Analiza konkurencji i growth marketing w e-commerce

Growth marketing i analiza konkurencji są ważnymi elementami rozwoju każdej firmy. Odkrycie, co możesz zoptymalizować w swoim biznesie, mając oko na konkurencję, jest równie ważne, jak każdy inny aspekt prowadzenia przedsiębiorstwa. Dowiedzmy się więc, w jaki sposób można wykorzystać growth marketing i analizę konkurencji, aby zwiększyć wydajność biznesu e-commerce.

Czym jest growth marketing?

Growth marketing (inaczej marketing wzrostu), jest długoterminową strategią, która koncentruje się na wykorzystywaniu danych uzyskanych dzięki kampaniom marketingowym i eksperymentom w celu przyciągania, angażowania i zatrzymywania klientów.

Każda firma ma unikalny zestaw celów, więc kopiowanie tego, co robią inni, nie wystarczy. Kluczem jest zbieranie i analizowanie zarówno danych wewnętrznych, jak i zewnętrznych, a następnie ich wykorzystywanie do idealnego dopasowania oferty do swojej niszy.

Zanim przejdziemy do analizy konkurencji, najpierw należy zrozumieć zalety i wady własnego produktu. Następnie możesz dogłębnie przeanalizować to, co robią Twoi konkurenci, aby móc ich wyprzedzić. 

Zrozumienie strategii własnej marki

Większość firm patrzy tylko na swoją konkurencję, aby stworzyć strategię marketingową i nie poświęca wystarczająco dużo czasu na krytykę własnych produktów. Nie zrozum mnie źle; niezwykle ważne jest zagłębienie się w to, co robią Twoi konkurenci. Jednak prowadząc własną firmę, często nosisz różowe okulary, które utrudniają dostrzeżenie obiektywnych wad Twojej marki i produktów. 

Analizując markę i działania marketingowe, najpierw zadaj sobie następujące pytania:

  • Jakie jest ROI moich płatnych reklam? 

  • Czy moja strategia podróży klienta jest skuteczna? 

  • Co byli klienci sądzą o moich produktach? 

  • Czy moja strategia SEO działa? 

  • Jakie są moje rankingi słów kluczowych? 

  • Jak dużo obserwatorów mam w social mediach? 

  • Czy na rynku są podobne produkty? 

  • Co sprawia, że produkt jest wyjątkowy? 

  • Czy możesz znaleźć go w Google? 

📚Przeczytaj też: Jak sklepy z tymi samymi produktami mogą się wyróżnić?

Jak widać, pytania te obejmują szeroki zakres tematów, od rozwoju produktu po marketing i SEO. Mając to na uwadze, spójrzmy na kilka sposobów, na które możemy odpowiedzieć na niektóre z nich: 

Korzystaj z bezpłatnych narzędzi Google 

Google jest jednym z najlepszych zasobów badawczych. Dzięki Google Analytics i Search Console możesz przeprowadzać audyty własnej witryny i produktów na największej platformie marketingowej na świecie, a wszystko to za darmo!

Opinie klientów

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, to masz ogromną wiedzę nie tylko na temat produktów, ale także swojej strony internetowej. Oznacza to, że masz już pewne uprzedzenia i trudno jest Ci zrozumieć problemy, z którymi mogą się borykać klienci. Dlatego informacje zwrotne od kupujących są kluczowe dla rozwoju Twojego marketingu, jak również produktu. Najlepszym sposobem na zebranie feedbacku są opinie klientów.

Dzięki pozytywnym ocenom możesz analizować części asortymentu, które działają, oraz rozszerzaćje lub ulepszać. Możesz również wykorzystać feedback, aby poprawić swój marketing. 

opinie w social mediach

Dzięki negatywnym opiniom dowiesz się, z czym klienci mają problem oraz jak je naprawić.

Przykład: Otrzymałeś 3-gwiazdkową recenzję od klienta, który był zadowolony z Twojego produktu, ale uznał, że strona płatności jest myląca lub nie jest pewien warunków subskrypcji. Ta recenzja jest krótka, ale daje Ci wiele danych do pracy.

Po pierwsze: produkt działał zgodnie z przeznaczeniem i spełniał wymagania klienta.


Po drugie: Twoja strona płatności wymaga aktualizacji. Możesz również zaprojektować krótką ankietę, którą możesz potem wysłać do tego klienta. Tobie dostarczy to większej liczby informacji, zaś klientowi - pozytywne wrażenia o firmie. 

Identyfikacja konkurentów

Nikt w sieci nie działa bez konkurentów. To najważniejsza reguła rządząca e-commerce. Daje Ci to dużą przewagę, ale i jest największą przeszkodą.  

Z jednej strony możesz bowiem zobaczyć, co robi Twoja konkurencja i dostosować swoją strategię. Możesz również sprawdzić, czy ceny są konkurencyjne, czy struktura strony internetowej ma sens, czy Twój marketing jest skuteczny, itp. 

Wadą jest to, że wszyscy widzą to samo, co Ty, a konkurenci również dostosowują swoje strategie, co oznacza, że rynek e-commerce ulega ciągłym zmianom. 

Jakie są zatem strategie zdobywania wiedzy na temat konkurencji? 

Badania rynku

Badanie rynku to w zasadzie analiza rynków docelowych i klientów. Łączy zachowania konsumentów i trendy rynkowe w celu potwierdzenia i poprawy danych. Ich częścią jest również analiza konkurencji. 

Aby zidentyfikować konkurencję, musisz zrozumieć swój własny rynek i konsumentów. Jeśli dowiesz się, kim są Twoi klienci i czego chcą, będziesz chciał również zidentyfikować swoją konkurencję.  

Jak możesz to zrobić? Przyjrzyjmy się Twoim opcjom. 

Narzędzia do identyfikacji konkurentów 

Istnieje wiele przydatnych narzędzi pomocnych we wzmocnieniu wysiłków marketingowych. Masz do dyspozycji ogromną ilość oprogramowania, które pomoże Ci w marketingu, ale którą warto wybrać? Oto nasze rekomendacje: 

Produkty Google 

Google to nie tylko platforma reklamowa, ale także największa platforma do zbierania i analizy danych. 

  • Zakupy Google: dowiedz się, kto jeszcze sprzedaje podobne produkty. Uzyskaj wgląd w strategie cenowe i marketingowe konkurentów, odwiedzając ich strony.

  • Mapy Google: Spróbuj wyszukać swoją niszę na mapach (np. „sklep meblowy we Wrocławiu”).

  • Trendy Google: to narzędzie pokazuje, jak często nazwy Twoich konkurentów są wprowadzane w wyszukiwarkę. Za jego pomocą można monitorować ich pozycje. Trendy warto również wykorzystać, aby dowiedzieć się, jakie są trendy sezonowe w Twojej niszy oraz do badań porównawczych słów kluczowych.

Nowe wezwanie do działania

Web Intelligence

Narzędzia Google są niesamowite, ale czasami trudno jest zrozumieć pozyskane za ich pomocą dane. Dlatego też warto korzystać z innych rozwiązań, które dają wgląd w wydajność witryny konkurencji (np. wskaźniki ruchu i zaangażowania). Oto kilka z nich: 

  • SimilarWeb: to narzędzie analityki internetowej zapewniające informacje o ruchu i wydajności witryny. Pozwala zobaczyć źródła ruchu konkurentów z witryn odsyłających, ruchu społecznościowego i słów kluczowych.

  • SEMRush: ta platforma jest często używana do badań słów kluczowych i pozycji w rankingu wyszukiwarek. SEMRush może też pomóc zidentyfikować trendy w Twojej niszy oraz w optymalizacji SEO witryny. 

Poznanie konkurencji 

Aby przyciągnąć więcej klientów, musisz pokonać konkurencję, a aby to zrobić, musisz znać ich najlepiej jak tylko potrafisz. Dla sprzedawcy internetowego ważne jest uzyskanie jak największej ilości informacji z zewnątrz, bo e-commerce i konkurencja stale się rozwijają. Oto kilka kwestii, które warto śledzić: 

Czytaj ich bloga 

Prowadzenie bloga jest integralną częścią biznesu wielu sprzedawców internetowych. Konkurencja nie da Ci żadnych wiążących informacji na temat jej wewnętrznej sytuacji na publicznym blogu, ale działanie to może pomóc Ci dowiedzieć się, jakie produkty są wprowadzane na rynek, jaka jest ich grupa docelowa, nad jakimi nowymi produktami/ofertami pracują oraz jakie są ich relacje z klientami.  

Śledź swoich konkurentów w mediach społecznościowych 

Obserwowanie konkurencji w social mediach może wydawać się dziwne, jednak stwarza to dla Ciebie dobrą okazję.

Śledząc ich, będziesz mieć kontakt z ich postami organicznymi i kampaniami reklamowymi, dzięki czemu uzyskasz więcej informacji na temat ich strategii. Zaczniesz dostrzegać wzór w ich stylu i brandingu.

Możesz wykorzystać tę wiedzę i dostosować wizerunek swojej marki, jeśli ma to sens. Uważaj jednak, aby nigdy bezpośrednio nie ukraść stylu konkurencji, ponieważ internet to zauważy. Pamiętaj, aby zachować styl i spójność swojej marki. 

Zwiększ liczbę kliknięć w mediach społecznościowych, aby poprawić ruch i sprzedaż! Pobierz nasz bezpłatny poradnik:

New call-to-action

Znajdź płatne reklamy konkurencji 

Czasami trudno znaleźć inspirację do cyfrowych kampanii reklamowych. Możesz zacząć się zastanawiać, co robi konkurencja.

Dzięki aktualizacji polityki prywatności Meta (Facebook i Instagram), która miała miejsce kilka lat temu, nie musisz czekać na pojawienie się reklam konkurencji na swoim feedzie. Każda osoba posiadająca konto ma możliwość wyświetlania reklam powiązanych z dowolnym kontem na tych platformach. 

Biblioteka reklam Facebooka

bibliotece reklam na Facebooku możesz znaleźć aktywne reklamy Twoich konkurentów na tym portalu społecznościowym. Wystarczy, że wybierzesz lokalizację, kategorię reklamy, a następnie wpiszesz nazwę swojego konkurenta. 

biblioteka-reklam-facebook

To nie wszystko, co możesz zrobić dzięki temu narzędziu. Ponieważ Facebook jest właścicielem Instagrama, możesz wyszukać reklamy również z tej drugiej platformy. Po uzyskaniu dostępu do reklam konkurencji w bibliotece reklam wystarczy kliknąć Filtry, rozwinąć menu Platforma i zaznaczyć pole Instagram. Teraz możesz również zobaczyć wszystkie ich aktywne reklamy w tej sieci. 

Inna opcja to przejście bezpośrednio do strony swojego konkurenta na Facebooku i przewinięcie w dół do sekcji „Transparentność strony”.  

transparentnosc-strony

Kliknij „Wyświetl wszystko”. Przewiń w dół, aby znaleźć link do Biblioteki reklam, która pokaże wszystkie bieżące kampanie firmy na Facebooku.

reklamy-facebook

Złóż testowe zamówienie u konkurencji

Złożenie zamówienia testowego to świetny sposób na zapoznanie się z procesem składania zamówienia u konkurencji, które może podsunąć dobre pomysły na optymalizację własnego procesu. Możesz przetestować proces płatności, obsługę klienta i wiele więcej.  

Postaw się w sytuacji konsumenta. Jakie informacje są wymagane do złożenia zamówienia? Jak wygląda e-mail potwierdzający?  

Podsumowanie

Zanim zaczniesz analizować konkurencję, musisz dogłębnie zrozumieć swój własny produkt, strategię biznesową i styl. Najpierw musisz znaleźć skuteczną strategię wzrostu, która skupi się na celach Twojej firmy. 

Użyj dostępnych narzędzi, aby nie tylko śledzić konkurencję, ale także znaleźć błędy we własnej strategii. Zainspiruj się sukcesem konkurencji i straconymi szansami, a następnie skorzystaj z tej analizy, aby zapewnić swojemu przedsiębiorstwu przewagę. 

Nie kopiuj innych graczny na rynku, ta taktyka jest nie tylko nieczysta, ale także autodestrukcyjna. Ludzie w internecie mają wielkie umiejętności śledcze i prędzej czy później ujawnione zostałyby podstępne taktyki, takie jak fałszywe opinie i kopiowanie treści, co doprowadziłoby do ogromnej straty wizerunkowej.

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. angielskim: How to Analyse Competitors & Use Growth Marketing for Your Online Shop

24.02.2023

Sergej Sestak

© 2024 Trusted Shops AG  |  Informacje o firmie  |  Polityka prywatności  |  Cookies