Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Prowadzenie bloga firmowego to ruch, na który decyduje się coraz więcej właścicieli biznesu. Takie posunięcie ma w dłuższej perspektywie, rzecz jasna, zwiększyć świadomość o Twojej marce wśród konsumentów, a co za tym idzie – poprawić wyniki sprzedaży. Lepsza pozycja w wyszukiwarce, budowanie wizerunku marki jako eksperta w danej dziedzinie – to tylko niektóre cele, do których można wykorzystać blog firmowy. Korzyści płynące z tego narzędzia pojawią się jednak tylko wtedy, gdy będziesz wiedzieć, jakie treści tworzyć i jak go prowadzić.
Jak zacząć przygodę z blogowaniem? Zanim zamieścisz na blogu pierwsze treści, zadbaj o to, by był on spójny pod względem graficznym ze stroną Twojego sklepu. Zrezygnuj więc z ogólnodostępnych szablonów – w końcu celem jest przywiązanie klienta do Twojej marki, którą ma skojarzyć np. z czcionką stosowaną w logo czy charakterystycznymi dla Twojego brandu kolorami. Upewnij się, że reklamy czy wyskakujące okna nie zasłaniają znajdujących się na blogu treści, a wpisy poprawnie się wyświetlają – zarówno w wersji desktopowej, jak i mobilnej.
Zadbaj również o czytelność i przejrzystość bloga firmowego. Intuicyjne menu, wysokiej jakości zdjęcia, wystrzeganie się długich bloków tekstu, a także odpowiednie formatowanie tekstu sprawią, że czytelnik – a więc Twój potencjalny klient – będzie mógł łatwiej się poruszać po stronie bloga, a Twoja marka – wzbudzi zaufanie jako wiarygodnego biznesu.
Na początek absolutna podstawa – wystrzegaj się w treściach tworzonych na bloga błędów językowych, gramatycznych czy ortograficznych. Takie pomyłki mogą zaowocować zmniejszeniem wiarygodności nie tylko contentu tworzonego na stronę, lecz także całego Twojego biznesu. Zadbaj więc o korektę, a jeśli za treści odpowiadasz osobiście (lub robi to tylko jedna osoba) – przeczytaj tekst ponownie następnego dnia. Wtedy łatwiej wyłapać wszelkie pomyłki przed umieszczeniem go na blogu firmowym.
Jak pisać posty na bloga? Pamiętaj o zasadzie, by język był prosty i konkretny. Nagromadzenie fachowego i skomplikowanego słownictwa może odstręczać czytelników, którzy zwyczajnie nie zrozumieją przekazywanych na blogu treści – a przecież chodzi o to, by stworzyć wizerunek eksperta potrafiącego odpowiedzieć na trapiące pytania. Zadbaj o bezpośrednią komunikację – zwracaj się do czytelnika w drugiej osobie liczby pojedynczej (na „Ty”). Dzięki temu zmniejszysz dystans. Pamiętaj jednak, by nie popadać w przesadę – język nie może być zbyt prosty i kolokwialny.
Pamiętaj: choć pisanie artykułów zgodnie z zasadami SEO to dobra praktyka, to trzeba robić to w wyważony sposób. Nagromadzenie w tekście ogromnej ilości słów kluczowych czy wplatanie zapytań, na które nie odpowiesz w poście sprawią, że ten będzie zwyczajnie niezrozumiały i bezwartościowy dla czytelnika.
Po odpowiedzi na pytanie „jak pisać” czas na przyjrzenie się kolejnemu, równie ważnemu – „co pisać”. Oczywiście tematyka wpisów na blogu sklepu internetowego powinna pokrywać się z tym, co faktycznie sprzedajesz. Nie pisz artykułów z uwzględnieniem produktów, których nie masz w asortymencie – w końcu blog ma dawać rozwiązania szukanych przez czytelników problemów.
Z drugiej strony, blog firmowy nie powinien służyć do nachalnej promocji Twojego sklepu lub marki czy natrętnego lokowania produktów. Prowadzisz sklep online z butami? Stwórz artykuł o tym, jak czyścić poszczególne rodzaje materiałów i zaznacz, że środki do ich pielęgnacji znajdują się w Twoim asortymencie. Sprzedajesz zdrową żywność lub inne artykuły spożywcze? Pomysłem na wpis mogą być przepisy na dania z użyciem produktów z Twojego sklepu.
Równie istotną kwestią jest pisanie na blogu firmowym na tematy, na których rzeczywiście się znasz. W końcu mówimy o narzędziu, które ma za zadanie umocnić wizerunek Twojego brandu jako eksperta. Urozmaiceniem mogą być wpisy gościnne autorstwa innych specjalistów z branży, w której działasz. Pamiętaj też o tym, by weryfikować stan wiedzy, którą przekazujesz na blogu e-sklepu. Korzystaj z wielu zaufanych źródeł, sprawdzaj aktualność wpisów, a w razie potrzeby – aktualizuj je.
