Jak zwiększyć sprzedaż za pomocą storytellingu?

Jeśli chcesz się wyróżnić na tle konkurencji, generować większą sprzedaż i tworzyć świetne kampanie marketingowe, powinieneś zainteresować się techniką storytellingu. Co to dokładnie jest i jak może pomóc Ci osiągnąć większy sukces w biznesie? Dowiedz się, czytając poniższy artykuł.

Popularność e-commerce osiąga właśnie rekordowe rozmiary i nic nie wskazuje na to, by miałoby się to w najbliższym czasie zmienić. To, z jednej strony, dobra wiadomość dla właścicieli sklepów internetowych, ale z drugiej strony oznacza to, że konkurencja staje się z dnia na dzień coraz silniejsza. Dla tych, którzy nie chcą tracić klientów na rzecz innych graczy na rynku, temat storytellingu staje się coraz istotniejszy.

Najpierw jednak musimy wyjaśnić jedną rzecz:

Czym jest storytelling?

Każdy, kto choć trochę zajmuje się marketingiem internetowym, natknie się w pewnym momencie na słowo storytelling. Ale co ono oznacza?

Słowo to można przetłumaczyć dosłownie jako opowiadanie historii, ale pod tym pojęciem kryje się wiele więcej. Bo każdy opowiada historie. Z biura, z randki, z szalonych przeżyć, z ostatniego weekendu.

Opowiadanie jest uważane za jedną z głównych sił napędowych ludzkiej ewolucji, ponieważ w ten sposób przekazywana jest wiedza, ostrzega się przed niebezpieczeństwami i motywuje innych.

Połączenie własnego sklepu internetowego lub produktów z historią tworzy zupełnie inny odbiór wśród klientów.

Kiedy Twój biznes ma swoją historię, ze zwykłego sklepu internetowego przeistacza się w e-sklep z charakterem. Zadaj sobie pytanie, w którym sklepie wolałbyś zrobić zakupy:

Sklep internetowy A:

„Dzień dobry, jesteśmy sklepem internetowym A i sprzedajemy przybory kempingowe”.

lub

Sklep internetowy B:

Uwielbiam biwakować.

Jako mały chłopiec jeździłem z ojcem na kemping prawie w każdy weekend. Podczas naszych wypraw nauczyłem się wiele o przyrodzie, ale i o sobie.

Wiele z najpiękniejszych chwil w moim życiu przeżyłem w otoczeniu natury. Aby inni ludzie również mogli tego doświadczyć, otworzyłem sklep internetowy B..."

Odpowiedź jest prosta. Mało tego, jest szansa, że wydasz nieco więcej, bo masz wrażenie, że właściciel sklepu wkłada w niego dużo miłości i czasu.

📚Przeczytaj też: Jak wykorzystać social proof do zwiększenia sprzedaży?

Inny przykład:

Czy byłbyś skłonny wydać milion złotych na zwykły kamień? Najprawdopodobniej nie, bo to tylko kamień. A co, gdybyś wiedział, że ten właśnie kamień został użyty przez Dawida do pokonania Goliata?

Nagle wartość kamienia wzrasta niepomiernie – tylko dlatego, że stoi za nim historia.

Jakie korzyści ma storytelling?

Te proste przykłady pokazują, że większości rzeczy przypisuje się większą wartość, gdy opowiadają jakąś historię.

Nie jesteś jeszcze przekonany? A oto trzy kolejne powody, które przemawiają za storytellingiem, jeśli dwa poprzednie przykłady jeszcze do Ciebie nie przemówiły.

Powód 1: storytelling zwiększa zaufanie do Twojego sklepu.

Jako doświadczony właściciel sklepu wiesz, że zaufanie jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na konwersję w e-commerce. Wielu klientów jest nadal krytycznie nastawionych do sklepów internetowych i szuka elementów zaufania, takich jak znak jakości.

Jednak zaufanie, jakim obdarzają Cię klienci, może zostać zwiększone dzięki opowieści. Nawet jeśli nie możesz podzielić się wzruszającą historią z kempingu lub nie masz emocjonalnego powodu, dla którego założyłeś swój sklep internetowy, możesz zdobyć punkty pokazując zdjęcia i filmy...

  • z procesów wewnętrznych (produkcja, spotkania zespołu, itp.)

  • Twojego zespołu,

  • zadowolonych klientów,

  • uczciwych testów produktów,

  • z Twoimi klientami.

Pamiętaj, że kupujący dzielą się z Tobą poufnymi informacjami i lepiej się czują podczas zakupów, jeśli znają zespół lub motywy założycieli biznesu!

Powód 2: storytelling odróżnia Cię od konkurencji

Handel elektroniczny przeżywa rozkwit. Nie zmieni się to w najbliższym czasie. Aby nadal czerpać zyski z tego boomu i nie zgubić się w morzu sklepów internetowych, musisz wyróżnić się z tłumu. Otwórz nową zakładkę i przeanalizuj swoją konkurencję.

Czy mają jakąś historię, czy właściwie niewiele się od siebie różnią?

Odróżnianie się od konkurencji wyłącznie przez cenę rzadko kończy się dobrze i zyskownie. Jeśli inni obniżają ceny, wielu właścicieli sklepów idzie za ich przykładem i również to robi – jest to, koniec końców, nieopłacalny wyścig.

📚Przeczytaj też: Co mogą zrobić firmy sprzedające takie same produkty, aby się wyróżnić?

Dlatego między innymi strona O nas powinna być koniecznie wykorzystywana – i to w odpowiedni sposób. Upewnij się, że na tej (zaskakująco często odwiedzanej) podstronie widnieją następujące informacje:

  • co oferujesz,

  • dlaczego założyłeś sklep,

  • jaka jest Twoja przewaga nad konkurencją,

  • kim jesteś,

  • ile osób pracuje w sklepie,

  • za jakimi wartościami się opowiadasz,

  • itd.

Upewnij się, że strony tej nie czyta się jak nudną informację prasową, ale tak, jakby była pisana od serca. Zwracaj się bezpośrednio do swoich klientów i postaw się w ich sytuacji. Jeśli pasuje to do Twojej branży, możesz w tym miejscu użyć nawet humoru.

Historia stojąca za Twoim sklepem i produktami może zadecydować, czy ktoś kupi od Ciebie czy od konkurencji. Kiedy przed zakupem pokażesz, dlaczego Twój biznes jest właściwym wyborem, szansa na sprzedaż (i zysk, jaki przynosi baza lojalnych klientów) znacznie wzrasta.

📚Przeczytaj też: Marketing relacji, czyli jak zatrzymać klienta przy sobie

Powód 3: za pomocą storytellingu budujesz markę

Oto smutny (dla Ciebie) fakt: sklepów internetowych jest mnóstwo. Nie ma jednak powodów do rozpaczy. Realizując strategię storytellingu nie tylko wyróżnisz się na tle konkurencji i wzbudzisz zaufanie, ale będziesz również postrzegany jako marka.

Stworzenie marki własnego sklepu ma kilka zalet:

  • możesz oferować własne produkty,

  • możesz żądać wyższej ceny,

  • klienci chętniej identyfikują się z Twoim sklepem i stają się lojalni,

  • wartość Twojego biznesu wzrasta, ponieważ nie jesteś już tylko sklepem, ale silną marką.

📚Przeczytaj też: Rebranding – co to jest i jak go przeprowadzić?

Ale jak opowiadać świetne historie, które przyniosą Ci te wszystkie korzyści?

Porady i wskazówki dotyczące storytellingu

Wskazówka 1: Kluczem do storytellingu są szczere emocje

Aby Twoja wiadomość naprawdę rezonowała z klientem, musisz postawić się w jego sytuacji. Czego kupujący szukają, gdy odwiedzają Twój sklep? Nie myśl o produktach, które sprzedajesz, ale o powodach, dla których realne osoby je kupują.

  • Kemping to przygoda, natura i doświadczanie nowych rzeczy.

  • Przybory kuchenne oznaczają rodzinę, radość i eksperymenty kulinarne.

  • Sprzęt sportowy oznacza pracę w zespole, wydajność, pokonywanie słabości.

  • Książki to relaks, ciekawość i odkrywanie nowych światów.

Wykorzystaj tekst, obrazy i filmy, aby przekazać swoim klientom, że rozumiesz ich pragnienie przygody, relaksu czy osiągania celów.

Czy oglądając ten film potrafisz zgadnąć, co sprzedaje firma YETI? Jakie uczucia towarzyszą Ci podczas oglądania tej reklamy?

Czy po obejrzeniu tego filmu wolałbyś kupić od YETI czy od nieznanej konkurencji?

Wskazówka 2: Używaj wysokiej jakości zdjęć i filmów

W przeszłości trzeba było przeznaczać duży budżet na produkcję wysokiej jakości materiałów marketingowych.

Obecnie koszty są znacznie niższe. Smartfony pozwalają na wykonywanie profesjonalnych nagrań wideo i zdjęć w rozdzielczości 4K, dzięki czemu nawet mniejsze e-sklepy mogą opowiadać imponujące historie za pomocą obrazów.

Wskazówka 3: Poznaj swoją klientelę

Niezależnie od tego, czy jest to ankieta wysłana e-mailem, czy rozmowa twarzą w twarz, postaraj się poznać swoich klientów i dowiedzieć się, dlaczego kupują Twoje produkty. Zapytaj ich, na co zwracają uwagę podczas zakupów online. W ten sposób możesz budować spersonalizowane historie, które dotrą do kupujących dokładnie tam, gdzie są.

📚Przeczytaj też: Buyer persona – co to jest i jak ją stworzyć?

Przykłady świetnego storytellingu

Dobrych przykładów storytellingu nie trzeba daleko szukać. Wytężając nieco uwagę, możesz je zobaczyć wszędzie. Ale są opowieści, które wyjątkowo wyróżniają się na tle konkurencji.

Przykład #1: Nike we współpracy z Caseyem Neistatem

Hasło „Just do it!” firmy Nike jest znane na całym świecie. Motywujące reklamy, które osiągnęły jedno:

Jeśli myślisz o dobrej odzieży sportowej, myślisz o Nike.

Nie tylko z powodu kampanii marketingowych takich jak ta...

Przykład #2: Nasty Gal

Podstrona About Sophia przedstawiała założycielkę marki Nasty Gal, Sophię Amoruso, która opowiada o tym, jak zaczynała skromnie, motywując jednocześnie swoje klientki, stosując hashtag #GIRLBOSS.

W 2017 r. sklep Nasty Gal został kupiony przez grupę Boohoo.com za 20 milionów dolarów.

Przykład #3: Seattle Cider Company

The Seattle Cider Company pokazało, że opowiadanie historii nie zawsze musi odbywać się za pomocą wideo lub tekstu. Przewijając w dół stronę główną firmy mogliśmy zobaczyć, jak powstaje produkt.

Podsumowanie

Nadanie własnemu sklepowi internetowemu charakteru za pomocą storytellingu ma wiele zalet. Stwórz unikalną historię, która opisuje Ciebie i Twój sklep i wyróżnia go na tle konkurencji, a także zwiększa lojalność klientów i – w najlepszym przypadku – sprzedaż.

Dobra historia idzie w parze z treściami generowanymi przez użytkowników, ponieważ obie strategie marketingowe wzajemnie się wspierają. Pobierz nasz bezpłatny poradnik na ten temat:

user generated content

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. niemieckim: Umsatz steigern mit Storytelling? So geht's!

25.11.2021

Dan Heller

Dan Heller jest specjalistą SEO, który studiował komunikację i projektowanie. Jest zapalonym twórcą treści z doświadczeniem w wielu branżach, w tym e-commerce, nieruchomościach i modzie.

© 2024 Trusted Shops AG  |  Informacje o firmie  |  Polityka prywatności  |  Cookies