Profesjonalny newsletter dla e-sklepów - 6 porad

Właściciele wielu sklepów internetowych uważają, że tworzenie newsletterów pochłania zbyt wiele pracy, nie przynosząc wielkich zysków. Przynajmniej drugą część tej opinii można łatwo obalić, bo wbrew pozorom newslettery to dobra inwestycja! 

blogTitle-6_Tips_Newsletters

Stowarzyszenie DMA (Direct Marketing Association) opublikowało w tym roku badanie dotyczące zwrotu z inwestycji w marketing prowadzony za pomocą newsletterów. Wynika z niego, że każde euro wydane na tego rodzaju marketing przyniosło obrót o średniej wartości 36 euro. Mowa o wartości średniej! Oznacza to, że profesjonalnie przygotowane newslettery mają znacznie większy potencjał.

Tworzenie profesjonalnych newsletterów – zalety dla sklepów internetowych

Korzyści płynących z wysyłki newsleterów przez sklepy internetowe jest wiele:

  • Umożliwiają osobistą komunikację z klientami, co zwiększa prawdopodobieństwo zakupów i wzmacnia lojalność klientów,
  • Tworzenie i wysyłanie newsletterów jest niedrogie,
  • Pozwalają one bezpośrednio informować klientów o promocjach z rabatami, takich jak wyprzedaże zimowe czy okazje przygotowane na „Black Friday”,
  • Umożliwiają reklamowanie dodatkowych usług, takich jak wyprzedaże dla istniejących klientów, wydarzenia specjalne lub obecność na targach.

Duże sklepy internetowe wysyłają profesjonalne newslettery – segmentują przy tym listy adresatów według zainteresowań i poprzednich zachowań, co pozwala zwracać się do klientów w sposób bezpośredni i stwarzać więź pomiędzy nim a firmą. Jednak, patrząc z tej perspektywy, to mniejsze firmy mają bardzo duże szanse rozwinąć dobre relacje z klientami właśnie w ten sposób. 

Tworzenie newslettera - najważniejsze kwestie

Nie można zaprzeczyć, że utworzenie profesjonalnego newslettera wymaga wstępnego nakładu pracy. Później jednak jest już znacznie łatwiej. Przedstawiamy najważniejsze kwestie w całym procesie:

1. Generowanie adresów

Zastanów się nad wszelkimi możliwymi punktami kontaktu swojego sklepu z klientami, takimi jak na przykład witryna, komunikacja e-mail, fora, wypełniony koszyk zakupów, potwierdzenie zakupu, wydarzenia i opinie. Zapewnij możliwość subskrybowania newslettera w tych punktach. Wyjaśnij przyszłym subskrybentom zalety otrzymywania newslettera Twojego sklepu.

Powinny to być oczywiście zalety z punktu widzenia klienta wyraźnie wiążące się z dodatkowymi korzyściami. Zadbaj o zgodność z regulacjami RODO i używaj danych klientów tylko do jasno przedstawionych im przez siebie wcześniej celów. Nie kupuj list adresów. Może to pociągać za sobą poważne konwekwencje prawne.

RODO

2. Segmentowanie adresatów

Nie wszyscy klienci są tacy sami. Podziel ich na grupy zainteresowań. Czy dana osoba jest regularnie powracającym kupującym? Czy jest zadowolonym unikalnym klientem, który może polecić sklep kilku znajomym? Czy jest okazjonalnym kupującym? Czy jest kimś, kto kupuje dziesięć produktów naraz? A może to jedna z tych osób, które często dodają produkty do koszyka, ale nigdy nie mogą zdecydować się na zakup?

Narzędzie do tworzenia profesjonalnych newsletterów pozwala przygotowywać zróżnicowaną i częstą komunikację z różnymi segmentami za pomocą automatyzacji marketingu. Zwracaj się do klientów bezpośrednio, uwzględniając ich preferencje, i staraj się identyfikować poszczególnych klientów oraz przygotowywać dla nich osobne materiały. Takie działania pozwalają znacznie wzmocnić lojalność klientów i szybko zwiększyć liczbę konwersji.

3. Projektowanie newslettera

Poprowadź czytelników w odpowiednie miejsce najlepiej do swojej witryny. Zastanów się, w jaki sposób myślą: niektórzy chcą od razu przejść do rzeczy. Z myślą o nich dodaj przycisk CTA (Call-To-Action, czyli „wezwanie do działania”) bezpośrednio w górnym obszarze.

Z myślą o tych, którzy zwykle nieco się wahają i wolą przeczytać więcej, dodaj drugi przycisk CTA bliżej dołu. Dobrze przemyśl napisy na tych dwóch przyciskach u góry napis może być bardziej bezpośredni („Kup teraz”), natomiast w dalszej części lepiej zastosować łagodniejsze podejście („Więcej informacji”).

Zwracaj się do klientów w sposób spersonalizowany. Konfigurując zmienną automatycznie wstawiającą imię klienta w wierszu tematu, znacznie zwiększysz prawdopodobieństwo otwarcia newslettera. W większości programów do tworzenia newsletterów można to łatwo zrobić.

Zadbaj także o optymalizację newslettera. Obecnie ponad 50% wszystkich wiadomości e-mail jest czytanych na urządzeniach mobilnych. Newslettery Twojego sklepu powinny odpowiednio wyświetlać się na wszystkich urządzeniach. Z tego powodu wiele narzędzi do tworzenia profesjonalnych biuletynów udostępnia zestawy gotowych szablonów dostosowujących się do środowiska, do których wystarczy dodać zawartość.

4. Tworzenie zawartości

Dostosuj zawartość do zainteresowań. Dlaczego klient w ogóle zdecydował się na subskrybowanie newslettera? Czego oczekiwał?
Weź pod uwagę prywatne wyprzedaże, rynki niszowe, sezony oraz pory roku, otrzymane opinie i wyróżnienia. Koordynuj newslettery także pod kątem wydarzeń specjalnych. Być może trwa właśnie sezon festiwalowy? A może mistrzostwa świata? Jeśli tak, zwykle warto promować w newsletterze odpowiednie produkty w ramach stosownych wyprzedaży.

Ogólnie rzecz biorąc, staraj się w każdym newsletterze oferować klientowi korzyści, a nie tylko prezentować mu reklamy. Klienci nie powinni odnosić wrażenia, że interesuje Cię tylko ich portfel. Jeśli zasoby na to pozwalają, możesz też wysyłać inne newslettery do poszczególnych interesariuszy. Możesz podzielić ich na przykład według płci, stylów, marek odzieży, preferencji wyprzedażowych itp. Nic nie ogranicza kreatywności w tym obszarze. Im bardziej twórcze pomysły, tym łatwiej przyciągnąć uwagę klientów.

5. Wysyłanie newslettera

Moment wysłania ma znaczenie. Pod koniec miesiąca wiele osób nie ma już wielu środków do wydania. Może to być jednak dobry moment na zapowiedź wyprzedaży w następnym tygodniu. Rozpocznie się ona akurat wtedy, gdy wszyscy otrzymają pensje.

Uwzględniaj dni wolne od pracy. Wiele osób czyta wiadomości e-mail w pracy. Z tego powodu w dni wolne, szczególnie w trakcie długich weekendów, odbiorcy mogą przeoczyć Twoją wiadomość e-mail.

6. Analiza statystyki

Wyciągaj wnioski ze statystyki. Narzędzie do tworzenia profesjonalnych newsletterów zapewnia dostęp do różnego rodzaju danych. Wykorzystaj je do lepszego poznania klientów i jeszcze skuteczniejszego komunikowania się z nimi przy następnej okazji. Pozwoli Ci to publikować oferty specjalne według regionów i wysyłać starannie dostosowane newslettery.

Taka analiza jest też przydatna przy ograniczaniu się do konkretnych obszarów, jeśli rozważasz publikowanie reklam na Facebooku. Ograniczenie kosztu kliknięcia (CPC, cost per click) do określonego regionu pozwala zwiększyć prawdopodobieństwo dotarcia do klientów gotowych dokonać zakupów.

Podsumowanie

Po zastosowaniu wszystkich powyższych kroków i wybraniu odpowiedniego narzędzia do tworzenia newsletterów, nic nie stoi na przeszkodzie do utworzenia i wysłania własnego. Podczas zbierania adresów e-mail klientów pamiętaj, by zadbać o pełną zgodność z RODO.

Artykuły, które pomogą Ci rozwinąć Twój newsletter:

0 komentarzy