawcę internetowego, Alibabę. Dzięki Taobao Live, częstotliwość robienia zakupów na żywo odnotowała gwałtowny wzrost w Państwie Środka. Przykładowo, w Dniu Singla w 2020 roku 10 proc. wszystkich zakupów online w Chinach zostało dokonanych właśnie w ten sposób. Około 25 proc. sprzedaży Alibaby tamtego dnia zostało osiągnięte dzięki live streamingowi. Szacuje się, że branża zakupów na żywo stanie się w tym roku branżą wartą 305 miliardów dolarów. 

Jak na razie wydaje się, że kraje azjatyckie wyprzedzają europejskich detalistów, jeśli chodzi o zakupy na żywo. Jednakże przed OOOOO zdążyło się pojawić już kilka formatów, które zyskały popularność.

Niedawno Facebook rozpoczął format Live Shopping Friday, w którym wybrane marki prezentowały swoje produkty w każdy piątek od 21 czerwca do 16 lipca 2021 roku. To pokazuje, że live streaming shopping to trendy, których rozwoju można spodziewać się w innych regionach.

Dlaczego marki powinny brać udział w wydarzeniach live streamingowych?

Odkąd globalne lockdowny wprowadziły ograniczenia w życiu codziennym, konsumentom trudno jest wchodzić w interakcje z markami i produktami sprzedawanymi w lokalnych sklepach. Mimo to, klienci chcą dowiedzieć się więcej na temat danego produktu, móc zadawać pytania np. o rozmiary i mieć nieco bardziej realne doświadczenie zakupowe.

Taką możliwość daje właśnie live streaming. Pomaga on jednak nie tylko w sprzedaży produktów, lecz także w budowaniu relacji opartej na zaufaniu.

New call-to-action

Kolejnym powodem, dla którego warto uczestniczyć w tego typu wydarzeniach jest możliwość wdrożenia kilku strategii brandingowych, które pomogą Ci wypromować firmę i zwiększyć zasięg marki.

📚Przeczytaj też: Rebranding – co to jest i jak go przeprowadzić?

Kolejny plus to fakt, że tego typu wydarzenia mają na celu promowanie sprzedaży.

Oczywiście, kolejnym pozytywem, jeśli chodzi o wydarzenia zakupowe online jest to, że ich celem jest promowanie sprzedaży. Jeśli wymyślisz oryginalny, interaktywny i zabawny sposób prezentacji swoich produktów w tym formacie, łatwiej będzie o ich sprzedaż, a Twoja marka szybciej zapadnie klientom w pamięć.

Ponadto, przygotowanie i organizacja live streamingu jest łatwa i niezbyt kosztowna (więcej o tym, jak prowadzić własne wydarzenia zakupowe z wykorzystaniem live streamingu, przeczytasz w sekcji poniżej).

Uwaga: jak możesz podejrzewać, większość wydarzeń w konwencji zakupów na żywo jest prowadzona przez marki z sektora mody i urody. W takich przypadkach eksperci branżowi (np. popularni influencerzy lub dermatolodzy) wyjaśniają, jak używać produktów i jakie korzyści oferują. Nie oznacza to jednak, że nie można zorganizować własnego projektu i sprzedawać innych rodzajów produktów. Detaliści sprzedający elektronikę organizują już na przykład wydarzenia zakupowe online, podobnie jak producenci żywności.

Jak prowadzić własne wydarzenia livestreamingowe (w mediach społecznościowych)

Przyjrzyjmy się teraz, co marki takie jak Twoja mogą zrobić, aby rozpocząć opisywaną działalność. Jak już wspomnieliśmy, w Europie kilka platform już pozwala firmom na prezentację i sprzedaż swoich produktów. Jednak na tych wydarzeniach obecne były głównie duże marki.

Gdzie więc mniejsze firmy mogą zaprezentować swoje produkty? W zależności od grupy docelowej, możesz chcieć przeprowadzić livestreamowe wydarzenie zakupowe na platformie, na której obecnych jest najwięcej Twoich klientów.

📚Przeczytaj też: Buyer persona – co to jest i jak ją stworzyć?

Transmisje na żywo na Instagramie

Jeśli mowa o streamingu w kontekście mediów społecznościowych, wiele osób pomyśli zapewne o transmisjach na żywo na Instagramie. To część aplikacji, która umożliwia przekaz w czasie rzeczywistym i odtwarzanie w sekcji relacji. Filmy na żywo mogą trwać maksymalnie 60 minut.

