Biznesplan sklepu internetowego — gotowa instrukcja w 6 krokach

Jak powinien wyglądać i co powinien zawierać biznesplan? 

— zastanawiasz się, a wątpliwości wstrzymują Twój start w nowym biznesie.

Fakt: Opracowanie biznes planu przed rozpoczęciem działalności, zwiększa szanse na powodzenie Twojego nowego biznesu.

Zatem, nie zastanawiaj się ani chwili dłużej. Wykorzystaj naszą instrukcję, jak napisać biznesplan krok po kroku. I działaj!

biznesplan

Biznesplan sklepu internetowego

Potrzebujesz go bez względu na to, czy:

 starasz się o dotację
 próbujesz uzyskać kredyt na start
 a może finansujesz swój biznes własną gotówką.

Nie owijając w bawełnę... poniżej znajdziesz instrukcję krok po kroku:

1. Charakterystyka planowanej działalności

Choć punkt ten znajduje się na początku biznesplanu, powinieneś przygotować go na samym końcu.

Charakterystyka planowanej działalności zawiera pewnego rodzaju podsumowanie wizji projektu. W trakcie przygotowywania pozostałych punktów biznesplanu, zyskasz świeże spojrzenie oraz szeroki horyzont na działalność, którą zamierzasz uruchomić.

Zadaniem streszczenia w charakterystyce projektu jest wskazanie, że wszystkie działania zostały przemyślane, a Ty jesteś gotowy do poprowadzenia nowego biznesu w taki sposób, że będzie on przynosił zyski, a nie straty (niekoniecznie od samego początku).

W tym punkcie możesz również zawrzeć informacje formalne dotyczące działalności, którą zamierzasz podjąć, oraz dotychczas poczynione działania takie jak uzyskanie pozwoleń czy licencji.

Sprawdzone metody na wysoką sprzedaż w e-sklepie w Polsce:

Wzrost konwersji w sklepie - Case Study - Pobierz

2. Oferowane produkty

Jeśli jesteś marką typu direct-to-consumer, to po prostu będziesz sprzedawać w swoim sklepie produkty, które produkujesz.

W innym przypadku, musisz zastanowić się nad profilem Twojego sklepu. Choć rynek e-commerce rośnie nieustannie od 20 lat, nie każdy sklep internetowy odniesie sukces.

Przykładowo nie masz szans startując z kolejnym elektromarketem on-line. Ten rynek jest już mocno zdominowany przez takie firmy jak x-kom, Ole Ole czy Media Markt.

Z kolei bez przeszkód możesz zagospodarować nowe nisze w zakresie elektroniki. Gdy smartfony Xiaomi nie były jeszcze oficjalnie dystrybuowane w Polsce, powstało wiele sklepów internetowych oferujących te produkty.

Podobnie z oczyszczaczami powietrza. Zanim elektromarkety zorientowały się w kwestii nowego trendu, zdążyło już powstać kilka dużych sklepów specjalizujących się w zakresie czystego powietrza

loveair-biznesplan

LoveAir – ten sklep internetowy powstał na bazie zwiększonego popytu na oczyszczacze powietrza

Biznesplan sklepu internetowego powinien zawierać:

  • rules Nazwy, ceny, wady i zalety produktów, które zamierzasz sprzedawać.

  •  in_transit Rodzaje dystrybucji i koszty z tym związane (np. darmowa dostawa, którą przecież musisz opłacić jako sklep).

  • conference_call Określoną grupę docelową planowanej działalności oraz rynki sprzedaży.

  • deployment Szacowaną wielkość produkcji bądź wolumen zatowarowania miesięcznego.

  • rating Cechy wyróżniające sklep takie jak innowacyjne technologie związane z realizacją zamówień czy obsługą klienta.

3. Analiza rynku i konkurencji

Kolejnym punktem Twojego biznesplanu sklepu internetowego, jest analiza rynku oraz analiza konkurencji.

W kwestii konkurencji, musisz wykazać się szczególną spostrzegawczością. Nie chodzi bowiem o analizę oczywistych, bezpośrednich konkurentów, ale również tych potencjalnych.

Dzięki temu możesz poznać strategię cenową, wliczając w to systemy promocyjne, na przykład programy cyklicznych promocji. Dobra analiza pozwoli Ci zrozumieć, jak działa dana branża w e-commerce i jakie są patenty, które możesz zastosować. Wiedza, którą konkurencja zdobywała niejednokrotnie latami, jest na wyciągnięcie ręki.

Zwróć uwagę na działania marketingowe. Przykładowo:

  • selfie czy sklep współpracuje z influencerami?

  • collaboration czy firma buduje własną grupę na Facebooku?

  • statistics gdzie w mediach społecznościowych sklep jest najbardziej aktywny?

Analiza rynku i konkurencji pomoże Ci znaleźć obszary, na których warto się skupić, aby uzyskać przewagę.

Zyskuj klientów za ułamek kosztów, które ponosi konkurencja:

Nouveau call-to-action

4. Plan finansowy: koszty i przychody

Plan finansowy zawiera:

  • debt przedstawienie źródeł finansowania,

  • money_transfer planowane wydatki,

  • sales_performance oczekiwanym zysk w określonych odcinkach czasu.

W planie finansowym warto zawrzeć różne scenariusze rozwoju - optymistyczny, neutralny oraz pesymistyczny. Dzięki temu zyskasz szerszą perspektywę na zakres ryzyka inwestycyjnego.

5. Strategia marketingowa

W przypadku biznesplanu sklepu internetowego, strategia marketingowa jest kwestią priorytetową.

Musisz w niej zawrzeć:

Kanały social media, w których chcesz się promować - oraz w jaki sposób.

Identyfikację wizualną.

Wykorzystywane narzędzia marketingowe takie jak newsletter.

linkedin-biznesplan

LinkedIn zdobywa w Polsce coraz większą popularność, a konfiguracja profilu firmowego jest banalna (przykład na obrazku: growthmind)

Strategia marketingowa musi zostać dostosowna:

  • zarówno do branży, w ramach której będzie działał sklep,

  • jak i grupy docelowej, do której będzie kierowna oferta.

6. Doświadczenie zespołu założycielskiego

Doświadczenie branżowe pozwala przewidzieć trendy czy pozyskać partnerów strategicznych (np. dostawców) w łatwiejszy sposób. Dlatego koniecznie w biznesplanie zawrzyj informację na temat doświadczenia swojego oraz wspólników, jeśli będziesz ich posiadać.

Zastanów się, w jaki sposób posiadane doświadczenie będzie pomagało w rozwijaniu działalności, której dotyczy biznesplan.

Bonus: Analiza SWOT

Analiza SWOT polega na zestawieniu ze sobą mocnych i słabych stron. Metoda ta uwzględnia zarówno czynniki wewnętrzne, jak i zewnętrzne.

W naszym artykule pod tytułem —

Analiza SWOT sklepu internetowego - jak zrobić?

— znajdziesz same konkrety, to jest:

  • Czym jest analiza SWOT i kiedy ją przeprowadzić?

  • Jak przeprowadzić analizę SWOT?

  • Częste błędy podczas przeprowadzania analizy SWOT

  • Analiza SWOT — przykład: sklep internetowy

Koniecznie wypróbuj analizy SWOT przy planowaniu swojego nowego biznesu!

0 komentarzy