Social media - 10 pojęć, które warto znać

Korzystanie z mediów społecznościowych — to dziś chleb powszedni w biznesie. Aby przynosiło ono zamierzone efekty, potrzebne są: wiedza na ich temat oraz odpowiednio dobrana strategia.

Przedstawiam przegląd najważniejszych pojęć z obszaru mediów społecznościowych. Dzięki niemu wgryziesz się w media społecznościowe. Następnie — wykorzystasz swoją wiedzę do zdobycia nowych klientów.

blogTitle-b2b_und_socialmedia

W tym artykule dowiesz się, czym są:

  1. Społeczność
  2. Treść
  3. Dane
  4. Algorytm
  5. Społeczny dowód słuszności
  6. Zasięgi: organiczny i opłacony
  7. Hashtag
  8. Shitstorm
  9. Clickbait
  10. Komunikator

Zagadnienie mediów społecznościowych w formie pigułki wiedzy ułatwi Ci szybkie wdrożenie się w temat. Przy okazji — na brak czasu pomoże zestaw metod: Jak mieć więcej czasu? [5 wskazówek]

Facebook, Twitter, Instagram i inne media społecznościowe są dla branży e-commerce niezwykle istotne. Przy odpowiednim wykorzystaniu mogą niesamowicie napędzić obroty. Poniżej przedstawiamy kilka najważniejszych pojęć, wspólnych dla świata e-commerce oraz mediów społecznościowych:

1. Społeczność

Ogół użytkowników, którzy założyli profil w sieci społecznościowej, otrzymują aktualne wiadomości tego serwisu i wypowiadają się na określone tematy. Na Facebooku mówi się raczej o fanach, w serwisie Twitter i Instagram o obserwujących, a na kanale YouTube o subskrybentach.

Jedno z podstawowych wyzwań dla przedsiębiorstw: tak ukształtować swoją obecność w mediach społecznościowych, aby społeczność stanowiła jednocześnie grupę docelową pożądanych klientów. Przed rozpoczęciem aktywności w mediach społecznościowych niezbędna jest analiza kanałów, za pomocą których można znaleźć potencjalnych klientów.

Po zebraniu własnej społeczności głównym zadaniem, którego nie należy lekceważyć, jest zarządzanie społecznością.

Użytkownicy mediów społecznościowych oczekują szybkich oraz spersonalizowanych odpowiedzi na pytania i reklamacje. Jeżeli reakcja sprzedawcy ich nie zadowala, chętnie publicznie dadzą upust swojej złości.

Kto prześpi ten moment, może szybko spodziewać się rozpętania wspomnianego wcześniej shitstormu

2. Treść (content)

Treść to pojęcie zbiorcze dla zawartości Internetu: teksty, zdjęcia, nagrania audio i wideo i nie tylko. Powiedzenie „content is king”, które chyba każdy już kiedyś słyszał, jest dziś bardziej aktualne niż kiedykolwiek. Interesujące i pożyteczne treści to podstawa udanego content marketingu.

To właśnie media społecznościowe należą do najważniejszych kanałów rozpowszechniających te treści.

Dzięki praktycznym informacjom, inspiracjom i indywidualnemu, autentycznemu przedstawieniu firmy stworzysz trwałą i emocjonalną relację ze swoimi użytkownikami.

Poza produkowaniem własnych treści, nadal warto przygarniać także treści innych użytkowników. Jak? To proste — publikując je na własnym kanale.

Pozwala to na uzyskanie jeszcze lepszej pozycji jako eksperta, znającego wszystkie najważniejsze i najbardziej interesujące ciekawostki na dany temat.

Zyskaj nowych klientów poprzez dzielenie się wiedzą. Sprawdź jak:

content marketing

3. Dane

Większość mediów społecznościowych tylko pozornie jest bezpłatna – walutą są tutaj dane użytkownika.

Wraz z informacjami dotyczącymi swojej osoby, hobby oraz aktualnych zainteresowań, użytkownicy mediów społecznościowych pozostawiają codziennie ogromne ilości danych na Facebooku i w innych mediach.

Dla przedsiębiorcy to same korzyści. Możliwości w obrębie analizy użytkownika oraz targetowania reklam nigdy nie były tak ogromne.

Konflikty są jednak nie do uniknięcia. Równowaga między udostępnianiem danych osobowych a ich ochroną ciągle i na nowo musi podlegać negocjacji.

Nowe ustawy, takie jak ogólne rozporządzenie UE o ochronie danych (RODO), które weszło w życie 25 maja 2018 r., oraz planowana na rok 2019 dyrektywa UE ePrivacy, mają obecnie ogromny potencjał, aby zmienić obowiązujące reguły gry.

Jednak nawet wtedy, gdy media społecznościowe nie są wykorzystywane jako kanał reklamowy, stanowią ważny barometr, wskazujący na to, co akurat jest na topie w danej branży.

Jakimi tematami Twoi użytkownicy interesują się najbardziej? O czym poza tym rozmawiają? Posłuchaj i dołącz do dyskusji!

Przyda się wiedza na temat grupy docelowej: Co jest ważne dla Twoich klientów? [+dowiedz się, jak sprawdzić]

4. Algorytm

Algorytm to, zgodnie z definicją, „skończony ciąg zdefiniowanych czynności, które wykonane w odpowiedniej kolejności prowadzą do rozwiązania problemu”.

Pojęcie to opisuje złożone procesy obliczeniowe, które w istotnej mierze przyczyniają się do tego, że wyszukiwarki i wiele innych oprogramowań funkcjonują w znany nam sposób.

Sieci społecznościowe takie jak Facebook wykorzystują algorytmy, aby sterować tym, jakie treści mają być wyświetlane użytkownikom.

Ta sztuczna preselekcja jest podyktowana wieloma czynnikami, na przykład tym, jakie strony subskrybuje użytkownik oraz na jakie treści często reaguje. Na tej podstawie uzyskiwane jest prawdopodobieństwo zainteresowania użytkowników nowymi treściami.

Oznacza to również, że: nie wszystko, co publikują przedsiębiorstwa, jest automatycznie widoczne dla obserwujących.

Poznaj algorytmy i użyj ich do pozyskania nowych klientów [za darmo]:

Nouveau call-to-action

5. Społeczny dowód słuszności

Chodzi tutaj o zjawisko psychologiczne, w którym ludzie kierują się zachowaniem otoczenia / bliskich osób, dostosowując do niego swoje własne zachowanie.

W rzeczywistości oznacza to, że na przykład restauracje są bardziej atrakcyjne, gdy przed drzwiami zawsze ustawia się kolejka – nawet jeżeli brak jest informacji o jakości serwowanego tam jedzenia.

Przenosząc to zjawisko na świat online, miarą społecznego dowodu słuszności są komentarze, interakcje lub także oceny profilów, stron i firm.

Między innymi na podstawie tej koncepcji działają algorytmy Facebooka i innych mediów społecznościowych, preferując treści wykazujące wysoką interakcję.

Poznaj metody, dzięki którym zwiększysz zaufanie do swojej marki:
Jak zdobyć zaufanie kupujących w sieci? [sprawdź, co się liczy]

6. Zasięg organiczny i opłacony

Zasięg organiczny to liczba użytkowników, którzy widzą opublikowany post. Obok fanów i obserwujących danego medium mogą to być również inni użytkownicy, gdy np. jeden z fanów udostępni wpis na swoim koncie.

W przeciwieństwie do zasięgu organicznego, zasięg opłacony korzysta z budżetu reklamowego by zwiększyć docieralność treści.

W skrócie: pozwala na wyświetlanie postu dodatkowym użytkownikom.

Mowa o tych, którzy nie zobaczyliby posta w sposób naturalny, organiczny. Ten proces również bazuje na wykorzystaniu algorytmów.

Dotrzyj do większej liczby użytkowników, niewielkim kosztem:

reklama facebook

7. Hashtag

Hashtagi to słowa lub połączenia słów oznaczone na początku symbolem kratki (#) i spełniające w ten sposób funkcję słów kluczowych lub wyszukiwanych pojęć.

Niezwykle istotną rolę odgrywają przede wszystkim na Twitterze i Instagramie. Pozwalają użytkownikom tych serwisów łączyć swoje posty z danymi tematami i dzięki temu inni użytkownicy mogą je znajdować.

W ten sposób hashtagi wnoszą więcej przejrzystości do dżungli informacyjnej w mediach społecznościowych.

instagram

W temacie Instagrama... Wiemy, jak wypromować biznes w tym serwisie:

Jak wypromować e-sklep na Instagramie? [6 przydatnych wskazówek]

Marketing B2B na Instagramie — czy warto? [+wskazówki]

Jak zdobyć więcej obserwujących na Instagramie? Za darmo! [metoda]

8. Shitstorm

Negatywna krytyka mediów społecznościowych to żadna nowość – i żaden powód, aby zamykać się na te istotne kanały komunikacji. Jeżeli jednak związana jest z określonym wydarzeniem, mamy do czynienia z „shitstormem”.

Ta fala oburzenia jest przepełniona masową negatywną reakcją skierowaną wobec określonego tematu, osoby lub firmy. Firmy, które są aktywne w mediach społecznościowych, powinny się więc zmierzyć także z podstawami komunikacji kryzysowej. 

Czy umiesz zachować twarz przy napływie negatywnych komentarzy? Jest to możliwe: Jak reagować na negatywne opinie klientów? [6 wskazówek]

9. Clickbait

Termin ten można przetłumaczyć na język polski jako „przynętę na kliknięcia”. Użytkownicy są wabieni za pomocą dramatycznego, emocjonalnego lub krzykliwego wstępu, aby kliknąć link umieszczony w poście w mediach społecznościowych, za którym nie kryją się spodziewane treści.

Celem takiego działania jest zwiększenie liczby wizyt na stronie, a co za tym idzie, zwiększenie wpływów z reklamy. Clickbait w pierwszej kolejności powoduje rozczarowanie, dlatego należy go definitywnie unikać.

clickbait

Jednak zjawisko to pokazuje też, że: skupienie uwagi użytkowników na treści trwa bardzo krótko, podstawą jest więc jej atrakcyjne zaprezentowanie. Zwiastuny w postaci tekstów i obrazów powinny być starannie dobierane.

Nie musisz stosować clickbaitu by przyciągać klientów. Po prostu dowiedz się, czego chcą: Co liczy się dla kupujących online? [raport]

10. Komunikator

Komunikatory, takie jak WhatsApp, Facebook Messenger czy Telegram, służą do wymiany prywatnych wiadomości, lecz w szerszym znaczeniu także zaliczają się do sieci społecznościowych.

Wraz z wprowadzeniem „WhatsApp for Business” najczęściej używany na świecie komunikator zdobył również zainteresowanie firm jako kanał informacyjny i usługowy.

Szybszy, łatwiejszy i bardziej osobisty dialog to niekwestionowana zaleta komunikatorów. W Messengerze Facebooka można ponadto włączyć wyświetlanie reklam, co w przyszłości ma zaoferować także Whatsapp – to umożliwi jeszcze więcej punktów kontaktowych z użytkownikiem.

Wzorowa komunikacja to jeden z filarów większej liczby opinii na temat sklepu: Jak otrzymywać więcej opinii klientów? [sprawdzone wskazówki]

 

0 komentarzy