Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w e-commerce?

Oparte na sztucznej inteligencji narzędzie ChatGPT to w ostatnich tygodniach najgorętszy temat jeśli chodzi o technologię i internet. Swoją odpowiedź na to oprogramowanie już przygotowało Google, które wypuściło własną aplikację – Barda. Nie ulega więc wątpliwości, że sztuczna inteligencja będzie pełnić coraz ważniejszą rolę w naszym świecie – również w e-commerce. Jak wykorzystać tę technologię w biznesie i jak się przygotować na te zmiany?

Co to jest sztuczna inteligencja?

Wykorzystanie AI (artificial intelligence) to jeden z najgorętszych trendów e-commerce w ostatnim czasie.

Sztuczna inteligencja to system, który wykorzystuje oraz analizuje zebrane dane i w oparciu o nie podejmuje decyzję co do działania. Jest to możliwe m.in. dzięki uczeniu maszynowemu czy interfejsom poznawczym API.

Sztuczna inteligencja oferuje więc rozwiązanie problemu lub spełnianie potrzeb użytkowników na podstawie tego, co już wie (czy też czego się nauczyła) o innych użytkownikach.

Zaletami wykorzystania sztucznej inteligencji są przede wszystkim automatyzacja procesów, łatwiejsze planowanie oraz oszczędność czasu. W przypadku e-commerce AI może pomóc m.in. w personalizowaniu przekazów do konkretnych klientów, ich obsłudze czy w retargetingu.

AI na fali wznoszącej

Temat sztucznej inteligencji nie jest niczym nowym – również w branży handlu elektronicznego. Ba, wielu użytkowników często nawet nie zdaje sobie sprawy, że wykorzystuje rozwiązania oparte o AI. W ostatnich latach nastąpił jednak tak dynamiczny rozwój tej technologii, że jej potencjał dostrzega już coraz więcej właścicieli firm.

Coraz silniejsza obecność sztucznej inteligencji w świadomości przedsiębiorców (i nie tylko) to w ostatnim czasie zasługa przede wszystkim narzędzia ChatGPT.

Co to jest ChatGPT?

To system od OpenAI, który generuje odpowiedzi na pytania użytkownika – działa na zasadzie chatbota. Zrobił on prawdziwą furorę w sieci dzięki konwersacjom publikowanym przez internautów.

chatgpt

ChatGPT nie jest jednak „zwykłym” chatbotem. Ma on bowiem duży potencjał w marketingu online oraz SEO. Narzędzie jest w stanie m.in. tworzyć całe teksty na dany temat w oparciu o dostępne w sieci materiały, proponować listę tematów w oparciu o słowa kluczowe, tłumaczyć teksty, pozyskiwać statystyki czy pomagać w tworzeniu meta title i description.

📚Przeczytaj też: Najlepsze narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych

Korzystanie z ChatGPT w biznesie wiązało się jednak z pewnymi obawami marketingowców i specjalistów ds. SEO – głównie tymi dotyczącymi oceny tekstów wygenerowanych przez sztuczną inteligencję przez Google lub związanymi z kopiowaniem treści z innych źródeł. Tymczasem sama wyszukiwarka niedawno ogłosiła własną odpowiedź na popularne narzędzie.

Bard, bo tak będzie nazywać się oparta na sztucznej inteligencji aplikacja od Google, będzie korzystała z innego języka niż ChatGPT oraz będzie zintegrowana z samą wyszukiwarką i innymi usługami internetowego giganta. Główny cel? Odmienić sposób, w jaki użytkownicy szukają informacji w sieci.

Bard nie będzie pierwszą stycznością Google z AI. Przedsiębiorstwo już w 2021 roku ogłosiło chęć rozwoju tej technologii jako jedno ze swoich najważniejszych założeń na kolejne lata.

Jak i dlaczego wykorzystywać sztuczną inteligencję w prowadzeniu e-sklepu?

Jak już wspomnieliśmy, AI ma ogromny potencjał jeśli chodzi o wsparcie funkcjonowania biznesów z wielu branży. Wykorzystuje je już wiele sklepów internetowych.

Największą zaletą sztucznej inteligencji w e-commerce jest oszczędność czasu oraz pieniędzy. Wdrożenie wielu tego typu rozwiązań pomaga w ograniczeniu kosztów osobowych. Neutralność i szybkość działania mechanizmów AI wpływa pozytywnie na doświadczenie użytkownika, który niemal natychmiast dostaje odpowiedź na pytanie lub rozwiązanie problemu.

📚Przeczytaj też: Co to jest UX i dlaczego jest ważne dla e-sklepu?

Dzięki temu, że klient otrzymuje spersonalizowaną ofertę lub treści oparte o jego preferencje czy poprzednie zakupy, jest większa szansa, że zdecyduje się na transakcję. Dzięki zbieraniu danych użytkowników możesz dostosować m.in. rekomendacje produktowe, przekaz reklamowy czy oferty specjalne. To zaś oznacza dla Ciebie lepszą sprzedaż i konwersję.

Jakie więc konkretne rozwiązania są dostępne w zakresie sztucznej inteligencji dla e-commerce? Oto kilka przykładów.

Odpowiadanie na opinie

Zbieranie opinii to obecnie element obowiązkowy w każdym sklepie, który chce odnieść sukces. Mają one ogromne znaczenie w podejmowaniu decyzji zakupowej przez potencjalnych klientów.

Równie istotne jest także to, czy i w jaki sposób odpowiadasz na zostawione opinie. Niestety, jako właściciel sklepu nie zawsze dysponujesz czasem czy personelem, by robić to regularnie. Możesz jednak pozwolić sobie pomóc sztucznej inteligencji, korzystając z naszego narzędzia Smart Review Assistant. Kliknij, aby dowiedzieć się więcej:

Nowość: Smart Review Assistant

Chatboty i wirtualni asystenci

To jeden z najbardziej oczywistych przykładów wykorzystania sztucznej inteligencji w działaniach biznesowych. Chatboty są już bowiem bardzo powszechnym rozwiązaniem stosowanym w sklepach internetowych.

Jako że są one dostępne dla klientów 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, usprawniają one proces obsługi klienta. Korzystają one z predefiniowanych wcześniej pytań i dostosowują odpowiedzi do przedstawionych przez klienta problemów. Ich wdrożenie na stronie to oszczędność czasu oraz brak konieczności angażowania dużej liczby pracowników w dziale obsługi klienta.

📚Przeczytaj też: Dlaczego Twój sklep internetowy potrzebuje chatbota

Bardziej zaawansowane boty to wirtualni asystenci. Systemy te uczą się na podstawie odpowiedzi udzielanych wcześniej przez innych użytkowników, zapewniając tym samym dokładniejsze i bardziej spersonalizowane doświadczenie. Lepsze dopasowanie produktów i usług do preferencji potencjalnego klienta oznacza szansę na większą sprzedaż.

Retargeting

AI może Ci pomóc również w zwiększeniu skuteczności kampanii retargetingowych oraz obniżeniu ich kosztów dzięki lepszemu dopasowaniu oferty do konkretnego użytkownika.

Jak to działa? Użytkownik, który już kiedyś odwiedził Twoją stronę, ale nie ukończył celu (np. dodał produkty do koszyka, ale ostatecznie nie dokonał zakupu), przy kolejnej wizycie jako rekomendację produktową zobaczy interesujące go wówczas artykuły lub informację o obowiązującej na nie obniżce.

🛒Jak zmniejszyć liczbę porzuceń koszyków? Pobierz nasz bezpłatny poradnik i sprawdź!

Nowe wezwanie do działania

Opcja ta jest dostępna np. w Google Ads czy Facebook Ads jako remarketing dynamiczny.

Up-selling i cross-selling

A skoro mówimy już o rekomendacjach konkretnych produktów, to nie można nie wspomnieć o up- i cross-sellingu. Dla przypomnienia, obie koncepcje polegają na proponowaniu użytkownikom pasujących, droższych lub uzupełniających artykułów na podstawie tych oglądanych lub dodanych do koszyka. Strategia ta w realny sposób przekłada się na zwiększenie sprzedaży.

📚Przeczytaj też: Up-selling, cross-selling - sposoby na większą sprzedaż

Dzięki sztucznej inteligencji cross- i up-selling idą o krok dalej. Klientowi zaprezentowane zostają jeszcze ściślej dopasowane do ich preferencji produkty, np. w oparciu o wybrane przez nich kategorie czy marki. A bardziej precyzyjne sugestie to większa szansa, że towar faktycznie zostanie dodany do koszyka.

Ulepszona wyszukiwarka sklepu

Wewnętrzna wyszukiwarka to bardzo ważne narzędzie w sklepie internetowym, które zoptymalizowane może w znaczący sposób wpłynąć na stopę konwersji.

Autouzupełnianie to oczywiście jedno z najpowszechniejszych ułatwień jeśli chodzi o korzystanie z wyszukiwarki na stronie e-sklepu. Dzięki pomocy sztucznej inteligencji możesz jednak pokazywać potencjalnym klientom w pierwszej kolejności te produkty, które już kiedyś kupili lub których kiedyś poszukiwali.

Innym ułatwieniem dla klientów może być np. rozpoznawanie literówek i wyświetlanie poprawnych wyników na podstawie wpisanej frazy. Trafniejsze wyniki to oczywiście szansa na szybsze odnalezienie pożądanego produktu i lepszą sprzedaż.

📚Przeczytaj też: Jak ulepszyć wyszukiwarkę w sklepie i zwiększyć konwersję

Voice Search i Visual Search

Popularne w ostatnich latach wyszukiwanie głosowe to także jeden z przykładów wykorzystania sztucznej inteligencji. Polega ono oczywiście na przeszukiwaniu asortymentu bez konieczności wpisywania fraz, a wypowiadając je np. do mikrofonu smartfonu.

Zważywszy na fakt, że coraz więcej użytkowników robi zakupy za pomocą telefonu, Voice Search może być dla nich bardzo wygodnym rozwiązaniem, które eliminuje ryzyko błędów i jest pomocne np. w przypadku, gdy klient nie jest pewny, jak zapisać nazwę danej marki.

Visual Search to z kolei możliwość wyszukiwania obrazem. To już nieco wyższy poziom wykorzystania AI, ale godny uwagi np. dla sklepów działających w branży beauty, modowej czy wnętrzarskiej. Użytkownik może załadować swój plik ze zdjęciem i otrzymać propozycje podobnych produktów dostępnych w sklepie.

Podsumowanie

Jak widzisz, obecność sztucznej inteligencji w działaniach e-commerce to już nie idea rodem z filmów science fiction, a aktualna rzeczywistość. Warto sięgać po takie rozwiązania, nie tylko po to, by odciążyć swój zespół, zwiększyć efektywność działań czy zaoszczędzić czas i pieniądze, lecz także by zbudować wizerunek nowoczesnej, podążającej za trendami firmy.

Rozwiązania oparte o AI to w wielu przypadkach wygoda nie tylko dla Ciebie, ale i Twoich potencjalnych klientów, którzy szybciej otrzymają odpowiedzi na swoje pytania czy odnajdą pożądany produkt w ekspresowym tempie.

09.02.2023

© 2024 Trusted Shops AG  |  Informacje o firmie  |  Polityka prywatności  |  Cookies