Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Marketing na Dzień Matki to coś, czego nie powinieneś ignorować (podobnie jak samego Dnia Matki!). Bez względu na to, co myślisz o tym święcie, jeśli prowadzisz firmę, 26 maja jest świetną okazją do zwiększenia sprzedaży.
Jako właściciel e-sklepu na pewno chcesz zgarnąć część kupujących prezenty na Dzień Matki. Jakie więc mogą być pomysły dla Twojej firmy? Oto kilka wskazówek marketingowych dla Twojego sklepu internetowego na okres poprzedzający Dzień Matki.
W Europie Dzień Matki często przypada w pierwszej połowie roku kalendarzowego. W zależności od kraju, jest to okres od lutego (w Norwegii) do czerwca (w Luksemburgu).
Jeszcze bardziej zróżnicowanie wygląda to na całym świecie. Pełną listę możesz znaleźć na tej stronie na Wikipedii.
Jeśli prowadzisz sprzedaż międzynarodową, dobrze jest być na bieżąco z różnymi datami na całym świecie. Pobierz nasz kalendarz, który zawiera wszystkie najważniejsze daty na lata 2024 i 2025.
Dzień Matki obchodzony jest na całym świecie i nie bez powodu! Zanim przyjrzymy się niektórym liczbom dla poszczególnych rynków, rzućmy okiem na poniższy wykres, który pokazuje nastawienie kupujących do Dnia Matki na różnych rynkach globalnych.
Źródło: Statista
Niezależnie od tego, czy konsumenci kupują prezenty na Dzień Matki, ponieważ „chcą” to robić (Polska!), czy dlatego, że „muszą” (Dania), jasne jest, że wielu konsumentów bierze w nim udział. Poważnie, czy ktokolwiek, patrząc na wyniki tego badania, może kwestionować, jak bardzo Polacy kochają swoje mamy?
Przyjrzyjmy się niektórym liczbom z poszczególnych rynków. Oto kilka liczb z całej Europy:
Polska słynie ze świąt celebrujących każdego członka rodziny. Obchodzimy bowiem nie tylko Dzień Matki i Ojca, ale także Babci, Dziadka i Dziecka.
Ponieważ to mama trzyma wszystko w ryzach, można się założyć, że większość Polaków okaże swoim rodzicielkom trochę miłości. Przed chwilą widzieliśmy, co polski rynek sądzi o Dniu Matki, ale Statista dostarcza jeszcze jednej ważnej informacji:
Jedno jest pewne: nikt nie może twierdzić, że Polacy nie kochają swoich mam!
Brytyjscy klienci są jednymi z najlepszych na świecie. Sprawdza się to także, jeżeli chodzi o Dzień Matki. Według Statisty:
Warto zauważyć, że liczba ta spadła w 2023 r. (1,28 mld GBP), ale nie powinno to nikogo dziwić, biorąc pod uwagę globalną sytuację gospodarczą. Ciekawie będzie zobaczyć, co wydarzy się w nadchodzących latach.
Niemcy wydają dużo na Dzień Matki. Nie tylko kwiaciarnie odnotowują podwojenie sprzedaży w tygodniu poprzedzającym to święto, ale wydatki detaliczne jako całość są bardzo wysokie w okresie przed 2. niedzielą maja. Według Niemieckiego Stowarzyszenia Handlu (HDE),
Nie da się więc ukryć, że matki są w Niemczech bardzo szanowane.
Francuzi nie są wyjątkiem. Można oczekiwać, że większość z nich kupi prezenty dla swoich mam. Przy budżecie wynoszącym około 50 euro można spodziewać się wielu typowych prezentów: kwiatów, biżuterii, perfum. Według French Moments,
W Hiszpanii wydatki na Dzień Matki wydają się być w dużej mierze dokonywane przez mężczyzn. Jednak powszechne jest również kupowanie prezentów dla różnych matek w życiu, niezależnie od tego, czy jest to babcia, siostra, ciotka czy partnerka. Według start.io:
Jeśli spojrzymy na wiek osób kupujących prezenty na to święto w Hiszpanii:
Weź pod uwagę wszystkie te czynniki, prowadząc kampanie marketingowe w tym kraju.
Holendrzy wydają się kochać swoje matki tak samo jak przedstawiciele wszystkich innych narodów (z wyjątkiem Polaków!). Według badania przeprowadzonego przez Statistę:
Średnie wartości zakupów na rynku włoskim są bardzo zróżnicowane. Warto jednak zauważyć, że większość ludzi nadal kupi prezent dla mamy. Według badania Statisty:
Od Ciebie, jako sprzedawcy detalicznego, oczekuje się, że będziesz pamiętał o wszystkich specjalnych okazjach wcześniej niż którykolwiek z Twoich klientów. Innymi słowy, powinieneś prowadzić działania marketingowe związane z Dniem Matki na tyle wcześnie, aby przypomnieć kupującym o zbliżającym się święcie.
Jak można to zrobić? Oto kilka sposobów.
Możesz na przykład przeprojektować swoją stronę główną i ozdobić ją kwiatowym motywem. Podobnie można zrobić w newsletterze lub reklamach w mediach społecznościowych. To, jak subtelna będzie Twoja kampania, zależy wyłącznie od Ciebie, ale powinna przypominać Twoim klientom, że zbliża się Dzień Matki i że muszą się przygotować.
Nawiązując do motywu Dnia Matki, możesz stworzyć przewodnik po prezentach z tej okazji i stworzyć specjalną stronę docelową poświęconą pomysłom na podarunki.
Twoje działania marketingowe mogą być kierowane na właśnie tę stronę. Będziesz dzięki niej w stanie zoptymalizować budżety swoich kampanii. Targetując słowa kluczowe w reklamach powiązanych z tymi stronami, dostrzeżesz, że koszt kliknięcia (CPC) spadnie, bo platformy reklamowe rozpoznają ich trafność.
Pomocnym pomysłem może być także znalezienie sposobu na skategoryzowanie mam w kontekście oferowanych produktów. Czy jest miłośniczką czekolady, czy podróżniczką? Melomanką czy molem książkowym? A może ponad wszystko uwielbia sport?
Pamiętaj, że mamy również mogą należeć do różnych nisz. Czasami wyświetlenie każdej z tych kategorii pomaga klientom zdecydować, jaki prezent byłby idealny. Staraj się inspirować odwiedzających Twoją witrynę.
Warto pamiętać też, że Dzień Matki powinien być zabawnym i ciepłym świętem, a teksty na Twojej stronie internetowej (lub stronie docelowej) powinny to odzwierciedlać.
Wskazówka: uzyskanie ruchu na stronie jest zawsze ważnym krokiem w kierunku zwiększenia sprzedaży. Jednak, gdy odwiedzający na nią trafią, ta powinna wzbudzać zaufanie. Jest to szczególnie ważne w przypadku kupujących, którzy dopiero poznają Twoją markę.
W mediach społecznościowych można obrać wiele kierunków. Może to być płatna kampania reklamująca najlepsze prezenty dla mam. Jeśli Twój budżet jest jednak ograniczony, warto wypróbować stworzenie postów organicznych.
Możesz w nich na przykład udostępniać opinie klientów. Dzielenie się nimi od czasu do czasu zawsze jest dobrym pomysłem, ale na Dzień Matki możesz spróbować czegoś nieco innego. Spróbuj np. opublikować opinie zawierające słowa „mama” albo „matka”.
Dzięki platformie opinii Trusted Shops filtrowanie takich opinii jest banalnie proste. Narzędzie Kreator postów pozwala zamienić je w posty na media społecznościowe za pomocą zaledwie kilku kliknięć:
Wykaż się kreatywnością za pomocą nagłówków i hashtagów, aby zwrócić uwagę na swoją wspaniałą linię produktów lub równie doskonałą obsługę klienta.
Chcesz dowiedzieć się więcej o udostępnianiu opinii Trusted Shops w mediach społecznościowych? Sprawdź nasz poradnik:
Innym sposobem na przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów na Dzień Matki może być zaoferowanie kuponów rabatowych lub promocji specjalnych w kampaniach e-mail marketingowych i reklamowych.
Wszyscy wiemy, że Dzień Matki to wielkie święto, a większość Polaków ma zamiar z tej okazji obdarować swoje rodzicielki. Inwestycja w promocję może być warta wysiłku, jeśli zostanie prawidłowo przeprowadzona.
Teoretycznie więc, cokolwiek stracisz, oferując te rabaty, nadrobisz to sprzedażą ilościową. Zniżki i kupony to świetny sposób, aby zachęcić kupujących do dokonywania zakupów na Twojej stronie. Miejmy nadzieję, że uda Ci się zbudować z nimi dobry kontakt i w przyszłości dokonają kolejnego zakupu.
Pamiętaj, że kupujący mogą być nie tylko synami i córkami.
Oto interesująca statystyka:
Mężczyźni w Wielkiej Brytanii wydali średnio 12,18 funtów więcej niż kobiety na Dzień Matki. Mężczyźni ogólnie wydali około 41,15 funtów, podczas gdy kobiety około 28,97 funtów.
Trudno powiedzieć dokładnie, ale jednym z czynników wpływających na ten stan rzeczy jest fakt, że mężczyźni często kupują prezenty zarówno dla swoich matek, jak i żon. Albo teściowych (tu wstaw żart).
Konkluzja jest taka, że klienci Twojego sklepu mogą być nie tylko synami i córkami. Mogą być nimi również mężowie, ojcowie, dziadkowie, przyjaciele czy wnuki. Pamiętanie o tym może pomóc w strategii przy wyborze produktów do sprzedaży, sposobu ich ekspozycji oraz przy tworzeniu materiałów marketingowych.
Wszyscy kochamy nasze mamy, prawda? Ale bądźmy szczerzy. Niektórzy z nas robią zakupy dla nich w ostatniej chwili (każdy z nas był w takiej sytuacji przynajmniej raz, prawda?).
Przygotowanie się na pośpiech związany z zakupami w ostatniej chwili to dopiero połowa sukcesu. Ustal efektywny budżet marketingowy i zostaw w nim trochę pieniędzy na ten ostatni tydzień. W ciągu tych kilku ostatnich dni warto zrezygnować z subtelnego przypominania o Dniu Matki na rzecz oczywistych powiadomień.
Choć dostarczenie fizycznych prezentów w ostatniej chwili może być trudne, warto rozważyć promocję drukowanych kart upominkowych dla kupujących w ostatniej chwili. Jeśli oferujesz opcje szybkiej wysyłki, zaznacz to na swojej stronie.
Jeśli masz sklep stacjonarny, możesz rozważyć lokalne reklamy, np. w Google Maps.
Oto kilka krótkich wskazówek dotyczących promocji wśród osób, które kochają wszystkie wyjątkowe mamy w swoim życiu. Jeśli wcześnie (i późno) dotrzesz do świadomości swoich klientów, Dzień Matki może być świetną okazją dla Twojego sklepu internetowego! Nie zapomnij tylko o kwiatach dla własnej mamy!
Pamiętaj, że Dzień Matki przypada w różnych dniach w różnych krajach. Pobierz nasz kalendarz, aby uzyskać przegląd największych świąt e-commerce na największych rynkach europejskich.
Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. angielskim: Mother’s Day Marketing Tips for Early and Last-Minute Buyers
27.02.2024Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dowiedz się, jak przyciągnąć klientów na świąteczne zakupy last minute, wykorzystując skuteczne strategie promocji i marketingu online.