Co to jest dropshipping i jak z niego korzystać?

Dropshipping to termin często używany w kręgach komercyjnych w ostatnich latach, ale co on naprawdę oznacza? Czy Twoja firma powinna z niego korzystać? Od czego zacząć? Podamy podstawowe informacje, a Ty możesz zadecydować, co jest najlepsze dla biznesu.

Co to jest dropshipping?

Dropshipping to metoda, dzięki której sprzedawca detaliczny sprzedaje produkty, których w rzeczywistości nie ma na składzie. Oznacza to, że kiedy klient kupuje jakiś produkt od sprzedawcy detalicznego, ten dopiero zamawia ten produkt u hurtownika lub producenta, który z kolei realizuje bezpośrednią dostawę do klienta. Wszystko przebiega zupełnie inaczej niż w klasycznym modelu sprzedaży detalicznej, w którym sprzedawca kupuje produkty od hurtownika w dużej liczbie, przechowuje je w sklepie lub magazynie, a następnie sam wysyła do klientów.

Czy Twój sklep internetowy powinien stosować dropshipping?

Teraz, kiedy już wiesz, co oznacza dropshipping, zastanawiasz się, czy jest to dobra opcja dla Twojego sklepu. Cóż, jak każdy model biznesowy ma on swoje zalety i wady.

Zalety

Dropshipping ma kilka zalet, szczególnie dla nowych biznesów. Największa z nich polega na tym, że wymaga naprawdę niewielkiej inwestycji początkowej. Jak już wspomnieliśmy, internetowy sprzedawca detaliczny nie musi przechowywać zapasów i po prostu nabywa produkt od hurtownika, kiedy klient końcowy już go zamówi i za niego zapłaci. Oznacza to, że sprzedawca detaliczny nie jest w żadnym momencie w posiadaniu tych produktów i dlatego nie martwi się o dokonywanie hurtowych zakupów, posiadanie magazynu do przechowywania produktów ani pozbywanie się ich nadmiaru. Oszczędzając pieniądze na zapasach i przestrzeni magazynowej, bardzo łatwo jest uruchomić firmę internetową posiadając bardzo mały kapitał.

Korzystanie z dropshippingu może przynieść też inne korzyści. Dzięki temu, że nie trzeba się martwić o prowadzenie dużego magazynu, można oferować szerszą gamę produktów. Ponieważ nie trzeba zarządzać dużym magazynem pełnym produktów, sklep stosujące dropshopping można prowadzić z dowolnego miejsca na Ziemi, które posiada połączenie z internetem.

„Właśnie sprzedałem 300 fidget-spinnerów, kochanie!!!!”

Pomimo wielu wspaniałych korzyści wynikających z dropshippingu, ma on też pewne wady.

Wady

Jedną z największych wad dropshippingu jest to, że nie daje pełnej kontroli nad doświadczeniem klienta. Innymi słowy, jeśli Twój hurtownik zawali z dostawą, to zgadnij, kto będzie mieć kłopoty... Na pewno nie hurtownik. Trudności z obsługą klienta mogą co prawda wystąpić w dowolnym modelu biznesowym, jednak nie zawsze będzie łatwo przeprosić i rozwiązać problem, jeśli nie ma się kontroli nad zapasami.

Jeśli chodzi o błędy w wysyłce, to właściwie każda dostawa może się skomplikować. Jeśli zdecydujesz się na korzystanie z wielu dostawców/hurtowników, którzy zajmują się Twoimi zapasami, to możesz też mieć też inny problem. Powiedzmy, że jakiś klient zamawia wiele produktów, a każdy z nich pochodzi od innego dostawcy. Koszty dostawy mogą być naprawdę wysokie. Oczywiście nie możesz po prostu obciążyć nimi klienta, bo nie chcesz go przecież odstraszyć wysokimi kosztami transportu. Możesz chwycić byka za rogi i pokryć chociaż część kosztów dostawy niektórych zamówień.

Prawdopodobnie największą wadą prowadzenia biznesu opartego na dropshippingu są niskie marże. Jesteś przecież tylko kolejnym pośrednikiem w łańcuchu dostaw. Ale dzięki temu, że nie musisz mieć dużego magazynu, Twój biznes działa z możliwie najmniejszym ryzykiem. Hurtownik oczywiście podniesie ceny, aby to zrekompensować. Ponadto hurtownik prawdopodobnie sprzedaje także innym sprzedawcom detalicznym, a to oznacza, że konkurujesz z innymi firmami sprzedającymi dokładnie taki sam produkt. W ten sposób bierzesz udział w wojnie cenowej, która będzie skutkować ustaleniem najniższych możliwych cen konkretnego artykułu. To z kolei prowadzi do zmniejszenia marż sprzedawców detalicznych. Jeśli jednak sprzedajesz wystarczająco dużo produktów, ta wada nie musi być aż tak dotkliwa, jeśli pamiętasz, że musisz wprowadzić różnorodność, by dużo sprzedawać.

Jak rozpocząć korzystanie z dropshippingu?

OK, rozważyłeś już wszystkie za i przeciw i zdecydowałeś, że dropshipping będzie najlepszą opcją dla Twojego biznesu. Wspaniale! Ale od czego zacząć?

Twoim pierwszym krokiem powinno być znalezienie dostawców. Nie zawsze jest to  łatwe. Jeśli znasz konkretny produkt, który naprawdę chcesz sprzedawać, skontaktuj się z producentem. Może nie być zainteresowany dropshippingiem, ale pewnie chętnie Cię poinformuje, jacy dostawcy od niego kupują, a Ty będziesz mógł się z nimi skontaktować.

Jeśli potrzebujesz inspiracji, jakie produkty sprzedawać, możesz skorzystać z serwisów oferujących listy dostawców. Często dokonują one kontroli jakości, aby potwierdzić ich autentyczność. Niektóre z tych katalogów dostawców są bezpłatne, ale większość nie. Jednym z bezpłatnych jest Wholesale Central. Do płatnych należą między innymi: SaleHoo (opłata 67 USD/rok) i Worldwide Brands (opłata 299 USD za dożywotnie członkostwo).

Świetną opcją jest też odwiedzanie targów. Stanowią one doskonałą okazję do zapoznania się z produktami, które zamierzasz sprzedawać. Masz też możliwość nawiązania kontaktów, a być może także uzyskania wskazówek, co się sprawdza, a co nie w Twojej niszy rynkowej.

Zawsze warto samodzielnie zorientować się w sytuacji na rynku. Nie obawiaj się kontaktować z producentami i dostawcami, by zadać im kilka pytań, ale lepiej nie przystępuj od razu do targowania się. Kiedy zdobędziesz ich zaufanie, będą bardziej chętni do zawarcia umów.

Wniosek

Dropshipping ma swoje zalety i wady. Z czasem możesz dotrzeć do naprawdę wielu klientów i rozwinąć swoją działalność. A jeśli dopiero wkraczasz do świata e-commerce, warto najpierw zrobić rozeznanie i sprawdzić, czy jest w nim miejsce dla Ciebie.

1 komentarz