Allegro czy własny sklep internetowy – gdzie sprzedawać?

Pierwsze kroki w handlu internetowym to wiele dylematów – a jednym z nich z pewnością jest ten dotyczący miejsca, w którym masz zamiar sprzedawać swoje produkty. Czy lepiej robić to we własnym sklepie, czy wystarczy ograniczenie się do platform transakcyjnych? Oba rozwiązania mają mocne i słabe strony. Które z nich będzie korzystniejsze dla Twojego biznesu – Allegro czy własny sklep? Przeczytasz o tym w poniższym artykule.

sklep internetowy czy allegro

Allegro… i długo nic

Dlaczego w ogóle powinieneś rozważać prowadzenie sprzedaży na Allegro? Odpowiedź jest prosta: to najpopularniejsza tego typu platforma w Polsce, zostawiająca gigantów takich jak Amazon czy eBay daleko w tyle. Wielu internautów nad Wisłą zakupy w sieci rozpoczyna właśnie od odwiedzenia tego miejsca lub trafia na nie na pewnym etapie poszukiwań produktów.

Dowód? Według badań Gemiusa, rozpoznawalność Allegro w Polsce sięga 80 proc. Portal jest jednak równocześnie najpopularniejszym sklepem online – w ubiegłym roku zgromadził niemal 17 milionów użytkowników.

najpopularniejsze sklepy internetowe w Polsce

Co więcej, zgodnie z raportem SimilarWeb, Allegro jest jednym z najpopularniejszych platform tego typu na całym świecie. To spore osiągnięcie zważywszy na fakt, że portal działa wyłącznie w języku polskim. W 2020 roku odnotował prawie 194 miliony odwiedzin.

allegro wśród najpopularniejszych platform e-commerce na świecie

Obecnie Allegro ma 40-proc. udział w polskim e-commerce. Do niedawna Polska była jednym z dwóch europejskich państw, w których platformy transakcyjne miały ponad 50-proc. udział w rynku – drugim były Niemcy; tam jednak topowym graczem był Amazon. Jeśli więc chodzi o dominację i rozpoznawalność rodzimej marki na rynku, to Polska z Allegro są w tej kwestii ewenementami.

Czy warto sprzedawać na Allegro?

Z powyższych statystyk jasno wynika pierwsza zaleta prowadzenia biznesu na Allegro – duża grupa potencjalnych klientów. To kusząca perspektywa dla początkujących sprzedawców, dla których jednym z problemów może być pozyskanie osób zainteresowanych ofertą. To oczywiście duży plus, warto jednak podejść do tej kwestii z dystansem i podkreślić, że są to „tylko” potencjalni klienci – aby faktycznie doszło do transakcji, musisz zainteresować ich swoim produktem.

Co jeszcze trzeba wiedzieć o sprzedaży na tej platformie?

Łatwa obsługa sklepu na Allegro

Najważniejszą zaletą sprzedaży na tym portalu jest fakt, że Allegro daje gotowe narzędzia do obsługi sklepu, które są łatwe i intuicyjne. Możesz w jego ramach skorzystać z wielu metod płatności i dostawy, nie przejmując się dodatkowymi formalnościami.

Na Allegro możesz zacząć sprzedawać od ręki

Samo założenie konta na platformie jest szybkie i proste, a ze sprzedażą można ruszać niedługo po stworzeniu profilu. To bardzo kusząca oferta dla młodych biznesów, ułatwiająca start na rynku. Oczywiście aby móc sprzedawać produkty na platformie jako sklep, musisz mieć już założoną działalność gospodarczą.

Łatwy start i narzędzia promocji

Allegro doskonale zdaje sobie sprawę, że wielu przedsiębiorców zaczyna od rozwijania swojej marki właśnie na portalu. Dlatego oferuje preferencyjne warunki na start. Dodatkowo do dyspozycji przedsiębiorców są różne pakiety oraz narzędzia promocji, które mają pomóc w wyróżnieniu oferty na tle konkurencji.

sprzedaż online

Jak widzisz, działalność na Allegro ma dużo zalet. A jakie są wady?

Sprzedając tylko na Allegro, ograniczasz grono potencjalnych odbiorców

Tak, wiem – przecież to brzmi jak odwrotność tego, o czym wspomniałam nieco wcześniej. Jednak dobrze czytasz – sprzedaż wyłącznie na Allegro może być pułapką. W końcu nie wszyscy szukają produktów tylko na tej platformie, a konkurencja dla Allegro jest coraz większa – nie tylko ze strony Amazona czy Aliexpress, lecz także niezależnych sklepów.

Customer Experience

Udany zakup na Allegro przekłada się na pozytywne doświadczenia nie z Twoim sklepem, a z samą platformą transakcyjną. Jest duża szansa, że po jednej transakcji klient wróci na portal, ale niekoniecznie do Ciebie. To zaś sprowadza się do prostego wniosku – na Allegro jesteś mniej zauważalny jako odrębna marka. Ale o tym więcej w dalszej części artykułu.

📚Przeczytaj też: Dlaczego nie powinieneś naśladować ślepo Amazona

Sklep na Allegro – czy się opłaca? Ceny i prowizje

Wielu przedsiębiorców, którzy mają dopiero zamiar wkroczyć ze sprzedażą na platformie zastanawia się, czy Allegro jest darmowe. Odpowiedź brzmi: nie – portal pobiera wiele prowizji, choćby te od każdego sprzedanego towaru (ta pobierana jest od dołu, to znaczy po sprzedaniu konkretnego towaru, i stanowi określony procent jego ceny).

Inne koszty to te związane z promowaniem ofert. Allegro oferuje wiele narzędzi promocji (na czele z wyróżnieniem oferty czy jej pogrubieniem w wynikach wyszukiwania), jednak korzystanie z nich to kolejne wydatki. Nie wspominając już o tym, że musisz się ograniczać wyłącznie do tych proponowanych przez Allegro, do których dostęp ma również Twoja konkurencja na tej platformie. Pamiętaj też, że na marketplace’ach w przypadku większości produktów liczy się przede wszystkim jak najniższa cena – często może to być jedyny sposób na wyróżnienie się na tle rywali.

Mniejsza niezależność

Ograniczając się wyłącznie do marketplace’ów, musisz grać według ich zasad i dostosowywać się do wprowadzanych zmian. Nie inaczej jest z Allegro. Sprzedawca działający na platformie nie ma żadnego wpływu na modyfikacje – mowa tu nie tylko o kosztach działalności, lecz choćby wyglądzie strony produktu – poza, oczywiście, opuszczeniem portalu.

Sprawdź, jak stworzyć efektywną stronę produktu, z naszym darmowym poradnikiem:

efektywna strona produktu

Allegro czy sklep internetowy – co wybrać?

Drugą opcją dostępną dla początkujących e-sprzedawców jest oczywiście założenie własnego sklepu internetowego. Najlepiej widoczną zaletą takiego rozwiązania jest możliwość wykreowania wizerunku swojej marki i przywiązania do niej klientów. Więcej na ten temat przeczytasz w innym artykule na blogu: „Czy prowadzić sprzedaż tylko za pośrednictwem portali handlowych takich jak Amazon lub eBay?”.

Jakie jeszcze zalety wiążą się z prowadzeniem własnego sklepu?

Pełna niezależność

W Twoim e-sklepie to Ty ustalasz warunki. Decydujesz dosłownie o wszystkim: począwszy od cen i liczby oferowanych towarów, przez wygląd strony produktu, po wdrażane strategie marketingowe. Samodzielnie wybierasz też oprogramowanie, na którym będziesz działać, oraz kanały promocji. No i, rzecz jasna, nie płacisz żadnych prowizji.

We własnym sklepie możesz sprzedawać również za granicą

Teoretycznie sprzedaż produktów za granicą na Allegro jest możliwa – jednak szansa, że na Twoją ofertę na portalu trafi ktoś spoza Polski nie jest duża, zważywszy na fakt, że portal ten dostępny jest wyłącznie w języku polskim. Z kolei we własnym sklepie, w zależności od Twojego profilu, możesz stworzyć odrębne wersje językowe i docierać do klientów z innych krajów.

Planujesz sprzedaż poza Polską? Zapoznaj się z naszym bezpłatnym poradnikiem:

przygotowanie sklepu do sprzedazy za granica

Większa szansa na pozyskanie lojalnych klientów

Jak już wspomniałam, wykreowanie własnej marki, do której klienci będą mogli wracać, zaowocuje stworzeniem bazy stałych użytkowników. Będą oni bowiem kojarzyć pozytywne doświadczenia zakupowe z konkretnym brandem, a nie – jak w przypadku Allegro – z marketplacem. A to z kolei oznacza, że cena produktu nie będzie jedynym wyznacznikiem przy wyborze oferty – liczyć będzie się też np. fachowa obsługa klienta, sprawna dostawa czy szeroki wachlarz metod płatności.

Przeczytaj, jak zdobyć zaufanie kupujących:

zdobycie zaufania klientow online

Możesz promować własny sklep internetowy wielokanałowo

Niezależność i własna marka pozwolą Ci na szerszą promocję za pomocą wielu różnych kanałów. Działania mające na celu wzmocnienie pozycji strony w wynikach wyszukiwania, kampanie w mediach społecznościowych czy blog firmowy, na którym wykreujesz wizerunek marki jako eksperta w branży – to tylko niektóre z przykładów.

📚Przeczytaj też: 5 strategii marketingowych dla małych firm

A na jakie trudności możesz trafić, decydując się na własny sklep internetowy?

Dłuższa procedura zakładania e-sklepu

Podczas gdy rozpoczęcie sprzedaży na Allegro to kwestia kilku minut od założenia konta na portalu, tak w przypadku niezależnego sklepu procedura ta jest o wiele dłuższa. Pomijając już kwestie samego założenia działalności gospodarczej, które dotyczą również marketplace’ów, musisz uzbroić się w cierpliwość – przygotowanie witryny i jej konfiguracja czy wybór oprogramowania to kwestie, o które nie trzeba martwić się na Allegro, a we własnym sklepie – już tak.

📚Przeczytaj też: Biznesplan sklepu internetowego - gotowa instrukcja w 6 krokach

Wyższe koszty na początku działalności

Samo założenie konta firmowego na Allegro nic nie kosztuje. Z kolei prowadzenie samodzielnego biznesu to koszty oprogramowania, witryny, serwera, szablonu strony, regulaminu… Oznacza to, że pierwsze kroki w e-commerce to w tym scenariuszu wyższe wydatki, które musisz ponieść jeszcze przed rozpoczęciem sprzedaży.

Promocja, promocja i jeszcze raz promocja

Prowadząc własny sklep, nie masz natychmiastowego dostępu do milionów potencjalnych klientów korzystających z Allegro. Dlatego też ważna jest promocja Twojego biznesu oraz – znowu – cierpliwość. Działania marketingowe to jednak nie tylko nakłady czasu, ale i zazwyczaj pieniędzy. Nie musisz się jednak martwić – z naszymi darmowymi poradnikami dowiesz się, jak skutecznie promować i prowadzić e-sklep!

A jeśli zastanawiasz się, jak założyć sklep internetowy, to na blogu znajdziesz artykuł o podstawowych aspektach prawnych dotyczących tej działalności.

prowadzenie sklepu internetowego

Podsumowanie

Jak widzisz, zarówno Allegro, jak i własny sklep, mają swoje wady i zalety. Nie ma więc jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, które z tych rozwiązań jest korzystniejsze. Ze względu na łatwość procedur i możliwość szybszego rozpoczęcia sprzedaży, działalność na Allegro będzie wyjściem dla początkujących handlowców. Jeśli jednak zależy Ci na wykreowaniu własnej marki, zbudowaniu wokół niej społeczności i lojalnych klientach, warto zainwestować w niezależny sklep.

Pamiętaj też, że sprzedaż na platformie i we własnym sklepie wcale nie musi się wykluczać, ba – może przynieść wiele korzyści! Jeśli stawiasz pierwsze kroki w e-commerce, możesz zacząć działalność tylko na Allegro, a później spróbować rozszerzyć ją poza marketplacem. Co ciekawe, działa to też odwrotnie – coraz więcej dużych, rozpoznawalnych brandów o ustalonej renomie, decyduje się na założenie konta na Allegro i sprzedawanie swoich produktów również wśród tamtejszych klientów.

Dowiedz się więcej z naszego bezpłatnego poradnika:

Jak zwiększyć sprzedaż za pomocą marketplace'ów?

0 komentarzy