Dla firm, format oferuje możliwość reagowania na opinie klientów i odpowiadania na pytania widzów.

Aby zacząć nadawać na żywo na Instagramie, wystarczy przesunąć palcem do sekcji „Na żywo” w trybie tworzenia relacji. Aby spersonalizować swoje wydarzenie, możesz na przykład wybrać odpowiedni branding swojego sklepu internetowego.

OOOOO

O tej aplikacji wspomnieliśmy już w artykule. Dzięki OOOOO użytkownicy mogą przeglądać kanały wideo, w których twórcy recenzują produkty. Prezentowane artykuły można kupić bezpośrednio w filmach lub transmisjach na żywo.

Na razie aplikacja jest dostępna tylko w krajach azjatyckich i w Wielkiej Brytanii. Jeśli mieszkasz w Zjednoczonym Królestwie, możesz pozwolić, aby Twoje produkty pojawiły się w jednym z filmów. W OOOOO prezentacją i recenzjami produktów zajmują się osoby pracujące dla firmy. Przedsiębiorstwo chce bowiem, aby w transmisjach występowali „prawdziwi” ludzie.

Nouveau call-to-action

TikTok LIVE

TikTok ma kilka wymagań dotyczących nadawania na swojej platformie. Najważniejsze to fakt, że konto, z którego ma zostać przeprowadzona transmisja na żywo, musi mieć co najmniej 1000 obserwujących, a prezenter musi mieć co najmniej 18 lat.

Po spełnieniu wszystkich wymagań, można po prostu rozpocząć livestream poprzez stuknięcie w przycisk Plus, ponieważ funkcja działa podobnie do Instagram Live.

New call-to-action

Facebook Live

Format transmisji na Facebooku jest jednym z pierwszych, który został uruchomiony – jeszcze w 2016 roku. W ramach tej platformy, nadawać na żywo można zarówno z urządzenia mobilnego, jak i z komputera czy laptopa.

Transmisja na Facebooku będzie wyświetlana w grupie lub jako wydarzenie. Dodatkowo, livestream pojawi się również na stronie głównej osób, które lubią Twój profil.

📚Przeczytaj też: 7 porad, jak zwiększyć zasięg na Facebooku

Organizacja zakupów na żywo

Zdecydowałeś się dołączyć do akcji. Jak możesz zorganizować i przeprowadzić wydarzenia zakupowe?

  • Zaplanuj swoje wydarzenie: pomyśl o jednym lub kilku produktach, które możesz zaprezentować w wydarzeniu na żywo. Wybierz te, które naprawdę są możliwe do pokazania w tym formacie i bądź gotowy do odpowiadania na pytania publiczności. Postaraj się wymyślić zabawny i kreatywny sposób opowiadania o swoim asortymencie.

  • Zadbaj o oprawę i użyj profesjonalnego sprzętu: nie zapominaj, że publiczność będzie widziała Ciebie i Twoje tło. Dlatego postaraj się znaleźć ładną oprawę dla transmisji. Ponadto, jeśli to możliwe, zorganizuj kamerę, smartfon lub tablet, dzięki któremu stworzysz wysokiej jakości materiały wideo.

  • Ogłoś swoje wydarzenie na żywo: upewnij się, że Twoi klienci wiedzą, że będziesz prowadził streaming, ogłaszając go w mediach społecznościowych, na swojej stronie internetowej i w newsletterze. Staraj się jednak nie informować ich o tym zbyt długo przed datą wydarzenia. Zapowiedź powinna być nieco bardziej spontaniczna.

  • Przetestuj swoją transmisję offline: przeprowadź transmisję w trybie offline, aby być przygotowanym na to, że będzie ona realizowana na żywo przed kamerą. Chcesz przecież uniknąć problemów technicznych lub nieprzygotowania w jak największym stopniu.

Podsumowanie

Zakupy na żywo stają się coraz popularniejsze. Niektóre wydarzenia weszły już na rynek europejski i można się spodziewać, że wkrótce pojawią się kolejne formaty, które na nim pozostaną. Konsumenci coraz częściej preferują interaktywne i informacyjne doświadczenia zakupowe. Warto być więc na bieżąco z rozwojem tego trendu.

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu z j. angielskiego: Livestreaming Shopping: The New Trend in E-commerce

26.08.2021

© 2024 Trusted Shops AG  |  Informacje o firmie  |  Polityka prywatności  |  Cookies