Black Friday i Cyber Monday – jak Polacy obchodzą zakupowe święta?

Końcówka roku to prawdziwa gratka dla fanów zakupów i łowców promocji – zarówno tych online, jak i tradycyjnych. Nie dość, że za rogiem czekają organizowane przez coraz więcej sklepów świąteczne oraz noworoczne rabaty czy przypadający na grudzień Dzień Darmowej Dostawy, to już pod koniec listopada klienci będą obchodzić Black Friday i Cyber Monday. Ten pierwszy ma dość ugruntowaną pozycję w świadomości polskich konsumentów, drugi staje się coraz popularniejszy.

black friday

Czarny Piątek – dlaczego „Black Friday”?

Zakupowe święta przywędrowały do nas ze Stanów Zjednoczonych i obchodzone są w piątek po tamtejszym Święcie Dziękczynienia, które z kolei zawsze przypada na czwarty czwartek listopada. Obniżki na Black Friday mogą w Ameryce sięgać nawet kilkudziesięciu procent. Jedno słowo, które mogłoby opisać zakupy w tym dniu? Szaleństwo – i to nie tylko w kwestii rabatów. Do historii przeszły już widea pokazujące tłumy Amerykanów w sklepach, próbujących zdobyć upragniony telewizor lub sprzęt AGD w bardzo atrakcyjnej cenie. Co więcej, w niektórych przypadkach czarnopiątkowe szaleństwo nie obywało się bez ofiar.

W Polsce Black Friday świętujemy – na szczęście – spokojniej. Obniżki cen nad Wisłą nie są aż tak spektakularne jak te za oceanem, co przekłada się na mniej spektakularne obrazy z „pola bitwy”. Ważnym czynnikiem jest coraz większa popularność zakupów online – obniżki na Czarny Piątek można znaleźć bowiem także w internecie (co jest szczególnie wygodne dla klientów w tym roku).

kobieta robiąca zakupy na Black Friday i Cyber Monday na smartfonie

No dobrze – ale dlaczego nazwa „Black Friday” kojarzy się z promocjami i obniżkami? Skąd wzięło się to określenie? Główne hipotezy co do pochodzenia nazwy tego dnia są trzy:

  • jeszcze w latach 50. wielu Amerykanów po Dniu Dziękczynienia dzwoniło do swoich miejsc i tłumaczyło swoją nieobecność chorobą. Takie zwolnienie było sposobem na przedłużenie weekendu do czterech dni,
  • inna teoria głosi, że Black Friday swoją nazwę zawdzięcza terminologii stosowanej w prowadzeniu księgowości. Pozytywne wyniki sklepów zapisywane były w księgach czarnym tuszem. A że zyski w dzień po Święcie Dziękczynienia były naprawdę wysokie, to zyskał on miano „Czarnego Piątku”,
  • ostatnia hipoteza ma swój początek w slangu stosowanym przez filadelfijską policję. Długie kolejki przed sklepami i zakupowa gorączka mogła być źródłem wielu wypadków, a co za tym idzie – wzmożonej pracy dla stróżów prawa.

A, no i najważniejsze – kiedy jest Black Friday 2020? W tym roku największych obniżek i rabatów możemy spodziewać się 27 listopada.

Cyber Monday – co to jest?

Gdyby zakupowych okazji na Black Friday było mało, kupujący mogą łowić okazje również w poniedziałek po Czarnym Piątku – a więc w Cyber Monday. Dzień ten ma o wiele krótszą tradycję od swojego poprzednika – podczas gdy zakupowe szaleństwo po Święcie Dziękczynienia znane było za oceanem już od drugiej połowy XX wieku, to Cyfrowy Poniedziałek (oraz jego nazwa) narodził się dokładnie w 2005 roku. Zgodnie z pierwotnym założeniem, Cyber Monday to zakupowe święto dla osób kupujących online, a obniżki miały tego dnia oferować przede wszystkim małe sklepy, które nie mogły konkurować z wielkimi graczami organizującymi wyprzedaże z okazji Black Friday.

W tym roku Cyber Monday przypada na 30 listopada.

Obecnie różnica między tymi dwoma dniami nie jest już tak wyraźna. Promocje oferowane są zarówno przez sklepy stacjonarne, jak i internetowe, bez względu na ich wielkość. Coraz więcej dużych sieci decyduje się też na akcje typu „Black weekend”, a nawet „Black week” i ogłasza wyprzedaż ze sporym wyprzedzeniem.

cyber monday

Black Friday i Cyber Monday – świadomość konsumentów

Chyba nikogo nie trzeba przekonywać, że promocje i wyprzedaże – a szczególnie te na koniec roku – są dobrym sposobem na zdobycie klienta. Aby ten jednak z Tobą został, musisz wiedzieć, jak przeprowadzić Black Friday i Cyber Monday zgodnie z prawem – wpis na ten temat znajduje się już na blogu.

Polscy klienci zdecydowanie częściej szukają w internecie informacji na temat Czarnego Piątku niż Cyfrowego Poniedziałku. W ubiegłym roku, kiedy Black Friday przypadał na 29 listopada, internauci zaczynali wyszukiwać tego hasła już pod koniec października, podczas gdy Cyber Monday – w połowie listopada (dzień ten w 2019 roku wypadał na 2 grudnia). Zdecydowaną różnicę można zauważyć również w liczbie zapytań:

 

 

Z kolei zgodnie z badaniem PMR Market Experts, w 2019 roku na zakupy w jeden ze wspomnianych dni zdecydowałoby się 28 proc. Polaków, z lekką przewagą kobiet.

Black-Friday-Cyber-Monday

Z tego samego raportu wynika, że wśród najchętniej kupujących na Black Friday i Cyber Monday osób znajdują się przede wszystkim Polacy do 34. roku życia (48 proc. badanych) i mieszkający w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców.

Black Friday w Polsce to, jak czytamy w raporcie KPMG „Zakupy Polaków na wyprzedażach” jeden z trzech najchętniej wybieranych przez klientów typów promocji – zaraz po obniżkach posezonowych i tych z okazji świąt Bożego Narodzenia. W 2018 roku z rabatów dostępnych w czwarty piątek listopada skorzystało 50 proc. badanych, podczas gdy po ofertę przygotowaną przez sklepy na Cyfrowy Poniedziałek sięgnęło 16 proc. osób.

wykres 2

Źródło: KPMG

W porównaniu do poprzedniego roku, w 2018 r. z czarnopiątkowych promocji skorzystało o 3 proc. więcej Polaków, zaś z tych na Cyber Monday – 1 proc. mniej.

Co kupują i ile wydają Polacy podczas Black Friday?

Jak widać z powyższych statystyk, Czarny Piątek jest zdecydowanie popularniejszym zakupowym świętem w naszym kraju. Przyjrzyjmy się więc, co i jak kupowali Polacy tego dnia w poprzednich latach. Z danych przygotowanych przez Krajową Izbę Rozliczeniową dowiadujemy się, że średnia wartość czarnopiątkowego koszyka podczas zakupów online w ubiegłym roku wynosiła 225 zł, zaś w roku 2018 – 190 zł. Dla porównania, w Cyber Monday 2019 r. Polacy wydali średnio w internecie 208 zł, a rok wcześniej – 160 zł.

case study - jak zwiększyć wartość zamówienia

A jak kształtowały się zyski sprzedawców podczas Black Friday? Według badania przeprowadzonego przez GfK, w Polsce łatwo zauważyć na tym polu stały, kilkudziesięcioprocentowy wzrost rok do roku – np. w roku 2018 sklepy odnotowały 21-proc. wzrost sprzedaży w porównaniu z rokiem poprzednim. Podobny trend można zauważyć w Rosji, gdzie Czarny Piątek – podobnie jak nad Wisłą – nie ma jeszcze aż tak długiej tradycji jak w Europie Zachodniej.

wykres 3

Źródło: GfK

Z kolei zgodnie z badaniem przeprowadzonym przez Picodi możemy dowiedzieć się, że kobiety podczas Black Friday w 2019 roku były gotowe wydać 476 zł, zaś mężczyźni – 877 zł. Panie planowały kupować tego dnia przede wszystkim odzież, buty oraz kosmetyki i perfumy, zaś panowie – elektronikę, obuwie i ubrania. 47 proc. Polaków Czarny Piątek świętowało w internecie, 9 proc. korzystało z oferty sklepów stacjonarnych, zaś 44 proc. decydowało się na zakupy i online, i w „realu”.

Czy powinieneś ogłosić wyprzedaż z okazji Black Friday i/lub Cyber Monday?

Z roku na rok rośnie nie tylko świadomość klientów co do promocji odbywających się pod koniec listopada i na początku grudnia, lecz także wartość ich koszyka. To oznacza, że warto rozważyć wprowadzenie specjalnej oferty w swoim sklepie. Niekoniecznie musi to być obniżka cen na cały asortyment – zgodnie ze wspomnianym wcześniej badaniem Picodi, rok temu najatrakcyjniejszymi rodzajami promocji z okazji Black Friday były – według kobiet – kupon lub kod rabatowy oraz – zdaniem mężczyzn – większa zniżka na ograniczony asortyment.

Pamiętaj też, że klienci szukają informacji o Czarnym Piątku i Cyfrowym Poniedziałku znacznie wcześniej – warto więc ogłosić ofertę z wyprzedzeniem. W innym dostępnym na blogu artykule przeczytasz, jak przeprowadzić udany Black Friday.

Aby jeszcze lepiej zobrazować moc, jaką mają wyprzedaże pod koniec listopada, wystarczy spojrzeć na dane dostarczone przez GfK, porównujące sprzedaż osiągniętą przez sklepy w Black Friday z tą odnotowaną w poprzedzającym go tygodniu. W 2018 roku wzrost sprzedaży tydzień do tygodnia wyniósł aż 101 proc., co zbliża nasz rynek do tendencji obserwowanych rokrocznie np. w Wielkiej Brytanii.

wykres 4

Źródło: GfK

Od Black Friday i Cyber Monday coraz bliżej do Świąt Bożego Narodzenia. Sprawdź, jak się do nich przygotować:

Nouveau call-to-action

0 komentarzy