7 narzędzi niezbędnych dla e-commerce

Zarządzanie firmą, niezależnie od jej rodzaju, nigdy nie jest łatwym zadaniem. Wymaga to poświęcenia, wysiłku i dużo czasu. Na szczęście sklepy internetowe mają tę przewagę, że ich powstanie przypadło na szczyt boomu technologicznego. Wraz z rozwojem i wzrostem popularności handlu elektronicznego opracowano narzędzia ułatwiające zarządzanie przedsiębiorstwami działającymi w tym sektorze.

Posiadanie e-sklepu i niekorzystanie z pewnych narzędzi oznacza utratę wielkiej szansy na optymalizację działalności bez konieczności ponoszenia dużych nakładów finansowych.

Poniżej zestawiliśmy 7 niezbędnych narzędzi do zarządzania e-commerce w najlepszy możliwy sposób.

1. ERP

Jeśli potrzebujesz narzędzi, które pomogą Ci w globalnym i kompleksowym zarządzaniu Twoim e-commerce, dobrym punktem wyjścia jest skorzystanie z ERP. Jest to program, który pomaga planować zasoby firmy, aby móc nimi kompleksowo zarządzać.

Dzięki ERP możesz zobaczyć dane dotyczące sprzedaży z ostatniego tygodnia, stan każdego produktu w magazynie, a nawet automatycznie rejestrować otrzymane faktury i opłacone kwoty.

ERP dostarczają narzędzi, które ułatwiają realizować dane procedury. Na przykład, poprzez ujednolicenie bazy danych optymalizuje się proces, oszczędza czas i poprawia komunikację.

Z drugiej strony to bezpośrednia automatyzacja zadań i wykonywanie ich za Ciebie. Dzięki temu czas i zasoby, które oszczędzamy, rosną wykładniczo.

Krótko mówiąc, jest to narzędzie które, upraszczając procedury i wewnętrzne procesy w naszej firmie, odpowiada również za odciążenie nakładu pracy. Wdrożenie ERP wyznaczy ery „przed” i „po” w funkcjonowaniu Twojej firmy.

2. CRM

Najnowsze tendencje w e-commerce zmierzają w kierunku całkowitego zadowolenia klienta. Kwestia ta stała się najważniejszym elementem i wszystko musi się wokół niej kręcić.

Musimy zadbać o to, aby doświadczenie klientów było pozytywne i dać im poczucie, że otrzymali wysokiej jakości usługi. Aby to osiągnąć i sprawić, że klienci będą chcieli do nas wracać, konieczne jest korzystanie z CRM.

📚Przeczytaj też: Marketing relacji, czyli jak zatrzymać klienta przy sobie

CRM, czyli menedżer relacji z klientami, to narzędzie, które w prosty i wygodny sposób pomaga nam zarządzać całym portfolio naszych klientów.

Nie jest to jednak tylko prosta baza kontaktów. CRM zbiera wszystkie informacje, które przekazuje nam każdy klient, wraz z zapisem wszystkich kontaktów oraz ich zakupów i preferencji.

Dzięki temu będziemy mieli pełny profil każdego kupującego, a co za tym idzie – ogólną charakterystykę całej klienteli.

Narzędzie to służy zatem do analizy grup klientów i wykorzystania tych informacji np. w strategiach marketingowych. Jednocześnie pomaga nam w uzyskaniu natychmiastowego dostępu do wszystkich informacji, aby zapewnić wysoką jakość obsługi klienta.

📚Przeczytaj też: Jak wykorzystywać mikrotargetowanie w e-commerce?

3. OCR

Wiele firm nie zdaje sobie sprawy z istnienia tego narzędzia lub uważa, że nie przyda im się w zarządzaniu biznesem. Dzieje się tak dlatego, że nie odkryły one jego prawdziwego potencjału.

OCR to oprogramowanie, które odpowiada za analizę i optyczne rozpoznawanie znaków w tekście. Innymi słowy, ma za zadanie rozpoznawanie tekstów na zdjęciach lub plikach graficznych i przekształcanie ich w edytowalne teksty.

W ten sposób ze zdjęcia lub zeskanowanego obrazu możemy wyodrębnić dokument w 100% edytowalny i czytelny, jak każdy inny stworzony w edytorze tekstu.

Prowadzenie biznesu online wiąże się z większym procesem cyfryzacji niż tradycyjne sklepy. Możemy sobie pozwolić na luksus działania całkowicie cyfrowo, bez konieczności posiadania plików w formacie fizycznym lub papierowym. Aby to osiągnąć, konieczne jest korzystanie z OCR i zajęcie się digitalizacją dokumentów, by móc je znaleźć i archiwizować na podstawie ich treści.

Najlepsze oprogramowania OCR posiadają ponadto dodatkowe funkcje, jak np. rozpoznawanie rodzaju dokumentu i wykrywanie ważnych informacji. W ten sposób, jeśli zeskanujemy fakturę, program OCR wykryje odpowiednie dane i wrzuci je bezpośrednio do programu do prowadzenia księgowości, z którym jest zintegrowany.

4. E-mail marketing

Chociaż marketing z bardziej globalnego punktu widzenia jest konieczny i niemal niezbędny dla sukcesu Twojej firmy, istnieją różne praktyki, które mogą być szczególnie korzystne dla biznesów internetowych.

E-mail marketing to praktyka, która istnieje prawie tak długo, jak istnieją same e-maile. Jednak jej nadużywanie spowodowało, że jest kojarzona ze spamem i śmieciowymi wiadomościami. Nawet dzisiaj nadal otrzymujemy tysiące e-maili o rejestracji na które sobie nie przypominamy, z nieinteresującymi nas informacjami lub ofertami.

Istnieje jednak również inny rodzaj e-mail marketingu, bardziej związany z newsletterami oraz spersonalizowanymi wiadomościami. Są to listy e-mailowe, na które klienci zapisują się dobrowolnie, aby otrzymywać odpowiednie informacje i oferty, mogące ich zainteresować.

Te e-maile mają mniej komercyjny wydźwięk, zawierają korzyści dla klientów i pomagają wzmocnić relacje między nimi a marką.

Zarządzanie i uruchamianie kampanii online jest bardzo proste, jeśli korzystamy z odpowiedniego oprogramowania do e-mail marketingu.

Pozwalają one na personalizację treści każdego e-maila i wysłanie kampanię za pomocą zaledwie kilku kliknięć. Ponadto zawierają raporty, które mogą nam pomóc przeanalizować, czy kampania się powiodła i się opłaciła, czy niewiele osób otworzyło e-mail lub kliknęło w linki.

e-mail automation

5. Przechowywanie danych w chmurze

Wcześniej wspomnieliśmy o digitalizacji oraz o tym, jak praca i sprzedaż przez internet ułatwia nam dalszą cyfryzację działalności.

Brak dokumentów papierowych pomaga chronić środowisko, a także ułatwia ich archiwizację i przechowywanie. Znacznie łatwiej jest wyszukać dowolny rodzaj dokumentu w wyszukiwarce niż w fizycznej szafce, bez względu na to, jak bardzo są one szczegółowe i zorganizowane.

Musisz je jednak gdzieś przechowywać. Fizyczne urządzenia pamięci masowej są skuteczne, ale ograniczone. Wymagają transportu i są podatne na uszkodzenia oraz awarie.

Istnieje wygodniejsze i bardziej kompletne rozwiązanie, jakim jest przechowywanie w chmurze. Możemy mieć dostęp do wszystkich potrzebnych dokumentów w każdej chwili, na dowolnym urządzeniu.

Dzięki temu przesyłanie plików jest banalnie proste. Wystarczy link, aby w kilka sekund uzyskać dostęp do wszystkich potrzebnych nam informacji. Przechowywanie plików w chmurze to zdecydowanie rewolucja, jeśli chodzi o zarządzanie e-biznesem.

6. Narzędzia komunikacji wewnętrznej

Tak jak komunikacja z klientami jest ważna i musi być skuteczna, tak komunikacja wewnętrzna między członkami zespołu powinna być jeszcze ważniejsza.

Istotne jest, aby mieć wygodną, a przede wszystkim skuteczną metodę, która pozwala nam kontaktować się z odpowiednią osobą, kiedy tego potrzebujemy. Nie zawsze można komunikować się osobiście i bezpośrednio z daną osobą, dlatego korzystanie z narzędzi ułatwiających komunikację jest bardzo ważne w dzisiejszym e-commerce.

Programy te działają na wszystkich urządzeniach i pozwalają nam na szybki i bezpośredni kontakt ze współpracownikami.

Niezależnie od tego, czy jest to wiadomość tekstowa, plik, a nawet spotkanie, narzędzia te pozwalają nam komunikować się bez problemów, a przede wszystkim bez konieczności przebywania wszystkich w tym samym pomieszczeniu.

Programy te ułatwiają także pracę zdalną, dzięki czemu zwiększamy komfort pracy i możemy w większym stopniu skupić się na życiu prywatnym.

7. SEO

Mówiliśmy wcześniej o marketingu, i chociaż SEO może być częścią strategii marketingowej naszego e-commerce, to element ten zasługuje na osobną sekcję.

SEO to optymalizacja naszego sklepu lub strony internetowej pod kątem wyszukiwarek internetowych. To, w dużym skrócie, różne praktyki, które możemy wdrożyć, aby być łatwiej znalezionym w sieci.

Istnieje wiele narzędzi SEO, które pomagają poprawić pozycjonowanie strony internetowej. Od analizy rynku i naszej witryny w celu tworzenia spersonalizowanych sugestii, po śledzenie słów kluczowych, aby sprawdzić, czy istnieją inne, które mogą dać lepsze wyniki.

Programy te są bardzo łatwe w użyciu i sprawiają - bez konieczności posiadania wcześniejszej wiedzy - że nasza strona internetowa zawsze pojawia się wśród pierwszych wyników wyszukiwania.

Nouveau call-to-action

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. hiszpańskim: 7 herramientas necesarias para gestionar un eCommerce

06.06.2022

Autor gościnny Daniel Quintero

© 2024 Trusted Shops AG  |  Informacje o firmie  |  Polityka prywatności  |  Cookies