Najlepsze narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych

Wiesz, że słowa kluczowe w SEO... stanowią klucz do sukcesu. Jak zabrać się do znalezienia najlepszych? Z pustego i Salomon nie naleje. Mówiąc wprost — potrzebujesz narzędzi.

Przygotowaliśmy listę najlepszych narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych. Wykorzystaj je do zdobycia topowych pozycji w Google — zyskaj dodatkowy ruch organiczny.

Chcesz zdobyć nowych klientów za pośrednictwem Google? Nie ma znaczenia czy jesteś specjalistą od SEO, czy właścicielem sklepu internetowego. Wszystkich obowiązuje ta sama zasada:

Podczas optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek musisz skupić się na dobraniu atrakcyjnych słów kluczowych.

Wiele przedsiębiorstw inwestuje co roku pokaźną część swojego budżetu marketingowego w ich wyszukiwanie (a następnie w optymalizację on-page i tworzenie treści).

Zamiast snuć domysły, jakie hasła mogą ewentualnie przyciągnąć klientów, możesz pójść za przykładem ekspertów i skorzystać z profesjonalnych narzędzi. Wiele z nich jest płatnych, ale często oferują okres próbny lub ograniczoną darmową wersję, zaś niektóre mogą być używane za darmo, ale oferują mniej funkcji.

Jak więc poznać słowa kluczowe idealne dla Twojego biznesu?

W tym artykule poznasz 11 narzędzi:

KWfinder od Mangools (nasz faworyt)

KWFinder to znakomite narzędzie do wyszukiwania słów kluczowych. Oprócz tego, że znacznie ułatwia ich znajdowanie, to dostarcza także ciekawych informacji o wynikach wyszukiwania, a przy tym świetnie wygląda.

W przeciwieństwie do narzędzia Google, KWfinder wyświetla dokładną liczbę zapytań, nawet w rozbiciu na ostatnich 12 miesięcy. Dzięki temu można poznać trendy w wyszukiwaniach i ewentualnie potwierdzić swoje przypuszczenia.

Na przykład liczba wyszukiwań hasła wentylator przez cały rok jest bardzo mała, jednak bliżej lata wręcz eksploduje.

kwfinder-wentylator

Szczególnie przydatna funkcja to SEO difficulty (Trudności SEO), która z pewnością niejednemu użytkownikowi zaoszczędziła wiele czasu i pieniędzy, ponieważ dokładnie pokazuje, czy za pomocą danego hasła można się wyróżnić wśród konkurencji.

📚Przeczytaj też: Co zrobić by się wyróżnić? [6 metod dla e-biznesu]

Dzięki temu osoby początkujące w dziedzinie SEO oraz świeżo upieczeni sprzedawcy internetowi mogą skoncentrować się przede wszystkim na zielonych hasłach wyszukiwania – trudność SEO poniżej 30.

Wśród innych czynników, które zdecydowały, że właśnie to narzędzie stało się naszym niekwestionowanym faworytem, znalazły się ponadto intuicyjna obsługa oraz dużo wartościowych danych na temat konkurencji, które generuje KWfinder.

Oczywiście jest pewien haczyk: nie jest ono najtańsze.

Najbardziej okazyjny wariant kosztuje 25,90 EUR miesięcznie (przy opłacie rocznej), co jednak w porównaniu z innymi narzędziami okazuje się opcją bardzo przystępną. Dodatkowo cena obejmuje nie tylko samo narzędzie do wyszukiwania słów kluczowych, lecz także trzy inne świetne rozwiązania SEO, pomocne instrukcje i dobre wsparcie techniczne.

Nie polecamy jednak stosowania wszystkich tych narzędzi. Najlepiej pozostać przy jednym lub dwóch, by się do nich przyzwyczaić.

Pamiętaj, że same narzędzia do wyszukiwania słów kluczowych nie zapewnią Ci sukcesu. Potrzebujesz wiedzy, jak je wykorzystać.

Nie wiesz jak opracować samodzielnie strategię SEO? Sprawdź: Planowanie i wdrażanie strategii SEO [Praktyczny Poradnik] 

Kontynuujmy z prawdopodobnie najbardziej znanym dostawcą narzędzi: Google. Jak większość administratorów stron internetowych wie, Google to coś więcej niż tylko wyszukiwarka.

Po stronie wydawcy jest AdSense, który może być używany do zarabiania na blogu, a po drugiej stronie, Google Ads, który może być używany do umieszczania reklam na blogach i w wyszukiwarce.

Czego wielu ludzi nie wie: Narzędzia Google mogą być również wykorzystywane do badania słów kluczowych.

