Jak tworzyć e-maile do klientów? Wskazówki

Dobrze skonstruowane wiadomości e-mail mogą być bardzo ważnym narzędziem umożliwiającym osiągnięcie celów marketingowych. Pozwalają też uzyskać wyższe wskaźniki konwersji niż inne typy reklamy. Z tego względu, przedsiębiorcy nie powinni zaniedbywać e-mail marketingu. Oto, jak z sukcesem wysyłać e-maile do klientów sklepu.

Wiele sklepów internetowych przykłada niewielką wagę do newsletterów wysyłanych do kupujących. Najczęściej są one wysyłane masowo, bez właściwej personalizacji i żadnych wyróżników.

📚Przeczytaj też: Personalizacja – klucz do sukcesu w branży e‑commerce

Efekt? Większość spośród wysłanych e-maili nigdy nie zostanie otwarta i gubi się w przepełnionych skrzynkach odbiorczych konsumentów. E-sprzedawcy zapominają także, jak ważna jest personalizacja i wysyłka właściwej oferty we właściwym czasie. 

E-maile dotyczące zamówienia częściej czytane

Użytkownicy postrzegają maile z informacją o zamówieniu lub polecające produkty jako wartość dodaną. Dobrym przykładem są e-maile dotyczące statusu realizacji zamówienia lub polecenia produktów, które opierają się na dokonanym zakupie.

Wiadomości dotyczące transakcji, wysyłane po zakupie i informujące klientów o produktach uzupełniających lub podobnych, które warto kupić, mają ogromną przewagę. Po zakupie, większość klientów ma pozytywne nastawienie i jest otwarta na kolejne zakupy. Już sam temat przesłanej wiadomości, napisany w ciekawy sposób, może wzbudzić ich zainteresowanie.

📚Przeczytaj też: Up-selling, cross-selling - sposoby na większą sprzedaż

Responsywne wiadomości e-mail

Użytkownicy coraz chętniej korzystają z urządzeń mobilnych. Nawet jeśli 47% wiadomości jest odczytywanych na smartfonach lub tabletach, sprzedawcy internetowi nie powinni zapominać o komputerach stacjonarnych.

Dlatego ważne jest, aby przygotowywać wiadomości w formie responsywnej tak, aby mogły one zostać prawidłowo wyświetlone na wszystkich urządzeniach. Jeśli e-mail nie wyświetla się prawidłowo lub jest mało czytelny, to w 80% przypadków odbiorcy umieszczą taką wiadomość w koszu.

Właściwe proporcje obrazu w stosunku do tekstu

Zdjęcia mają ogromne znaczenie, a krótkie teksty są dla konsumentów bardziej zrozumiałe. Wiadomości ze zbyt dużą liczbą zdjęć sprawiają wrażenie przeładowanych oraz mogą spowodować problemy z poprawnym wyświetlaniem się obrazów na urządzeniach mobilnych. Ponadto proporcje tekstu do obrazu są decydującym kryterium dla filtra spamu i wiadomość zamiast znaleźć się w skrzynce odbiorczej, zostanie zaklasyfikowana jako spam.

Informacja o możliwości rezygnacji z newslettera w widocznym miejscu

Każdemu odbiorcy należy umożliwić szybką i nieskomplikowaną możliwość rezygnacji z newslettera. Zgodnie z przepisami, rezygnacja z subskrypcji nie może być utrudniana, np. poprzez wymóg dodatkowego zalogowania się, czy konieczność spełnienia innych wymogów. Lepiej, żeby użytkownik zrezygnował z otrzymywania newslettera, niż oznaczył wiadomość jako spam.

Dlatego zaleca się umieszczenie przycisku opt-out w dobrze widocznym miejscu, na przykład bezpośrednio nad spisem artykułów. Przedsiębiorcy powinni zrezygnować z dwustopniowej procedury, w której trzeba potwierdzić swoją rezygnację poprzez przesłanie dodatkowego maila.

📚Przeczytaj też: Double opt-in i single opt-in w e-mail marketingu

Ciekawy wstęp

Zarówno smartfony, tablety jak i niektóre programy do obsługi poczty elektronicznej wyświetlają na komputerach oprócz danych nadawcy i tematu, także pierwsze wersy z otrzymanej wiadomości. Dlatego też już pierwsze zdania powinny zachęcać konsumentów do dalszej lektury. Często sprawdza się również zastosowanie tzw. „call-to-action”, czyli krótkiego zdania, które zachęci odbiorców do podjęcia działań, jak np. „Tylko dzisiaj – zrealizuj zakupy wraz z bezpłatną dostawą!”

📚Przeczytaj też: Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?

Bezpośrednie zwracanie się do odbiorcy

Zwracanie się do odbiorcy maila po imieniu wprowadza konwersacje na bardziej osobisty poziom, dlatego w miarę możliwości powinno się umieszczać imię odbiorcy w nagłówku. W zależności jednak od grupy docelowej warto przemyśleć, czy powinniśmy zwracać się do odbiorcy po imieniu, czy raczej zwracać się bardziej formalnie.

Najlepiej aby bezpośrednie zwracanie się do odbiorcy nie kończyło się tylko na zastosowaniu zwrotu grzecznościowego na początku wiadomości. Ostatnio oglądane produkty, zapytanie w przypadku przerwanego procesu zakupu lub indywidualne oferty przyciągają odbiorcę lub zachęcają go do powrotu na stronę internetową.

Czas wysłania newslettera ma znaczenie

Jeśli e-mail przyjdzie do odbiorcy w złym momencie, na przykład podczas stresującego dnia w pracy, wówczas istniej duże prawdopodobieństwo, że zostanie on niezauważony. Dlatego wiadomości e-mail powinny zostać wysłane w dogodnym dla odbiorcy momencie.

Jeśli na przykład, kilka minut temu klient odwiedzał stronę sklepu lub przeglądał poszczególne produkty, należy założyć, że przesłany w tym samym momencie e-mail wzbudzi jego zainteresowanie. Także godzina otwarcia poprzednio wysłanej wiadomości może być dla e-sprzedawcy cenną wskazówką dotyczącą preferowanych godzin na wysłanie maila.

Podsumowanie

Nie wszystkie spośród wysłanych wiadomości e-mail trafiają do kosza, czy zostają oznaczane jako spam. Jeśli przedsiębiorca zwróci uwagę na wymienione aspekty, wówczas wzrosną szanse na skuteczne wykorzystanie newslettera. Warto korzystać z retargetingu, aby pozyskać także niezarejestrowanych użytkowników danej strony.

Chcesz wiedzieć, jak zautomatyzować proces wysyłania e-maili do swoich klientów i osiągnąć lepszy współczynnik konwersji? Pobierz nasz bezpłatny poradnik:

e-mail automation

 

24.11.2022

Joanna Berger

© 2024 Trusted Shops AG  |  Informacje o firmie  |  Polityka prywatności  |  Cookies