Inspiracji do tematów postów może dostarczyć analiza zapytań użytkowników w wyszukiwarce Google. Warto wykorzystać bloga jako jeden z najważniejszych czynników budowania strategii SEO.
Jak prowadzić bloga sklepu internetowego, by pozyskać i zatrzymać przy sobie użytkowników? Przede wszystkim publikować treści regularnie i systematycznie. Dobrym nawykiem jest dokładne planowanie postów z wyprzedzeniem – szczególnie jeśli mowa o evergreenach, czyli artykułach, które są aktualne przez długi czas, niezależnie od dnia czy miesiąca publikacji. Przykładem takich treści mogą być wszelkiego rodzaju poradniki, rankingi, checklisty czy case studies. Systematyczność nie tylko zwiększy zaangażowanie czytelników, lecz także pozytywnie wpłynie na Twoją pozycję w wyszukiwarce Google.
Dobrym pomysłem będzie też informowanie czytelników o nowościach i wydarzeniach z branży, w której działa Twój sklep – takie artykuły umocnią Twój wizerunek wiarygodnego eksperta. Jeśli więc np. sprzedajesz w internecie elektronikę, publikuj artykuły np. o ważnych aktualizacjach systemów operacyjnych wprowadzanych przez poszczególnych producentów (a już szczególnie tych, których produkty można znaleźć w Twoim sklepie). Prowadzisz sklep z odzieżą? Możesz opublikować wpis o trendach lansowanych przez największych projektantów podczas ostatniego Tygodnia Mody i wskazywać podobne produkty z asortymentu Twojego biznesu.
Blog firmowy to nie tylko słowo pisane. Raz na jakiś czas warto nieco urozmaicić publikowany content – choćby infografiką czy wideo. Możesz też zamieszczać raporty czy rankingi związane z Twoją branżą. Na czytelników dobrze działają również wszelkiego rodzaju wyliczenia i podsumowania.
Jak wynika z raportu Buzzsumo, najbardziej angażującymi odbiorców nagłówkami są te zawierające liczby: 10, 5, 15, 7 i 20.
Wprowadzenie różnorodności do publikowanych na blogu sklepu internetowego artykułów dotyczy nie tylko formy, ale i treści. Raz na jakiś czas pokaż czytelnikowi kulisy Twojego biznesu, przybliż jego historię i dziel się sukcesami – w ten sposób zwiększysz zaufanie i lojalność klienta oraz rozpoznawalność brandu. Pamiętaj jednak, by blog firmowy nie składał się z wyłącznie tego typu wpisów.
Blog firmowy to także miejsce, które może posłużyć do zacieśnienia więzi między Tobą a potencjalnym klientem oraz podwyższenia świadomości o marce. Dlatego tak ważne jest, by umożliwić mu komentowanie zamieszczanych wpisów. Dobrą praktyką jest odpowiadanie na komentarze – również na te nieprzychylne. Więcej o tym, jak reagować na negatywne opinie klientów, przeczytasz w innym tekście na blogu Trusted Shops.
Sekcja komentarzy to miejsce na rozwiewanie wątpliwości czytelników co do zamieszczanych treści oraz wymiany doświadczeniami. Wypowiedzi klientów mogą być doskonałym źródłem inspiracji do stworzenia nowych wpisów na bloga i udzielenia odpowiedzi w ten sposób na najczęściej pojawiające się pytania. Nie wspominając już o tym, że user generated content także pozytywnie wpływa na SEO.
Efekty działań na blogu dla sklepu internetowego nie pojawią się od razu – często, by pozyskać użytkowników, potrzebnych jest kilka czy nawet kilkanaście wpisów. Warto wspomnieć o blogu firmowym na Facebooku – nie tylko na własnym profilu, lecz także w grupach tematycznych. Stories czy posty na Instagramie czy linki do wpisów w firmowym newsletterze to kolejne metody na wypromowanie bloga. Pamiętaj też o umieszczeniu linku do bloga w widocznym miejscu na stronie głównej Twojego sklepu.
Teraz pozostaje tylko badać ruch na blogu – choćby za pomocą Google Analytics. Ważne są nie tylko unikalne odsłony, lecz także źródła wizyt czy czas spędzony na stronie. Wyciągaj wnioski z danych – stale pracuj nad blogiem, optymalizując artykuły i poprawiając błędy.
22.10.2020Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dowiedz się, jak przyciągnąć klientów na świąteczne zakupy last minute, wykorzystując skuteczne strategie promocji i marketingu online.