Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Aktualizacja 20.04.2023
Ile kosztuje reklama w Google Ads lub na Facebooku? Wszystko zależy od modelu rozliczenia kampanii. Tych do dyspozycji jest kilka: CPC, CPV, CPA, CPL i CPM. Sprawdź, na czym polegają, oraz od czego zależy ich wybór.
Nie da się ukryć – reklamy to wciąż jedno z największych źródeł ruchu, sprzedaży i świadomości marki. Dlatego warto w nie inwestować. Na szczęście nie jest to przywilej zarezerwowany wyłącznie dla największych graczy na rynku. Z reklam Google czy na Facebooku korzystać mogą również małe i średnie firmy, dysponujące ograniczonym budżetem.
Wiele zależy bowiem od modelu rozliczeń reklamy. To system, według którego platforma reklamowa (np. Google czy Meta) pobiera opłatę za korzystanie z niej przez reklamodawcę (np. sklep internetowy). Podstawą do rozliczenia jest wykonanie określonej akcji przez użytkownika lub osiągnięcie danego wyniku.
Oto najczęściej stosowane modele rozliczeń reklamy internetowej.
Zanim przejdziemy do omówienia charakterystyki rozliczenia kampanii reklamowych modelem CPC, zacznijmy od definicji:
CPC (cost per click) – współczynnik efektywności reklamy wyrażony jako stosunek kosztów emisji danej reklamy do liczby kliknięć w tę reklamę. Występuje w modelu rozliczenia PPC (pay per click).
CPC wyrażane jest w walucie rozliczeniowej modelu PPC, np. 0,50 zł za pojedyncze kliknięcie w reklamę. Przy 1000 kliknięciach końcowy koszt kampanii wynosi 500 zł, bez względu na to, ile razy reklama została wyświetlona.
Cost Per Click jest zatem modelem rozliczenia od efektu, którym jest przejście na stronę reklamodawcy.
Czym charakteryzuje się model Pay Per Click? W skrócie:
Pay per click – sposób rozliczania kampanii internetowych, w którym reklamodawca płaci od efektu, a nie od wyświetlenia. W tym przypadku reklamodawca ponosi koszt każdego pojedynczego kliknięcia w reklamę.
Płatność w modelu CPC jest najbardziej popularną metodą rozliczania się w Google Ads oraz Facebook Ads. Ułatwia zarządzanie kampaniami reklamowymi, gdyż model ten koncentruje się na ilości ruchu wygenerowanego do reklamowanej witryny.
Wzór na obliczenie CPC jest prosty:
CPC = (łączny koszt kliknięć) / (liczba kliknięć)
Przykład:
Kampania reklamowa kosztowała 400 zł. Wygenerowała 500 kliknięć. CPC wynosi zatem:
400 zł / 500 kliknięć = 0,80 zł zł/kliknięcie
Wygląda na to, jakby CPC był czymś, o czym dowiadujemy się na końcu, podsumowując efektywność kampanii reklamowej. W rzeczywistości wygląda to jednak inaczej:
W kampaniach reklamowych PPC najczęściej zaczynamy od zdefiniowania stawki CPC. Określamy, jak dużo jesteśmy w stanie zapłacić za pojedyncze kliknięcie. CPC oznacza dla nas zatem, ile płacimy za przyprowadzenie jednego potencjalnego klienta na naszą stronę.
W systemach reklamowych typu Google Ads czy Facebook Ads określamy naszą maksymalną stawkę CPC. Oznacza to, że zapłacimy maksymalnie tyle, ile podaliśmy. W wielu przypadkach możemy zapłacić dużo mniej.
Maksymalna stawka CPC – stawka, która określa najwyższą kwotę, jaką zgadzasz się zapłacić za kliknięcie Twojej reklamy.
W przypadku sporej konkurencji na dane słowo kluczowe lub grupę docelową, nasz maksymalna stawka CPC może być niewystarczająca. Gdy inni reklamodawcy oferują dużo więcej, nasza reklama po prostu nie zostanie wyświetlona.
Cost Per View stosuje się głównie w reklamie wideo. Zanim omówimy ten model, zacznijmy od definicji:
CPV (Cost Per View) – współczynnik efektywności reklamy wyrażony jako stosunek kosztów kampanii reklamowej do liczby obejrzeń reklamy przez odbiorców końcowych. reklamodawca płaci za jedno obejrzenie reklamy lub strony internetowej, z reguły dotyczy to reklam pop-ups, pop-unders i interstitial.
Model CPV ma zastosowanie na przykład na YouTube. Jako reklamodawca definiujesz, jak dużo jesteś w stanie zapłacić za pojedyncze obejrzenie Twojej reklamy.
W takim modelu najlepiej rozliczać reklamy budujące świadomość marki. Kampanie rozliczane za wyświetlenie mogą okazać się tańsze niż te, w których rozliczasz się za koszt kliknięcia (CPC).
YouTube jest bardzo popularną platformą dla reklamodawców
W zależności od platformy, View (obejrzenie, wyświetlenie) w Cost Per View może być różnie definiowane. Na przykład YouTube posiada opcję TrueView, w której płacimy jedynie za pełne obejrzenie spotu reklamowego (bez pominięcia).
Należy mieć jednak na względzie jedną rzecz. Nie każdy spot reklamowy jest interesujący. Jeśli nasza reklama nie jest ciekawa, użytkownicy będą ją pomijać. Wysoki wskaźnik pominięć przy reklamie typu TrueView spowoduje ograniczenie liczby wyświetleń.
