Jak wykorzystać TikToka do promocji biznesu?

kobieta słuchająca muzyki na smartfonie

Najprawdopodobniej słyszałeś już o TikToku. Czym tak naprawdę jest ta nowa platforma społecznościowa i jak działa? Sprawdź, co to jest TikTok i jak może pomóc Ci dotrzeć do większej liczby klientów oraz zainspirować ich do zakupów!

Według badań, użytkownicy spędzają na nowej sieci społecznościowej 39 minut dziennie. Jeśli chodzi o rozrywkę, TikTok oferuje wiele możliwości i jest nie tylko interesująca dla „zwykłych” internautów, ale zainteresowały się nią także firmy, widząc jej potencjał jako kanału marketingowego.

Istnieje wiele różnych sposobów, w jakie można wykorzystać ten stosunkowo nowy portal społecznościowy.

Biorąc pod uwagę, że z aplikacji korzystają głównie nastolatkowie, to daje ona możliwość dotarcia do tzw. pokolenia Z. Zgodnie z badaniami, przedstawicieli tej generacji nie angażują „doskonałe” treści, a te autentyczne i spontaniczne. I tu właśnie z pomocą przychodzi TikTok.

Zanim przyjrzymy się biznesowej stronie platformy, weźmy pod lupę to, jak działa.

Co to jest TikTok?

TikTok to serwis społecznościowy, który wystartował w 2016 roku i skupiający się na treściach wideo. Jego genezę stanowi aplikacja „Musical.ly” oraz azjatyckiego odpowiednika „Douyin”, który został stworzony przez chińską firmę technologiczną ByteDance.

Użytkownicy aplikacji mogą oglądać filmiki o długości od 15 sekund do minuty, a także sami je przesyłać. Aplikacja koncentruje się na tworzeniu wideo z muzyką w tle.

Jednym z głównych typów treści na platformie są filmy „lip-sync”. Użytkownicy wybierają określoną piosenkę, a następnie udają, że ją śpiewają, jednocześnie się filmując. Czasami dodawane są również układy choreograficzne, które w ostatnim czasie mocno zyskały na popularności.

Innym formatem spotykanym na TikToku jest wyzwanie. Polega on na kręceniu filmów, które pojawiają się pod określonymi hashtagami, co zachęca innych użytkowników do wzięcia udziału w rywalizacji.

Mimo że treści, które możemy znaleźć na TikToku obracają się głównie wokół muzyki, to z biegiem czasu na platformie zaczęły się przebijać materiały o bardziej niszowych zainteresowaniach.

Treści nie są „idealne”, a ich produkcja ma mniej poważne, swobodne podejście. Ich tworzenie ma być zabawą i daniem upustu swojej kreatywności.

Filmy mogą być edytowane za pomocą narzędzi oferowanych przez platformę, takich jak filtry, naklejki i inne efekty, aby uczynić je bardziej atrakcyjnymi. Generalnie aplikacja skupia się na formacie pionowym, a użytkownicy opisują swoje filmy krótkim tekstem i hashtagami.

Grupą docelową aplikacji są młodzi ludzie z pokolenia Z w wieku od 13 do 18 lat. Jednak aplikacja jest również bardzo popularna wśród millennialsów.

📚Przeczytaj też: Pokolenie Z, czyli nowa grupa zdobywa rynek

Jak działa TikTok?

Podobnie jak wiele innych portali społecznościowych, TikTok jest aplikacją opartą na urządzeniach mobilnych i jest dostępny zarówno dla systemu Android, jak i iOS.

Tym, co odróżnia TikToka od innych sieci społecznościowych, jest fakt, że jako jedyny skupia się wyłącznie na treściach wideo.

Po pobraniu i zainstalowaniu aplikacji na urządzeniu mobilnym, użytkownik może zalogować się za pomocą swojego konta na Facebooku, Instagramie lub Twitterze, gdzie może zmienić swój nick.

Nie ma jednak obowiązku tworzenia profilu, aby móc oglądać filmy w aplikacji.

Zaraz po otwarciu aplikacji użytkownik widzi w swoim kanale filmiki w pełnym wymiarze. Widoczne są tam zakładki „Dla Ciebie” i „Obserwujący”.

Podczas gdy w pierwszej z nich użytkownik znajdzie wyłącznie wideo twórców, których ten śledzi, w drugiej, dzięki wykorzystaniu algorytmu, widoczne są sugestie stworzone na podstawie oglądanych już filmów i kategorii.

215077003_211073257571104_2640341293471404964_n

Aby polubić wideo, należy kliknąć znajdującą się po prawej stronie ikonę serca. Z kolei przycisk „Obserwuj” pozwala na śledzenie danego twórcy.

Podobnie jak na innych portalach społecznościowych, dostępna jest także możliwość komentowania treści, a także udostępniania ich w ramach innych sieci.

Pasek menu na dole składa się z pięciu ikon:

  1. Ikona „Strona główna”,

  2. Ikona „Odkryj”, która pozwala użytkownikowi na wyszukiwanie filmów w kategoriach takich jak komedia, taniec, wegańskie, itp.,

  3. Ikona +, która pozwala na tworzenie filmów lub przesyłanie ich z galerii,

  4. Ikona „Przychodzące”, w której użytkownik ma dostęp do powiadomień,

  5. Ikona „Ja” z profilem użytkownika.

Po nagraniu filmu lub przesłaniu go z galerii, użytkownicy mogą korzystać z filtrów i efektów. Za ich pomocą można np. „poprawić” urodę, nałożyć filtr kolorystyczny, ustawić timer by nie musieć naciskać spustu migawki, przyspieszać lub spowalniać tempo filmu oraz – oczywiście – dodać podkład muzyczny. W tym celu należy kliknąć przycisk „Dodaj dźwięk” w górnej części ekranu.

214308558_938499066995204_751387042182722224_n

Warto wspomnieć też o specjalnej funkcji o nazwie „TikCode”. Posiada go każdy użytkownik TikToka i może być za jego pomocą zidentyfikowany.

TikCode jest bardzo pomocny przy promowaniu profilu na TikToku na innych platformach społecznościowych. Użytkownicy mogą zeskanować kod QR, a TikTok automatycznie przekierowuje ich na odpowiednią stronę.

Widea „lip-sync”, wyzwania i streaming na żywo

Czy natknąłeś się na filmy, gdzie ludzie wykonują ten sam ruch taneczny? Te filmy są objęte wyzwaniem hashtagowym.

Wyzwanie hashtagowe to pewien rodzaj konkursu dla użytkowników oparty na danym znaczniku. W większości przypadków konkurs polega na wykonaniu określonej akcji.

TikTok ogłasza nowe wyzwania poprzez powiadomienia. W wyzwaniach z hashtagami nie ma jednak zwycięzców; udział w nich postrzegany jest przez społeczność jako coś pozytywnego. Najpopularniejsze wyzwania są wyświetlane w zakładce „Odkryj”.

Obok wyzwań, najbardziej popularną treścią na TikToku są filmiki „lip-sync”. Użytkownicy wybierają określoną piosenkę, a następnie poruszają ustami udając, że ją wykonują i/lub do niej tańczą. Ogranicza się to jednak nie tylko do muzyki; wykorzystywać można też np. słynne skecze z innych platform społecznościowych.

Inne rodzaje treści to memy, krótkie tutoriale, lub pranki. Plusem aplikacji jest to, że pozwala na bezpośrednie połączenie z Instagram Stories.

Podobnie jak inne serwisy społecznościowe, TikTok oferuje możliwość nadawania na żywo. Gdy tylko użytkownik rozpocznie transmisję, jego obserwujący dostają powiadomienie i mogą nawet wesprzeć swoich ulubionych influencerów darowizną.

Nouveau call-to-action

W jaki sposób TikTok może być korzystny dla Twojej firmy?

Zdecydowana większość użytkowników TikToka ma mniej niż 30 lat, a zatem jest to interesująca grupa docelowa dla wielu firm.

📚Przeczytaj też: Grupy docelowe w social mediach

Ponieważ na pierwszy plan wysuwa się tu aspekt zabawy i kreatywności, rozpoczęcie tworzenia treści nie jest bardzo trudne. Filmy nie muszą być wysokiej jakości i dlatego są stosunkowo łatwe w produkcji.

Możesz więc wypróbować różne sposoby promowania swoich produktów. Jeśli filmy będą proste i lekkie, będą bardziej autentyczne niż te zainscenizowane. „Perfekcyjne” treści nie odgrywają dominującej roli na TikTok i są zarezerwowane dla innych platform społecznościowych.

Innym aspektem, który może być atrakcyjny dla firm, jest rozpoczęcie wyzwania z hashtagiem. Może on być związany bezpośrednio z Twoją marką lub produktem.

Po takie rozwiązanie sięgnęła m.in. marka Guess. Zachęcała użytkowników do filmowania się w ich nowej linii jeansów i używania hashtagu #InMyDenim.

Tego typu wyzwania mogą pomóc w zdobyciu większego zasięgu na aplikacji i zwiększeniu świadomości marki. Jeśli nie wiesz, czego użyć jako wyzwania z hashtagiem, zainspiruj się innymi firmami działającymi na TikToku.

Podsumowując, wyzwania hashtagowe nie tylko promują Twoją firmę, ale także pomagają w tworzeniu interakcji i zaangażowania.

Aktywni na TikToku stali się również influencerzy i odpowiadają oni za dużą część treści w aplikacji. Ponieważ nastolatkowie są przeciwni wszystkiemu, co przypomina tradycyjne reklamy, praca z influencerami może naprawdę pomóc w nawiązaniu kontaktu z tym właśnie pokoleniem.

Aby współpraca z influencerem na TikToku faktycznie zaowocowała, powinieneś upewnić się, że ma on tę samą grupę docelową, co Ty.

📚Przeczytaj też: Kampanie marketingowe z udziałem influencerów

Formaty reklam na TikToku

Podobnie jak inne platformy social media, TikTok również oferuje formaty reklamowe. Dzięki temu możesz dotrzeć do swoich potencjalnych klientów poprzez dokładniejsze targetowanie odbiorców.

Obecnie możliwe jest uruchamianie kampanii za pośrednictwem strony TikToka. Dostępne są następujące opcje:

1.      Reklama natywna in-feed

To typ reklamy, która pojawia się w feedzie użytkownika i jest skierowana specjalnie do niego.

Przekazy te mogą mieć długość od 5 do 15 sekund, pojawiają się w trybie pełnoekranowym (9:16) i z włączonym dźwiękiem. Jeśli Twoim celem jest zwiększenie świadomości marki, to jest to najlepszy format.

Możesz wstawić przycisk wzywający do działania (CTA) prowadzący użytkowników do strony docelowej, strony pobierania lub wysłać ich do strony z wyzwaniem hashtagowym.

📚Przeczytaj też: Jak tworzyć skuteczne landing pages, które konwertują

Ponadto, inni użytkownicy mogą udostępniać reklamę na innych mediach społecznościowych, dzięki czemu przyciągniesz więcej uwagi do swojego komunikatu.

TikTok oferuje następujące funkcje jeśli chodzi o treści natywne in-feed:

  • wyświetlenia,

  • kliknięcia,

  • CTR,

  • odsłony wideo,

  • polubienia,

  • komentarze,

  • udostępnienia,

  • zasięg unikalnych użytkowników.

New call-to-action

2.      Branded hashtag challenge

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, wyzwania są inicjowane przez samego TikToka, jednak firmy mogą również rozpocząć taki konkurs za pomocą płatnych reklam.

Oznacza to, że w związku z marką może zostać uruchomiony hashtag i pojawiać się w zakładce „Odkryj” przez 6 dni.

W ten sposób firmy mogą zwiększyć zaangażowanie i zasięg. TikTok oferuje następujące funkcje, jeśli chodzi o wyzwania z hashtagiem:

  • kliknięcia banera,

  • wyświetlenia,

  • odsłony strony z hashtagiem,

  • liczba filmów stworzonych przez użytkowników,

  • łączna liczba wyświetleń wideo,

  • polubienia,

  • komentarze,

  • udostępnienia.

3.      Brand takeover

Reklamy typu brand takeover są bardzo ekskluzywnym formatem. Komunikat pojawia się bezpośrednio po otwarciu aplikacji przez użytkowników. Może to być obraz lub GIF, który pozostanie na ekranie przez trzy do pięciu sekund.

Ten format reklamy to gwarancja imponującego share of voice (ekspozycji marki), który również przyciąga uwagę społeczności TikToka. Dlatego jest to idealny format, jeśli chcesz zwiększyć świadomość marki i zasięg.

TikTok oferuje w jej ramach następujące metryki:

  • wyświetlenia,

  • kliknięcia,

  • CTR,

  • zasięg unikalnych użytkowników.

4.      Branded lenses/effect

To format reklamowy oferujący możliwość wykorzystania obiektów 3D, filtrów i innych w ramach kampanii. Kiedy użytkownicy tworzą filmy na platformie, mogą wybierać spośród różnych filtrów stworzonych przez markę, aby uczynić swoje treści bardziej atrakcyjnymi.

TikTok oferuje reklamodawcom możliwość stworzenia własnego branded lens z zespołem kreatywnym.

5.      Influencer

Influencerzy to nieodłączna część TikToka, którzy zgromadzili wokół siebie duże społeczności. Każdy z nich ma własny styl i tworzy interaktywne treści, które następnie zachęcają innych użytkowników do interakcji.

Aplikacja oferuje firmom i markom możliwość połączenia się z kluczowym influencerem w ich branży, z którym mogą pracować nad contentem.

Jeśli zdecydujesz się na współpracę z influencerem, możesz dotrzeć do swojej grupy docelowej znacznie szybciej i staniesz się bardziej widoczny.

Pomysły na treści dla Twojego profilu biznesowego na TikToku

Chociaż TikTok koncentruje się głównie na wideo, to istnieją różne pomysły na treści, które możesz wykorzystać do promowania swojej marki lub produktów. Jeśli taniec, lip-syncing i zabawne wyzwanie z hashtagiem nie pasują do wizerunku Twojej firmy, możesz również wykorzystać aplikację w inny sposób.

1.      Po prostu tekst

Jeśli jesteś nieśmiały przed kamerą lub cała koncepcja lip-syncing nie pasuje do Twojego wizerunku biznesowego, możesz zdecydować się na tworzenie filmów z samym tekstem.

Może zaoferować swoim widzom wskazówki związane z Twoją branżą, porady DIY lub cokolwiek, co możesz dostarczyć jako wiadomość w ciągu kilku sekund.

2.      Wykorzystaj swoje Instagram Stories

Jeśli nie jesteś pewien, co opublikować na TikToku, dużą pomocą może być spojrzenie na swoje konta w innych mediach społecznościowych. Przyjrzyj się swoim treściom, które już opublikowałeś i zobacz, czy możesz ponownie wykorzystać niektóre z nich.

Może masz krótki filmik, w którym jesteś „za kulisami” pracy lub prezentujesz jeden ze swoich produktów? To również mogłoby być interesujące na TikToku!

📚Przeczytaj też: 15 pomysłów na treści w mediach społecznościowych

3.      Naucz swoich widzów o...

Na TikToku popularne są nie tylko filmiki z lip-syncingiem i tańcem. Pojedyncze osoby i firmy zaczęły wykorzystywać platformę do dzielenia się swoimi przemyśleniami i wiedzą z odbiorcami.

To może działać bardzo dobrze, niezależnie od tego czy będziesz mówić o swojej branży, firmie czy produktach. TikTok nie musi być używany do angażowania klientów za pomocą zabawnych filmów – można go wykorzystać również w bardziej informacyjny sposób.

Podsumowanie

Jak widzisz, TikTok to nowy sposób na dotarcie do potencjalnych klientów. Ciekawe i autentyczne treści mogą sprawić, że użytkownicy będą chcieli dowiedzieć się więcej o Tobie i Twojej firmie!

Niezależnie od tego, czy pokazujesz swoje produkty, czy uczysz swoich odbiorców o nowościach z Twojej branży, TikTok może być nowym kanałem do tworzenia relacji z potencjalnymi i obecnymi klientami.

Dowiedz się z naszego darmowego poradnika, jak możesz skutecznie przekształcić odwiedzających Twój sklep w klientów!

grafika przedstawiająca poradnik jak zwiększyć konwersję w sklepie internetowym

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. angielskim: What is TikTok and How Can You Use it to Promote Your Business?

08.07.2021
Wybierz kraj: