Co to jest link baiting? 7 skutecznych sposobów

link baiting wędka

Pozyskiwanie linków to jeden z elementów strategii SEO, który może spędzać sen z powiek początkującym w tej dziedzinie właścicielom stron internetowych. Tym bardziej, że linki te powinny być wartościowe i wysokiej jakości. Jednym ze sposobów na pozyskiwanie naturalnych odnośników jest link baiting. W artykule sprawdzisz, jakie strategie możesz wdrożyć, by zachęcić użytkowników do kliknięcia w link do Twojej strony.

 

Link baiting – definicja

Link baiting (dosł. przynęta na linki) polega na pozyskiwaniu naturalnych, darmowych linków do naszej strony w innych miejscach w sieci.

Innymi słowy, treść, którą użytkownicy znajdą po kliknięciu w odnośnik do Twojej strony, powinna być na tyle interesująca, wartościowa i unikalna, by chcieli podzielić się nią z innymi. To właśnie ta przynęta, która zawiera się w nazwie omawianej strategii pozyskiwania linków.

optymalizacja linkowania

Możesz się zastanawiać, czy zarzucanie przynęty na użytkowników jest dozwoloną przez wyszukiwarkę praktyką – w końcu nazwa link baiting kojarzy się raczej pejoratywnie. Jednak strategia ta jest zgodna z zasadami White Hat SEO, co potwierdza samo Google:

Najlepszym sposobem, aby wysokiej jakości linki do danej witryny pojawiły się w innych witrynach, jest umieszczenie na niej wartościowych i nietuzinkowych treści, które mają szansę szybko zyskać popularność w społeczności internetowej. Tworzenie dobrych treści się opłaca: linki są zazwyczaj świadomie zamieszczanymi informacjami o czyichś preferencjach, więc im bardziej przydatne masz treści, tym większe są szanse na to, że ktoś inny uzna je za cenne dla swoich czytelników i doda do nich link.

Trzeba więc podkreślić, że:

  • spamowanie linkami na forach lub w sekcji komentarzy na blogach czy w mediach społecznościowych,

  • prowadzenie wymiany linków z administratorami innych stron dla samego faktu umieszczenia odnośnika do swojej strony,

  • artykuły sponsorowane

nie są link baitingiem.

Link bait a click bait

Nazwa omawianej w artykule strategii może kojarzyć się z innym znanym z sieci zjawiskiem – click baitingiem. Jakie są między nimi różnice?

Click bait ma za zadanie zainteresować użytkownika tylko na poziomie tytułu, a jego celem jest wyłącznie kliknięcie w link, nie zaś zatrzymanie użytkownika na stronie. Często zawartość strony nie jest tak ciekawa i wysokiej jakości, jak obiecywał to tytuł. Efekt? Szybkie opuszczenie witryny i marne szanse na podzielenie się linkiem z innymi. Nic dziwnego, że strategia ta cieszy się w internecie raczej złą sławą.

Z kolei link bait to nie tylko obiecujący tytuł, ale i spełniająca tę obietnicę zawartość strony, która sprawia, że użytkownicy chcą dzielić się odnośnikiem z innymi.

Korzyści i cele link baitingu

Link baiting, podobnie jak wszelkie inne strategie link buildingu, ma za zadanie pozyskanie jak największej liczby naturalnych linków. Google, widząc, że na daną stronę kieruje dużo odnośników z wielu miejsc w sieci, traktuje ją jako witrynę wysokiej jakości, co przekłada się na wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.

Nie jest to jednak jedyny cel tego działania. Dzięki link baitingowi w dłuższej perspektywie zwiększasz ruch na stronie, konwersję oraz liczbę klientów oraz pozyskujesz nowych użytkowników (których przyprowadzają do Ciebie sami internauci). Wysokiej jakości treści mogą Ci również pomóc w zwiększeniu świadomości marki czy kreowaniu wizerunku eksperta w danej dziedzinie, a co za tym idzie – w pozyskiwaniu zaufania nowych, potencjalnych klientów.

Dobra wiadomość jest taka, że strategia ta nie wymaga specjalistycznej wiedzy z zakresu SEO, a polega na wykorzystywaniu posiadanej przez Ciebie wiedzy i przedstawianiu jej w atrakcyjny i użyteczny sposób.

Przykłady link baitingu

Link baiting to tworzenie takich treści, do których aż chce się linkować. Tak, wiem – łatwiej powiedzieć, niż zrobić. Zanim przybliżę Ci 7 form, w których możesz wykorzystać tę strategię, to warto przyjrzeć się cechom wyróżniającym skuteczne link baity. Idealna treść:

  • jest wartościowa – publikacje powinny trafić do możliwie jak najszerszej grupy odbiorców i dostarczać im coś unikalnego – wiedzę, rozrywkę, odwoływać się do ich emocji,

  • jest aktualna – inspiruj się tym, co właśnie dzieje się na świecie i stwórz content odnoszący się do aktualnych wydarzeń, trendów, popkultury czy zbliżających się świąt,

  • jest podana w interesującej formie – blok tekstu, niezależnie od tego, jak ciekawego, nie przyciągnie uwagi użytkownika w takim stopniu, jak infografika czy wideo,

  • odpowiada na pytania lub rozwiązuje problemy,

  • może zostać zacytowana przez innych twórców treści, by np. pokazać statystyki lub poprzeć tezę zawartą w ich artykułach,

  • może poruszać kontrowersyjne tematy.

Nouveau call-to-action

Jak więc możesz zarzucić przynętę na użytkowników w praktyce? Oto kilka form:

Artykuł

Wszelkiego rodzaju podsumowania, zestawienia (np. „Top X metod na…”), poradniki to dobry pomysł na link baiting. Oczywiście artykuły te muszą być merytoryczne i wysokiej jakości. Mogą to być instrukcje krok po kroku (evergreeny), a także treści odnoszące się do aktualnie panujących trendów, czy choćby popularnych obecnie filmów/seriali.

Artykuł gościnny

Gościnne wpisy blogowe – pod warunkiem, że są merytoryczne – to idealna okazja do wymiany wartościowych linków i trafienia do szerszego grona odbiorców. Szczególnie cenne będą porady ekspertów w danej dziedzinie. Zaprezentuj owoce Waszej współpracy w atrakcyjny sposób lub podejdź do tematu z nieco innej strony, by zainteresować użytkowników swoimi treściami.

Infografika/treści wizualne

Treści wizualne są nie tylko lepiej przyswajane i zapamiętywane przez internautów, lecz także chętniej przekazywane dalej. Atrakcyjne infografiki oparte o ciekawe dane (choćby dotyczące sprzedaży w Twoim sklepie w gorących okresach czy najchętniej kupowanych produktach) również mogą przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów.

Wideo

Prezentacja produktu, jego testy, recenzje, przepisy z wykorzystaniem Twojego asortymentu… wszelkiego rodzaju filmy także mogą stanowić przynętę na użytkowników. Nie tylko dostarczasz im atrakcyjnej i użytecznej wiedzy, lecz także pokazujesz swój asortyment w akcji i to, w jaki sposób może pomóc w rozwiązaniu potencjalnego problemu.

wideo produktu

Do tematu możesz podejść nieco bardziej kreatywnie, odwołując się do emocji użytkownika i tworząc zabawne czy wzruszające wideo.

Konkursy

Nie oszukujmy się – każdy lubi wygrywać. Przy odrobinie kreatywności możesz zorganizować konkurs, który nie tylko zaangażuje użytkowników, lecz także pozwoli Ci na pozyskanie dodatkowych linków – szczególnie, jeśli w regulaminie zabawy zawrzesz zapis o obowiązkowym udostępnieniu linka do Twojej strony przez każdego uczestnika. To także dobry sposób na promocję firmy wśród szerszego grona odbiorców.

user generated content

Treści interaktywne

Wszelkiego rodzaju quizy, gry, narzędzia, kalkulatory czy klikalne mapy również mogą posłużyć w realizacji strategii link buildingu. Mogą to być treści zarówno rozrywkowe, jak i dostarczające ciekawych informacji związanych z Twoją branżą i marką.

Kompletne poradniki/e-booki

Czyli dłuższe, atrakcyjne wizualnie treści, których celem jest rozwiązanie problemu użytkownika. Takie poradniki nie muszą koniecznie być instrukcjami obsługi produktów z Twojego asortymentu. Sprzedajesz sprzęt sportowy? Stwórz broszurę z ćwiczeniami dla początkujących. Masz sklep z herbatą i kawą? Zaoferuj e-booka z ciekawymi pomysłami na ich przyrządzenie.

Pamiętaj, by treści te były nie tylko tekstem, lecz także były atrakcyjne dla oka. Zadbaj więc o obecność elementów identyfikacji wizualnej Twojej marki oraz inne grafiki. Dzięki temu Twoja firma trwale zapisze się w świadomości użytkowników.

Podsumowanie

Prowadzenie działań w ramach link baitingu bez wątpienia wymaga sporej kreatywności, czasu i staranności. Strategia ta ma jednak wiele korzyści, zarówno z punktu widzenia SEO, jak i promocji Twojej marki. Kluczem do sukcesu jest wysoki poziom tworzonych treści, bez względu na ich formę, a także testowanie różnych opcji.

27.10.2021

© 2024 Trusted Shops AG  |  Informacje o firmie  |  Polityka prywatności  |  Cookies