Wybór agencji – na co zwrócić uwagę?

Kiedy skorzystać z usług agencji, a kiedy nawiązać współpracę z freelancerem? Jakie zadania im zlecić? W dzisiejszym artykule pokażemy, na co zwrócić uwagę, wybierając partnera, który przygotuje i poprowadzi stronę sklepu.

Wybór odpowiedniej agencji

Freelancer, mniejsza firma czy duża agencja z pełnym pakietem usług? Na kogo najlepiej się zdecydować?

Mawiają, że łatwo jest otworzyć sklep internetowy, ale poprowadzić go jest już zdecydowanie trudniej. Dzieje się tak, ponieważ sukces w e-commerce zależy od bardzo wielu czynników. Sklep musi zostać odpowiednio zaprogramowany i przygotowany na przyszłe wyzwania, projekt powinien odpowiadać upodobaniom wybranej grupy docelowej, strategia marketingowa zaś – uwzględniać odpowiednie kanały reklamowe.

Jako sprzedawca musisz zatroszczyć się o wiele procesów. Dlatego – najpóźniej wtedy, gdy sklep będzie miał wejść w kolejną fazę rozwoju – będziesz w końcu potrzebować profesjonalnego wsparcia.

Pytanie brzmi...

Jak znaleźć odpowiedniego usługodawcę?

Budując sklep internetowy, musisz rozpocząć wiele procesów, które mogą zadecydować później o sukcesie lub porażce Twojej firmy.

Jeśli np., ze względu na koszt, wybierzesz zbyt prosty i mało elastyczny system sklepowy, późniejsza, podyktowana koniecznością rozbudowa sklepu internetowego może pociągnąć za sobą wydatki równe budżetowi, jaki trzeba zainwestować budując stronę od zera.

Błędne decyzje w marketingu mogą sprawić, że wydasz bardzo dużo, nie przyciągając uwagi potencjalnych klientów. Może się także zdarzyć, że reklama zadziała, jak trzeba, jednak projekt i użyteczność (usability) sklepu nie okażą się wystarczająco dobre w stosunku do rozbudzonych przez kampanię marketingową oczekiwań.

Wynik: Twoje wydatki marketingowe i ruch robią wrażenie, nie wpływa to jednak na wzrost konwersji w sklepie.

Dlatego zadaj sobie najpierw pytanie:

Jakich usług szukasz?

Ważne, by zdać sobie sprawę, jakich usług potrzebujemy i jak się one nazywają. Czy chodzi np. o kompleksowe wsparcie marketingowe, czy szukasz wyłącznie specjalisty od linkowania? Potrzebujesz pomocy przy optymalizacji wdrożenia systemu sklepowego, który już dobrze znasz, czy też doradztwa w kwestii doboru narzędzi – od oprogramowania sklepu po zintegrowane z nim oprogramowanie księgowe?

Na rynku działa wiele usługodawców i agencji wyspecjalizowanych w konkretnych dziedzinach takich jak SEO, projektowanie stron internetowych, programowanie czy online marketing. Są jednak także i firmy, które zapewniają szerszy wachlarz usług.

Zaletą mniejszych usługodawców jest to, że oferują z reguły niższe stawki za godzinę, a także osobistego doradcę klienta. Duże agencje mogą za to zaproponować bardziej kompleksowe wsparcie.

Wywiad, diagnoza i doradztwo

Jeśli już ustaliłeś zakres usług, które chcesz zlecić partnerowi, pora na pierwszy kontakt. Przypomina to nieco wizytę u lekarza. Usługodawca powinien poświęcić czas na dokładną analizę, na jakim etapie rozwoju znajduje się Twój sklep, jakie zadania możesz wykonywać samodzielnie i jakie są Twoje cele biznesowe.

Na tej podstawie przygotuje później strategię, która pomoże Ci je osiągnąć. Bo choć można ogólnie przyjąć, jakie działania są ważne dla każdego sklepu internetowego, nie istnieje jedna, uniwersalna recepta na sukces.

Duże znaczenie mają tu doświadczenie agencji oraz indywidualne podejście do potrzeb Twojej firmy.

Ty i partner powinniście podzielić między siebie poniższe zadania związane z prowadzeniem sklepu i profesjonalnie je wykonywać, nie zapominając przy tym, by pozostały one ze sobą harmonijnie powiązane:

  • Hosting

  • Płatności

  • Logistyka

  • Obsługa klienta

  • Online marketing

Samodzielna optymalizacja kampanii reklamowych w Google Ads:

Google Ads - skuteczna reklama krok po kroku

Jak znaleźć odpowiedniego partnera?

Na rynku działa wiele agencji i freelancerów, z których każdy obieca Ci złote góry. Aby jednak znaleźć idealnego dla firmy partnera, powinieneś poszukać odpowiedzi na następujące pytania:

Jakie są rzeczywiste kompetencje usługodawcy?

Czy masz do czynienia z agencją projektującą strony internetowe, która dopiero niedawno dodała usługi dotyczące e-commerce do swojego portfolio? Czy wdrożenie oferuje Ci firma zajmująca się de facto hostingiem? Jeśli akurat potrzebujesz projektanta strony lub hostingu – świetnie. Jeśli jednak interesuje Cię szerszy zakres usług, poszukaj agencji, która lepiej spełni Twoje oczekiwania.

Znaczenie ma także oprogramowanie/ system sklepowy, którego używasz lub chcesz użyć, zakładając sklep. Większość agencji wyspecjalizowała się we wdrożeniach jednego lub dwóch systemów, by móc zaoferować lepszą jakość usług. Sprawdź więc, czy dana firma ma doświadczenie w pracy z wybranym przez Ciebie rozwiązaniem.

Jak doświadczony jest freelancer, jak duża agencja?

Wielkość agencji ma duże znaczenie. Co prawda większe firmy mają zazwyczaj dużo wyższe stawki godzinowe, jednak często są w stanie zrealizować projekt w krótszym czasie.

Małe agencje oferują z reguły korzystniejsze stawki i bardziej osobisty kontakt, zaś freelancerzy koncentrują się przeważnie na pracy z jednym klientem. Z drugiej strony, w małym zespole mogą przytrafić się związane z innymi projektami przestoje i zwolnienia chorobowe, które sparaliżują dalsze prace nad projektem, a poszukiwania nowej agencji wiążą się zawsze z dodatkowymi nakładami pracy. Dlatego warto uważnie zastanowić się, jaka formuła współpracy przyniesie firmie największe korzyści.

Możesz zacząć z Google Shopping samodzielnie, zanim powierzysz działania agencji marketingowej:

Google Shopping – Podstawowa Konfiguracja. Krok po kroku

Jak ocenić stosunek jakości do ceny?

To oczywiste, że duża lub mocno wyspecjalizowana agencja zażyczy sobie za swoją pracę wyższej stawki godzinowej niż np. freelancer. Stawka ta nie jest jednak równa ostatecznym wydatkom na projekt. Większa wiedza i doświadczenie mogą sprawić, że zlecone zadania zostaną wykonane szybciej i na końcu zapłacisz niewiele więcej niż w mniejszej agencji. Dlatego odradzam wybór partnera wyłącznie na podstawie stawki godzinowej.

Jak przebiega realizacja przeciętnego projektu?

Poproś o informacje, jak wygląda przebieg realizacji projektu w danej agencji. Czy możesz liczyć na pomoc przypisanego do Ciebie na stałe doradcy? W jaki sposób możesz zgłaszać prośby lub problemy? Jakie usługi obejmuje Twoja umowa z agencją?

Jeśli dokonałeś już wyboru agencji, ustalcie wspólnie, jak ma wyglądać Wasza współpraca.

Warto wziąć przy tym pod uwagę następujące punkty:

puzzle Koncepcja

  • Analiza aktualnej sytuacji

  • Przegląd najważniejszych konkurentów

  • Zdefiniowanie krótko- i długofalowych celów

  • Jaki system sklepowy wybrać?

  • Jakie funkcjonalności będą przydatne?

  • Propozycje rozwiązań i interfejsów

template Projekt strony

  • Analiza asortymentu i grupy docelowej

  • Projekt graficzny

  • Użyteczność (usability)

  • Opracowanie zorientowanej na sprzedaż podróży klienta (customer journey)

  • Zdjęcia produktowe

  • Analiza aktualnych trendów

smartphone_tablet Technologie

  • Przyszłościowe rozwiązania (HTML5, CSS3, JS, PHP)

  • Optymalizacja pod kątem różnych urządzeń (responsive design)

  • Wykorzystanie znanych systemów i technologii

  • Kompleksowe testy po wdrożeniu

  • Wsparcie techniczne po zakończeniu projektu

  • Terminowa realizacja zadań i transparencja w działaniu

online_support Wsparcie

  • Regularne działania optymalizacyjne i aktualizacje

  • Wsparcie projektów online

  • Doradca odpowiadający na pytania

  • Rozwijanie funkcjonalności

  • Dodawanie treści

  • Śledzenie (Google i inni dostawcy)

Znalezienie idealnej agencji nie jest łatwe. Powyższe wskazówki powinny Ci jednak pomóc w nawiązaniu efektywnej współpracy z odpowiednimi partnerami.

Zaufaj przy tym swojej intuicji i nie podpisuj umów o zbyt długim okresie obowiązywania. W ten sposób zachowasz wolność wyboru na wypadek, gdyby współpraca z agencją nie spełniła Twoich oczekiwań.

2 komentarzy