New call-to-action

Google Ads Keyword Planer

Google Keyword Planner jest jednym z ulubionych i najczęściej używanych narzędzi do szukania słów kluczowych.

Główne powody popularności rozwiązania Google są jasne: jest bezpłatne i zintegrowane bezpośrednio z Google Ads. Aby móc z niego korzystać, potrzebne jest jedynie założone konto.

Można to zrobić bezpłatnie. Nie musisz  inwestować żadnych pieniędzy w reklamy Google, aby mieć do niego dostęp.

Mimo że poprzednia wersja tego narzędzia była znacznie bardziej rozbudowana i pokazywała dokładną liczbę wyszukiwań*, podsuwa ono propozycje nowych słów kluczowych.

* Od pewnego czasu dokładne dane na temat słów kluczowych nie są już dostępne dla użytkowników Ads korzystających z wersji darmowej. Teraz muszą się oni zadowolić danymi przybliżonymi (patrz ilustracja).

keyword-planner

 

Co jest pewne: to jedno z najlepszych darmowych narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych. Gdy jednak potrzeba bardziej szczegółowej i konkurencyjnej analizy, warto zdecydować się na jedno z innych, profesjonalnych narzędzi.

Google Suggest

Google Suggest, zwane inaczej autouzupełnianiem, dostarcza sugestie wyszukiwania, opierając się na pierwszych wpisanych znakach. Oznacza to, że można z niego korzystać podczas zwykłego wyszukiwania w Google.

baleriny

Można przy tym podać nazwy swoich produktów, a następnie wpisać początkowe litery innych pojęć, aby zobaczyć różne sugestie uzupełniania.

Google Search Console

Google Search Console (byłe narzędzie Webmaster) dostarcza danych dotyczących słów kluczowych, dla których Twoja witryna osiągnęła już wyświetlenia w wyszukiwaniu Google. Dzięki temu możesz postawić na kombinacje, na których do tej pory się nie skupiałeś, a które teraz osiągają relatywnie dobrą pozycję w rankingu.

Raport otrzymujesz w Search Console pod Skuteczność. Możesz na przykład filtrować po zapytaniach, kliknięciach i wyświetleniach w wyszukiwarce.

Zwróć szczególną uwagę na słowa kluczowe z wysokim CTR, bo dla tych zapytań Twoja witryna będzie postrzegana jako szczególnie istotna. Dla rankingu Google jest to przecież także bardzo pozytywny sygnał.

search-console

Raport wyszukiwanych haseł Google Ads

Raport ten można ocenić tylko wtedy, gdy włączyło się już w sieci wyszukiwania reklamy Ads. Następnie należy wyszukać i wprowadzić odpowiednie słowa kluczowe, przy których będzie włączała się reklama.

Dzięki różnym opcjom słów kluczowych reklamy będą wyświetlały się nie tylko dla nich.

Oto przykład. Wybrałeś słowo dżins jako najtrafniejsze, a więc odpowiednie reklamy mogą się pojawiać także przy zapytaniach typu: spodnie, legginsy lub spodenki.

Mogłeś też wybrać wyrażenie kupuj buty. W takim przypadku reklamy mogą pojawiać się także przy wpisaniu haseł kupuj zielone buty lub kupuj tanie buty.

Takie dane znajdziesz w raporcie z wyszukiwania, który jest dostępny na koncie pod raportem dla słów kluczowych. 

Możesz od razu ocenić, które hasła osiągnęły już dobre wyniki, mimo że ich bezpośrednio nie wybrałeś. Wykorzystaj te słowa kluczowe także do wyszukiwania organicznego.

Trendy Google

Dzięki Trendom Google można ocenić popularność bieżących i sezonowych tematów. Wpisz w polu wyszukiwania słowa dotyczące produktu i ustal, czy są jakieś momenty szczytowe, w których szczególnie często wyszukuje się dane hasła. A może sam potrafisz ustalić, w których godzinach wyszukuje się mniej?

Dzięki tym informacjom możesz najlepiej zaplanować swoją strategię zakupów i optymalizacji. W tym przykładzie pokazane jest zainteresowanie „balerinkami”, butami noszonymi w lecie. 

google trends prnt

Ponadto poniżej w narzędziu przedstawiono pokrewne hasła wyszukiwania, które także można wziąć pod uwagę.

 

Porada: Korzystaj ze wszystkich dostępnych źródeł danych Google, aby dowiedzieć się więcej o procedurach wyszukiwania i pojęciach wpisywanych przez swoją grupę docelową. Nie trzeba przy tym zachowywać kolejności – czasami lepiej jest wykorzystać wielokrotnie niektóre narzędzia i stawiać różne zapytania. 

Answer the Public — alternatywna wizualizacja

Oto nietypowe narzędzie, które przedstawia wyszukiwania w postaci wizualnej: Answer The Public. Gromadzi ono i porządkuje sugerowane wyszukiwania, które można by uzyskać po zwykłym wpisaniu danego hasła w Google. Forma prezentacji danych jest jednak nieco inna…

answer the public browser

Gdy szukasz jakiegoś słowa kluczowego za pomocą Answer The Public, otrzymujesz dużą liczbę odpowiednich pytań, przyimków i list alfabetycznych.

Obrazy te można pobrać i wykorzystać do raportów i prezentacji. Dane można także wyeksportować do arkusza kalkulacyjnego w formacie CSV.

Na przykład pierwszy wynik wyszukiwania hasła wentylator wygląda tak:

answer-the-public

Każde z tych zdań może być właśnie tym zapytaniem, które doprowadzi potencjalnych klientów na Twoją stronę. W ten sposób można znaleźć nie tylko atrakcyjne słowa kluczowe, lecz także sprawdzone pomysły na treść oraz zapisać je w formie listy.

Po utworzeniu list słów kluczowych, hasła wyszukiwania można dokładnie sprawdzić w profesjonalnym narzędziu, np. KWfinder, Google Keyword Planer itp.

Nie zapomnij o odpowiedniej strukturze linkowania. Sam dobór słów kluczowych nie pomoże Ci osiągnąć wysokiej pozycji w Google.

optymalizacja linkowania

Ahrefs — narzędzie o wielu możliwościach

Ahrefs imponuje szeroką paletą narzędzi związanych z mediami społecznościowymi i SEO, pomagającymi lepiej zrozumieć treści konkurentów oraz własne, a przy tym umożliwiają wyszukiwanie atrakcyjnych słów kluczowych.

ahrefs

Ahrefs to podstawa licznych działań związanych z SEO. Wielu profesjonalistów z dziedziny SEO i administratorów stron internetowych codziennie korzysta z niego do śledzenia rankingów, gromadzenia pomysłów na treści, szukania słów kluczowych, obserwowania mediów społecznościowych oraz znajdowania nowych możliwości linków zwrotnych. To „szwajcarski scyzoryk” marketingu internetowego.

Podobnie narzędzie Keyword Explorer zostało niedawno zbudowane od nowa, by powrócić jako lepsze i wydajniejsze niż jakiekolwiek inne rozwiązanie do szukania słów kluczowych.

Minimum 99 USD miesięcznie to z pewnością niemało, jednak Ahrefs może zastąpić kilka narzędzi. W ramach jedynej subskrypcji Ahrefs wykonuje jednocześnie pracę Google Tools, KWfinder, narzędzi do śledzenia rankingów oraz innych rozwiązań wyszukiwania słów kluczowych.

Największa zaleta okazuje się jednak także największą wadą. Kto dotychczas nie spędzał całych dni na analizach i badaniach, osłupieje wobec nieskończonych możliwości, jakie daje to narzędzie.

Nawet jeśli korzysta się tylko z niewielkiej części jego możliwości, to i tak co miesiąc trzeba płacić tak samo wysoką kwotę. Jeśli tylko od czasu do czasu chcesz sprawdzić lub znaleźć hasła wyszukiwania, znacznie lepszym wyborem będzie nasz faworyt.

📚Przeczytaj też: Backlinki - czym są, jak je pozyskać? [skuteczne metody]

Keywordtool.io — alternatywa dla Google Keyword Planner

KeywordTool.io to darmowe narzędzie online wykorzystujące funkcję autouzupełniania Google do generowania setek dopasowanych słów kluczowych z długiego ogona, czyli long tail, na dowolny temat.

Hasła proponowane przez Google Suggest są wybierane na podstawie wielu różnych czynników. Jednym z nich jest to, jak często użytkownicy wyszukiwali w przeszłości dane hasło.

To narzędzie także znacznie ułatwia szukanie, ponieważ ekstrahuje sugestie Google, jasno je przedstawia, a następnie udostępnia do pobrania.

Aby wygenerować sugerowane słowa kluczowe z długiego ogona, Keywordtool.io wkleja w dane hasło w ułamku sekundy różne litery i wyświetla je w formie listy. W ciągu kilku sekund może za pomocą autouzupełniania Google wygenerować nawet ponad 750 słów kluczowych.

Haczyk?

keywordtool

Dane o liczbie wyszukiwań, kosztach kliknięcia oraz sile konkurencji są dostępne wyłącznie dla pierwszych pięciu wyników. Pozostałe można wyświetlić tylko w płatnej wersji.

Tak czy inaczej, zarówno przy użyciu płatnej, jak i darmowej wersji Keywordtool.io można szybko znaleźć i przeanalizować tysiące dopasowanych słów kluczowych z długiego ogona oraz wykorzystać je do tworzenia treści, optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek, reklamy PPC lub innych działań marketingowych.

Szukasz efektywnych kosztowo metod rozwoju e-biznesu? SEO to tylko jedna z nich. Poznaj więcej:

Nouveau call-to-action

Keywords Everywhere — narzędzie do szukania słów kluczowych w przeglądarce

Keywords Everywhere stanowi rozszerzenie do przeglądarek Chrome i Firefox. Jest darmowe i działa w systemach Mac i Windows. W przeciwieństwie do innych narzędzi do znajdowania słów kluczowych, rozszerzenie to pokazuje liczbę wyszukiwań oraz CPC po wpisaniu hasła w wyszukiwarce.

📚Przeczytaj też: 5 darmowych wtyczek SEO do Google Chrome

Na przykład po wpisaniu hasła Trusted Shops w standardowym wyszukiwaniu uzyskujemy następujący wynik:

keywords-everywhere

Widać więc od razu pod zapytaniem, ile razy w miesiącu hasło jest wyszukiwane, jakie jest CPC w Google Ads i jaka jest siła konkurencji. To jednak nie wszystko. Keywords Everywhere dostarcza także ciekawych informacji dotyczących:

  • wyszukiwań w serwisie Amazon,

  • wyszukiwań w serwisie YouTube,

  • sugestii Google pod wynikami wyszukiwania.

Imponujące narzędzie. Szczególnie, gdy weźmie się pod uwagę, że można z niego korzystać bezpłatnie — wystarczy wpisać klucz API (otrzymywany po podaniu adresu e-mail), aby wszędzie mieć wgląd w hasła wyszukiwania.

Niestety, na razie narzędzie jest przeznaczone na ograniczoną liczbę rynków, co sprawia, że w przypadku wielu polskich haseł nie jest wyświetlana liczba wyszukiwań, a dane dotyczące haseł angielskich nie są przydatne. 

Can I Rank — wszechstronne narzędzie SEO

Can I Rank to narzędzie dla małych firm, które nie tylko dostarcza danych, ale także konkretnych rekomendacji.

Możesz wybrać pomiędzy darmowym kontem a subskrypcją. W tym drugim przypadku masz do dyspozycji nawet własnego konsultanta. Nie jest to więc tylko narzędzie do badania słów kluczowych, ale raczej wszechstronna pomoc SEO.

Can I Rank analizuje słowa kluczowe na podstawie SEO Twojej strony internetowej, a następnie porównuje je z danymi Twojej konkurencji.

Analizuje również rynek docelowy, aby podsunąć pomysły na słowa kluczowe, linki lub ulepszenia na stronie, a następnie sugeruje odpowiednie zalecenia dotyczące ulepszeń.



Algorytmy, z których korzysta Can I Rank, mają być stosunkowo zbliżone do algorytmów Google i tym samym oferować wiarygodne wartości.

Jak już wspomnieliśmy, dzięki narzędziu można nie tylko analizować i porównywać strony internetwe, lecz także szukać konkretnych słów kluczowych, by zobaczyć, czy i jak można się na nie pozycjonować.

Jeśli chodzi o media społecznościowe, Can I Rank może również udzielić wskazówek, jak na przykład zdobyć więcej obserwujących.

📚Przeczytaj też: Grupy docelowe w social mediach

Podsumowanie

Kto już od pewnego czasu korzysta z narzędzia Google Keyword Planner, ma dobre podstawy, by zacząć pracę z jednym z przedstawionych tutaj rozwiązań — bezpłatnym lub profesjonalnym. Przetestuj kilka z nich i zdecyduj, które najbardziej Ci odpowiada.

Jeśli szukasz dobrego, a jednocześnie prostego rozwiązania, wypróbuj KWfinder.

Jeśli natomiast prowadzisz dogłębne badania słów kluczowych, chcesz wiedzieć absolutnie wszystko i dobrze się znasz na SEO, polecamy Ahrefs.

📚Przeczytaj też: Najlepsze narzędzia SEO w branży e-commerce

Pamiętaj jednak, że niezależnie jednak od tego, które z przedstawionych narzędzi wybierzesz, aby internauci mogli Cię znaleźć w Google, musisz mieć perfekcyjnie zoptymalizowane SEO On-Page.

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. niemieckim: Das sind die besten Keyword Tools

18.10.2021
Dan Heller

Dan Heller

Dan Heller jest specjalistą SEO, który studiował komunikację i projektowanie. Jest zapalonym twórcą treści z doświadczeniem w wielu branżach, w tym e-commerce, nieruchomościach i modzie.

Select Country: