Marki D2C – teraz jest ich czas! [Poradnik: Direct to Consumer]

Marki D2C - direct to consumer

Marki Direct-to-Consumer (D2C) rozwinęły się w ciągu ostatnich lat. I to jak! Chcesz założyć własną? To jest Twój czas! Dowiedz się, o czym musisz pamiętać. Zebraliśmy wiedzę ekspercką specjalnie dla Ciebie.

Czym jest marka D2C? 

Direct to consumer oznacza sprzedaż produktów bezpośrednio do klientów. Główną ideą jest zatem usunięcie pośredników (tak zwanych detalistów). Co za tym idzie, marki D2C moga zaoferować swoim klientom lepszą cenę.

Zaburzenie starego porządku

Oprócz prostego faktu, że internet umożliwia zakupy online, nowa era zakupów cyfrowych stworzyła wiele możliwości dla nowych marek, aby zakłócić stary porządek.

Oczywiście, niektóre z tych zmian są oczywiste. Przykład: możliwość otwarcia biznesu bez konieczności posiadania fizycznego sklepu. To jednak nie wszystko! Pewnie elementy biznesowe mogły ulec zmianie na zawsze, na przykład:

  • łańcuch dostaw (logistyka sprzedaży)
  • metody marketingowe
  • doświadczenia klientów.

Jest kilku pionierów tego nowego modelu biznesowego w odniesieniu do świata e-commerce. Warby Parker jest jedną z tych marek.

Warby Parker - przykład marki D2C (direct to consumer)

Znalezienie problemu i wykorzystanie okazji

Jak możesz się domyślić, Warby Parker to firma produkująca okulary. Historia jej powstania jest klasyczną historią startupową:

Po utracie pary okularów w czasie studiów i braku pieniędzy na nową parę, założyciele zdali sobie sprawę, że istnieje ogromna szansa by zmienić rynek.

Do tej pory przemysł okularów był całkowicie zdominowany przez jedną firmę. Utrzymywała ona sztucznie zawyżone ceny. Założyciele Warby Parker zdecydowali, że nadszedł czas na zmianę — i tak narodziła się nowa marka.

Z pewnością w procesie tym popełniono kilka błędów. Niemniej, założyciele podjęli wiele wspaniałych decyzji. Warby Parker zaoszczędził pieniądze, projektując okulary we własnym zakresie i sprzedając je bezpośrednio konsumentom (stąd określenie direct to consumer).

Projektując nowy model biznesowy sprzedaży okularów skorzystali z informacji zwrotnych od przyjaciół i rodziny. W ten sposób wpadli na pomysł wysyłania kupującym do pięciu par okularów na próbę, bez zobowiązania do zakupu.

Bycie świadomym społecznie

Kolejnym atutem marki była świadomośc społeczna. Przemawiał on szczególnie do młodszych odbiorców (tj. generacji Z i millenialsów). Firma wdrożyła program pomocy potrzebującym:

Za każdą zakupioną parę, firma przekazywała jedną parę okularów osobom potrzebującym.

Firmy takie jak Reformation, stosujące praktyki biznesowe przyjazne dla środowiska, czerpią ogromne korzyści. Pozytywny wizerunek marki przekłada się na sprzedaż.

Marketing w erze cyfrowej

Innym ważnym czynnikiem pozwalającym firmom D2C na rozwój, jest sukces marketingu cyfrowego. Sprzedaż nawet prostych produktów może obecnie wywrzeć ogromne wrażenie na odbiorcach. Wszystko dzięki kreatywnym działaniom marketingowym.

Media społecznościowe pozwalają firmom na kierowanie komunikacji do swojego idealnego klienta (profilowanie). Jednocześnie dają również możliwość szczegółowej kontroli budżetów marketingowych.

Spójrzmy na Dollar Shave Club jako przykład. Jest to jedna z firm działających w modelu subskrypcyjnym. Co to oznacza? Firma wysyła nowe, wysokiej jakości maszynki w określonym interwale czasowym (co miesiąc). Marka wykorzystała media społecznościowe do wypromowania swojej oferty. Ich filmik reklamowy rozprzestrzenił się w internecie wirusowo.

Ty też możesz wykorzystać YouTube do wypromowania swojej marki. Zwiększ sprzedaż. Dowiedz się jak: Marketing na YouTube — Poradnik

Czy model D2C jest dla Ciebie i Twojej firmy?

Podane wcześniej przykłady pokazują, jak w ostatnim czasie różne firmy osiągnęły sukces dzięki modelowi direct to consumer. Pójście za duchem czasu może przynieść spore korzyści dla nowego biznesu: rozwiązanie starego problemu z użyciem nowych technologii, strategii cyfrowych oraz świadomości społecznej.

Czy naprawdę powinieneś rozważyć model D2C dla swojej firmy? Czy istnieją inne korzyści? O czym jeszcze trzeba pamiętać przy budowie biznesu D2C?

Kontrola doświadczeń klientów

Jedną z głównych korzyści w przypadku sprzedaży D2C jest to, że marka może znacznie lepiej kontrolować doświadczenia klienta. Cała ścieżka klienta (customer journey) może być teraz obliczana, obserwowana i zarządzana samodzielnie przez markę, bez pośredników.

Firma zyskuje cenny know-how i wpływ na kompletny proces. W standardowym modelu duża część wiedzy i procesów spoczywa na detalistach, którzy czerpią z tego zysk.

Marka nie tylko kontroluje wyżej wymienione elementy, ale również znacznie lepiej rozumie swoich klientów. Dlaczego? Klienci kontaktują się z marką bezpośrednio, dzięki czemu firma rozumie ich frustracje i źródła zadowolenia.

Wzmocnienie relacji z klientami

Poruszyliśmy nieco temat marketingu cyfrowego w zakresie adresowania do właściwych kupujących. Jednak media społecznościowe pozwalają markom  budować również relacje z odbiorcami.

Media społecznościowe pomagają klientom w interakcji z Twoją marką. Niezależnie od tego, czy jest to udostępnianie treści na Facebooku, czy pokazywanie fajnych zdjęć na Instagramie.

Nie tylko wzmacnia to emocjonalną więź z marką, ale również pozwala markom uzyskać bezpośrednią informację zwrotną od ich klientów.

Branding

Branding jest kolejnym elementem, który będzie teraz całkowicie pod kontrolą firmy. Jak chcesz się pozycjonować na rynku?

Wysyłanie okularów do czyjegoś domu bez presji na kupno wzbudza zaufanie do firmy, a także postawę nie mam nic to stracenia u kupujących, kiedy zastanawiają się nad tym, czy zaufać nowej marce na rynku.

Jak jeszcze możesz pokazać, że Twój biznes jest na czasie? Czy Twoja firma korzysta z materiałów ekologicznych? Czy współpracujesz z organizacjami charytatywnymi? Podkreśl to!

Opowiadanie historii jest w dzisiejszych czasach ważnym elementem. Jeśli historia Twojej firmy jest wyjątkowa, sprawdź, czy istnieje sposób na zaprezentowanie jej na Twojej stronie internetowej.

Jeśli rozpoczynasz swoją działalność z jednym produktem, możesz wykorzystać ten element w storytellingu. Podkreśl fakt, że koncentrujesz się na tym, aby ten produkt był doskonały przed rozszerzeniem swojej linii produktów. Łóżka Casper mają jeden rodzaj materaca. Dzięki sprytnemu opowiadaniu historii, całkowicie zrewolucjonizowały one branżę materacy.

Media społecznościowe mogą pomóc Ci dotrzeć do klientów, zbudować relacje, poprawić wizerunek Twojej marki, a także dać klientom wgląd w produkty. Możesz rozważyć stworzenie filmu wideo typu unboxing — aby dać potencjalnym klientom podejrzeć, jak wygląda doświadczenie z Twoją marką.

Dystrybucja

Chociaż idea biznesu D2C zazwyczaj wiąże się ze sprzedażą produktów bezpośrednio do klientów bez pośrednika, pomocne może być sprzedawanie ich na popularnych platformach, takich jak Amazon czy eBay. To może być świetny sposób, aby uzyskać ekspozycję na wczesnym etapie.

Oczywiście, będzie to konsumować Twoje. Nie jest to najlepsza długoterminowa strategia, ale jeśli jesteś własną marką z własnym opakowaniem, to trochę łatwiej jest zwiększyć świadomość marki w porównaniu do sprzedaży cudzych produktów na tych platformach.

Zarządzanie reputacją

Wyzwaniem dla każdego nowego biznesu jest zdobycie zaufania kupujących. Nie każda marka może zostać za darmo opisana czy zrecenzowana w popularnym magazynie lub na blogu.

Jak już wspomnieliśmy, Internet zapewnił konsumentom sposób na badanie i odkrywanie produktów jak nigdy dotąd. Zbieranie i publikowanie opinii o produktach (lub ogólnie opinii klientów) może być społecznym dowodem, którego potrzebujesz, aby pozyskać nowych klientów. Właściwa reakcja na negatywne recenzje może mieć ogromny wpływ na postrzeganie obsługi klienta.

Sprawdź, jak zdobyć zaufanie klientów:

zdobycie zaufania klientow online

Dodatkowo, znaki jakości i certyfikaty innych firm (takie jak znak jakości, który oferuje 30-dniową gwarancję zwrotu pieniędzy) mogą dać Twojemu sklepowi natychmiastową wiarygodność.

Podsumowanie

W erze cyfrowej małe przedsiębiorstwa mogą przekształcić się w duże marki z odpowiednimi produktami, strategiami i, oczywiście, ludźmi. Wykorzystując mocne strony marketingu cyfrowego i mediów społecznościowych oraz łącząc je z pozytywnymi doświadczeniami klientów, silną marką, zarządzaniem reputacją i kreatywnością, Twój sklep może również osiągnąć wielki sukces.

0 komentarzy