5 sposobów na promocję Dnia Ojca w e-sklepie

Dzień Ojca znów jest tuż za rogiem! Możliwości marketingowe, jakie niesie ze sobą to święto, nie powinny być ignorowane, jeśli prowadzisz e-sklep.

W Polsce dzień ten przypada zawsze na 23 czerwca, ale data Dnia Ojca różni się w zależności od kraju (więcej na ten temat poniżej).

Jeśli to czytasz, prawdopodobnie oznacza to, że nadszedł czas, aby zacząć myśleć o promocjach i wyprzedażach na Dzień Ojca. W artykule przyjrzymy się, co małe i średnie firmy mogą zrobić, aby zwiększyć sprzedaż z tej okazji.

Dzień Ojca w Europie

Jak wspomniałem, Dzień Ojca nie przypada na ten sam dzień w całej Europie (ani na całym świecie). Jeśli tylko robisz zakupy z tej okazji, zależy Ci tylko na znajomości daty w kraju, w którym mieszka Twój tata.

Jednak jako właściciel sklepu powinieneś wziąć pod uwagę to, kiedy święta odbywają się na wszystkich głównych rynkach, w których prowadzisz działalność.

Oto przegląd największych rynków w Europie:

Dzień Ojca w Europie (2024 i 2025)
Rynek 2024 2025
Włochy, Hiszpania i Antwerpia (Belgia) 19 marca 19 marca
Niemcy 9 maja 29 maja
Szwajcaria 2 czerwca 1 czerwca
Austria, Belgia (oprócz Antwerpii) 9 czerwca 8 czerwca
Wielka Brytania, Francja, Holandia 16 czerwca 15 czerwca
Polska 23 czerwca 23 czerwca
Przy okazji, rzuć okiem na nasz kalendarz marketingowy, który stworzyliśmy, by ułatwić Ci bycie na bieżąco z datami w różnych krajach. Dowiedz się więcej o różnych świętach na największych rynkach Europy, pobierając PDF: 

poradnik sprzedażowe święta w europie

Przyjrzyjmy się kilku ciekawym informacjom na temat Dnia Ojca w Europie:

Dzień Ojca w Polsce

Rodzina jest bardzo ważna w polskiej kulturze. Każdy członek rodziny ma tu swój spedzialny dzień: Dzień Dziecka, Dzień Matki, Dzień Babci, Dzień Dziadka...

Nie mogło zabraknąć więc i taty. Zwyczaje obejmują wręczanie prezentów, a także czas spędzony razem.

Oto, co sami ojcowie myślą o tym dniu:

chart-most-exciting-gift-for-dads-on-fathers-day-in-poland-2022Źródło: Statista

Dzień Ojca w Wielkiej Brytanii

Według Statisty Brytyjczycy wydają na Dzień Ojca sporo pieniędzy. Ta liczba powoli zbliżała się do 1 miliarda funtów przez ostatnie kilka lat!

Liczby te odnotowały zrozumiały spadek w 2020 r. w związku z koronawirusem, ale w 2021 r. wzrosły do imponującego poziomu 951 mln funtów. W 2022 roku było to prawie 1 miliard funtów. Rok 2024 powinien przybliżyć nas jeszcze bardziej do tej liczby.

chart-fathers-day-retail-spending-in-the-united-kingdom-uk-2017-2022Źródło: Statista

Jaki jest więc oczywisty wniosek? Brytyjczycy najwyraźniej kochają swoich ojców! Jeśli prawie 1 miliard funtów nie jest wystarczającym powodem, aby wykorzystać potencjał Dnia Ojca, to nie wiem, co nim jest!

Oto kolejna interesująca liczba z Wielkiej Brytanii:

Jak podaje creategiftlove.co.uk, ankieta przeprowadzona wśród 1000 brytyjskich respondentów ujawniła, że 78,22% kupujących ma trudności z wymyśleniem pomysłów na prezenty dla swoich ojców z okazji ich święta (Wskazówka: sprawdź poradę nr 3 w dalszej części artykułu).

