Jak wypromować e-sklep na Instagramie? 6 wskazówek

Instagram

Instagram ma ponad 1 miliard aktywnych użytkowników. Co za tym idzie — korzysta z niego 1 na 7 osób żyjących na Ziemi.

Nie musisz znać tych statystyk by wiedzieć, że warto ująć ten serwis w swojej strategii marketingowej. Pytanie: jak?

Wiemy, że potrzebujesz konkretnych wskazówek. Dlatego przygotowaliśmy ten poradnik. Dzięki zawartej tu wiedzy wykorzystasz potencjał Instagrama do promocji swojego sklepu internetowego lub biznesu on-line.

W tym artykule dowiesz się:

  • businessman jakich potencjalnych klientów znajdziesz na Instagramie

  • briefcase jak firmy prowadzą profile na Instagramie

  • statistics dlaczego warto być na Instagramie i jak zbudować zasięgi

Pamiętaj, że Instagram daje możliwość kupowania ruchu. Zapłacisz w rozliczeniu za kliknięcie jak w Facebook Ads, Google Ads czy Ceneo:

Docieraj do swojej grupy docelowej. Sprzedawaj więcej. Reklama na Instagramie —Zobacz, jak to się robi [darmowy poradnik]:
Nouveau call-to-action

Co to jest Instagram?

Dla tych, którzy nie mieli jeszcze okazji z nim się zapoznać – jest to aplikacja mobilna, której użytkownicy dzielą się zdjęciami i filmikami na swoich profilach lub Stories. Od jakiegoś czasu jest to także miejsce również dla marek, które promują na platformie swoje produkty.

Kim są użytkownicy Instagrama? Według przeprowadzonej przez Napoleoncat analizy, są to głównie osoby w wieku 24-34 lat.

Instagram to obok Facebooka jeden z popularniejszych kanałów social media na świecie. Według zestawienia statista.com, ma obecnie miliard użytkowników na całym globie. I bardzo szybko rośnie w siłę – w podobnym zestawieniu, opublikowanym w styczniu 2018 roku, miał 800 milionów użytkowników.

Głównym zamierzeniem twórców aplikacji była możliwość dzielenia się „migawkami” z życia – jest to kanał lifestylowy, z mocnym akcentem na modę, zdrowy tryb życia, kulinaria, wnętrza. Ale nie tylko – wiele marek, których produkty, wydawałoby się, nie wpisują się w ramy Instagrama, z powodzeniem prowadzą na nim swoje profile. Kilka przykładów?

Zbuduj zaufanie. Zwiększ sprzedaż.

Poznaj naszą metodę

Duracell - produkująca baterie firma, wydawałoby się, ma niewiele do zaoferowania jeśli chodzi o Instagram. Tym czasem w zabawny sposób przedstawia swoje produkty za pomocą krótkich wideo. Choć profil, jak na Instagrama, nie ma zbyt wielu fanów (prawie 11 tysięcy), to niektóre z filmików mają aż milion, a czasem więcej, wyświetleń. 

duracel

Nałęczowianka - polski producent wody mineralnej wykorzystuje swój instagramowy profil do przeprowadzania akcji promujących zdrowy tryb życia. Zachęca swoich fanów (głównie fanki) do dzielenia się zdjęciami zrobionymi podczas aktywności fizycznej i publikuje je na swoim profilu. Nałęczowianka przygotowała także serię filmików, w których kobiety opowiadają swoje  historie związane z uprawianiem sportu i przełamywaniem własnych barier, oznaczając akcję hashtagiem #STOPwymówkom. 

naleczowianka

📚Przeczytaj też: Jak ulepszyć marketing w social mediach za pomocą hashtagów?

Powyższe przykłady pokazują, że nawet działalności z pozoru nie wchodzące w instagramowy "kanon", mogą wydobyć z Instagrama to, co dla nich najlepsze. A to oznacza, że Ty i Twój e-sklep również!

Dlaczego warto być na Instagramie?

Duża część użytkowników aplikacji traktuje Instagram jako źródło inspiracji. Bardzo często sugeruje się opiniami influencerów oraz mikroinfluencerów - ci drudzy, choć mają mniejszy zasięg, są idealnym rozwiązaniem dla firm z mniejszym budżetem. Są też bardziej wiarygodni – ich polecenia produktowe są bardziej naturalne i użytkownicy Instagrama bardzo chętnie decydują się wypróbować dany produkt. Zwłaszcza, jeśli dodatkowo oferowana jest im zniżka na jego zakup.

Jak pokazują ostatnie badania, dla wchodzącej na rynek Generacji Z bardzo liczy się opinia influencerów, których na bieżąco śledzą i liczą się z nich zdaniem. Czy to chodzi o opinię na temat ubrań, kosmetyków, dodatków do kuchni czy artykułów dla niemowląt i dzieci. Jeśli już ktoś to wypróbował i przedstawił za i przeciw – są skłonni dokonać zakupu, by przekonać się o tym osobiście. 

Nie jesteś specjalistą social media? Nic nie szkodzi. Sprawdź tę pigułkę wiedzy: Social media - 10 pojęć, które warto znać

Jak zaangażować swoich odbiorców i zwrócić na siebie uwagę?

1. Pokaż, że jestes profesjonalistą w swojej dziedzinie

Możesz wykorzystać konto na Instagramie, aby odpowiadać na ważne pytania klientów dotyczące dziedziny, w której jesteś ekspertem. Poszukaj ciekawych porad i sposobów dotyczących szybszego lub prostszego rozwiązywania różnych problemów i podziel się nimi ze swoimi klientami. Przykuj ich uwagę, tak, aby z niecierpliwością czekali na więcej.

Możesz się naprawdę zdziwić, gdy okaże się, że niektóre z porad, które wydawały Ci się oczywiste, wywołają reakcje zaciekawienia wśród obserwujących na Instagramie i umocnią Twoją pozycję eksperta w branży. Zadbaj o to, by Twoje materiały wizualne były atrakcyjne. Zrób to w taki sposób, aby Twoi obserwujący chcieli dowiedzieć się jeszcze więcej.

Prowadzisz markę B2B? Mamy dla Ciebie dedykowany poradnik: Marketing B2B na Instagramie — czy warto? [+wskazówki]

2. Pomóż swoim klientom znaleźć rozwiązanie ich problemów

Aby wyróżnić się na tle konkurencji, Twoja firma powinna nie tylko przedstawiać swoje usługi i ofertę potencjalnym klientom – ważne jest, aby pokazać się jako marka, która odmienia życie.

Bez względu na to, czy zmiany będą dotyczyć zwiększenia wolności finansowej, poprawy zdrowia, znalezienia większej ilości czasu, aby być z rodziną czy większej pewności siebie, są sposoby, aby opowiedzieć o nich poprzez zdjęcia i filmiki wideo. 

Dla przykładu, jeśli jesteś sprzedawcą artykułów AGD, możesz pokazać, jak Twoje urządzenia mogą pomóc zrobić im danie, które lubią, dużo szybciej niż zwykle. 

Musisz jedynie uruchomić swoją kreatywność i opowiedzieć wszystkie te historie w taki sposób, aby za każdym razem wyglądały i brzmiały tak samo świeżo.

Content Marketing — może przynieść ogromne zwroty z inwestycji w promocję. Wykorzystaj potencjał tej strategii marketingowej:
Nouveau call-to-action

3. Spraw, by Twój profil wyglądał atrakcyjnie!

To właściwie klucz do sukcesu na Instagramie. Ciekawie przygotowane zdjęcia, grafiki i filmy po prostu przyciągają wzrok. Instagram dysponuje aż 23 filtrami, dzięki którym Twoje kreacje będą wyglądać lepiej. Ale filtry to nie wszystko - w miarę dobry aparat to podstawa, o czym, jako właściciel sklepu internetowego, wiesz doskonale. 

Dodatkowo możesz sobie pomóc darmowymi programami do grafiki, takimi jak Canva czy GIMP

4. Używaj Instagram Stories

Instagram Stories to zdjęcia lub krótkie filmiki, które znikają po 24 godzinach od ich publikacji. Znajdują się one na górze instagramowej tablicy i są widoczne dla wszystkich użytkowników, którzy obserwują dany profil.

