Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Coraz więcej firm – m.in. Apple czy Google – będzie utrudniało korzystanie z plików cookie. To zaś utrudnia przeprowadzanie analizy, ponieważ nie będziesz już wiedział dokładnie, ilu unikalnych użytkowników odwiedza Twoją stronę i jakie jest ich zachowanie. Przygotuj się więc na przyszłość bez ciasteczek. Jak to zrobić?
W tym artykule dowiesz się...
❔ Czym są pliki cookie
🍪 Co marketingowiec robi z plikami cookie
❌ Dlaczego wszyscy chcą pozbyć się cookies
📬 Jak będzie wyglądać marketing w przyszłości bez cookies
📊 Jak będzie wyglądać analityka w przyszłości bez cookies
Cookies (inaczej ciasteczka) to małe pliki tekstowe, które są umieszczane na komputerze odwiedzającego stronę internetową (np. sklep internetowy).
Ciasteczka są więc niewielkimi fragmentami kodu, które śledzą, którą stronę użytkownik odwiedza i co tam robi. Zostaną tam na długo? Czy ta osoba przejdzie do innej strony?
Jako właściciel sklepu internetowego używasz cookies, aby dowiedzieć się, co odbiorcy robią na Twojej stronie internetowej i jakie są zainteresowania przyszłych klientów. Czy ktoś pozostaje na stronie przez długi czas, czy przeklikuje się przez różne miejsca? Przez jakie etapy przechodzi Twój klient przed złożeniem zamówienia? Na jakie przedmioty patrzy po tym, jak proponujesz zniżkę?
Powinno Cię to interesować z tego względu, że taka analiza pozwala na odpowiednie dostosowanie strategii marketingowej. Dzięki temu wiesz, jakie przedmioty możesz chcieć umieścić w ofercie, a z których zrezygnować. Albo które powinieneś dokupić.
Jest to interesujące, ponieważ można odpowiednio dostosować swoją strategię marketingową. W ten sposób wiesz, jakie przedmioty możesz chcieć umieścić w ofercie - lub nie. Albo jakie produkty trzeba dokupić.
Innym problemem jest to, że wyświetlanie ukierunkowanych reklam bez plików cookie jest trudne. Jeśli oglądałeś pewne strony lub witryny internetowe, to ciasteczka o tym pamiętają i dlatego komunikaty (na przykład na Facebooku) mogą być odnosić się do najczęściej odwiedzanych przez Ciebie stron.
Tak więc zaletą jako konsumenta jest to, że otrzymuje reklamy, które mogą być dla niego interesujące. Z kolei zaleta dla Ciebie jako sprzedawcy to fakt, że Twoje przekazy będą miały niższe CPC.
📚Przeczytaj też: Co to jest CPC? (Cost Per Click +10 innych)
Najważniejszą kwestią, jaką należy podnieść, jest prywatność. Nowe europejskie przepisy dotyczące RODO (znane również jako GDPR w języku angielskim) weszły w życie w 2018 r. i od tego czasu prywatność online jest znacznie lepiej monitorowana na Starym Kontynencie.
Zasadniczo pliki cookie są anonimowe, ponieważ nie jest zapisywane ani Twoje nazwisko, ani inne dane osobowe. W związku z tym nadal są zgodne z przepisami RODO. Jednakże ciasteczka wcale nie są transparentne.
Zastanów się: czy wiesz, jakie dane o Tobie przechowują cookies? Chyba nie. Pierwszym krokiem w kierunku transparentności jest to, że obecnie trzeba akceptować te pliki przed wejściem na każdą stronę. Ale czy rzeczywiście czytasz, na co wyrażasz zgodę? Chyba nie.
Uwaga: na razie dotyczy to głównie ciasteczek stron trzecich i śledzących plików, które znikają. Nie oznacza to jednak, że pliki cookie pierwszej strony również zostaną uwzględnione.
To chyba najważniejsze pytanie dla Ciebie jako sprzedawcy: jak marketing może być przystępny cenowo bez cookies? Oto kilka pomysłów!
Pierwszym pytaniem, którym musisz sobie zadać rozpoczynając działalność marketingową, brzmi: kto jest Twoją grupą docelową? Kolejnym powinno być: gdzie jest Twoja grupa docelowa? Jeśli klienci prowadzonego przez Ciebie sklepu są raczej w podeszłym wieku, to prawdopodobnie pierwszym miejscem, w którym będziesz się reklamować, nie będzie TikTok.
Ale myśl o mediach społecznościowych jako całości, ale także o konkretnych niszach – tak jak to było kiedyś w świecie bez internetu. Jeśli więc np. sprzedajesz artykuły do wędkowania, to szukałeś czasopisma o wędkarstwie, aby się tam reklamować. W cyfrowym świecie przekłada się np. na specjalistyczne portale.
Możesz również wrócić do starej, „tradycyjnej” formy i reklamować się za pośrednictwem poczty fizycznej! Może to być dla Ciebie szansa, ponieważ w ostatnich latach wysyła się coraz mniej fizycznych przesyłek (oczywiście poza paczkami). To sprawia, że nie jesteś jednym z wielu, ale może jedynym, który wpada na taki pomysł dotarcia do klienta.
Innym dobrym sposobem na targetowanie reklam online jest użycie słów kluczowych. Wyrażenia te są bardzo konkretne, więc nadal będziesz mógł kierować swoje reklamy bezpośrednio do grupy docelowej.
📚Przeczytaj też: 10 najlepszych narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych
Oczywiście stale dostępne są coraz to nowsze sposoby i narzędzia do przeprowadzania analiz. Oto kilka pomysłów, które wykorzystasz w krótkim terminie.
Dobrym sposobem, aby dowiedzieć się, czego chce Twoja grupa docelowa, jest przeprowadzenie ankiety. Możesz zrobić to np. poprzez wyskakujące okienko dla odwiedzających lub wysłać je pocztą elektroniczną po transakcji.
Kolejny pomysł: przy zakupie można stworzyć dodatkowe pole wyboru z pytaniem, czy klient chce pomóc w przeprowadzeniu ankiety. Dzięki temu konsument nie ma poczucia, że ma do czynienia ze spamem.
Tworząc ankietę, zastanów się dokładnie, o co prosisz i czy sformułowane pytania są jasne. Ankieta powinna być również jak najkrótsza! Nikt nie chce wypełniać długiego formularza.
Z sondażem wiążą się oczywiście NPS i oceny. Jest bardzo prawdopodobne, że recenzje będą odgrywały jeszcze ważniejszą rolę w świecie po cookies. Dlatego ważne jest, aby zbierać nie tylko negatywne opinie, aby wiedzieć, co można poprawić, ale także i te pozytywne.
Pomagają tu na przykład rozwiązania Trusted Shops. Możesz poprosić o recenzje dla całego sklepu internetowego, ale także dla konkretnych produktów. Jeśli otrzymujesz wiele dobrych opinii za dany przedmiot, to oczywiście jest to bardzo wymowne. Co więcej, może zwiększyć sprzedaż: jeśli klient zobaczy wiele pozytywnych ocen produktu (lub Twojego sklepu internetowego), to będzie bardziej skłonny przystąpić do zakupu. Jeśli masz również fizyczne sklepy, przydadzą się również lokalne recenzje.
Chcesz wypróbować opinii Trusted Shops? Prosimy o kontakt z nami, a znajdziemy odpowiednie rozwiązanie dla Twojego sklepu.
NPS (skrót od Net Promoter Score) jest rodzajem oceny, która głównie ocenia usługę. Przykładowe pytanie brzmi: W jakim stopniu rekomendujesz x rodzinie, przyjaciołom lub znajomym?
Wadą NPS jest to, że nie możesz zadawać konkretnych pytań, możesz jedynie zmierzyć swoją jakość.
Możesz poprosić klienta o więcej informacji podczas składania zamówienia. Nie możesz jednak tego zobowiązać, bo nie potrzebujesz tych danych do realizacji transakcji.
Analiza bazy klientów może jednak dostarczyć wielu informacji, dzięki czemu po zakupie będziesz wiedział,
Jednak analiza Twojej bazy klientów może dostarczyć wielu informacji – choćby o tym, na które przedmioty ktoś składa kolejne zamówienie. Możesz również przeanalizować zwrócone produkty i poprosić kupującego o podanie przyczyny zwrotu.
Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. niderlandzkim: Een toekomst zonder cookies: bereid je voor
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dowiedz się, jak przyciągnąć klientów na świąteczne zakupy last minute, wykorzystując skuteczne strategie promocji i marketingu online.