5 pojęć z dziedziny e-commerce, które należy znać

E-commerce jest nie tylko napędzany przez sprzedaż czy opinie klientów. Obecne trendy są również przejmowane przez mass media i usługodawców. W ten sposób powstają listy kontrolne, porady i wiele innych materiałów, z którymi warto się zapoznać prowadząc działalność w sektorze e-commerce.

5 najważniejszych pojęć:

USP
Pojęcie USP pochodzi z marketingu i używa się go w języku angielskim. USP oznacza „unikalną propozycję sprzedaży” (unique selling proposition) czyli unikalną cechę danego produktu. Podstawą dobrego marketingu i budowania dobrej marki jest znalezienie wyróznika dla usługi, produktu lub też sklepu internetowego. Jest to istotne dla sprzedawców internetowych ponieważ cena nie pełni już kluczowej roli przy wyborze produktu, a wojna cenowa jest drogą do nikąd. Dlatego należy szukać innych cech, które sprawią że e-sklep stanie się wyjątkowy w oczach klientów. Szybka dostawa, jedyny w swoim rodzaju asortyment, prosta obsługa, niepowtarzalny design itp. Unikalna propozycja sprzedaży stanowi podstawę sukcesu. Należy więc pamiętać o zdefiniowaniu i podkreśleniu atutów sklepu internetowego.

Ważność: 5 na 5

Emotional Boosting
Emocje odgrywały w handlu od zawsze ogromną rolę. Rzadko kupujemy daną rzecz z prawdziwej potrzeby. Często natomiast w przyjemnym otoczeniu pod wpływem chwili kupujemy dany produkt. W sklepie IKEA w dziale dekoracyjnym kupujący porusza się wśród nastrojowych dekoracji, w kawiarni Starbucks konsument płaci za kawę 4,80 € ponieważ jest tam przyjemnie, a w sklepie Globetrotter potrafimy wydać na kurtkę 600,00 € ponieważ odczuwamy sportową atmosferę. Sklepy nie mogą ograniczać się do formularza zamówienia. Powinny być one urządzone w sposób wzbudzający emocje. Piękne, jasne kolory, ciekawe zdjęcia, przyjemna atmosfera. Jeśli uda nam się zadziałać na emocje konsumenta, to sprzedamy więcej.

Ważność: 3 na 5

Persuasion
Termin ten oznacza zarówno namowę jak i przekonanie. Pierwotnie był używany w retoryce i uczono go na seminariach dotyczących sprzedaży. Nie należy doradzać - należy przekonywać. W sklepach internetowych w Stanach Zjednoczonych koncepcja ta funkcjonuje już od dłuższego czasu.Jest to również istotny termin dla polepszenia konwersji. Jego treść jest stosunkowo prosta: Twój sklep musi działać w sposób przekonujący. Autentyczny wygląd, atrakcyjność, wiarygodność, zaufanie – suma tych wszystkich czynników prowadzi do sukcesu w branży e-commerce. Należy pracować nad tymi czynnikami poprzez dobry design, znak jakości i opinie o sklepie, jako czynniki służące do budowania zaufania i dobrej prezentacji produktów.

Ważność: 2 na 5

Scarcity
Angielskie słowo oznaczające “niedobór”. Stosunkowo banalny środek, który prawie zawsze działa, ale jego stosowanie wiąże się również z pewnym ryzykiem. Apple opanował tę sztukę do perfekcji. Konsument chce nabyć następny iPhone, zanim skończy się pierwsza dostawa. Tak samo jest w przypadku ofert sklepu Aldi & tym podobnych. Niektórym sklepom internetowym udaje się obudzić w kupującym poczucie żądzy na aktualne w danym dniu i ograniczone oferty sprzedaży, to działa jednakże tylko w przypadku bardzo niskiej ceny, ponieważ w konkurencyjnych sklepach znajduje się podobny asortyment. Właśnie dlatego dla wielu sklepów nie jest to optymalne narzędzie marketingowe i pojęcie to nie odgrywa znaczącej roli.

Ważność: 1 na 5

Trust
Są to elementy służace do budowania zaufania w sklepie internetowym. Należą do nich opinie o sklepie, opinia klientów i znak jakości oraz inne tego typu środki.. Wzrost zaufania może spowodować profesjonalny design, numer telefonu jak również rubryka “O nas”, zawierająca informacje na temat przedsiębiorstwa. Należy zawsze dołożyć wszelkich starań, aby zdobyć zaufanie klienta.

Ważność: 5 na 5

E-Commerce oznacza sprzedaż, a handel należy do najstarszych działalności człowieka. Cały czas działają jeszcze czynniki sukcesu, które obowiązywały, przed 100 lub 1000 lat. Sprzedajemy dzięki zaufaniu, wiarygodnym ofertom, autentyczności czy wyczerpującym informacjom. Taki sam model będzie jeszcze obowiązywał przez następne 100 lat. Życzymy wszystkim sprzedawcom internetowym sukcesów w prowadzonej działalności.

O autorze

Johannes Altmann jest założycielem i dyrektorem zarządzającym spółki Shoplupe GmbH. Razem ze swoim zespołem doradza takim sklepom jak na przykład Herrenausstatter.de. Dallmayr, Jako-o lub Strenesse. Johannes Altmann jest wykładowcą uniwersyteckim na Akademii Niemieckiego Księgarstwa i inicjatorem nagrody branżowej “Shop Usability Award“. Według exciting commerce Johannes Altmann jest najlepszym doradcą w zakresie prowadzenia sklepów internetowych w Niemczech.

12.11.2012
Joanna Berger

Joanna Berger

Select Country: