Kalendarz e-commerce: najważniejsze daty dla e-sklepów

Rok 2023 prawie za nami. To oznacza tylko jedno – czas planować działania marketingowe na 2024 rok! Dzięki poniższemu kalendarzowi poznasz najważniejsze dni z perspektywy właściciela sklepu internetowego, które dadzą Ci możliwość zwiększenia sprzedaży, a także niedziele handlowe i dni wolne od pracy w 2024 roku – miesiąc po miesiącu.

Jeśli interesuje się konkretny miesiąc, kilknij jego nazwę, a zostaniesz przeniesiony do odpowiedniej sekcji:

 

Styczeń

Początek roku to czas spełniania postanowień noworocznych. Według badań przeprowadzonych przez IBRiS, w 2023 r. najwięcej Polaków chciało:

  • zwiększyć aktywność fizyczną (22%),
  • zrzucić wagę (19%),
  • zwiększyć ilość czasu spędzanego z rodziną i przyjaciółmi (17%),
  • zadbać o siebie i swoje zdrowie (15%),
  • nauczyć się nowego języka (14%).

Można więc śmiało przypuszczać, że początek roku będzie najłaskawszy dla sklepów sportowych, tych ze zdrową żywnością oraz aptek. Większą sprzedażą powinny cieszyć się też księgarnie, sklepy z zabawkami czy grami, których produkty pomagają w spełnianiu postanowieniu o zwiększeniu czasu spędzanego z najbliższymi. W kategorię tę mogą się wpisywać także sklepy zoologiczne.

Wielu klientów wraz z początkiem roku zaczyna nowe hobby. Sprzedajesz np. instrumenty muzyczne czy akcesoria DIY? To będzie dla Ciebie dobry okres!

Styczeń to także Dzień Babci (21 stycznia) i Dzień Dziadka (22 stycznia). Możesz z tej okazji zaproponować swoim klientom promocję na prezenty dla najbliższych

W tym miesiącu powodzeniem cieszą się też zazwyczaj sklepy z bielizną i z odzieżą – wszystko ze względu na przypadający na styczeń sezon studniówkowy.

Niedziele handlowe:

28 stycznia

Dni wolne od pracy:

1 stycznia (poniedziałek) – Nowy Rok

6 stycznia (sobota) – Trzech Króli

Luty

Najważniejszym dniem z perspektywy e-sprzedawcy w lutym są oczywiście Walentynki. 14 lutego to świetna okazja do zorganizowania promocji – wzięciem będą cieszyć się nie tylko czekoladki i kwiaty, lecz także kosmetyki, biżuteria czy dodatki.

pluszowe serca w wózku zakupowym na różowym tle

Branża gastronomiczna powinna przygotować się zaś na Tłusty Czwartek, który w 2024 r. przypada na 8 lutego. Datę tę mogą wykorzystać jednak nie tylko biznesy sprzedające pączki i inne słodkości – to świetna okazja, by zaproponować klientom inne sposoby na rozpieszczenie się.

Marzec

Okazją do świętowania w trzecim miesiącu roku są Dzień Kobiet (8 marca) i Dzień Mężczyzn (10 marca). To kolejny świetny pretekst do zorganizowania promocji oraz podsunięcia klientom pomysłów na prezent dla ukochanej osoby.

Pamiętaj też, że 21 marca przypada pierwszy dzień wiosny – to również dobra okazja nie tylko do obniżek, lecz także zaprezentowania nowej kolekcji czy produktów przeznaczonych typowo na tę porę roku. Na datę tę uwagę powinni zwrócić także właściciele sklepów z akcesoriami do ogrodu.

W 2024 r. Wielkanoc świętujemy na przełomie marca i kwietnia. Przygotuj dla swoich klientów coś specjalnego na tę okazję!

Niedziele handlowe:

24 marca

Dni wolne od pracy:

31 marca (niedziela) – Wielkanoc

Kwiecień

1 dzień kwietnia to w tym roku drugi dzień Wielkanocy. Mimo że w tym dniu wciąż będziemy świętować, to okres przedświąteczny to czas wzmożonych zakupów. Warto więc odpowiednio wcześniej przygotować promocje: np. na akcesoria do dekoracji wnętrz, jedzenie czy upominki, lub po prostu dać prezent swoim klientom w postaci rabatu.

Niedziele handlowe:

28 kwietnia

Dni wolne od pracy:

1 kwietnia (poniedziałek) – Poniedziałek Wielkanocny

Maj

Początek piątego miesiąca roku to czas odpoczynku, czyli majówka. W tym czasie wiele osób decyduje się na krótsze lub dłuższe wyjazdy czy spędzanie wspólnego czasu ze znajomymi na świeżym powietrzu. Jeśli w Twoim asortymencie znajdują się przedmioty turystyczne czy do biwaku, to promocja na początek maja będzie strzałem w dziesiątkę!

Mówiąc o tym miesiącu nie możemy zapominać o Dniu Matki, czyli 26 maja, który jest świetną okazją do przyznawania rabatów np. na określone grupy produktów, które mogą stanowić prezent dla ukochanej osoby.

Maj to także sezon komunijny. Zważywszy na to, że coraz chętniej dawane z tej okazji są urządzenia elektroniczne, to przygotować się na ten czas powinny sklepy sprzedające tego typu produkty.

Dni wolne od pracy:

1 maja (środa) – Święto Pracy

3 maja (piątek) – Święto Konstytucji 3 Maja

19 maja (niedziela) – Zesłanie Ducha Świętego (Zielone Świątki)

30 maja (czwartek) – Boże Ciało

Czerwiec

Podobnie jak poprzedni miesiąc, tak i czerwiec zaczyna się intensywnie. 1 czerwca to bowiem Dzień Dziecka, a więc kolejna okazja do obdarowywania – nie tylko tych najmłodszych. Na koniec miesiąca, a dokładniej 23 czerwca, przypada zaś Dzień Ojca. Wzięciem będą się więc cieszyć np. kosmetyki, ubrania czy dodatki dla mężczyzn.

Z kolei 21 czerwca to pierwszy dzień lata, a więc odpowiedni czas na prezentację letniej kolekcji.

dłonie kobiety ozpakowujące niewielki prezent

Niedziele handlowe:

30 czerwca

Lipiec

Na lipiec nie przypadają żadne święta ani inne szczególne okazje. Ale to wcale nie oznacza, że miesiąc ten nie otwiera dla marketingowców żadnych możliwości. Wakacje to przecież czas wzmożonych podróży – nawet, jeśli miałyby być to jedynie krótkie wycieczki w pobliskie miejsca.

Ponownie, powodzeniem powinny cieszyć się sklepy odzieżowe, sportowe czy turystyczne. Sezon grillowy w pełni sprzyja też spędzaniu czasu na świeżym powietrzu – klientom przydadzą się więc specjalistyczne sprzęty czy kosmetyki.

Sierpień

Drugi miesiąc wakacji to dobry czas na organizację letnich wyprzedaży – nie tylko w sklepach odzieżowych. A przez to, że w Polsce sierpień zazwyczaj jest cieplejszy niż lipiec, to więcej klientów będzie szukać np. wentylatorów czy klimatyzatorów – czas ten jest doskonały dla Twojego biznesu, jeśli sprzedajesz tego typu sprzęty.

Druga połowa sierpnia to też czas, kiedy zaczynamy myśleć o powrocie do szkoły. Pamiętaj więc, by zorganizować wówczas akcję Back to School. Oczywiście najłatwiej na tym polu będą miały sklepy z artykułami szkolnymi, papierniczymi oraz księgarnie, jednak pomysł ten mogą wykorzystać również sprzedawcy butów czy odzieży dziecięcej.

Coraz większą popularnością cieszy się też akcja Back to Office – w końcu to właśnie po wakacjach większość Twoich klientów wraca z urlopu i może potrzebować np. nowych ciuchów czy wyposażenia biura.

Niedziele handlowe:

25 sierpnia

Dni wolne od pracy:

15 sierpnia (czwartek) – Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny; Święto Wojska Polskiego

Wrzesień

Na początku września warto kontynuować akcję związaną z powrotem do szkoły czy pracy. Z kolei koniec miesiąca to coraz intensywniejsze przygotowania do powrotu na uczelnię. Wykorzystać mogą to nie tylko księgarnie, lecz także sklepy ze sprzętem elektronicznym, komputerami czy laptopami – w końcu są one niezbędne dla studentów.

Datą, na którą warto zwrócić uwagę w tym miesiącu, jest 30 września, a więc Dzień Chłopaka. Możesz wówczas zorganizować akcję promocyjną na akcesoria, ubrania czy buty przeznaczone dla mężczyzn i zainspirować klientów w kwestii znalezienia idealnego prezentu.

Na 22 września przypada zaś pierwszy dzień jesieni – pokaż więc w tym czasie nową kolekcję na tę porę roku.

uśmiechnięta kobieta przed laptopem

Październik

Wzmożona sprzedaż w 10. miesiącu roku przypada na jego końcówkę. Początek października to jednak czas przygotowań do jesieni i zimy, co wykorzystać mogą sklepy z odzieżą czy obuwiem, a także akcesoriami ogrodowymi.

Przypadający na 14 października Dzień Edukacji Narodowej to okazja do obdarowywania nauczycieli. Jeśli więc oferujesz kreatywne gadżety prezentowe czy czekoladki, czeka Cię więcej pracy.

Największa okazja do zorganizowania promocji to oczywiście Halloween, czyli 31 października. Data ta nie jest jednak zarezerwowana wyłącznie dla sklepów z ozdobami, słodyczami czy przebraniami. Możesz w kreatywny sposób wykorzystać tę datę do zaoferowania rabatów bez względu na to, co sprzedajesz. Ze względu na zbliżający się dzień Wszystkich Świętych, szczególnie oblegane powinny być kwiaciarnie i sklepy ze zniczami.

Listopad

To właśnie listopad rozpoczyna prawdziwą zakupową gorączkę. Pierwsza okazja to zdobywający coraz większą popularność również w Polsce Dzień Singla, który przypada na 11 listopada. Z kolei 29 listopada to znane na całym świecie zakupowe święto – Black Friday. Okazji do zaoferowania rabatów jest więc w tym miesiącu naprawdę wiele, bez względu na działalność, jaką prowadzisz!

Nowe wezwanie do działania

Dni wolne od pracy:

1 listopada (piątek) – Wszystkich Świętych

11 listopada (poniedziałek) – Święto Niepodległości

Grudzień

No i wisienka na torcie – czyli ostatni miesiąc w roku. W grudniu masz naprawdę wiele okazji do pokazania swojej oferty i zaoferowania obniżek. W 2024 r. początek grudnia będzie wyjątkowo intensywny, bo na 2 dzień tego miesiąca przypada Cyber Monday.

Na początku grudnia wypada zazwyczaj dzień darmowej dostawy – taki bonus to doskonały sposób na przyciągnięcie klienta.

osoba robiąca zakupy świąteczne przez internet

Grudzień to oczywiście intensywne poszukiwania prezentów – zarówno tych mikołajkowych, jak i bożonarodzeniowych. Poza odpowiednią ofertą, zadbaj o odpowiednią oprawę graficzną Twojej witryny. Nie zapomnij też o Sylwestrze – to największa impreza w roku, dlatego wielu klientów poszukuje nie tylko imprezowych gadżetów, lecz choćby ubrań, butów czy dodatków.

Niedziele handlowe:

15 grudnia

22 grudnia

Dni wolne od pracy:

25 grudnia (środa) – Boże Narodzenie

26 grudnia (czwartek) – drugi dzień Bożego Narodzenia

Nouveau call-to-action

Podsumowanie

Jak widzisz, cały rok daje Ci wiele okazji na zwiększenie sprzedaży. Dzięki kreatywnemu podejściu możesz wykorzystać je do zachęcenia odwiedzających do zakupów w Twoim sklepie.

Sprzedajesz za granicą lub planujesz to robić? Musisz pamiętać, że na innych rynkach mogą obowiązywać inne święta lub następować w inne dni. Dzięki naszemu kalendarzowi na 2024 i 2025 rok, będziesz na bieżąco! Pobierz bezpłatny poradnik:

poradnik sprzedażowe święta w europie

30.11.2023

© 2024 Trusted Shops AG  |  Informacje o firmie  |  Polityka prywatności  |  Cookies