Podobnie jak reklama w Google Ads, pozycję reklamy wideo na YouTube oprócz stawki CPV determinują Wynik Jakości oraz ranking reklamy.
Cost Per Action, jak sama nazwa wskazuje, dotyczy rozliczenia za wykonaną czynność. Tak o tym wskaźniku mówi definicja:
CPA (Cost Per Action) – rozliczanie za efekt. Powszechny model rozliczeń w marketingu partnerskim (afiliacyjnym). Reklamodawca płaci za liczbę użytkowników, którzy dokonali wcześniej zdefiniowanych czynności takich jak: rejestracja, wypełnienie ankiety, zapoznanie się z treścią reklamy.
W modelu rozliczeń opartym o CPA, możesz wybrać działanie, które jest istotne z perspektywy Twojego biznesu.
W wielu biznesach droga do zakupu nie jest prosta i szybka. Samo przekierowanie użytkownika na stronę nie generuje natychmiastowej konwersji.
Załóżmy, że Twoja strategia marketingowa pokazuje:
po rejestracji użytkownika szansa na domknięcie sprzedaży się zwiększa,
a także użytkownicy z newslettera kupują częściej.
W takiej sytuacji rozliczenie kampanii reklamowej w modelu CPA ma duży sens! Płacisz za konkretne czynności:
rejestrację w serwisie
oraz zapis na newsletter.
Stosowanie modelu CPA wymaga dobrze poukładanych procesów marketingowych. Musisz bowiem wiedzieć, jak duży zysk generujesz z użytkownika po rejestracji oraz jaki z subskrybenta newslettera.
Dobrze uporządkowane procesy w marketingu to podstawa
Tylko wtedy będziesz w stanie określić, ile może wynosić Twój CPA. W przeciwnym razie stosowanie tego modelu rozliczeń może być dla Ciebie nieopłacalne.
W przypadku CPA wyróżniamy również zbliżony model, nazywany CPE (Cost Per Engagement). W tym modelu reklamy wyświetlane są bezpłatnie, a Ty ponosisz koszt, gdy użytkownik podejmie interakcję z reklamą. Jak zatem możesz się domyślić, w takim modelu działają reklamy interaktywne, zbliżone do mini-gier.
Badania pokazują, że CPA dla Facebook Ads jest 2,62-krotnie mniejszy niż dla Google Ads. Innymi słowy, przy CPA reklama w serwisie społecznościowym Facebook bardziej się opłaca.
Cost Per Lead to pochodna Cost Per Action. Ten model rozliczeń stosuje się często w branży ubezpieczeń, bankowej, usługowej. Zacznijmy od definicji:
CPL (cost per lead) – opłata naliczana jest, gdy użytkownik zostawi dane osobowe, czy wypełni określony formularz.
Lead w definicji sprzedażowej to kontakt zainteresowany ofertą. Dzięki formularzom na stronach internetowych, użytkownicy mogą zostawić swoje dane kontaktowe. W kolejnym etapie handlowiec czy sprzedawca odzywa się do potencjalnego klienta, prezentując mu ofertę firmy.
Gdy firma działa w tym modelu, handlowcy potrzebują stałego dopływu leadów. Gdy organiczne metody pozyskania nie działają, firmy decydują się na kampanie reklamowe rozliczane w modelu CPL. Reklama kieruje do strony z formularzem, ale firma płaci jedynie za wypełniony formularz, a nie same przejście do strony.
W tym modelu odpowiedzialność za wyświetlenie reklamy odpowiednim grupom docelowym spoczywa na właścicielu serwisu, w którym reklamuje się firma.
W takim modelu działają również pojedyncze, prywatne podmioty. Przykład to blogerzy z branży finansowej, którzy polecają konkretne produkty bankowe.
📚Przeczytaj też: Google Ads czy Facebook Ads – co wybrać dla e-sklepu?
CPM (cost per mille) – koszt tysiąca wyświetleń reklamy. Model rozliczeniowy stosowany najczęściej w dużych serwisach do kampanii budujących świadomość marki.
W przypadku rozliczenia CPM warto pamiętać, że płacimy za łączną liczbę wyświetleń.
Przykład:
CPM wynosi 10 zł,
a nasz łączny koszt kampanii wyniósł 100 zł.
liczba wyświetleń naszej reklamy wyniosła 10 000
Należy zwrócić uwagę, że nie oznacza to, iż reklamę obejrzało 10 000 osób. Mogła ona zostać wyświetlona przykładowo 2 tysiącom osób, pięciokrotnie.
Model CPM jest popularny w rozliczeniach z dużymi serwisami mediowymi.
Cost Per Like jest stosowany w rozliczeniach z agencjami marketingowymi, gdy celem kampanii jest zbudowanie społeczności wokół marki na Facebooku. Nie jest to jednak oficjalny model rozliczeń stosowany przez Facebooka.
Przede wszystkim skup się na celach, które chciałbyś osiągnąć dzięki swojej reklamie. Każdy model rozliczeniowy odpowiada innym celom biznesowym:
wygenerowaniu ruchu na stronie,
dostarczeniu leadów handlowcom,
zwiększeniu świadomości marki.
Jeśli Twoja kampania reklamowa ma kilka celów, zastanów się, który z nich jest najważniejszy.
13.07.2021
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dowiedz się, jak przyciągnąć klientów na świąteczne zakupy last minute, wykorzystując skuteczne strategie promocji i marketingu online.