Dzień Ojca we Włoszech

Ojcowie są celebrowani w całej Europie! Oto spojrzenie na to, ile planowali wydać Włosi, którzy zamierzali kupić prezent na Dzień Ojca. Jest to oczywiście święto istotne dla osób z wszelkiego rodzaju budżetami:

chart-expenditure-forecast-for-fathers-days-present-in-italy-2019

Źródło: Statista

Dzień Ojca w Holandii

Jeśli przyjrzymy się najpopularniejszym prezentom na Dzień Ojca w Holandii, zobaczymy, że wśród nich znajdują się typowe podarunki (np. jedzenie, artykuły ogrodnicze, książki itp.)... Niektóre rzeczy nigdy się nie zmieniają, ale potwierdzają fakt, że możliwości marketingowe Dnia Ojca istnieją w wielu branżach (na wielu rynkach).

chart-most-popular-fathers-day-gifts-in-nl-2017

Źródło: Statista

Dzień Ojca we Francji

Francuscy konsumenci zostali zapytani o to, gdzie robią zakupy na Dzień Ojca (i Dzień Matki).

Podczas gdy wielu konsumentów nadal wybiera tradycyjną drogę, liczby pokazują, że zakupy online powoli stają się opcją numer jeden:

chart-preferences-for-mothers-fathers-day-gifts-in-france-2017

Źródło: Statista

Dzień Ojca w Niemczech

Vatertag znaczy Dzień Ojca. Jednak w niektórych częściach Niemiec święto to znane jest  również  jako Männertag lub Herrentag, co tłumaczy się na Dzień Mężczyzn. To oczywiście rozszerza nasze opcje na wszystkich mężczyzn, nie tylko na ojców.

Dzień ten jest często spędzany z przyjaciółmi, ponieważ przypada na dzień wolny od pracy (Wniebowstąpienie). Mężczyźni spędzają dzień na zewnątrz, pijąc piwo (niespodzianka).

Oczywiście piwo to nie jedyny produkt kupowany na tę okazję. Wiele rodzin świętuje ze swoimi ojcami, wręczając im małe prezenty.

Wskazówki marketingowe na Dzień Ojca

Teraz, gdy już wiesz, dlaczego warto świętować Dzień Ojca w e-sklepie, przyjrzyjmy się, jak to robić.

Oto kilka wskazówek marketingowych:

Przygotuj się z wyprzedzeniem

Jeśli dopiero zaczynasz prowadzić sklep internetowy, mam dla Ciebie kilka ogólnych porad: warto zaplanować wyprzedaże na swojej witrynie z dużym wyprzedzeniem.

Pomaga to nie tylko uniknąć planowania i dostosowywania w ostatniej chwili, ale daje szansę na wypromowanie sprzedaży na tyle wcześnie, aby wyłapać klientów kupujących first minute.

Poza tym niektóre osoby (podświadomie) polegają na reklamach, które przypominają im, że zbliża się jakieś święto. Robisz im więc dużą przysługę, startując z reklamami wcześniej!

Pamiętaj, że właściciele sklepów mogą mieć doczynienia z letnim załamaniem sprzedaży. Jeśli więc Twoja witryna już działa, a marketing jest gotowy na kilka tygodni przed wielkim dniem, będziesz mógł w pełni wykorzystać tę wyprzedaż, która ma miejsce w stosunkowo wolnym okresie zakupowym (w zależności od tego, kiedy dzień ten jest obchodzony na danym rynku).

W jaki sposób możesz się przygotować? Oto ojcowska rada: zaplanuj swoją strategię z wyprzedzeniem.

Może warto utworzyć specjalny baner w górnej części strony? Kto go zaprojektuje? Czy będziesz reklamować wyprzedaż za pośrednictwem Facebooka i/lub Google? Jeśli tak, czy będziesz mieć specjalną stronę docelową, na którą będą trafiać osoby klikające reklamy?

Kluczowe jest wygospodarowanie wystarczającej ilości czasu na stworzenie i wdrożenie tych strategii, dlatego zalecamy rozpoczęcie procesu planowania z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem.

Przeprowadź konkurs z okazji Dnia Ojca w mediach społecznościowych

Prosta zniżka na Dzień Ojca może wystarczyć, aby przykuć uwagę kilku osób. Idąc o krok dalej, możesz rozważyć rozdanie „najlepszych produktów dla taty”.

Idąc jeszcze dalej, rozważ zorganizowanie konkursu w social mediach. Dlaczego? Odpowiedź brzmi: zaangażowanie klienta.

Klienci wchodzą w interakcję z Twoją marką... a media społecznościowe są do tego idealnym narzędziem.

Możesz na przykład zachęcić ich do podzielenia się „ulubionym momentem z udziałem taty”, „wizerunkiem taty”, a nawet „żartem w tatusiowym stylu” w ramach konkursu. Pamiętaj, aby pomyśleć o sprytnym #hashtagu, powiązać go z kampanią i sprawić, by użytkownicy używali go w swoich postach. Zachęć ich również do dzielenia się postem z własnymi obserwującymi.

Dzięki konkursowi w mediach społecznościowych nie tylko zaangażujesz swoich klientów i zachęcisz ich do podzielenia się konkursem z własnymi znajomymi, ale także stworzysz emocjonalną więź między nimi a Twoją marką.

Media społecznościowe nie muszą ograniczać się do konkursów, aby zainspirować obserwujących do robienia zakupów w tym dniu. Może to być świetny sposób na subtelne przypomnienie im o nadchodzącym święcie.

Jeśli Twój dostawca platformy opinii umożliwia filtrowanie ich, możesz podzielić się kilkoma komentarzami ze słowem „tata”. Ulepsz je nieco wizialnie i udostępnij w mediach społecznościowych.

fathers-day-etrusted-sm-creator-pl

(Źródło obrazu tła: Shutterstock/Mikael Damkier)

Dowiedz się więcej o Kreatorze Postów Trusted Shops:

Nowe wezwanie do działania

Przygotuj przewodnik prezentowy na swojej stronie

Jeśli mam być całkowicie szczery, to zawsze trudniej było mi kupować prezenty dla mojego taty niż dla mamy. Zwykle mamy cieszą się z tego, że dostają kwiaty, perfumy lub czekoladę. Tata może być jednak nieco większym wyzwaniem.

Pamiętasz, jak poruszyliśmy temat tworzenia konkretnych stron docelowych dla Twoich reklam w pierwszej wskazówce?

Cóż, tworząc przewodnik prezentowy na swojej stronie, możesz pomóc swoim klientom znaleźć idealny prezent dla ojca (lub ojców) w ich życiu. Segmentując odbiorców podarunków (np. „tata-fan sportu”, „tata-złota rączka”, „tata-żartowniś” itp.), naprawdę wyświadczasz świetną przysługę swoim klientom.

Nie zapominaj, że niektórzy ludzie świętują ten wielki dzień z wieloma „ojcami”. Pomyśl o teściach, dziadkach, ojczymach, zięciach. Możesz nawet stworzyć kategorie dla tego rodzaju osób (więcej na ten temat w następnej sekcji).

Takie przewodniki mogą zainspirować klientów, dlatego umieść swoje najlepsze (tj. najpopularniejsze) produkty na górze strony. Zanim się zorientujesz, będą przeglądać strony Twoich produktów.

Stwórz zestawy prezentowe

Jeśli już o przewodnikach prezentowych mowa, możesz również promować zestawy prezentowe na Dzień Ojca. Połącz ze sobą kilka produktów i sprzedawaj je w pakiecie.

Oczywiście nie jest to przełomowy pomysł (nie jest zbyt odległy od strategii cross-sellingu), ale jeśli podkreślisz fakt, że klienci zaoszczędzą kupując produkty w zestawie, to będzie to świetny sposób na promocję asortymentu i jednocześnie pozbędziesz się nadwyżej zapasów.

Podziel swój marketing na segmenty

To kolejna ogólna rada, która współgra ze wszystkimi sugestiami wymienionymi powyżej. Ponieważ na Dzień Ojca zakupy robią nie tylko dzieci, możesz spróbować podzielić swoje reklamy na segmenty dla wszystkich odbiorców.

Możesz np. kierować reklamy do nastolatków, mam/żon, a nawet do dorosłych, którzy kupują prezenty dla swoich (starszych) ojców. To świetna okazja do sprzedania produktów osobom, które zwykle nie znajdują się w Twojej grupie docelowej.

Wiedząc, do kogo kierujesz reklamę w ramach konkretnej kampanii, możesz dostosować swoje reklamy tak, aby pasowały do różnych odbiorców docelowych za pomocą różnych obrazów i tekstów. Jest to mikrotargetowanie.

Warto również wiedzieć, z jakich aplikacji korzystają te grupy docelowe. Chociaż Instagram i Snapchat są częściej używane przez młodszych odbiorców, na Pinteresta najczęściej zaglądają „mamy”, więc Twoje targetowanie i wiadomości powinny być do nich dopasowane.

Możesz również rozważyć segmentację stron docelowych, aby dopasować je do odbiorców. Wcześniej wspomnieliśmy, że możesz tworzyć strony docelowe w oparciu o rodzaje ojców. I odwrotnie, możesz tworzyć strony docelowe na podstawie tego, kto robi zakupy. Nastolatki mogą dysponować mniejszym budżetem lub wpaść na zakup innego prezentu niż żona lub teściowa, itp.

Dodatkowe wskazówki

Ok, masz zaplanowane promocje i uruchomiłeś reklamy. Ruch się zwiększył, ale zauważyłeś, że pomimo pozyskania wielu nowych odwiedzających, brakuje konwersji.

Może to być znak, że na Twojej stronie brakuje elementów zaufania. Rozważ skorzystanie z platformy opinii dla swojej witryny, aby Twoi klienci mogli być rzecznikami Twojego sklepu.

Inne elementy zaufania (np. znaki jakości) mogą również pomóc w zwiększeniu konwersji.

Poradnik o zwiększaniu sprzedaży dzięki zaufaniu

Czy oprogramowanie Twojego sklepu oferuje opcje wyskakujących okienek? Exit intent pop up może być bardzo skuteczne. Po rozpoznaniu, że użytkownik ma zamiar opuścić witrynę, pojawi się wyskakujące okienko z dodatkową zniżką. Jeśli zaoferujesz dodatkowy, np. 5-proc. rabat i przypomnisz odwiedzającym, że zbliża się Dzień Ojca, możesz być zaskoczony, ile osób zdecyduje się jednak zrealizować swoje zamówienie.

Podsumowanie

Planowanie zmian na stronie internetowej i kampanii marketingowych to zdecydowanie trochę wysiłku, ale przygotowanie się na Dzień Ojca z dużym wyprzedzeniem może się opłacić, jeśli zrobisz to dobrze. Jest to nie tylko świetny sposób na sprzedaż produktów, ale także okazja do nawiązania kontaktu z klientami i stworzenia z nimi relacji. 

Pamiętaj, że wiele świąt przypada w różne dni w różnych krajach. Jeśli sprzedajesz i/lub prowadzisz międzynarodowe kampanie marketingowe, zapoznaj się z naszym kalendarzem, w którym znajdziesz przegląd największych możliwości dla e-commerce na największych rynkach Europy:

poradnik sprzedażowe święta w europie

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. angielskim: 5 Tips for Promoting Father's Day in Your Online Shop

03.04.2024

Alon Eisenberg

Alon Eisenberg pełni rolę Content Manager UK w Trusted Shops od 2017 roku. Ukończył studia na Boston University na kierunku komunikacja w 2004 r.

© 2024 Trusted Shops AG  |  Informacje o firmie  |  Polityka prywatności  |  Cookies