Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Black Friday oraz Cyber Monday to zakupowe szaleństwo rodem ze Stanów Zjednoczonych. Polacy podłapali modę na duże obniżki i też oczekują w tym dniu promocji. Jak jednak przeprowadzić je z głową, by uniknąć potencjalnych skutków prawnych? Sprawdź w artykule!
Według badań PwC, z obniżek w ubiegłym roku zamierza skorzystać aż 2/3 Polaków. Wśród najczęściej kupowanych artykułów miały znaleźć się odzież, elektronika oraz kategorie prezentowe (zdrowie i uroda, książki, zabawki). Wielu Europejczyków (w tym Polaków) wykorzystuje Black Friday i Cyber Monday do zaopatrzenia się w prezenty gwiazdkowe.
Nie da się ukryć, że te dwa dni są ogromną szansą dla Twojego sklepu internetowego. Oto, jak ją wykorzystać zgodnie z prawem.
Black Friday i Cyber Monday SĄ doskonałą okazją, aby w atrakcyjny sposób zareklamować produkty e-sklepu. Przepisy prawne wymagają rzetelnego i prawidłowego sposobu organizowania promocji. Fakt ten wymusza na sprzedawcach dyrektywa Omnibus, ukracając stosowaną wcześniej praktykę sztucznego zawyżania cen, by potem "obniżyć" je podczas promocji.
Zgodnie z jej zapisami, w każdym przypadku obok informacji o obniżonej cenie musi zostać również przedstawiona informacja o najniższej cenie danego towaru lub usługi, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.
Jeśli akcja rabatowa obowiązuje przez określony czas, wówczas e-sprzedawcy nie powinni przedłużać okresu trwania promocji. Konsumenci, którzy już skorzystali z promocji, mogą się wówczas poczuć oszukani, jeśli specjalna – reklamowana jako krótkoterminowa i okazyjna oferta, zostanie nagle przedłużona o kolejne dni.
Z kolei przypadki uprawniające sprzedawcę do nagłego, wcześniejszego zakończenia promocji powinny zostać jasno określone w jej regulaminie.
Kiedy nie można już zagwarantować dostępności danego towaru, wówczas produkt powinien być odpowiednio oznaczony na stronie sklepu, np. jako wyprzedany lub chwilowo niedostępny. Konsumenci nie powinni mieć możliwości złożenia zamówienia takiego towaru.
Zdarza się również, że konsumenci przy 50-60% rabatach robią duże zapasy produktów z nadzieją na ich późniejsze odsprzedanie. Jeśli jednak sprzedawcy internetowi chcą uniknąć takiej sytuacji, muszą sformułować jasne warunki promocji, opisując je w regulaminie.
Dobrze przygotowany regulamin promocji może uchronić sprzedawcę przed niepożądanymi nadużyciami. Sprzedawca może np. zamieścić zapis informujący o możliwości złożenia przez pojedynczego klienta zamówienia na maksymalnie np. 3 sztuki danego produktu podlegającego akcji promocyjnej.
Wyobraź sobie sytuację, gdy reklama:
uzależnia przyznanie rabatu od konieczności spełnienia określonych czynności, np. wprowadzenia kodu,
wprowadza ograniczenia typu maksymalna liczba zamawianych produktów.
Tego typu warunki i ograniczenia powinny być łatwo dostępne i widoczne dla kupujących. W bezpośrednim sąsiedztwie informacji o promocji powinien znaleźć się link do szczegółowych warunków (regulaminu) akcji promocyjnej.
Przygotowując regulamin promocji należy pamiętać, że regulamin promocji nie może on zawierać postanowień, które mogłyby zostać uznane za klauzule niedozwolone.
Oto przykład dobrze skonstruowanego hasła z informacją o promocji:
Podstawowe wyłączenie z promocji zostało umieszczone bezpośrednio już w samej reklamie promocji i jest widoczne wraz z informacją o promocji.
Dodatkowo, jeśli w bezpośrednim sąsiedztwie reklamy znajduje się odnośnik do regulaminu promocji wraz z pozostałymi informacjami, wówczas sprzedawca prawidłowo i rzetelnie informuje o jej warunkach.
Aby nasza akcja odniosła zamierzony sukces, warunki i ograniczenia powinny być przejrzyste i mało uciążliwe dla konsumenta.
Black Friday i Cyber Monday powinny przebiegać bardzo szybko i sprawnie, co będzie utrudnione, jeśli konsument musi zapoznać się z wieloma warunkami określającymi liczne wyłączenia i ograniczenia akcji promocyjnej.
Trzeba również pamiętać, że sprzedaż w ramach akcji rabatowych podlega wszystkim podstawowym regułom obowiązującym w ramach sprzedaży na odległość za pośrednictwem e-sklepu.
Dane firmy, polityka prywatności, ogólne warunki handlowe i pouczenie o prawie do odstąpienia od umowy również powinny być łatwo dostępne na stronie.
Ponadto, jeśli produkt jest oferowany po obniżonej cenie, nie oznacza to oczywiście, że można np. wyłączyć dla tego towaru prawo do odstąpienia od umowy.
Konsumentowi także w trakcie Black Friday i Cyber Monday przysługuje możliwość skorzystania z prawa do odstąpienia od umowy i zwrotu towaru bądź złożenia reklamacji na podstawie ustawowej rękojmi za wady z kodeksu cywilnego.
Prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje konsumentowi wyłącznie w sytuacji, gdy dany produkt zawarty jest w katalogu wyjątków określonych w ustawie o prawach konsumenta i sprzedawca poinformował o tym w regulaminie sklepu.
Kwestie prawne to nie jedyne, na jakie trzeba zwrócić uwagę przed Black Friday. Poznaj je wszystkie, pobierając nasz bezpłatny poradnik:
Black Friday i Cyber Monday są dla każdego sprzedawcy internetowego doskonałą okazją do promocji sklepu i jego oferty. Należy jednak pamiętać o stosowaniu wymogów prawnych, aby akcja promocyjna nie zakończyła się prawnymi problemami i rozczarowaniem kupujących.
16.10.2024Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dowiedz się, jak przyciągnąć klientów na świąteczne zakupy last minute, wykorzystując skuteczne strategie promocji i marketingu online.