Programy lojalnościowe. Jak zyskać stałego klienta?

Co jest najlepszym sposobem na zyskanie stałego klienta? Programy lojalnościowe! Dzisiaj przyjrzymy się tym, które już istnieją na rynku, oraz zwrócimy uwagę na to, o czym należy pamiętać tworząc je we własnej firmie.   

Jakie rodzaje systemów / programów lojalnościowych są najlepsze dla małych firm?

Programy lojalnościowe stały się w ciągu ostatnich kilku lat bardzo popularne i wprowadzono do nich świetne innowacje. Przyjrzyjmy się dostępnym opcjom.

Programy punktowe

Zaczniemy od pierwszego, najbardziej popularnego z systemów lojalnościowych – od systemu punktowego. Jego idea jest powszechnie znana – im więcej wydajesz na zakupy, tym więcej punktów dostajesz.

System ten nie tylko zachęca klientów, aby ponownie odwiedzili Twój sklep, ale może nawet przekonać ich do wydania większej kwoty na jeden zakup.

Przykład:

Przyjmijmy, że Twój program przyznaje 1000 punktów za każde wydane 100 zł, ale 2000 punktów za każde wydane 150 zł. Innymi słowy, klienci dostaną 100% więcej punktów za wydanie kwoty większej o 50%. Może to nakłonić ich do dodania jednego lub dwóch produktów do koszyka, aby zdobyć ich więcej.

System poziomów / gier

W ciągu kilku ostatnich lat popularność zyskały systemy zapożyczone z gier. Aplikacje edukacyjne wykorzystują ten system do motywacji uczniów, a sprzedawcy – do nagradzania klientów i zachęcania ich, aby kupowali więcej.

Idea jest prosta. Im więcej klient wydaje, tym na wyższym poziomie się znajduje. Na wyższych poziomach dostępne są lepsze nagrody i być może również wyłączny dostęp do pewnych ofert (np. do przedsprzedaży nowych produktów itp.)

Pokazując klientom ich trofea, kamienie milowe i postępy (jak niewiele brakuje, aby „wskoczyli na wyższy poziom”), zachęcasz, aby kupowali więcej, zwłaszcza, gdy będą coraz bliżej przejścia na kolejny poziom, gdzie czekają na nich dodatkowe nagrody.

system nagrod

Nagradzając swoich klientów różnymi nagrodami i poziomami, motywujesz ich do wydawania większych kwot, aby ostatecznie więcej zaoszczędzili. (źródło: Shutterstock)

System charytatywny

W takim programie nie nagradzasz swojego klienta bezpośrednio. W zależności od kwoty przez niego wydanej, przeznaczasz konkretną ilość pieniędzy na cel charytatywny lub na inicjatywę, która jest dla niego ważna. Oczywiście – w zależności od rodzaju Twojej firmy oraz Twoich klientów docelowych – ten program lojalnościowy może być równie atrakcyjny co klasyczne systemy.

Jeśli na przykład sprzedajesz produkty wytworzone w 100% z materiałów pochodzących z recyklingu, możesz chcieć wspomóc organizację charytatywną pracującą na rzecz odbudowy lasów tropikalnych. Jeśli sprzedajesz produkty dla zwierząt domowych, możesz wspomóc lokalne schroniska dla zwierząt. Ten program jest zasadniczo stworzony dla firm, których docelowi odbiorcy są ludźmi świadomymi społecznie.

Program partnerski / koalicyjny

Połączenie sił z inną firmą może być świetnym sposobem na to, by Twoje małe przedsiębiorstwo zyskało większy rozgłos, jednocześnie oferując klientom więcej nagród. Ankieta American Express wykazała, że 72% Amerykanów preferuje system lojalnościowy, który pozwala im na robienie zakupów w wielu sklepach, a nie tylko u przedstawicieli jednej marki. Programy współpracy idealnie nadają się do tego, aby zaproponować taką elastyczność.

Jeśli posiadasz sklep stacjonarny, możesz porozmawiać z przedstawicielami innych lokalnych firm. Jeśli prowadzisz swój sklep wyłącznie online, dostępne są także inne opcje.

Program polecania

Świetnym rozwiązaniem może być nagradzanie za przyprowadzanie nowych klientów. Tym, którzy zachęcili innych do skorzystania z Twoich usług, zapronuj zniżkę na kolejną. Najlepiej sprawdza się to w przypadku, gdy świadczysz klientówi usługi sporadycznie lub raz w roku (np. doradztwo podatkowe czy naprawa samochodu).

O czym należy pamiętać wybierając system lojalnościowy?

Stwarzając system lojalnościowy należy przede wszystkim przemyśleć, który z nich może najbardziej zainteresować Twoich klientów oraz przyniesie zarówno im, jaki Tobie, najwięcej korzyści.

Obserwuj jakie nawyki zakupowe mają Twoi klienci

Jeśli na przykład klientom zależy na osiągnięciu konkretnej kwoty zakupów aby zdobyć nagrodę, zaobserwuj, które przedmioty stają się tymi „dodatkowymi” produktami, pomagającymi klientom osiągnąć dany próg. Ta wiedza może być przydatna przy zarządzaniu zapasami oraz przy ustalaniu, które produkty uwzględnić w przyszłych promocjach.

Zachęć klientów do przystąpienia do Twojego programu

Zaproponowanie im zniżki za zapisanie się do programu może zachęcić ich do założenia konta. Jakie mogą być z tego korzyści?

Klient prawdopodobnie dokona zakupu ORAZ założy konto w Twoim sklepie, co oznacza, że w przyszłości  będzie dla klienta znacznie szybszym procesem. To dobra taktyka, aby szybciej zwiększyć stopę konwersji (im szybsza finalizacja transakcji, tym większa szansa, że klient dokona zakupu).

Choć dla właścicieli małych przedsiębiorstw nawet zniżki rzędu 15-25 złotych mogą po podliczeniu wydawać się znaczne, warto zastanowić się nad tego typu zabiegiem.

Co dodatkowo daje Ci utworzenie kont przez klientów? Możesz wysyłać im e-mailowe kampanie marketingowe. Wydaje sie to przeżytkiem, ale to jedna z lepszych taktyk marketingowych, które gwarantują zwrot z inwestycji.

Możesz rozważyć również przyznawanie dodatkowych punktów z okazji konkretnych wydarzeń, np. z okazji urodzin. Choć taka aktywność najlepiej sprawdzi się w systemach opartych na punktach, sprawianie klientom drobnych prezentów zawsze jest dobrym pomysłem. To świetny sposób, aby przypomnieć im o Twojej firmie i zbudować z nimi więź.

Pamiętaj o stworzeniu regulaminu swojego programu lojalnościowego, by każdy do niego przystępujący klient wiedział, jak on funkcjonuje. Możesz także podsunąć kupującym nowe pomysły i wskazówki, aby zachęcić ich do zakupów za trochę większe kwoty.

Podsumowanie

Stworzenie programu lojalnościowego lub systemu nagród może przynieść wiele korzyści zarówno Tobie, jak i Twoim klientom.

Dzięki niemu zbudujesz silniejsze relacje ze swoimi klientami, a zatem będą oni bardziej lojalni względem Twojej marki i z chęcią powrócą do Twojego sklepu. A stały (i zadowolony!) klient, to także stałe dochody.

21.05.2018

Alon Eisenberg

Alon Eisenberg pełni rolę Content Manager UK w Trusted Shops od 2017 roku. Ukończył studia na Boston University na kierunku komunikacja w 2004 r.

© 2024 Trusted Shops AG  |  Informacje o firmie  |  Polityka prywatności  |  Cookies