Jeśli nie chcesz, by zniknęły z Twojego profilu po upłynięciu tego czasu, możesz je "przypiąć" do swojego profilu. Wtedy będą widoczne od razu. 

W Instagram Stories znajdziesz wiele dodatków, takich jak naklejki, oznaczenia lokalizacji, hashtagi oraz ankiety, które są w zasadzie jedną z najbardziej angażujących użytkowników funkcji.

Możesz również umieścić w swoich stories linki, które dzięki funkcji "swipe up" (przesuń palcem) przekierują użytkowników do strony Twoich produktów. To bardzo pomocne w zwiększaniu ruchu na stronie, sprzedaży i budowaniu świadomości marki.

swipe-up

Firmy wykorzystują Instagram Stories do budowania zaufania, gdyż mają tę wiedzę: Jak zdobyć zaufanie kupujących w sieci? [sprawdź, co się liczy]

Funkcja Instagram Stories jest dostępna wyłącznie dla zweryfikowanych użytkowników.

5. Szukaj inspiracji, ale... nie kopiuj

Inspirowanie się jest w porządku. Kopiowanie cudzych pomysłów niekoniecznie. To działa w dwie strony  czy Ty byłbyś zadowolony, jeśli Twoja twórczość byłaby kopiowana i podpisywana czyimś nazwiskiem?

Podpatrywanie działań konkurencji jest sprawą naturalną  bycie na czasie i trzymanie ręki na pulsie jest jak najbardziej wskazane. Potraktuj to jednak jako motor do działania. Dzięki temu, że wiesz co słychać u konkurencji możesz zrobić coś... jeszcze lepszego!

To trudne, ale możliwe: Co zrobić by się wyróżnić? [6 metod dla e-biznesu]

Pamiętaj, że wytrawni Instagramowicze w mig wyłapią czyjąś kopię i na pewno zareagują na to negatywnie. Z pewnością zaleją Cię falą entuzjazmu, jesli Twój produkt / projekt / zdjęcie im się spodoba. 

6. Skorzystaj z funkcji Zakupy na Instagramie

Od jakiegoś czasu istnieje możliwość sprzedawania swoich produktów za pomocą Instagrama. Swoje produkty możesz dodawać zarówno w swoich relacjach (stories), postach jak i w aktualnościach. Potrzebne Ci jest do tego konto firmowe wraz z katalogiem produktów lub powiązane z katalogiem produktów na Facebooku. 

Zakupy na Instagramie to jeden z powodów, dla których warto ująć Instagram w strategii marketingowej. Sprawdź pozostałe: 5 powodów, dla których e‑commerce i Instagram idealnie do siebie pasują

Poniżej przykład użycia funkcji Zakupy na Instagramie przez sklep Burberry:

burberry

Co jeszcze warto wiedzieć na temat Instagrama?

Specjalnie dla naszych czytelników przygotowaliśmy poradnik dotyczący tego, jak pozyskać nowych klientów na Instagramie. Dowiesz się z niego m.in.:

  • jak sprawić, by Twój profil na Instagramie był atrakcyjny,
  • jak stworzyć reklamy na Instagramie,
  • jak je skutecznie targetować.

Pobierz za darmo:

Nouveau call-to-action

Podsumowanie

Obecność na Instagramie to niemalże konieczność dla większości sklepów internetowych. Niesie ona za sobą jednak dużo więcej plusów niż minusów.

Jak znaleźć czas na prowadzenie profilu na Instagramie? Uczymy sprawdzonych metod: Jak mieć więcej czasu? [5 wskazówek]

Wystarczy skupić się nie tylko na samej sprzedaży, ale przede wszystkim na angażowaniu się w kontakt z fanami, odpowiadanie na ich zapytania, dostarczanie atrakcyjnych wizualnie treści. Budowanie swojego wizerunku na Instagramie na pewno zajmie Ci chwilę, ale z pewnością przyniesie Ci dużo więcej korzyści, niż się spodziewasz!

10.08.2020
Dominika Baranowska

Dominika Baranowska

Select Country: