Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Jako doświadczony właściciel sklepu internetowego wiesz, że jedną z zalet zakupów w sieci z punktu widzenia klienta jest możliwość dostarczenia zamówionych produktów bezpośrednio do miejsca jego zamieszkania. Nie da się więc ukryć, że wybór odpowiednich metod dostawy to kwestia ważna nie tylko z perspektywy konsumenta, lecz także prowadzenia biznesu. Jakie formy wysyłki towaru warto wdrożyć w sklepie internetowym?
Klienci lubią mieć wybór. Dotyczy to nie tylko asortymentu czy metod płatności, lecz także form dostawy zamówionych produktów. Niewielka liczba opcji dostarczenia towaru, wśród których klient nie znajdzie tej preferowanej dla siebie, może skutkować porzuceniem koszyka i rezygnacją z dalszych zakupów.
Szczególnie teraz, nie tylko w związku z ogromną popularnością zakupów w sieci, lecz także w czasie pandemii koronawirusa, oferowanie zróżnicowanych metod dostawy to jedna z kluczowych kwestii wpływających na zwiększenie konwersji. Zgodnie z raportem „E-commerce w Polsce 2020” autorstwa Gemius dla e-Commerce Polska, najczęściej wybieraną w ubiegłym roku formą dostawy podczas robienia zakupów przez internet była dostawa do maszyny paczkowej.
Źródło: E-commerce w Polsce 2020
Co warto podkreślić, do tej pory najpopularniejszą metodą dostarczania zakupów była dostawa kurierem. To tylko pokazuje, że klienci cenią sobie elastyczność i możliwość odbioru towaru w dogodnym dla nich czasie oraz minimalizowanie kosztów przesyłki. Z tego samego badania dowiadujemy się, że najczęściej wybieranym czynnikiem skłaniającym do częstszego robienia zakupów online są niższe koszty dostawy, z kolei wśród napotykanych problemów podczas kupowania w sieci badani wymienili wysokie koszty dostarczenia produktów:
Źródło: E-commerce w Polsce 2020
Oczywiście najkorzystniejszą dla klientów jest darmowa dostawa. Jak czytamy we wspomnianym raporcie, zachęca ona do częstszego robienia zakupów i jest oczekiwana przez konsumentów wraz ze wzrostem wartości zamówienia.
📚Przeczytaj też: Darmowa dostawa - czy (i jak) ją oferować?
Choć, jak wspomnieliśmy, elastyczność jest ważna, to nie da się ukryć, że jednym z najistotniejszych kryteriów wyboru metody dostawy przez klienta są jej koszty. Pamiętaj, by te były dostosowane do cen w Twoim sklepie – szczególnie przy zamówieniach na niewielkie kwoty. Jeśli koszty wysyłki byłyby takie same, co średnia wartość koszyka, to istnieje duża szansa, że kupujący zrezygnuje z zakupu. Warto więc przy ustalaniu cen wysyłki postawić się na miejscu klienta, który widząc wysokie koszty dodatkowe, może porzucić koszyk.
Kluczem do sukcesu jest też oferowanie zróżnicowanych metod dostawy w zróżnicowanych cenach. Udostępnianie klientom kilku form dostarczenia zakupów, z których każda ma te same (wysokie) koszty, może być mało wartościowe, szczególnie jeśli różnią się one np. czasem oczekiwania na paczkę.
Pamiętaj, że każdy klient jest inny – jeden woli zaoszczędzić na kosztach wysyłki i zamówić towar np. do Paczkomatu, dla drugiego priorytetem może być szybsze dostarczenie paczki, za co jest w stanie dodatkowo zapłacić, za to trzeci np. nie ufa danej firmie kurierskiej lub poczcie i woli skorzystać z usług konkurencji.
Przyjrzyjmy się teraz, spośród jakich metod dostawy możesz wybierać, oferując je klientom Twojego sklepu internetowego:
Przez długi czas to właśnie ta forma dostarczania towaru była najpopularniejszą wśród konsumentów i najczęściej kojarzoną z zakupami w internecie. Poza tym, że produkty w krótkim czasie trafiają na wskazany adres (np. do domu czy pracy), to zdecydowaną zaletą dostawy przez firmę kurierską z perspektywy klienta jest fakt, że w ten sposób można dostarczyć przesyłkę o każdych gabarytach. Co więcej, wielu kupujących (szczególnie, jeśli mówimy o zakupach w sklepach ze sprzętem AGD, RTV czy meblami) ceni sobie możliwość wniesienia towaru przez kuriera.
Przesyłki kurierskie są zazwyczaj obarczone najwyższymi kosztami – jednak ich ostateczna cena zależna jest od danego usługodawcy i negocjacji między e-sklepem a firmą kurierską. Na polskim rynku działa wiele tego typu przedsiębiorstw, a większość oprogramowań sklepów internetowych umożliwia szybką integtrację z platformami usług kurierskich.
Działa analogicznie jak przesyłka kurierska, jednak realizowana jest przez Pocztę Polską. Jest tańsza, jednak zazwyczaj klienci wybierający tę formę dostawy muszą liczyć się z dłuższym czasem oczekiwania.
Mimo że przesyłki pocztowe cieszą się mniejszą popularnością niż te kurierskie, to wciąż warto rozważyć udostępnianie klientom tej metody dostawy. Usługi oferowane przez Pocztę Polską w ostatnim czasie są naprawdę szerokie i wciąż wybierane są przez mieszkańców mniejszych miejscowości.
Czas na najchętniej wybieraną w tamtym roku formę dostarczania zakupów w sieci – maszyny paczkowe. I choć pierwszym skojarzeniem z tą metodą dostawy są zapewne Paczkomaty InPost, to takie usługi oferują też inne firmy – np. DPD (SwipBox) czy DHL (Locker).
Klienci cenią tę formę dostawy ze względu na możliwość odebrania paczki w dogodnym dla nich momencie – np. po południu, kiedy kurierzy kończą już swoją pracę, a nawet późnym wieczorem. I choć sieci maszyn stale się rozrastają, to nie każdy kupujący może cieszyć się Paczkomatem czy urządzeniem innej firmy w swojej okolicy – szczególnie, jeśli mieszka w mniejszej miejscowości. Inne utrudnienie to fakt, że do takiej maszyny nie zmieści się produkt o większej masie czy gabarytach. Dlatego oferując tę formę dostawy poinformuj klienta, czy wybrane przez niego towary faktycznie będą mogły być w ten sposób dostarczone.
Pod pojęciem „punkt partnerski” rozumie się np. sklepy Żabka, kioski Ruchu czy stacje benzynowe, do których również można zamówić kupowany w internecie towar. Podobnie jak dostawy do maszyny paczkowej, dają klientowi możliwość odebrania paczki w wybranym momencie – dodatkowym ograniczeniem są tu jednak godziny otwarcia danej placówki. Niemniej, ta metoda dostarczenia zamówienia jest zazwyczaj tańsza, klient ma także więcej czasu na odebranie zamówienia z punktu (np. w przypadku Paczki w RUCHu jest to 5 dni roboczych, a sklepu Żabka – 7 dni).
Poza sklepem internetowym prowadzisz też sprzedaż w sklepie stacjonarnym? Zaproponuj klientom możliwość odbioru osobistego. Największa dla konsumenta zaleta tego typu dostawy? Fakt, że nic nie kosztuje! W przypadku mniejszych zamówień, kupujący może odebrać je np. przy okazji zakupów czy załatwiania innych spraw.
📚Przeczytaj też: Click&Collect - jak działa i dlaczego warto?
Będąc w temacie form dostawy, warto wspomnieć o dwóch ważnych terminach związanych z obsługą logistyczną. Pierwszym z nich jest fulfillment. Usługę tę oferuje np. Amazon w ramach programu Fulfillment by Amazon.
Opcja ta polega na przekazaniu obowiązków związanych z logistyką zewnętrznej firmie posiadającej własne magazyny czy umowy z firmami kurierskimi. Fulfillment może obejmować każdy etap realizowania zamówienia (od odbioru towaru po dostarczenie go klientowi) lub jego wybraną część. Co więcej, w ramach tej usługi możesz też skorzystać z obsługi reklamacji i zwrotów.
Fulfillment będzie dobrym rozwiązaniem zarówno dla małych i średnich e-sklepów, które nie dysponują własnymi magazynami, jak i biznesów, które doświadczają dużego wzrostu sprzedaży i nie mają zasobów, by samodzielnie realizować zamówienia.
Drugim terminem wartym wyjaśnienia przy okazji omawiania form dostawy w sklepie internetowym jest dropshipping. Polega on na zamawianiu w hurtowni towarów po dokonaniu zakupu przez klienta sklepu. Dostawę w tym scenariuszu realizuje właśnie hurtownia lub producent.
📚Przeczytaj też: Co to jest dropshipping i jak z niego korzystać?
Kiedy klienci zostawiają opinię na temat Twojego sklepu, biorą pod uwagę nie tylko asortyment czy jakość obsługi, lecz często także czas oczekiwania na przesyłkę czy stan, w jakim dotarła paczka. Oznacza to, że do wyboru usługodawcy trzeba podejść z dużą rozwagą, a wśród kryteriów powinny znaleźć się nie tylko koszty, lecz także dobro kupującego.
Jeśli więc decydujesz się na współpracę z firmą kurierską, sprawdź, czy zapewnia ona wygodny system śledzenia przesyłek – klienci lubią wiedzieć na bieżąco, co się dzieje i gdzie jest ich paczka. Upewnij się też, że zamawiający będzie miał możliwość przekierowania paczki na inny adres lub odebrania jej w specjalnym punkcie, jeśli np. odbiorcy nie będzie w danym czasie w domu czy pracy.
Przy wyborze dostawy do punktu partnerskiego lub maszyny paczkowej pamiętaj by sprawdzić, czy sieć danego usługodawcy jest wystarczająco rozbudowana, by Twoi klienci mogli w wygodny sposób odebrać swoje zamówienia.
Wraz z otwieraniem się klientów na nowe formy dostawy towarów (np. click&collect czy odbiór w punktach partnerskich), jako właściciel sklepu internetowego musisz mieć świadomość, że kwestia ta ma bardzo duże znaczenie co do ostatecznej decyzji o skorzystaniu z usług Twojego biznesu. Warto więc śledzić i analizować najczęściej wybierane przez kupujących formy dostawy, ale przy ich oferowaniu brać również pod uwagę to, czy będą one korzystne z Twojego punktu widzenia.
👇Pobierz nasz bezpłatny poradnik i dowiedz się, w jaki sposób zwiększyć konwersję w sklepie internetowym:
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dowiedz się, jak przyciągnąć klientów na świąteczne zakupy last minute, wykorzystując skuteczne strategie promocji i marketingu online.