Black Friday i Cyber Monday zgodnie z prawem

blogTitle-die_umsatzstaerksten_shopping-tage

Black Friday oraz Cyber Monday to zakupowe szaleństwo rodem ze Stanów Zjednoczonych. Polacy podłapali modę na duże obniżki i też oczekują w tym dniu promocji. Jak jednak przeprowadzić je z głową, by uniknąć potencjalnych skutków prawnych? Sprawdź w artykule!

Black Friday i Cyber Monday w Polsce

Black Friday wypada zawsze w piątek po Dniu Dziękczynienia w USA. W 2024 r. przypada on na 29 listopada. Z kolei Cyber Monday to kolejny poniedziałek (w tym roku to 2 grudnia).

Według badań PwC, z obniżek w ubiegłym roku zamierza skorzystać aż 2/3 Polaków. Wśród najczęściej kupowanych artykułów miały znaleźć się odzież, elektronika oraz kategorie prezentowe (zdrowie i uroda, książki, zabawki). Wielu Europejczyków (w tym Polaków) wykorzystuje Black Friday i Cyber Monday do zaopatrzenia się w prezenty gwiazdkowe.

Nie da się ukryć, że te dwa dni są ogromną szansą dla Twojego sklepu internetowego. Oto, jak ją wykorzystać zgodnie z prawem.

Zamieść prawdziwe informacje o promocji

Black Friday i Cyber Monday SĄ doskonałą okazją, aby w atrakcyjny sposób zareklamować produkty e-sklepu. Przepisy prawne wymagają rzetelnego i prawidłowego sposobu organizowania promocji. Fakt ten wymusza na sprzedawcach dyrektywa Omnibus, ukracając stosowaną wcześniej praktykę sztucznego zawyżania cen, by potem "obniżyć" je podczas promocji.

Zgodnie z jej zapisami, w każdym przypadku obok informacji o obniżonej cenie musi zostać również przedstawiona informacja o najniższej cenie danego towaru lub usługi, jaka obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.

Nie przedłużaj akcji promocyjnych

Jeśli akcja rabatowa obowiązuje przez określony czas, wówczas e-sprzedawcy nie powinni przedłużać okresu trwania promocji. Konsumenci, którzy już skorzystali z promocji, mogą się wówczas poczuć oszukani, jeśli specjalna – reklamowana jako krótkoterminowa i okazyjna oferta, zostanie nagle przedłużona o kolejne dni.

Z kolei przypadki uprawniające sprzedawcę do nagłego, wcześniejszego zakończenia promocji powinny zostać jasno określone w jej regulaminie.

Nie reklamuj produktów, których nie ma na stanie sklepu i zadbaj o regulamin

Kiedy nie można już zagwarantować dostępności danego towaru, wówczas produkt powinien być odpowiednio oznaczony na stronie sklepu, np. jako wyprzedany lub chwilowo niedostępny. Konsumenci nie powinni mieć możliwości złożenia zamówienia takiego towaru.

Zdarza się również, że konsumenci przy 50-60% rabatach robią duże zapasy produktów z nadzieją na ich późniejsze odsprzedanie. Jeśli jednak sprzedawcy internetowi chcą uniknąć takiej sytuacji, muszą sformułować jasne warunki promocji, opisując je w regulaminie.

Dobrze przygotowany regulamin promocji może uchronić sprzedawcę przed niepożądanymi nadużyciami. Sprzedawca może np. zamieścić zapis informujący o możliwości złożenia przez pojedynczego klienta zamówienia na maksymalnie np. 3 sztuki danego produktu podlegającego akcji promocyjnej.

Poinformuj o pozostałych ograniczeniach i warunkach promocji

Wyobraź sobie sytuację, gdy reklama:

  1. uzależnia przyznanie rabatu od konieczności spełnienia określonych czynności, np. wprowadzenia kodu,

  2. wprowadza ograniczenia typu maksymalna liczba zamawianych produktów.

Tego typu warunki i ograniczenia powinny być łatwo dostępne i widoczne dla kupujących. W bezpośrednim sąsiedztwie informacji o promocji powinien znaleźć się link do szczegółowych warunków (regulaminu) akcji promocyjnej.

Przygotowując regulamin promocji należy pamiętać, że regulamin promocji nie może on zawierać postanowień, które mogłyby zostać uznane za klauzule niedozwolone.

Oto przykład dobrze skonstruowanego hasła z informacją o promocji:

Black Friday – 30% rabat na cały asortyment z wyjątkiem sprzętu RTV

Podstawowe wyłączenie z promocji zostało umieszczone bezpośrednio już w samej reklamie promocji i jest widoczne wraz z informacją o promocji.

Dodatkowo, jeśli w bezpośrednim sąsiedztwie reklamy znajduje się odnośnik do regulaminu promocji wraz z pozostałymi informacjami, wówczas sprzedawca prawidłowo i rzetelnie informuje o jej warunkach.

Aby nasza akcja odniosła zamierzony sukces, warunki i ograniczenia powinny być przejrzyste i mało uciążliwe dla konsumenta.

Black Friday i Cyber Monday powinny przebiegać bardzo szybko i sprawnie, co będzie utrudnione, jeśli konsument musi zapoznać się z wieloma warunkami określającymi liczne wyłączenia i ograniczenia akcji promocyjnej.

Nie zapominaj o prawach kupujących online

Trzeba również pamiętać, że sprzedaż w ramach akcji rabatowych podlega wszystkim podstawowym regułom obowiązującym w ramach sprzedaży na odległość za pośrednictwem e-sklepu.

Dane firmy, polityka prywatności, ogólne warunki handlowe i pouczenie o prawie do odstąpienia od umowy również powinny być łatwo dostępne na stronie.

Ponadto, jeśli produkt jest oferowany po obniżonej cenie, nie oznacza to oczywiście, że można np. wyłączyć dla tego towaru prawo do odstąpienia od umowy.

Konsumentowi także w trakcie Black Friday i Cyber Monday przysługuje możliwość skorzystania z prawa do odstąpienia od umowy i zwrotu towaru bądź złożenia reklamacji na podstawie ustawowej rękojmi za wady z kodeksu cywilnego.

Prawo do odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje konsumentowi wyłącznie w sytuacji, gdy dany produkt zawarty jest w katalogu wyjątków określonych w ustawie o prawach konsumenta i sprzedawca poinformował o tym w regulaminie sklepu.

Kwestie prawne to nie jedyne, na jakie trzeba zwrócić uwagę przed Black Friday. Poznaj je wszystkie, pobierając nasz bezpłatny poradnik:

Nowe wezwanie do działania

Podsumowanie

Black Friday i Cyber Monday są dla każdego sprzedawcy internetowego doskonałą okazją do promocji sklepu i jego oferty. Należy jednak pamiętać o stosowaniu wymogów prawnych, aby akcja promocyjna nie zakończyła się prawnymi problemami i rozczarowaniem kupujących.

16.10.2024
Szymon Barczak

Szymon Barczak

Szymon Barczak jest kliento-centrycznym marketerem specjalizującym się w SEO.

Select Country: