Remarketing i retargeting – na czym polegają i czym się różnią?
Remarketing i retargeting to pojęcia często ze sobą mylone. Co je różni, jakie są ich cele i kiedy je stosować?
Od 13 grudnia 2024 roku zacznie obowiązywać nowe Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (GPSR). Zastąpi ono dotychczasową Dyrektywę 2001/95/WE, wprowadzając szereg istotnych zmian, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa produktów oferowanych w Unii Europejskiej oraz ujednolicenie standardów dla wszystkich podmiotów działających na rynku.
Nowe przepisy mają na celu zwiększenie ochrony konsumentów poprzez zapewnienie, że wszystkie produkty dostępne na rynku UE są bezpieczne. W konsekwencji każdy produkt wprowadzany na rynek Unii Europejskiej musi mieć wyznaczoną osobę lub firmę z siedzibą w UE, która bierze odpowiedzialność za jego zgodność z obowiązującymi przepisami. Na produktach lub dołączonych do niego dokumentach muszą znaleźć się dane tej osoby lub firmy odpowiedzialnej za bezpieczeństwo produktu.
Rozporządzenie GPSR obejmuje wszystkie produkty konsumenckie dostępne na rynku Unii Europejskiej, zarówno nowe, jak i używane, naprawione lub odnowione. Dotyczy to wszystkich kanałów sprzedaży, w tym sprzedaży online na odległość. Wyłączone spod GPSR są jedynie takie produkty dla których istnieją inne, bardziej szczegółowe wytyczne w zakresie bezpieczeństwa, np. żywność czy produkty lecznicze.
Sklepy internetowe będą musiały zapewnić, że oferowane przez nie produkty są bezpieczne. Przed udostępnieniem produktu na rynku dystrybutorzy (w tym m.in. sprzedawcy internetowi) zobowiązani są zweryfikować, czy producent oraz, w stosownych przypadkach – importer (w zależności od sytuacji) spełnili wymagania dot. bezpieczeństwa określone w GPSR.
Obejmuje to również obowiązek aktywnego monitorowania i usuwania niebezpiecznych produktów z oferty oraz informowania konsumentów o potencjalnych zagrożeniach. Sprzedawcy muszą również zapewnić, aby warunki przechowywania produktów na magazynie sklepowym lub warunki transportu ze sklepu do klienta nie zagrażały zgodności produktu z ogólnym wymaganiem bezpieczeństwa.
Operatorzy platform handlowych będą zobowiązani do współpracy z organami nadzoru rynku w celu szybkiego usuwania niebezpiecznych produktów. Muszą oni w tym celu dokonać rejestracji w portalu Safety Gate – systemie UE monitorującym produkty niespełniające wymogów bezpieczeństwa i umożliwiającym szybkie wycofywanie ich z rynku.
Operatorzy będą musieli również zapewnić, że sprzedawcy internetowi korzystający z platformy przestrzegają nowych przepisów. Wielu operatorów dostawało już swoje platformy sprzedaży w celu umożliwiania sprzedawcom spełnienia obowiązków informacyjnych wynikających z art. 19 Rozporządzenia GPSR i dotyczących sprzedaży na odległość. Obowiązki te zostały opisane w dalszej części niniejszego artykułu.
Bezpieczeństwo produktów będzie oceniane na podstawie szeregu kryteriów, takich jak zgodność z normami, wyniki testów oraz informacje zwrotne od konsumentów. Przedsiębiorcy powinni regularnie aktualizować swoje procedury oceny ryzyka.
Nowe rozporządzenie przewiduje surowe sankcje za nieprzestrzeganie przepisów, w tym wysokie kary finansowe.
Dla sklepów internetowych jedną z najważniejszych regulacji w ramach GPSR jest art. 19 Rozporządzenia, który wprost reguluje, jakie informacje mają znaleźć się w ofercie produktu (czyli w praktyce na stronach produktowych w ramach e-sklepu). Są to następujące informacje:
Wprowadzenie Rozporządzenia GPSR to krok UE w stronę zwiększenia bezpieczeństwa produktów na unijnym rynku. Sklepy internetowe muszą poszerzyć zakres informacji udostępnianych w ofertach produktowych o wymogi wskazane powyżej w art. 19 Rozporządzenia oraz weryfikować zapewnienie przez producentów i importerów zgodności produktów z wymaganiami GPSR przed wprowadzeniem ich na rynek.
12.12.2024Remarketing i retargeting to pojęcia często ze sobą mylone. Co je różni, jakie są ich cele i kiedy je stosować?
Walentynki to dzień, który świętują nie tylko zakochani. Sprawdź, jak dotrzeć do innych grup i poznaj wskazówki, by zwiększyć sprzedaż z tej okazji.