Czym są breadcrumbs i jak mogą się przyczynić do polepszenia SEO?

Sklepy internetowe to jedne z najbardziej skomplikowanych pod względem budowy struktur w sieci. Dlatego tak ważne jest stworzenie intuicyjnej nawigacji, a co za tym idzie – ułatwienie potencjalnym klientom poruszanie się po stronie. Pomocne może być w tym wdrożenie breadcrumbs. Z tego artykułu dowiesz się m.in. czym jest nawigacja okruszkowa, a także jaki ma wpływ na SEO.

bg-breadcrumbs-w1920h1200

Breadcrumbs – co to jest?

Nazwa „breadcrumbs” znaczy, w wolnym tłumaczeniu, „okruszki chleba”. Określenia tego używa się zamiennie z „nawigacją okruszkową”. Jej zadaniem jest pokazanie użytkownikowi, w którym miejscu na stronie się znajduje. Przy jej konstruowaniu brana jest pod uwagę hierarchia poszczególnych stron oraz zasada od ogółu do szczegółu i, w przypadku sklepów internetowych, zazwyczaj ma następującą postać:

Strona główna > Kategoria > Podkategoria > Produkt

Skąd nazwa „breadcrumbs”? Inspiracją była… bajka o Jasiu i Małgosi. Bohaterowie opowieści oznaczali sobie drogę do domu właśnie okruszkami chleba.

Analogicznie do poczynań postaci z baśni braci Grimm, istotą nawigacji okruszkowej jest zapewnienie użytkownikowi łatwej orientacji, a także umożliwienie mu prosty powrót do odwiedzanych wcześniej podstron lub kategorii wyższego rzędu. Z tego też względu, każdy element składowy nawigacji okruszkowej jest linkiem do odpowiedniej podstrony.

„Breadcrumbs” powinno się umieszczać w górnej części strony i opcjonalnie poprzedzić czytelnym dla internauty komunikatem: (np. „Tu jesteś:”).

butyraj

dlabiura

ombre

Co do zasady, nawigacja okruszkowa ma zastosowanie na rozbudowanych serwisach, z wieloma kategoriami i podkategoriami. A sklepy internetowe bez wątpienia do takich należą. Z tego względu warto przyjrzeć się zaletom tego rozwiązania.

Dlaczego nawigacja okruszkowa jest niezbędna w sklepie internetowym?

Mogłoby się wydawać, że taki mało rzucający się w oczy element, jakim jest nawigacja okruszkowa, nie zmieni za wiele jeśli chodzi o ruch na stronie internetowej czy konwersję w sklepie. Nic bardziej mylnego!

Breadcrumbs mogą bowiem przynieść wiele dobrego – zarówno z perspektywy potencjalnego klienta, jak i e-sklepu.

Dla użytkownika nawigacja okruszkowa oznacza możliwość szybkiego i łatwego przeniesienia się np. ze strony produktu do strony kategorii za pomocą jednego kliknięcia, bez konieczności ponownego przeszukiwania całej witryny. Zastosowane właściwie, breadcrumbs pozwalają klientom na łatwiejszą identyfikację sekcji sklepu, w której się znajdują. Wszystko dlatego, że element ten umieszczany jest w górnej części strony, pod menu głównym – w miejscu, którego użytkownik szuka instynktownie.

Dla administratora strony sklepu internetowego długofalową korzyścią wprowadzenia nawigacji okruszkowej jest lepsza konwersja. Dzięki temu, że ułatwiamy klientowi ścieżkę zakupową i w czytelny sposób informujemy go, gdzie się znajduje oraz dajemy mu możliwość łatwej zmiany miejsca, istnieje większa szansa, że ten zrobi u nas zakupy i zmaleje współczynnik odrzuceń.

Co więcej – breadcrumbs na stronie internetowej to także pozytywny sygnał dla Google. O tym jednak napiszemy więcej w dalszej części artykułu.

Kiedy nie warto wprowadzać breadcrumbs? Najczęstsze błędy

Nie ulega wątpliwości, że nawigacja okruszkowa w e-sklepie ma wiele zalet. Z drugiej strony, jak wspomnieliśmy wcześniej, nie jest to rozwiązanie dla wszystkich. Kiedy więc nie warto się na nie decydować i jakich błędów należy się wystrzegać?

  • Nawigacji okruszkowej nie potrzebują małe serwisy o niezbyt rozbudowanej strukturze. Jeśli Twój asortyment nie jest na tyle szeroki, by dzielić go na kilka czy kilkanaście kategorii i podkategorii, do poruszania się po serwisie użytkownikowi w zupełności wystarczy menu główne.

  • Innym błędem może być zastępowanie menu głównego nawigacją okruszkową. Należy pamiętać bowiem, że breadcrumbs pełnią jedynie rolę pomocniczą i uzupełniającą dla użytkownika.

  • Z powyższym wiąże się inny możliwy błąd dotyczący wdrażania okruszków chleba na stronie internetowej – ich za duży rozmiar. To menu główne pełni podstawową rolę w kwestii nawigacji, breadcrumbs powinny mu więc na tym polu ustępować.

  • Nawigacja okruszkowa to element, który powinien znaleźć się na stronie z uporządkowaną i jasną hierarchią. Poszczególne etapy w znajdujące się w ścieżce nie mogą być przypadkowe, a dopasowane do siebie pod względem tematyki. A to oznacza, że powinna ona odzwierciedlać właśnie hierarchię strony, a nie historię przeglądania poszczególnych podstron przez użytkownika.

O tę hierarchię warto zadbać już na etapie tworzenia drzewa kategorii w sklepie internetowym. Między innymi o tym, jak to robić, przeczytasz w naszym bezpłatnym poradniku:

New call-to-action

Rodzaje nawigacji okruszkowej

Istnieją trzy typy okruszków chleba, które możesz zaimplementować na stronie internetowej:

Breadcrumbs oparte na lokalizacji

To najpopularniejszy rodzaj nawigacji okruszkowej, stosowany szczególnie w e-sklepach. Jej poszczególne elementy stanowią uszeregowane zgodnie z hierarchią podstrony. Mówiąc inaczej – po lewej stronie znajduje się najogólniejsza (najwyższa w hierarchii) podstrona (zazwyczaj strona główna), zaś po prawej – najbardziej szczegółowa.

lampyiswiatlo

Breadcrumbs oparte na atrybutach

Tego typu nawigacja okruszkowa jest nieco mniej popularna, ale wciąż użyteczna. Breadcrumbs oparte na atrybutach pojawiają się po zastosowaniu filtrów i są najszerzej stosowane w przypadku sklepów internetowych z asortymentem np. o różnych wariantach czy parametrach technicznych. Najlepszym przykładem zastosowania tego typu nawigacji są portale z aukcjami samochodowymi czy ogłoszeniami.

Breadcrumbs oparte na atrybutach również biorą pod uwagę hierarchię strony, a dzięki czemu nawigacja jest jeszcze dokładniejsza.

otomoto

Breadcrumbs oparte na ścieżce

Ostatnim rodzajem nawigacji okruszkowej to ta oparta o ścieżkę, czyli historię przeglądania danej witryny użytkownika. Poszczególne elementy nie muszą być więc powiązane ze sobą tematycznie ani bazować na hierarchii podstron, a odzwierciedlać w dokładny sposób drogę użytkownika.

Ten rodzaj breadcrumbs jest najmniej popularny – wszystko dlatego, że jego rolę doskonale pełni przycisk „wstecz”, w który wyposażona jest każda przeglądarka. Co więcej, użytkownicy mogą przeglądać dany serwis dość chaotycznie, co będzie oznaczać mało intuicyjną i użyteczną (a często nawet dziwną) ścieżkę w ramach nawigacji okruszkowej. W związku z tym lepiej unikać takiego rozwiązania.

Breadcrumbs a SEO

Nawigacja okruszkowa jest pozytywnym rozwiązaniem nie tylko z punktu widzenia użytkownika i właściciela sklepu internetowego, lecz także SEO. Wyszukiwarka Google docenia breadcrumbs, a strony z wdrożonymi okruszkami mają szansę na uzyskanie lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Jak to działa?

Linkowanie wewnętrzne

Jednym z najbardziej oczywistych benefitów związanych z breadcrumbs jest wzmocnienie linkowania wewnętrznego między poszczególnymi podstronami. Tym bardziej, jeśli nazwy poszczególnych kategorii czy sekcji umieszczonych w ramach okruszków zawierają istotne dla danego biznesu słowa kluczowe.

Jeśli do danej strony kieruje dużo wysokiej jakości linków, to dla Google pozytywny sygnał, który pozwala na umieszczenie jej wyżej w wynikach wyszukiwania.

Uporządkowana i czytelna struktura strony

Google przy ustalaniu pozycji danej strony w SERP-ach bierze również pod uwagę to, czy jej struktura jest uporządkowana w czytelny sposób – zarówno dla samej wyszukiwarki, jak i użytkownika. Breadcrumbs, pełniąc rolę uzupełniającą dla domyślnej nawigacji, wspomagają ją i ułatwiają potencjalnemu klientowi drogę do celu. Taka przejrzystość jest wynagradzana przez algorytm wyszukiwarki wyższą pozycją w rankingu.

Mniejszy współczynnik odrzuceń

Jak wspomnieliśmy wcześniej, jedną z zalet nawigacji okruszkowej jest zmniejszony współczynnik odrzuceń. Jeśli użytkownik z poziomu wyszukiwarki trafi na błędny produkt, a na stronie widnieją okruszki chleba, to zamiast cofać się do Google’a, skorzysta właśnie z tego narzędzia. A co za tym idzie – zaistnieje większa szansa, że zrobi u Ciebie zakupy.

W przypadku sklepów internetowych bounce rate ma duży wpływ na SEO. Wysoki współczynnik odrzuceń to bowiem dla wyszukiwarki sygnał, że strona albo ma niską jakość, albo internauta nie znalazł na niej tego, czego szukał. Nawigacja okruszkowa pomaga w rozwiązaniu tego problemu.

Lepsze doświadczenie użytkownika

Ten punkt rozumie się sam przez się – breadcrumbs ułatwiają użytkownikom dotarcie do właściwego miejsca na stronie. To równa się ich lepszemu doświadczeniu z Twoją stroną, co Google również docenia.

📚Przeczytaj też: Co to jest UX i dlaczego jest ważne dla Twojego e-sklepu?

Czytelniejszy wygląd w SERP-ach

Na pewno wiesz, że pierwsze wrażenie ma duże znaczenie. Nie inaczej jest w przypadku wyglądu wyników wyszukiwania Google.

Breadcrumbs oznaczone danymi strukturalnymi mogą zmienić wygląd strony w SERP-ach. Pojawią się one zamiast adresu URL, już na tym etapie dając użytkownikowi wskazówkę co do zawartości strony i jej lokalizacji w strukturze witryny. Poszczególne elementy nawigacji okruszkowej są wówczas oddzielone znakiem >:

ekskluzywna

Mimo że Google potrafi samodzielnie wygenerować breadcrumbs w SERP-ach na podstawie adresu strony, to lepiej zająć się tym samodzielnie. Treść stworzona przez wyszukiwarkę nie zawsze może bowiem spełnić nasze oczekiwania.

📚Przeczytaj też: Czym są znaczniki meta title i meta description i jak je pisać?

Jak wdrożyć nawigację okruszkową na stronie?

A skoro już o danych strukturalnych mowa, to przyjrzyjmy się im i kwestii zaimplementowania okruszków na stronie e-sklepu.

Wdrożenie breadcrumbs nie jest niczym skomplikowanym, warto jednak trzymać się kilku wskazówek, by ułatwić robotom Google odczytywanie struktury strony i móc cieszyć się wszystkimi korzyściami płynącymi z tego rozwiązania. Wszelkie wytyczne znajdziesz na stronach:

Oto, jak może wyglądać przykładowe menu okruszkowe w HTML:

<ol itemscope itemtype="https://schema.org/BreadcrumbList">

  <li itemprop="itemListElement" itemscope

      itemtype="https://schema.org/ListItem">

    <a itemprop="item" href="https://example.com/dresses">

    <span itemprop="name">Dresses</span></a>

    <meta itemprop="position" content="1" />

  </li>

  <li itemprop="itemListElement" itemscope

      itemtype="https://schema.org/ListItem">

    <a itemprop="item" href="https://example.com/dresses/real">

    <span itemprop="name">Real Dresses</span></a>

    <meta itemprop="position" content="2" />

  </li>

</ol>

Wiele popularnych CMS-ów (np. WordPress) udostępnia łatwe w obsłudze wtyczki, dzięki którym w szybki sposób zaimplementujesz nawigację okruszkową.

Podsumowanie

Nawigacja okruszkowa to jedno z tych narzędzi, które mogą wydawać się niepozorne, jednak ich zaimplementowanie wiąże się z wieloma korzyściami. Tymczasem ta niewielka zmiana może być nieocenioną pomocą dla potencjalnych klientów.

Zastanawiasz się, czy breadcrumbs są dla Ciebie? Jeśli prowadzisz sklep internetowy, to odpowiedź brzmi: tak! Dla stron e-commerce, z wieloma kategoriami produktów i szerokim asortymentem narzędzie to jest absolutnie niezbędne.

Jeśli więc chcesz ułatwić konsumentom poruszanie się po stronie i równocześnie wzmocnić swoją pozycję w wynikach wyszukiwania, koniecznie zaimplementuj nawigację okruszkową i ciesz się zmniejszonym współczynnikiem odrzuceń.

0 komentarzy