Co to jest UX i dlaczego jest ważne dla e-sklepu?
UX to doświadczenie użytkownika i jego wrażenia z interakcji ze stroną. Jego rola jest coraz bardziej istotna w e-commerce. Co składa się na UX e-sklepu?
Współczynnik odrzuceń lub bounce rate to wskaźnik często omawiany, ale wciąż budzący wiele wątpliwości. Temat ten rodzi szereg pytań: kiedy współczynnik odrzuceń jest dobry czy zły? Jak go obliczyć? Jak go poprawić?
Zgodnie z definicją Google, odrzucenie to sesja w witrynie, która ogranicza się tylko do jednej strony. Oznacza to, że użytkownik kończy sesję bez klikania w jakimkolwiek miejscu i bez przeglądania innych stron tej samej witryny.
Bounce rate w związku z tym określa odsetek odwiedzających, którzy opuszczają witrynę po odwiedzeniu tylko jednej strony. Na przykład współczynnik odrzuceń wynoszący 50% oznacza, że jeden na dwóch użytkowników opuszcza Twoją witrynę, nie oglądając żadnej innej strony.
Bądź jednak ostrożny – nie myl współczynnika odrzuceń ze współczynnikiem wyjść.
Pierwszy dotyczy użytkowników, którzy odwiedzili tylko jedną stronę serwisu. Drugi oznacza, ile razy strona była ostatnią w sesji. Mówiąc dokładniej, współczynnik wyjść nie uwzględnia liczby stron, które przeglądał internauta przed opuszczeniem serwisu.
Aby poprawić współczynnik odrzuceń, musisz zachęcić użytkowników do przeglądania innych stron w Twojej witrynie.
Ten wskaźnik dostarcza wielu informacji na temat wydajności Twojej witryny. Pomaga zrozumieć zachowanie potencjalnych klientów i atrakcyjność stron.
Analiza współczynnika odrzuceń prowadzi do bliższego przyglądania się różnym aspektom, jak poziom ergonomii witryny, szybkość ładowania stron, doświadczenie użytkownika, trafność treści i połączenia między stronami, skuteczność wezwań do działania, itp. Identyfikuje błędy, które powodują, że internauci bardzo szybko opuszczają sesję, aby następnie pozwala je naprawić.
W tym celu możesz obserwować współczynnik odrzuceń według strony, typu urządzenia czy obszaru geograficznego.
Bounce rate uzyskuje się, dzieląc liczbę odwiedzających, którzy odwiedzili tylko jedną stronę, przez całkowitą liczbę odwiedzin witryny. Następnie należy pomnożyć wynik przez 100, aby otrzymać wartość w procentach.
Na przykład, jeśli na 1000 wizyt witryna rejestruje 520 sesji, podczas których wyświetlana jest tylko jedna strona, współczynnik odrzuceń wynosi (520/1000) x 100 czyli 52%.
W zależności od pożądanego poziomu analizy, możliwe jest zastosowanie tej formuły do całej witryny lub strony na określony czas.
Nie jest jednak konieczne ręczne wykonywanie tych obliczeń. Wystarczy kilka kliknięć, aby znaleźć te informacje w Google Analytics:
Możesz wyświetlić ogólny współczynnik odrzuceń swojej witryny, klikając w menu Odbiorcy > Przegląd.
Współczynnik odrzuceń według typu urządzenia używanego przez odwiedzających (telefon komórkowy, komputer, tablet) jest dostępny, po przejściu do sekcji Odbiorcy, a następnie Ruch mobilny > Przegląd.
Aby sprawdzić współczynnik odrzuceń swoich stron, przejdź do sekcji Zachowanie, następnie Zawartość witryny > Wszystkie strony.
Współczynnik odrzuceń według obszaru geograficznego dostępny jest w menu Odbiorcy > Dane geograficzne > Lokalizacja.
Ogólnie rzecz biorąc, wysoka wartość współczynnika odrzuceń jest interpretowany jako zły znak. Dlatego webmasterzy i e-sprzedawcy chcą obniżyć ten wskaźnik. Nie jest to jednak absolutna prawda.
W rzeczywistości, nie ma konkretnej reguły, która pozwalałaby jednoznacznie zakwalifikować współczynnik odrzuceń jako dobry lub zły. To zależy od kilku parametrów.
Aby zobaczyć to wyraźniej, zobaczmy, co raportują badania.
Średnio współczynnik odrzuceń dla wszystkich rodzajów witryn i wszystkich sektorów wynosi około 50,9% (źródło). Oznacza to, że w większości przypadków jeden na dwóch internautów nie przegląda więcej niż jednej podstrony w odwiedzanych witrynach. Wskaźnik ten wynosi około 54,5% dla e-commerce.
Badania nad współczynnikiem odrzuceń wykazały jednak, że wskaźnik ten różni się znacznie w zależności od typu witryny, analizowanej branży, rodzaju urządzenia używanego przez internautów oraz pochodzenia ruchu.
Różnice między współczynnikami odrzuceń bloga, sklepu internetowego i internetowej encyklopedii mogą być znaczne.
To samo dotyczy na przykład współczynnika odrzuceń brokera finansowego i internetowego biura podróży lub witryny masowego handlu detalicznego. Bounce rate karty produktu może wykazywać duże rozbieżności w porównaniu ze współczynnikiem odrzuceń strony witryny z prezentacją.
Badania pokazują, że współczynnik odrzuceń jest wyższy wśród użytkowników mobilnych (49%) w porównaniu z internautami korzystającymi z komputera (45%).
Według SEMrush, dobry współczynnik odrzuceń wynosi od 26% do 40%. Od 41% do 55% to wynik poprawny. Wysoka średnia wynosi od 56% do 70%. Współczynnik odrzuceń powyżej 70% jest uważany za problematyczny.
Oczywiście nie są to wartości uniwersalne. To tylko proste wzorce, które pomogą Ci usytuować Twoją witrynę w stosunku do średniej.
W rzeczywistości, sam współczynnik odrzuceń nie mierzy wydajności serwisu. Interpretacja tego wskaźnika musi uwzględniać kilka czynników, w tym charakter witryny i cel każdej strony. Na przykład bounce rate na poziomie 60% jest alarmujący dla e-commerce. Oznacza to, że ponad połowa odwiedzających opuściła stronę, nie próbując dalej jej eksplorować.
Jednak w przypadku encyklopedii internetowej współczynnik odrzuceń wynoszący 80% będzie interpretowany jako dobry. Dowodzi to, że większość odwiedzających uzyskała informacje, których szukała na pierwszej przeglądanej stronie.
Oczywiście wysoki współczynnik odrzuceń niekoniecznie jest złym znakiem. Najważniejsze to wiedzieć, czy oczekiwania odwiedzających zostały spełnione i czy cel strony został zrealizowany. Najważniejsze jest zaspokojenie potrzeb internautów.
Zanim zaczniesz zmniejszać bounce rate, powinieneś najpierw zrozumieć, dlaczego jest on wysoki. W tym celu konieczne są pewne weryfikacje.
Wyrażenie to dotyczy wprowadzających w błąd tagów meta tile i description .
Te dwa elementy są wyświetlane w wynikach Google. Dają one internautom wgląd w przeznaczenie Twoich stron. Pozwala im też ocenić, czy witryna spełnia ich oczekiwania. Warto je zoptymalizować i zadbać o ich treść, aby internauci chcieli kliknąć w Twój link.
Uważaj jednak, aby nie przesadzić, umieszczając wprowadzające w błąd metadane. Ryzyko? Rozczarowanie odwiedzających. Z pewnością strona przyciągnie użytkowników, ale ci wkrótce odejdą, jeśli Twoje strony nie dotrzymują obietnic złożonych w tytule i opisie.
📚Przeczytaj też: Co to jest link baiting? 7 skutecznych sposobów
Czy użytkownicy mogą łatwo przechodzić z jednej strony na drugą? Czy mają dostęp do kart produktów? Internauci wymagają odpowiedzi na swoje potrzeby bez konieczności ponoszenia dużego wysiłku. Jeśli nawigacja po Twojej witrynie wydaje się im zbyt skomplikowana, szybko ją opuszczą.
Dlatego zaleca się optymalizację ergonomii Twojej witryny. Upewnij się, że jej struktura umożliwia płynną i logiczną nawigację.
📚Przeczytaj też: Czym są breadcrumbs i jak wpływają na SEO?
Dla trzech na czterech internautów design jest podstawowym kryterium oceny powagi i wiarygodności witryny (źródło).
Jeśli ten nie jest profesjonalny, odwiedzający szybko opuszczą Twoją stronę.
Dlatego, aby zapewnić im przyjemne wrażenie, upewnij się, że treści są dobrze rozmieszczone i łatwe do odczytania. Wybierz wystarczająco duży rozmiar czcionki i użyj wysokiej jakości obrazów oraz wideo. Unikaj agresywnych kolorów i nadmiernego używania banerów reklamowych czy wyskakujących okienek.
📚Przeczytaj też: Jak dobrać kolory na stronę internetową?
Według badania przeprowadzonego przez Google w 2017 r., czas ładowania ma duży wpływ na współczynnik odrzuceń witryny.
Wystarczy spowolnienie od 1 do 3 sekund, aby zwiększyć bounce rate o 32%. Wskaźnik ten może osiągnąć nawet 90% dla czasu ładowania wynoszącego 5 sekund.
Stąd tak ważne jest poprawienie tego parametru w celu zmniejszenia współczynnika odrzuceń.
📚Przeczytaj też: 7 wskazówek, jak zwiększyć szybkość ładowania strony
Internauci odwiedzają Twoją witrynę, aby znaleźć odpowiedzi na swoje pytania lub rozwiązanie swoich problemów. Jeśli Twoje treści nie spełnią ich oczekiwań, będą szukać ich gdzie indziej.
📚Przeczytaj też: Jak aktualizować treści, by poprawić SEO?
Coraz więcej internautów korzysta z urządzeń mobilnych do surfowania w sieci. Witryna, która nie wyświetla się dobrze na smartfonach, może prowadzić do wysokiego współczynnika odrzuceń.
Aby temu zaradzić, zaleca się upewnienie się, że strona jest responsywna i przyjazna dla urządzeń mobilnych. Oznacza to, że Twoje strony mogą być wyświetlane poprawnie we wszystkich rozdzielczościach ekranu.
Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. francuskim: Taux de rebond : qu'est-ce que c'est, comment le calculer et l'améliorer ?
25.07.2022UX to doświadczenie użytkownika i jego wrażenia z interakcji ze stroną. Jego rola jest coraz bardziej istotna w e-commerce. Co składa się na UX e-sklepu?
Black Friday oraz Cyber Monday – sprawdź, jak przygotować swój sklep, aby przeprowadzić promocję zgodnie z prawem.