Nowe Rozporządzenie o ogólnym bezpieczeństwie produktów (GPSR) a e-sklepy

bezpieczeństwo produktu

Od 13 grudnia 2024 roku zacznie obowiązywać nowe Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (GPSR). Zastąpi ono dotychczasową Dyrektywę 2001/95/WE, wprowadzając szereg istotnych zmian, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa produktów oferowanych w Unii Europejskiej oraz ujednolicenie standardów dla wszystkich podmiotów działających na rynku.

Kluczowe wymogi

Nowe przepisy mają na celu zwiększenie ochrony konsumentów poprzez zapewnienie, że wszystkie produkty dostępne na rynku UE są bezpieczne. W konsekwencji każdy produkt wprowadzany na rynek Unii Europejskiej musi mieć wyznaczoną osobę lub firmę z siedzibą w UE, która bierze odpowiedzialność za jego zgodność z obowiązującymi przepisami. Na produktach lub dołączonych do niego dokumentach muszą znaleźć się dane tej osoby lub firmy odpowiedzialnej za bezpieczeństwo produktu.

Zakres zastosowania GPSR

Rozporządzenie GPSR obejmuje wszystkie produkty konsumenckie dostępne na rynku Unii Europejskiej, zarówno nowe, jak i używane, naprawione lub odnowione. Dotyczy to wszystkich kanałów sprzedaży, w tym sprzedaży online na odległość. Wyłączone spod GPSR są jedynie takie produkty dla których istnieją inne, bardziej szczegółowe wytyczne w zakresie bezpieczeństwa, np. żywność czy produkty lecznicze.

Obowiązki sklepów internetowych

Sklepy internetowe będą musiały zapewnić, że oferowane przez nie produkty są bezpieczne. Przed udostępnieniem produktu na rynku dystrybutorzy (w tym m.in. sprzedawcy internetowi) zobowiązani są zweryfikować, czy producent oraz, w stosownych przypadkach – importer (w zależności od sytuacji) spełnili wymagania dot. bezpieczeństwa określone w GPSR.

Obejmuje to również obowiązek aktywnego monitorowania i usuwania niebezpiecznych produktów z oferty oraz informowania konsumentów o potencjalnych zagrożeniach. Sprzedawcy muszą również zapewnić, aby warunki przechowywania produktów na magazynie sklepowym lub warunki transportu ze sklepu do klienta nie zagrażały zgodności produktu z ogólnym wymaganiem bezpieczeństwa.

optymalizacja logistyki e-commerce

Współpraca z platformami handlowymi

Operatorzy platform handlowych będą zobowiązani do współpracy z organami nadzoru rynku w celu szybkiego usuwania niebezpiecznych produktów. Muszą oni w tym celu dokonać rejestracji w portalu Safety Gate – systemie UE monitorującym produkty niespełniające wymogów bezpieczeństwa i umożliwiającym szybkie wycofywanie ich z rynku.

Operatorzy będą musieli również zapewnić, że sprzedawcy internetowi korzystający z platformy przestrzegają nowych przepisów. Wielu operatorów dostawało już swoje platformy sprzedaży w celu umożliwiania sprzedawcom spełnienia obowiązków informacyjnych wynikających z art. 19 Rozporządzenia GPSR i dotyczących sprzedaży na odległość. Obowiązki te zostały opisane w dalszej części niniejszego artykułu.

Ocena bezpieczeństwa produktów

Bezpieczeństwo produktów będzie oceniane na podstawie szeregu kryteriów, takich jak zgodność z normami, wyniki testów oraz informacje zwrotne od konsumentów. Przedsiębiorcy powinni regularnie aktualizować swoje procedury oceny ryzyka.

Sankcje za nieprzestrzeganie przepisów

Nowe rozporządzenie przewiduje surowe sankcje za nieprzestrzeganie przepisów, w tym wysokie kary finansowe.

Art. 19, czyli nowe obowiązkowe informacje na stronie produktu

Dla sklepów internetowych jedną z najważniejszych regulacji w ramach GPSR jest art. 19 Rozporządzenia, który wprost reguluje, jakie informacje mają znaleźć się w ofercie produktu (czyli w praktyce na stronach produktowych w ramach e-sklepu). Są to następujące informacje:

  • imię i nazwisko lub nazwę, zarejestrowaną nazwę handlową lub zarejestrowany znak towarowy producenta oraz adres pocztowy i elektroniczny, pod którym można się z nim skontaktować;
  • w przypadku gdy producent nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w unii – imię i nazwisko lub nazwę, adres pocztowy i elektroniczny osoby odpowiedzialnej w rozumieniu art. 16 ust. 1 niniejszego rozporządzenia lub art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1020;
  • informacje umożliwiające identyfikację produktu, w tym jego obraz, rodzaj, a także inne identyfikatory produktu,
  • wszelkie ostrzeżenia lub informacje na temat bezpieczeństwa, które powinny być umieszczone na lub opakowaniu, lub zawarte w dołączonym dokumencie towarzyszącym zgodnie z niniejszym rozporządzeniem lub mającym zastosowanie unijnym prawodawstwem harmonizacyjnym, w języku łatwo zrozumiałym dla konsumentów, określonym przez państwo członkowskie, w którym produkt jest udostępniany na rynku.

Podsumowanie

Wprowadzenie Rozporządzenia GPSR to krok UE w stronę zwiększenia bezpieczeństwa produktów na unijnym rynku. Sklepy internetowe muszą poszerzyć zakres informacji udostępnianych w ofertach produktowych o wymogi wskazane powyżej w art. 19 Rozporządzenia oraz weryfikować zapewnienie przez producentów i importerów zgodności produktów z wymaganiami GPSR przed wprowadzeniem ich na rynek.

Nouveau call-to-action

12.12.2024
Wybierz kraj: