Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Verpackungsgesetz lub VerpackG — w skrócie:
Nowa ustawa dotycząca sprzedawców e-commerce.
Musisz ją znać. Niedostosowanie się do wymogów może Cię słono kosztować.
Spokojnie, ustawa ta jest nam znana. Możesz na nas liczyć. W tym artykule przekażemy Ci tylko praktyczne informacje (oszczędzając Twój czas).
W tym artykule dowiesz się:
dlaczego pomimo surowego prawa warto sprzedawać w Niemczech
na czym polegają wymogi VerpackG
czym jest rejestr LUCID
co grozi za niedostosowanie się do prawa
Musisz jednak wiedzieć jedno...
Sama znajomość prawa nie wystarczy by osiągnąć sukces. Więcej informacji:
Niemiecki rynek e-commerce to obok Wielkiej Brytanii ulubiony kierunek zagranicznej ekspansji polskich sklepów internetowych.
Badanie PostNord z 2018 roku mówi, że —
14% niemieckich
10% brytyjskich
2% francuskich
2% holenderskich
— użytkowników e-commerce dokonuje zakupów w polskich sklepach internetowych.
Jak zatem widać, niemiecki rynek jest dla naszych rodzimych przedsiębiorców bardzo interesujący. Położenie Niemczech względem Polski również dużo tu ułatwia, przede wszystkim logistycznie.
Zyskaj pewność, że działasz w pełni legalnie.
Uniknij wysokich kar w przyszłości.
Zrobimy profesjonalny audyt Twojego sklepu.
Nic dziwnego zatem, że zagraniczna sprzedaż internetowa rozwija się na zachód od naszego kraju.
Niemcy to jednak wymagający rynek:
świadomi konsumenci
klienci ceniący sobie wysoką jakość obsługi
uwarunkowania prawne i surowe kary.
Mamy nadzieję, że ten artykuł zdejmie ciężar z Twoich barków w kwestii trzeciego punktu — wybranych uwarunkowań prawnych.
1 stycznia 2019 r. w Niemczech weszła w życie nowa ustawa:
VerpackG — ustawa o wprowadzaniu do obrotu, wycofywaniu i pełnowartościowym wykorzystywaniu opakowań.
Ustawa VerpackG zastąpuje obowiązujące wcześniej rozporządzenie w sprawie opakowań. Uwaga, nazwa poprzedniego rozporządzenia jest bardzo zbliżona: Verpackungsverordnung, w skrócie VerpackV.
W związku z nową ustawą, sprzedawcy internetowi wysyłający produkty do Niemiec muszą teraz uwzględniać nowe obowiązki dot. opakowań. Powinni również dokonać obowiązkowej rejestracji w rejestrze opakowań.
Przede wszystkim każdy przedsiębiorca, który wprowadza do obrotu na rynek niemiecki opakowania w celach zarobkowych (np. pakuje towary do wysyłki) musi zarejestrować się w krajowym rejestrze LUCID na stronie Stiftung Zentrale Stelle Verpackungsregister.
Celem nowych rozwiązań jest zwiększenie odzysku i recyklingu opakowań oraz zmniejszenie ogólnej ilości odpadów.
Rejestracja jest bezpłatna, a sam rejestr publicznie dostępny. Każdy będzie miał do niego wgląd i możliwość sprawdzenia, czy dane przedsiębiorstwo dokonało rejestracji.
Co istotne—
Wymóg rejestracji dotyczy nie tylko producentów opakowań, lecz także wszystkich przedsiębiorców (dystrybutorów), którzy wprowadzają do obrotu opakowania w celach zarobkowych.
W konsekwencji z nowymi obowiązkami muszą się zmierzyć między innymi sklepy internetowe. Dotyczy to również sklepów zagranicznych, w tym na przykład z Polski.
W myśl przepisów:
Za producenta uznawany jest ten, kto pakuje dany towar i wprowadza go do obrotu na rynek niemiecki w celach zarobkowych.
Ustawa bardzo szeroko definiuje pojęcie opakowań. Nie dotyczy ono wyłącznie samych kartonów i pudełek, lecz obejmuje również dodatkowe materiały, takie jak folie, koperty bąbelkowe, taśmy klejące, czy materiały wypełniające paczkę.
Zgodnie z treścią ustawy:
Opakowania to wyroby wykonane z dowolnego materiału przeznaczone do odbioru, ochrony, przenoszenia, dostarczania lub eksponowania towarów w postaci od surowca aż po produkt przetworzony.
Załącznik nr. 1 do niemieckiej ustawy o opakowaniach zawiera wykaz praktycznych przykładów dla poszczególnych kategorii towarów i dodatkowe kryteria ułatwiające interpretacje.
Przepisy ustawy mają zastosowanie zarówno do opakowania samego produktu, jak i opakowania wysyłkowego (transportowego). Jeżeli producent danego towaru zarejestrował opakowanie produktu, sprzedawca internetowy będzie musiał zarejestrować tylko opakowania wykorzystywane przez siebie bezpośrednio do wysyłki towarów.
Znak jakości zwiększa dochody sklepów w Europie — sprawdź:
Po dokonaniu rejestracji w LUCID przedsiębiorca będzie musiał również zadeklarować rodzaj i przybliżoną masę opakowań, którą w ciągu roku wprowadzi na niemiecki rynek.
Na podstawie deklaracji obliczana jest wysokość opłaty recyklingowej do uiszczenia przez przedsiębiorstwo.
Sama opłata recyklingowa nie jest jednak żadną nowością.
Opłata recyklingowe za opakowania wprowadzone przez handlowców na rynek obowiązuje w Niemczech już od 2009. Do tej pory jednak niewielu handlowców (w tym również tych niemieckich) dokonywało stosownych opłat.
Wielu z nich nie wiedziało nawet, że należy je uiszczać, stąd m.in. w celu usprawnienia ściągania opłat i lepszego monitoringu, niemiecki ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie dodatkowego obowiązku rejestracji.
Ponadto przedsiębiorcy, którzy wprowadzają na rynek bardzo duże ilości opakowań (w przypadku kartonu i papieru chodzi o 50 ton w skali roku), zobowiązani będą do składania (do 15 maja następnego roku) tzw. uzupełniających deklaracji o ilości faktycznie użytych opakowań przy wprowadzaniu towaru do obrotu. Deklaracje te będą kontrolowane przez wyspecjalizowanych rzeczoznawców.
📚Przeczytaj też: E-sprzedaż w Niemczech – jakie aspekty prawne trzeba uwzględnić?
Abmahnung po polsku oznacza po prostu: upomnienie.
Za niedostosowanie się do VerpackG grożą surowe kary:
Brak rejestracji może sporo kosztować – do 100 000 €.
Za niektóre inne wykroczenia ustawodawca niemiecki przewidział jeszcze większe kary, np. wprowadzanie do obiegu opakowań, które nie zostały zarejestrowane w systemie, może od kolejnego roku skutkować karą nawet do 200 tys. euro.
Ponadto w przypadku braku rejestracji należy liczyć się z możliwością otrzymania powszechnie stosowanego w niemieckim systemie prawnym upomnienia od konkurencji tzw. Abmahnung.
Jest to formalne, pisemne wezwanie do zaprzestania określonych w piśmie działań naruszających przepisy prawa. Dochodzone w ten sposób roszczenia opiewają średnio na kwoty od 1.000 do 5.000 euro.
Rejestr dotyczący opakowań jest publicznie dostępny – zatem każdy rynkowy konkurent ma stosunkowo łatwą możliwość zweryfikowania, czy dany sprzedawca dokonał odpowiedniego zgłoszenia.
Zapamiętaj zatem, że niemiecki rejestr przedsiębiorców to miejsce, gdzie musisz się zarejestrować, jeśli prowadzisz wysyłkę do tego kraju!
Znak jakości działa również na polskich klientów — zwiększa konwersję:
W porównaniu do poprzednio obowiązujących przepisów nowa ustawa wprowadziła obligatoryjny wymóg rejestracji.
Jednakże—
Wbrew niektórym informacjom pojawiającym się w prasie, rozwiązanie to nie jest żadną niemiecką pułapką na polskie sklepy internetowe, czy szerzej pułapką na zagraniczne sklepy internetowe.
Nowa niemiecka ustawa ma na celu sprawniejszą realizację wytycznych określonych w prawie UE. Mowa o dyrektywie 94/62/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 1994 r. w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych.
Nowe przepisy i obowiązek rejestracji dotyczą w takim samym stopniu niemieckich sprzedawców internetowych, jak i tych zagranicznych – wprowadzających do obrotu opakowania na niemiecki rynek.
Co więcej—
Podobne rozwiązania obowiązują również w Polsce. Przedsiębiorcy wprowadzający produkty w opakowaniach powinni dokonać wpisu do rejestru w bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (w skrócie BDO).
PS Zapoznaj się też z samouczkiem prawnym dotyczącym VerpackG, pochodzącym od rządowego Portalu Promocji Eksportu.
12.11.2019Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dowiedz się, jak przyciągnąć klientów na świąteczne zakupy last minute, wykorzystując skuteczne strategie promocji i marketingu online.