Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Przekierowania mogą być niesamowitym ułatwieniem dla administratorów stron internetowych. Znajdują one zastosowanie w wielu przypadkach – np. po usunięciu danej podstrony czy przeniesieniu jej treści na inny adres. Kiedy jeszcze warto ich używać, jakie najważniejsze rodzaje przekierowań wyróżniamy oraz jak wpływają one na doświadczenia użytkownika oraz SEO?
Zanim wejdziemy głębiej w to zagadnienie i przybliżę Ci najważniejsze rodzaje przekierowań, warto przyjrzeć się samej ich definicji.
Przekierowanie (inaczej redirect) to proces, który ma na celu przeniesienie użytkownika z jednego adresu URL na drugi.
Na pewno niejednokrotnie w życiu trafiłeś na stronę z błędem 404 czyli na taką, która nie istnieje. Nie jest to najlepsze doświadczenie z punktu widzenia użytkownika, prawda? Jako poszukujący informacji w sieci na pewno jesteś podirytowany faktem, że nie znajdujesz nic pod obiecująco brzmiącym adresem URL i zapewne nie będziesz miał zbyt pozytywnych skojarzeń z daną witryną. Szybko ją opuszczasz i szukasz informacji lub produktów u konkurencji.
Podobnie złe wrażenie na temat takiej strony mają roboty wyszukiwarek. Kiedy widzą, że konkretna podstrona ma wysoki współczynnik odrzuceń i najwyraźniej nie jest dla użytkownika wartościowa, obniżają jej pozycję w wynikach wyszukiwania.
Ale błąd 404 oznacza kłopoty nie tylko dla jednej, nieistniejącej podstrony. Im więcej takich stron, tym gorszy autorytet domeny i tym niższa ogólna ocena Google’a dla całej witryny.
📚Przeczytaj też: Autorytet domeny: jak go zwiększyć, by poprawić pozycję w Google
Stosowanie przekierowań ma na celu właśnie uniknięcie wyświetlenia nieistniejącej strony i wskazanie innego, działającego adresu URL.
Czasami nieistniejąca strona może umknąć Twojej uwadze – np. kiedy odkupiłeś domenę od innego właściciela. Ważne jest wtedy przeskanowanie domeny, choćby przy użyciu narzędzia Google Search Console. Po zalogowaniu się na konto, wybierz opcję Stan z menu po lewej stronie. Po kliknięciu Nie znaleziono (404), zobaczysz wszystkie podstrony z błędem.
Alternatywnym, zewnętrznym narzędziem, dzięki któremu znajdziesz wadliwe strony, jest Screaming Frog. Warto jednak pamiętać, że darmowa wersja oprogramowania pozwala na sprawdzenie wyłącznie 500 adresów URL.
📚Przeczytaj też: 5 bezpłatnych narzędzi SEO, które poprawią Twój ranking
Istnieje wiele sytuacji, w których warto zastosować przekierowania. Warto jednak robić to rozważnie – zbyt duża liczba przekierowań i ich łańcuchów mają negatywny wpływ na crawl budget Twojej witryny oraz może doprowadzić do przeciążenia serwera, spowalniając stronę. A że szybkość ładowania jest także jednym z istotnych czynników wpływających na SEO i doświadczenia użytkownika, to tym bardziej trzeba mieć się na baczności.
Nieprawidłowe stosowanie przekierowań skutkuje błędem 310 (too many redirects). Oznacza on, że do jednego adresu URL przypisanych jest za dużo redirectów, co w konsekwencji uniemożliwia uzyskanie dostępu do danej strony.
Są jednak sytuacje, w których przekierowania są niezbędne. Warto je stosować w następujących przypadkach:
gdy strona/podstrona została usunięta,
gdy kilka stron/podstron zostało połączonych w jedną,
po zmianie adresu URL strony,
gdy podstrona dotyczy promocji lub oferty ograniczonej czasowo, która jest już nieaktualna.
📚Przeczytaj też: Jak aktualizować treści, by poprawić SEO?
Wszystkie wymienione wyżej sytuacje mogą poskutkować wystąpieniem błędu 404, a w konsekwencji – opuszczeniem strony przez użytkownika.
Inną sytuacją, w której konieczne jest zastosowanie redirectu jest wdrożenie certyfikatu SSL na stronie. Działanie to wymaga przekierowania z wersji http:// na https://.
Kiedy wiesz już, czym są przekierowania, w jakich sytuacjach należy je stosować oraz jakie są ich zalety, możemy przyjrzeć się poszczególnym rodzajom redirectów. Oto najważniejsze z nich, które wykorzystywane są najpowszechniej.
Inaczej przekierowanie stałe (ang. moved permanently). To najczęściej stosowany rodzaj przekierowania, który daje znać Google, że treść znajdująca się pod starym adresem została przeniesiona na inny URL i już nigdy więcej się tam nie pojawi. W konsekwencji, roboty wyszukiwarki nie skanują już pierwotnego adresu.
Zastosowanie przekierowania 301 ma na celu uniknięcie duplikacji i kanibalizacji treści bez szkody dla SEO. W Google widnieje dobrze spozycjonowana przez lata podstrona, ale z nowym adresem, i to na nią przechodzi cały ruch organiczny.
Inaczej przekierowanie tymczasowe (found). Informuje ono roboty wyszukiwarki, że strona została znaleziona, ale jest niedostępna w danym czasie, więc użytkownik tymczasowo zostaje przeniesiony na inną.
Przekierowanie 302 daje Google znać, że treść znajdująca się pod pierwotnym adresem ostatecznie na niego wróci. To z kolei oznacza, że roboty będą co jakiś czas wracały na stary URL i go skanowały, sprawdzając, czy jest już aktywny.
Z punktu widzenia użytkownika, omawiane rodzaje redirectów nie różnią się znacząco między sobą. Różnica między przekierowaniami 301 i 302 widoczna jest więc wyłącznie dla Google. Jak to wpływa na SEO? Przekierowanie tymczasowe nie przekazuje mocy wypracowanej przez pierwszą podstronę na nową – w wyszukiwarce wyświetlany jest wciąż stary adres.
Kiedy więc stosować przekierowanie tymczasowe? Kiedy przebudowujesz daną podstronę, modernizujesz ją, testujesz nowe rozwiązania czy w przypadku, gdy dany produkt jest obecnie niedostępny w Twoim e-sklepie.
Poza dwoma najpopularniejszymi rodzajami redirectów, do dyspozycji są także inne typy: 303, 304, 305 oraz 307. Są one jednak używane stosunkowo rzadko.
Przekierowania mogą być niezwykle pomocnym narzędziem dla administratorów stron internetowych, pomagającym w poprawieniu doświadczeń użytkownika oraz w SEO. Jednak ich zbyt nadmierne stosowanie może przynieść skutek odwrotny do zamierzonego. Warto na bieżąco monitorować raporty związane ze stanem witryny i dostosowywać ją, by uniknąć błędów związanych zarówno ze zbyt dużą liczbą redirectów, jak i ich brakiem.
📚Przeczytaj też: Jak przeprowadzić audyt SEO: przewodnik
20.06.2022Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dowiedz się, jak przyciągnąć klientów na świąteczne zakupy last minute, wykorzystując skuteczne strategie promocji i marketingu online.