Sprzedaż w Google Shopping jest teraz darmowa!

Aktualizacja: 6.10.2020

Wykazano, że w obecnym kryzysie handel elektroniczny stał się sojusznikiem wielu sprzedawców detalicznych. Ale tak jak ta sytuacja przynosi wiele możliwości, tak samo stanowi ona wyzwanie w tworzeniu bliskich stosunków z konsumentami.

Z tego powodu firma Google 21 kwietnia ogłosiła , że opracowuje narzędzie dla detalistów internetowych, które pozwoli im na bezpłatną prezentację ich produktów w Google Shopping, a tym samym na zbliżenie się do kupującego i zaspokojenie jego potrzeb. Niedawno firma zapowiedziała zaś, że program zawita również do Europy!

Przeczytaj dalej, aby dowiedzieć się:

  • z czego składa się to rozwiązanie,

  • jakie są jego zalety,

  • jak uzyskać do niego dostęp

  • i kiedy będzie dostępne w Polsce.

google y carrito de compra

Darmowe oferty produktów w Google

"Dzięki setkom milionów wyszukiwań Google codziennie wiemy, że wielu sprzedawców detalicznych ma w magazynie przedmioty, których ludzie potrzebują, a które są wręcz gotowe do wysyłki, ale konsumenci mają trudności ze znalezieniem ich online."

– Mówi Bill Ready, prezes ds. handlu

Google wiedziało, że musi dołożyć cegiełkę, by pomóc małym firmom w utrzymaniu się na rynku w czasie pandemii. W końcu Google może pochwalić się dużymi zyskami dzięki reklamom. Jeśli te przedsiębiorstwa zniknęłyby z rynku, to zniknęłaby też duża część biznesu amerykańskiego giganta. Dlatego też Google wdrożyło eksperyment w USA: wyniki wyszukiwania w sekcji Zakupy składały się głównie z bezpłatnych ofert.

Co to oznacza dla e-sprzedawcy?

Rozwiązanie zaproponowane przez Google pomogło sklepom internetowym bezpłatnie wyświetlać produkty milionom użytkowników. Jak dotąd posunięcie to pozwoliło wielu firmom przetrwać ekonomiczne skutki koronawirusa. Z tego też powodu Google rozszerza teraz tę ofertę na przedsiębiorstwa w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.

Każda firma będzie mogła skorzystać z bezpłatnych ofert, niezależnie od tego, czy obecnie reklamuje się w Google. Właściciele sklepów, którzy inwestują w Google Ads, nadal będą mieli możliwość dalszego wyświetlania reklam, które wzmocnią i/lub uzupełnią ich bezpłatne oferty.

Testy przeprowadzone w USA zakończyły się bardzo owocnymi wynikami: sprzedawcy uzyskiwali średnio dwa razy więcej wyświetleń oraz odnotowywali przeciętnie 50 proc. więcej odwiedzin.

A dla konsumenta?

Oczywiście bezpłatne reklamy to korzyść dla sprzedawców, ale rozwiązanie Google'a będzie beneftiem również dla kupujących. W ten sposób konsumenci będą mieli ulepszony dostęp do poszukiwanych produktów. Będą mogli szybciej i skuteczniej docierać do większej liczby sklepów, a tym samym znaleźć poszukiwane produkty.

Oto wizualizacja zakładki Google Shopping z przykładowymi ofertami:

google shopping

Źródło: Google Blog 

Każda firma będzie mogła korzystać z bezpłatnych ofert, niezależnie od tego, czy są one reklamowane w Google.

Zwróć jednak uwagę, że Google nie rezygnuje całkowicie z płatnych, promowanych wyników w Google Shopping. Możesz je zobaczyć na samej górze animacji.

Warto również dodać, że wyniki Google Shopping pozostaną wyświetlane w tradycyjnych wynikach wyszukiwania w ten sam sposób.

Zatem:

Dzięki decyzji Google produkty z Twojego sklepu będą mogły wyświetlać się za darmo w zakładce Google Shopping. Jeśli będziesz chciał promować je na stronie głównej wyników wyszukiwania, nadal będziesz musiał zapłacić za kliknięcie.

Artykuł mogący Cię zainteresować:
Google dofinansuje małe biznesy — dla kogo wsparcie?

Kiedy narzędzie będzie dostępne?

Jak wspomniałam, funkcja ta została wprowadzona w Stanach Zjednoczonych pod koniec kwietnia. Niedawno firma ogłosiła, że na innych rynkach można spodziewać się jej od "połowy października"!

Dostęp do wykazów produktów

Jeśli jesteś już użytkownikiem Merchant Center i Google Shopping w Stanach Zjednoczonych, możesz już być uprawniony do wyświetlania swoich produktów na za darmo.

Po zalogowaniu się na swoje konto sprzedawcy w Merchant Center, aby wyświetlić swoje produkty w darmowym listingu, należy przejść do:

"Wzrost" → "Zarządzanie programami" z lewego menu nawigacyjnego → "Powierzchnie Google".

Masz również możliwość dodawania nowych produktów do swojej listy, aby wyświetlić ich jeszcze więcej w darmowym listingu.

Polecany artykuł:
Jak zapewnić rozwój Twojego e-sklepu w czasach koronawirusa?

Dla nowych użytkowników

Jak wspomniałam powyżej, jeśli jesteś nowym użytkownikiem Merchant Center, który jest zainteresowany dołączeniem do tych ofert, nie musisz być reklamodawcą w Google Shopping.

Dostęp nowych użytkowników do ofert nie został jeszcze ustalony, więc Google będzie kontynuował pracę w najbliższych tygodniach i miesiącach, aby przyspieszyć ten proces.

Skorzystaj z okresu wdrażania nowej funkcji, aby utworzyć swoje konto w Merchant Center i rozpocząć tworzenie feedu produktowego. Będziesz miał ten krok za sobą, zanim będziesz mógł użyć narzędzia.

To nie wszystko:

Raportowanie w zakresie darmowych listingów

Dzięki raportowi wydajności bezpłatnych ofert produktów w Merchant Center, będziesz miał dostęp do wyświetlania kliknięć na Twoje artykuły.

Po prostu wybierz "Performance", a następnie "Dashboard" w lewej nawigacji.

google merchant center listados de productos gratuitos

Źródło: Google support 

Na koniec chciałabym dodać, że Google właśnie rozpoczął współpracę z PayPal, aby umożliwić sprzedawcom internetowym połączenie ich kont. Ponadto, kontynuują oni współpracę z kilkoma partnerami, takimi jak Shopify i WooCommerce, którzy pomagają sklepom internetowym każdej wielkości w zarządzaniu produktami i zapasami.

Podsumowanie

Wdrożenie rozwiązań Google'a w obliczu obecnego kryzysu nie będzie wcale łatwe. Gigant ma jednak nadzieję, że przyniosą one przedsiębiorstwom pewną ulgę i wzmocnią ich obecność w Internecie w przyszłości.

Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się rozpocząć reklamę w Google Shopping, nadal ma sens zakładanie konta sprzedawcy w Merchant Center.

Dzięki temu produkty z Twojego sklepu będą wyświetlane w zakładce Google Shopping za darmo, gdy tylko funkcja zawita do Polski.

Nouveau call-to-action  

Co sądzisz o tej nowej funkcjonalności? Czy widzisz potencjał dla sklepów internetowych? A dla kupujących? Daj znać komentarzu!

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. hiszpańskim: ¡Vender en Google Shopping es ahora gratis!

1 komentarz