Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Chcesz, by Twoje kampanie marketingowe przynosiły maksymalnie duże zyski? Podstawą jest wykorzystanie właściwych słów kluczowych. Jak ich używać, tworząc kampanie reklamowe w Google Ads?
Google podaje na koncie Google Ads wyniki jakości wielu elementów. Do dyspozycji masz na przykład wynik jakości grup reklamowych, kampanii, linków do witryn i reklam. Prawdopodobnie najważniejszy jest jednak wynik jakości słowa kluczowego.
Google przypisuje wybranemu do aukcji słowu kluczowemu wynik jakości (od 1 do 10) na podstawie takich czynników, jak (między innymi):
współczynnik klikalności reklamy.
jakość strony docelowej,
trafność słowa kluczowego/wyszukiwania,
wyniki lokalne,
wyniki reklamy w witrynie,
urządzenia docelowe.
Ostatecznie lepszy wynik jakości słowa kluczowego przekłada się na niższy koszt wyświetlania reklam. Pamiętaj: Google kocha reklamy, które użytkownicy klikają, dlatego woli licytującego o dużej trafności i niższej stawce niż licytującego z wysoką stawką i nietrafnymi reklamami.
Koniec końców, jeśli reklamy są nietrafne (np. Twoja reklama i strona docelowa dotyczą butów, a do aukcji wystawiasz słowo kluczowe „sukienka”), mało kto będzie je klikał. Jeśli nikt nie klika reklamy, Google nie może naliczyć opłat reklamodawcom rozliczającym się za kliknięcia.
Jeśli więc chcesz podnieść wynik jakości swoich słów kluczowych, dopilnuj, by teksty w reklamach i na stronie docelowej były zgodne z wystawionymi do aukcji słowami kluczowymi. Jeśli to nie pomoże, lepiej w ogóle nie wystawiać do aukcji tych słów kluczowych.
Używanie tych samych słów w różnych kampaniach to nie najlepszy pomysł. W ten sposób stanowisz konkurencję dla samego siebie i zawyżasz ceny konkretnych słów. Jeśli sprzedajesz wiele podobnych produktów, uwzględnij reklamy każdego z nich w tej samej kampanii tak, by ze sobą nie konkurowały.
Jeśli używasz edytora Google Ads, wyszukanie powtarzających się słów kluczowych jest stosunkowo proste (wystarczy wybrać kolejno opcje Narzędzia > Znajdź powtarzające się słowa). W przypadku interfejsu Google Ads trzeba to jednak zrobić ręcznie, na karcie Słowa kluczowe.
Użytkownicy często łączą produkt z innymi słowami kluczowymi. Warto zoptymalizować kampanię pod tym kątem. Zasada działa jednak w dwie strony. Niektórych kombinacji słów kluczowych należy zdecydowanie unikać.
Na przykład „tańsza wersja” czy „za darmo” to słowa, których raczej nie chcesz łączyć ze swoją stroną. Nie warto bez potrzeby płacić za te hasła – lepiej dodać je do listy wykluczających słów kluczowych.
Dobrze zwrócić na to uwagę, jeśli sprzedajesz produkty dostępne także w innych branżach. Produkt może być inny, ale nazwa taka sama. Jeśli na przykład sprzedajesz zamki błyskawiczne, zainwestujesz w słowo „zamek”. Do listy wykluczających słów kluczowych dodasz natomiast wyrażenia „zamek antywłamaniowy” i „zamek dmuchany”.
Licytując słowa kluczowe, trzeba wybrać rodzaj dopasowania. W ten sposób informujesz Google, na ile zgodne muszą być wyniki mające stanowić Twoje słowa kluczowe. Na podstawie różnych użytych w słowach kluczowych symboli Google określa wybrany rodzaj dopasowania.
Do wyboru są cztery rodzaje:
Swobodne dopasowanie – nie wymaga symboli
Zmodyfikowane swobodne dopasowanie – wymaga znaku „+” przed każdym słowem
Dopasowanie frazy – wymaga zawarcia całej frazy w "cudzysłowie"
Dokładne dopasowanie – wymaga zawarcia całej frazy w [nawiasie kwadratowym]
Swobodne dopasowanie to rodzaj dopasowania domyślnie przypisywany do słów kluczowych. Użycie go sprawia, że reklamy mogą wyświetlać się w wynikach wyszukiwania, które nie są dokładnie podanymi przez Ciebie słowami kluczowymi.
Google może zamieścić reklamy także w przypadku słów z błędami, synonimów, powiązanych wyszukiwań i innych adekwatnych wariantów. Możesz na przykład licytować hasło rowery dziecięce, a reklamę zobaczy osoba wyszukująca hasło „rowery dla dzieci”.
Te hasła są jednak bardzo ogólne i z założenia mają przyciągać jak najwięcej osób. Oznacza to, że jeśli nie zachowasz ostrożności, mogą szybko stać się bardzo kosztowne.
Modyfikując swobodne dopasowanie (poprzez dodanie znaku „+”), sprawiasz, że reklamy mogą wyświetlać się w wynikach wyszukiwania obejmujących zmodyfikowane swobodnie dopasowane słowa kluczowe (albo ich drobne wariacje, ale nie synonimy) w dowolnej kolejności. Na przykład jeśli licytujesz hasło + kapelusze + damskie, reklama może wyświetlić się osobie wyszukującej hasło „kapelusze dla kobiet”.
W przypadku dopasowania frazy (zawarcia całej frazy w cudzysłowie) reklamy wyświetlają się w wynikach pasujących do danej frazy (albo jej drobnej wariacji) z dodatkowymi słowami na początku lub na końcu. Reklamy nie wyświetlą się, jeśli słowa zostaną dodane w środku frazy albo kolejność słów ulegnie zmianie. Na przykład, jeśli licytujesz hasło "miękka poduszka", reklama może pojawić się w wynikach wyszukiwania hasła „bardzo miękka poduszka”. Nie pojawi się natomiast w wynikach wyszukiwania hasła „miękka puchowa poduszka”.
Reklamy pojawią się w wynikach wyszukiwania hasła będącego dokładnie podanym słowem kluczowym lub jego drobną wariacją. Słowa w innej kolejności będą uwzględniane, jeśli nie zmieni się znaczenie całej frazy. Podobnie będzie w przypadku dodania lub usunięcia słów funkcyjnych, takich jak przyimki i spójniki. Na przykład jeśli licytujesz hasło [kapelusze kobiece], reklama może pojawić się w wynikach wyszukiwania hasła „kapelusze dla kobiet”.
Zwiększanie ruchu w witrynie to świetna sprawa. Przynajmniej w pewnym sensie… Jeśli płacisz za ten ruch, oczekujesz, że witrynę odwiedzą właściwe osoby. Inaczej wydajesz pieniądze na zainteresowanie swoją witryną osób, które raczej nie zostaną Twoimi klientami.
Właśnie dlatego należy cały czas monitorować wyniki słów kluczowych. Jeśli dane słowo kluczowe nie przynosi rezultatów w ciągu kilku tygodni, trzeba się poważnie zastanowić nad usunięciem go z listy. Zamiast niego można wypróbować inne, jednocześnie optymalizując reklamy.
Jeśli dopiero zaczynasz korzystać z Google Ads, dobrze opanuj podstawy. Dla każdego, kto zamieszcza reklamy w Internecie, ważne jest testowanie różnych strategii i ulepszanie tych skutecznych. Przy odrobinie praktyki (i przydatnych wskazówkach) bardzo szybko zaczniesz ściągać do swojej witryny właściwe osoby.
14.06.2023Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dowiedz się, jak przyciągnąć klientów na świąteczne zakupy last minute, wykorzystując skuteczne strategie promocji i marketingu online.