Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Jeśli zastanawiasz się nad zmianą domeny Twojej witryny, z pewnością obawiasz się utraty jej obecnej wartości w wyszukiwarce Google. Jeśli po wpisaniu głównych słów kluczowych, Twoja witryna pojawia się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce Google, masz całkowite prawo się bać. Jest jednak sposób, aby przenieść domenę i zminimalizować „straty”, jakie może ponieść Twoja witryna. W dzisiejszym wpisie zastanowimy się, co zrobić, aby zmiana domeny odbyła się bez żadnych problemów.
Zanim przejdziemy do najlepszych sposobów na zmianę domeny, porozmawiajmy o powodach, dla których w ogóle chcesz to zrobić.
Teraz, gdy znasz już powody, dla których zmienia się domeny, przyjrzyjmy się poszczególnym krokom, które są konieczne, aby zmiana przebiegła tak gładko, jak to tylko możliwe.
Zacznij od tego, co najważniejsze. Zanim cokolwiek zrobisz, upewnij się, że masz kopię zapasową starej witryny. Jeśli coś pójdzie nie tak podczas przenoszenia danych do nowej domeny i nowa witryna będzie wymagała naprawy, przyda Ci się kopia zapasowa.
Kupowanie nowej domeny można porównać do kupowania samochodu. Po zakupie prawa do istniejącej domeny chcesz upewnić się, że poprzedni właściciel nie sprzedał Ci kota w worku. Co oznacza to w przypadku domeny internetowej? No cóż, jeśli poprzedni właściciel został ukarany przez Google za niewłaściwe wykorzystywanie ich algorytmu (np. nadużywanie słów kluczowych czy zbyt szybkie tworzenie linków), nałożone na niego kary mogą obowiązywać także Ciebie.
Aby to sprawdzić, przejdź do Narzędzi Google dla webmasterów i dodaj adres nowej domeny. Następnie wejdź na stronę „Działania ręczne”. Jeśli nie wyświetla się żadna niepokojąca informacja, nie musisz obawiać się kar odziedziczonych po poprzednim właścicielu. Jeśli jednak okaże się, że nałożona została kara ręczna, trzeba będzie wprowadzić w witrynie potrzebne zmiany, a potem przesłać prośbę o ponowne rozpatrzenie zgłoszenia witryny. Jeśli Twoja prośba zostanie zaakceptowana, możesz rozpocząć przeprowadzkę do nowej domeny.
Zanim zaczniesz cokolwiek przenosić do nowej domeny, sprawdź najważniejsze statystyki starej witryny. Uzyskane informacje pozwolą Ci zmierzyć powodzenie nowej witryny po przeniesieniu.
Następnie stwórz listę linków prowadzących do Twojej witryny (bardzo ważny czynnik wpływający na pozycjonowanie). Aby to zrobić, otwórz Narzędzia Google dla webmasterów i wybierz znajdującą się po lewej stronie opcję „Ruch związany z wyszukiwaniem”. Kliknij „Linki do Twojej witryny”. Wyeksportuj i zachowaj listę linków.
Odwiedź ponownie najlepsze linki z listy. Gdy zmienisz domenę na nową, sprawdź, czy posiadane linki są nadal aktywne i czy przekierowania 301 działają poprawnie (więcej o przekierowaniach 301 w kolejnym punkcie).
Przekierowania 301 mają za zadanie przenieść użytkowników z konkretnej strony starej witryny na odpowiadającą jej stronę w nowej witrynie. Innymi słowy, gdy użytkownik klika stary link lub wchodzi na adres starej witryny, zostaje automatycznie przeniesiony do nowej witryny. Przekierowania 301 są ważne nie tylko dla użytkowników. Stanowią też informację dla wyszukiwarek, że strona została na stałe przeniesiona do innej witryny i że pozycja linków do starej witryny powinna być uwzględniana w rankingu nowej strony.
Jeśli masz zamiar zachować tę samą strukturę w nowej witrynie, ustaw przekierowanie „wild card” w pliku htaccess. W ten sposób dodasz przekierowania 301 wszystkich adresów URL ze starej domeny do odpowiadających im adresów URL w nowej domenie. Jeśli planujesz zmienić strukturę witryny, zaczekaj kilka miesięcy po przeniesieniu się do nowej domeny, aby dać Google czas na zaobserwowanie wszystkich zmian związanych z witryną.
Prawdopodobnie będziesz potrzebować czasu, by dokładnie sprawdzić, czy wszystkie przekierowania 301 działają poprawnie. Od ich właściwego działania zależy bowiem, czy cały proces przebiegnie gładko.
W Narzędziach Google dla webmasterów kliknij ikonę koła zębatego, a potem opcję „Zmiana adresu” (więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj). W ten sposób poinformujesz Google, że nastąpiła oficjalna zmiana nazwy Twojej domeny i że nowa domena wymaga aktualizacji w systemie Google.
Oprócz sprawdzenia przekierowań 301 musisz też upewnić się, że nie występują błędy 404. W Internecie znajdziesz mnóstwo potrzebnych do tego narzędzi (np. deadlinkchecker lub brokenlinkcheck), ale pamiętaj, aby robić to każdego dnia w pierwszym tygodniu po przeniesieniu witryny. Później warto sprawdzać wszystko raz w tygodniu co najmniej przez pierwszy miesiąc. Niektóre błędy mogą pojawić się dopiero po kilku tygodniach.
Pamiętasz pobraną przez Ciebie listę najlepszych linków prowadzących do Twojej witryny? Wszystkie powinny mieć utworzone przekierowania 301, więc je także będzie trzeba sprawdzić. Jest to także dobry moment, by skontaktować się z Twoimi witrynami partnerskimi. Jeśli zaprzyjaźnione witryny udostępniają Twoje linki, skontaktuj się z ich właścicielami i poproś, by ręcznie zmienili je na te zawierające adres nowej domeny. Oczywiście nie każdy będzie mieć czas, by to zrobić, ale większość nie będzie mieć nic przeciwko, bo nie trwa to długo.
To prawie niemożliwe, aby zmiana domeny nie wpłynęła negatywnie na jej pozycjonowanie, nawet jeśli taki spadek będzie tylko tymczasowy. Dlatego opisane powyżej wskazówki powinny pomóc Ci zminimalizować „straty”, a nie całkowicie je wyeliminować. W związku z tym warto pomyśleć o zaplanowaniu kampanii marketingowej towarzyszącej zmianie domeny. Mogłaby ona polegać na budowaniu linków we współpracy z zaprzyjaźnionymi blogami, reklamie w postaci infografiki wyskakującej w przeglądarce użytkownika lub zwykłej kampanii reklamowej, która na nowo zwiększyłaby ruch w witrynie.
Decyzja o zmianie domeny jest trudna dla każdej firmy, więc jeśli się nad nią zastanawiasz, nie spiesz się. Poświęć odpowiednią ilość czasu, aby spokojnie wprowadzić wszystkie zmiany. Chociaż może ona okazać się bardzo korzystna dla Twojej firmy, to przynosi najlepsze efekty, gdy wszystko dokładnie zaplanujesz, wyciągniesz odpowiednio szybko właściwe wnioski i będziesz stale dbać o poprawne funkcjonowanie Twojej witryny.
Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. angielskim: How to Change Domains without Losing Your SEO Strength
23.03.2018Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dowiedz się, jak przyciągnąć klientów na świąteczne zakupy last minute, wykorzystując skuteczne strategie promocji i marketingu online.