SEO kontra SEA: najlepsza strategia na zwiększenie widoczności

SEO, czyli Search Engine Optimization i SEA (Search Engine Advertising) to dwie techniki, dzięki którym Twój e-sklep może pojawić się wśród pierwszych wyników wyszukiwania Google. Ta widoczność jest niezbędna, aby przyciągnąć ruch na witrynę, a tym samym poprawić sprzedaż. Jaka jest różnica między SEO a SEA? Który jest najbardziej wydajny? Czy są kompatybilne, czy musisz wybrać jeden? Poznaj ich wady i zalety.

1. SEO, czyli pozycjonowanie organiczne

Ta technika jest częścią strategii inbound marketingu. Ma na celu pozycjonowanie Twojej strony w pierwszych organicznych wynikach Google, bez konieczności płacenia ani grosza.

Polega na optymalizacji strony pod kątem algorytmu Google oraz zapewnieniu użytkownikom wyników dobrej jakości.

W tym celu konieczne jest udostępnienie im strony, po której łatwo się poruszać i która dostarcza odpowiednich rozwiązań ich problemów.

Oczywiście, w pozycjonowaniu organicznym najważniejsze jest zrozumienie potrzeb Twojego targetu i spełnienie jego oczekiwań.

Pobierz nasz bezpłatny poradnik, by wiedzieć, jak zoptymalizować swój sklep i osiągnąć wyższe wyniki w rankingu Google:

Nouveau call-to-action


2. SEA, czyli płatne reklamy

To kolejny sposób na dostanie się na szczyt wyników wyszukiwania Google, ale za opłatą. SEA polega na umieszczaniu reklam w celu uzyskania widoczności.

Wszystko działa zgodnie z systemem aukcyjnym, który pozwala pojawiać się na szczycie rankingu na wybrane słowa kluczowe.

Uwaga: internauta potrafi rozpoznać na pierwszy rzut oka strony, które wykorzystują SEA. Linki pojawiają się na stronie wyników z oznaczeniem „Reklama”. Są one zwykle wyświetlane na szczycie rankingu, a czasem na dole lub po prawej stronie wyników organicznych.

W każdym razie, czy to SEO, czy SEA, cel pozostaje ten sam: być widocznym w Google. Każda z tych metod ma jednak swoje wady i zalety.

💡 Zoptymalizuj swoje reklamy, korzystając z rozszerzeń Google Ads i używając właściwych słów kluczowych. Szczegółowe porady znajdziesz w naszym bezpłatnym przewodniku po reklamach Google:

New call-to-action

3. Korzyści z SEO

Pozycjonowanie organiczne pozwala zbudować system, który w sposób zrównoważony przyciąga ruch na Twoją witrynę.

Każdego dnia miliony internautów wpisują swoje zapytania w pasku wyszukiwania Google. Pozycjonując się na odpowiednie słowa kluczowe, Twój biznes stale przyciąga nowych użytkowników.

Google szereguje wyniki wyszukiwania według trafności zapytań internautów. Jeśli Twoja witryna jest dobrze pozycjonowana, to dlatego, że spełnia oczekiwania potencjalnych klientów. Odwiedzający sklep internetowy mogą więc stać się klientami.

Pozyskiwanie ruchu w ten sposób jest również bezpłatne. Początkowo wystarczy poświęcić na to trochę czasu, aby dokonać niezbędnych ulepszeń. Po odpowiednim wypozycjonowaniu Twoje strony mogą pozostać na szczycie wyników wyszukiwania przez długi czas. Będą nadal przyciągać odwiedzających, bez konieczności nadszarpywania budżetu.

Pamiętaj, że wyniki SEO pojawiają się z czasem. Im wyższa Twoja pozycja w rankingu, tym większy potencjalny ruch. Co więcej, gdy zdobędziesz zaufanie Google, łatwiej będzie Ci wypozycjonować Twoje nowe strony w TOP10.

W oczach internautów strony, które w sposób organiczny trafiają na szczyt wyników, są poważne i kompetentne. SEO przyczynia się w ten sposób do poprawy wizerunku marki Twojego e-commerce.

4. Wady SEO

Powolność uzyskiwania wyników jest główną wadą pozycjonowania organicznego. Może minąć kilka miesięcy, zanim zauważysz efekty. Musisz być cierpliwy.

5. Korzyści z SEA

W przeciwieństwie do SEO, SEA pozwala szybko uzyskać wyniki. Jego wydajność jest niesamowita. Twoja witryna pojawi się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania w ciągu zaledwie kilku minut.

Pozycjonowanie gwarantowane jest również na wybrane słowa kluczowe. Dopóki będziesz płacić, Twoje strony będą widoczne i będą generować ruch.

Technika ta daje również możliwość zdefiniowania profilu internautów, którzy zobaczą Twoje reklamy. To precyzyjne targetowanie poprawia skuteczność kampanii reklamowych.

Chcesz pokazywać swoje produkty bezpośrednio w wyszukiwarce? Pobierz nasz bezpłatny przewodnik o kampaniach produktowych w Google Ads!

New call-to-action

6. Wady SEA

Reklamy w wyszukiwarkach są płatne i metoda ta wymaga dużego budżetu. Cost per click to cena, jaką należy zapłacić za pozycjonowanie na dane hasło. Kwota faktury zależy wtedy od tego, ile razy użytkownik kliknął Twoją reklamę.

Jasne, wiele kliknięć to dobry znak dla Twojej widoczności, ale oznacza to również, że musisz wydać więcej pieniędzy. Innymi słowy, na Twoje zarobki zawsze będą miały wpływ Twoje wydatki.

Co gorsza, jeśli kampanie reklamowe nie przyniosą wystarczającej sprzedaży, stracisz pieniądze. Ryzykujesz wtedy, że znajdziesz się w błędnym kole, w którym z braku środków nie możesz już finansować reklam. Spowoduje to spadek ruchu i sprzedaży.

Rzeczywiście, SEA ma jedną poważną wadę: od momentu, w którym przestajesz się reklamować, znów stajesz się niewidzialny, chyba że Twoja witryna była już dobrze wypozycjonowana dzięki SEO.

Powinieneś także wiedzieć, że internauci często ignorują linki sponsorowane. Zdecydowana większość woli brać pod uwagę tylko wyniki organiczne (źródło).

7. Jaka jest najlepsza strategia?

Obie techniki mogą poprawić widoczność Twojej witryny na swój sposób. Jedno nie jest lepsze od drugiego. Wszystko zależy od sytuacji i Twoich potrzeb.

Konkretnie, SEO nastawione jest na długoterminowe wyniki i kontrolowany wzrost. Jest to idealne rozwiązanie, jeśli nie masz dużego budżetu lub nie chcesz inwestować w kampanię reklamową.

Ta strategia jest dla Ciebie, jeśli chcesz i możesz poczekać kilka miesięcy na uzyskanie wyników. Ważne jest, aby udzielać użytecznych i trafnych odpowiedzi na pytania użytkowników.

Z drugiej strony SEA jest zalecane, jeśli chcesz szybko uzyskać ruch. Na ogół ma to miejsce w kontekście aktywności sezonowej lub w przypadku wydarzeń.

Reklama jest skuteczna, jeśli na przykład chcesz sprzedać tysiące biletów na koncerty w bardzo krótkim czasie. Tak samo, jeśli musisz szybko zlikwidować zapasy, aby zrobić miejsce dla nowej dostawy.

Z drugiej strony potrzebujesz odpowiedniego budżetu, aby skonfigurować strategię SEA.

8. Połączenie SEO i SEA

Nie musisz wybierać między tymi dwiema technikami. Możliwe jest połączenie SEO i SEA. Ta strategia maksymalizuje Twoją widoczność w Google.

Dzięki organikowi Twoja witryna stopniowo zyskuje na znaczeniu i popularności. Z pomocą jakości treści, które im oferujesz, Twoi odwiedzający obdarzają Cię zaufaniem. Te ulepszenia zwiększają wydajność i rentowność Twoich kampanii reklamowych.

Ponieważ SEO pozwala na stały ruch, możesz liczyć na regularne dochody. W ten sposób będziesz mieć środki do uruchomienia kampanii reklamowej, jeśli to konieczne: kiedy pojawi się nowy produkt, promocja itp.

Reklama może wtedy przyspieszyć sprzedaż w tymczasowych okazjach, dla których SEO nie jest odpowiednie ze względu na pilność sytuacji. Nawet jeśli Twoja kampania reklamowa się nie powiedzie, Twoja strona pozostanie widoczna dzięki SEO.

Przed rozpoczęciem pracy nad pozycjonowanym organicznym Twojego e-commerce, możesz również użyć SEA do identyfikacji najciekawszych słów kluczowych.

Warto poeksperymentować, aż znajdziesz hasła, które przyniosą największy ruch w Twojej witrynie. Możesz potem skoncentrować swoje SEO bezpośrednio na tych słowach kluczowych. Nie marnujesz czasu na nieistotne terminy.

Krótko mówiąc, SEO i SEA są całkowicie kompatybilne. Te techniki mogą być zarówno częścią strategii SEM, czyli Search Engine Marketing, aby zapewnić maksymalną widoczność Twojej witryny.

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. francuskim: SEO vs SEA : la meilleure stratégie pour gagner en visibilité

0 komentarzy