Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
26 kwietnia 2024 r. Sejm uchwalił Ustawę o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze. Została ona również podpisana przez prezydenta 6 maja i ogłoszona w Dzienniku Ustaw 15 maja. Wejdzie w życie 28 czerwca 2025 i wprowadzi nowe obowiązki dla firm, w tym konieczność projektowania produktów i usług w taki sposób, aby jak największa liczba osób, bez względu na sprawność, mogła z nich samodzielnie korzystać. Dotyczy to przede wszystkim osób z niepełnosprawnościami, a także wszystkich tych, którzy czasowo lub trwale doświadczają trudności w codziennym funkcjonowaniu. Może to być spowodowane np. wiekiem, chorobami, czasową lub sytuacyjną utratą sprawności.
Według danych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) aż 1,3 mld osób zmaga się z niepełnosprawnościami. To aż 16% społeczeństwa. Niestety wciąż wiele miejsc w cyfrowej przestrzeni, w tym w handlu internetowym, nie jest dostosowana do potrzeb tych osób. Unia Europejska postanowiła to zmienić, uchwalając Europejski Akt o Dostępności i zobowiązując państwa członkowskie UE do wdrożenia dyrektywy do krajowych porządków prawnych. Polska Ustawa o dostępności stanowi zatem implementację unijnej dyrektywy i wejdzie w życie 28 czerwca 2025.
Nowe regulacje mają na celu ułatwienie dostępu do produktów i usług, oraz możliwości nieograniczonego udziału w życiu społecznym osobom o szczególnych potrzebach (w tym osobom starszym i osobom z niepełnosprawnościami). Chodzi o to, aby każdy (niezależnie od sprawności czy szczególnych potrzeb) miał taką samą szansę nabycia i korzystania ze wszystkich produktów i usług, bez względu na to czy jest osobą w pełni sprawną, niedowidzącą, starszą, niesłyszącą, czy z problemami z mobilnością.
Nowe regulacje będą dotyczyć podmiotów gospodarczych wymienionych w artykule 2 ustawy, tj. producentów, upoważnionych przedstawicieli, importerów, dystrybutorów (w zakresie produktów) i usługodawców (w zakresie usług). Oznacza to, że obowiązki zapewnienia dostępności będą tak naprawdę dotyczyć wszystkich podmiotów, które oferują produkty i usługi na całej długości łańcucha dostaw, w tym również sprzedawców internetowych.
Ustawa odnosi się do następujących produktów (głównie technologicznych):
Z kolei w przypadku usług, zakresem ustawy objęte będą wszelkie:
Oznacza to zatem, że z nowymi regulacjami zmierzyć będzie musiała się branża e-commerce. Warto zacząć przygotowania odpowiednio wcześnie, gdyż zmiany będą kompleksowe i będą wymagały nowych rozwiązań technologicznych w funkcjonalności stron internetowych e-sklepów. Przedsiębiorcy internetowi będą musieli zwrócić szczególną uwagę na opisy produktów/usług, ścieżkę składania zamówienia, a także dołączone do produktów instrukcje obsługi oraz produkty/usługi same w sobie.
Do tej pory osoby niepełnosprawne często nie miały łatwego dostępu do treści zamieszczanych w internecie. Niejednokrotnie muszą one korzystać z pomocy bliskich lub specjalnych wtyczek, które pozwalają na odczytanie tekstu w formie audio, zwiększenie kontrastu kolorów lub powiększenie czcionki.
Według badania Click Away Pound aż 71% osób z niepełnosprawnościami, które spotkały się z trudno dostępnym sklepem internetowym, opuściły go w poszukiwaniu bardziej przyjaznego im potrzebom e-sklepu. W tym samym raporcie znajdziemy również informację, że aż 82% osób jest gotowych wydać znacznie więcej pieniędzy w e-sklepach, które zapewniają im dostępność. Z momentem wejścia ustawy w życie, sklepy internetowe będą musiały zapewnić maksymalną dostępność opierając się na 4 głównych zasadach:
W praktyce chodzi o to, aby sklepy internetowe i strony internetowe tworzone były również z myślą o użytkownikach, którzy np. są niewidomi, ale chcą wiedzieć, co znajduje się na zdjęciu; nie mogą korzystać z myszki i do nawigacji w internecie wykorzystują jedynie klawiatury; powiększają widoki stron, by lepiej widzieć treści; lub zmieniają ustawienia przeglądarek aby tekst na stronie był dla nich widoczny. Ponadto sprzedawcy internetowi powinni zapewnić więcej niż jeden kanał sensoryczny, co w praktyce oznacza, że wszelkie treści tekstowe, takie jak np. opis produktu, czy kategoria produktu i jego nazwa będą musiały zostać udostępnione również w formie audio.
Sprzedawcy oferujący produkty wskazane na początku artykułu będą musieli również poszerzyć ofertę sklepu o asortyment umożliwiający swobodne korzystanie z tych produktów. Dla przykładu – sprzedawca oferujący komputery będzie musiał zapewnić w swoim asortymencie również akcesoria potrzebne do swobodnego korzystania z tych komputerów przez osoby z niepełnosprawnościami. Może to być na przykład klawiatura z alfabetem Braille, dzięki której osoba niewidoma może korzystać z zakupionego komputera. W kwestii produktowej, przepisy nakładają znacznie więcej obowiązków na producentów, którzy będą musieli dostosować swoje produkty do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
10.10.2024
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dowiedz się, jak przyciągnąć klientów na świąteczne zakupy last minute, wykorzystując skuteczne strategie promocji i marketingu online.