Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Aktualizacja: 6.10.2020
Wykazano, że w obecnym kryzysie handel elektroniczny stał się sojusznikiem wielu sprzedawców detalicznych. Ale tak jak ta sytuacja przynosi wiele możliwości, tak samo stanowi ona wyzwanie w tworzeniu bliskich stosunków z konsumentami.
Z tego powodu firma Google 21 kwietnia ogłosiła, że opracowuje narzędzie dla sprzedawców internetowych, które pozwoli im na bezpłatną prezentację ich produktów w Google Shopping, a tym samym na zbliżenie się do kupującego i zaspokojenie jego potrzeb. Niedawno firma zapowiedziała zaś, że program zawita również do Europy!
Przeczytaj dalej, aby dowiedzieć się:
z czego składa się to rozwiązanie,
jakie są jego zalety,
jak uzyskać do niego dostęp
i kiedy będzie dostępne w Polsce.
"Dzięki setkom milionów wyszukiwań Google codziennie wiemy, że wielu sprzedawców detalicznych ma w magazynie przedmioty, których ludzie potrzebują, a które są wręcz gotowe do wysyłki, ale konsumenci mają trudności ze znalezieniem ich online."
– Mówi Bill Ready, prezes ds. handlu
Google wiedziało, że musi dołożyć cegiełkę, by pomóc małym firmom w utrzymaniu się na rynku w czasie pandemii. W końcu Google może pochwalić się dużymi zyskami dzięki reklamom. Jeśli te przedsiębiorstwa zniknęłyby z rynku, to zniknęłaby też duża część biznesu amerykańskiego giganta. Dlatego też Google wdrożyło eksperyment w USA: wyniki wyszukiwania w sekcji Zakupy składały się głównie z bezpłatnych ofert.
Rozwiązanie zaproponowane przez Google pomogło sklepom internetowym bezpłatnie wyświetlać produkty milionom użytkowników. Jak dotąd posunięcie to pozwoliło wielu firmom przetrwać ekonomiczne skutki koronawirusa. Z tego też powodu Google rozszerza teraz tę ofertę na przedsiębiorstwa w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.
Każda firma będzie mogła skorzystać z bezpłatnych ofert, niezależnie od tego, czy obecnie reklamuje się w Google. Właściciele sklepów, którzy inwestują w Google Ads, nadal będą mieli możliwość dalszego wyświetlania reklam, które wzmocnią i/lub uzupełnią ich bezpłatne oferty.
Testy przeprowadzone w USA zakończyły się bardzo owocnymi wynikami: sprzedawcy uzyskiwali średnio dwa razy więcej wyświetleń oraz odnotowywali przeciętnie 50 proc. więcej odwiedzin.
Oczywiście bezpłatne reklamy to korzyść dla sprzedawców, ale rozwiązanie Google'a będzie beneftiem również dla kupujących. W ten sposób konsumenci będą mieli ulepszony dostęp do poszukiwanych produktów. Będą mogli szybciej i skuteczniej docierać do większej liczby sklepów, a tym samym znaleźć poszukiwane produkty.
Oto wizualizacja zakładki Google Shopping z przykładowymi ofertami:
Źródło: Google Blog
Każda firma będzie mogła korzystać z bezpłatnych ofert, niezależnie od tego, czy są one reklamowane w Google.
Zwróć jednak uwagę, że Google nie rezygnuje całkowicie z płatnych, promowanych wyników w Google Shopping. Możesz je zobaczyć na samej górze animacji.
Warto również dodać, że wyniki Google Shopping pozostaną wyświetlane w tradycyjnych wynikach wyszukiwania w ten sam sposób.
Zatem:
Dzięki decyzji Google produkty z Twojego sklepu będą mogły wyświetlać się za darmo w zakładce Google Shopping. Jeśli będziesz chciał promować je na stronie głównej wyników wyszukiwania, nadal będziesz musiał zapłacić za kliknięcie.
Jak wspomniałam, funkcja ta została wprowadzona w Stanach Zjednoczonych pod koniec kwietnia. Niedawno firma ogłosiła, że na innych rynkach można spodziewać się jej od "połowy października"!
Jeśli jesteś już użytkownikiem Merchant Center i Google Shopping w Stanach Zjednoczonych, możesz już być uprawniony do wyświetlania swoich produktów na za darmo.
Po zalogowaniu się na swoje konto sprzedawcy w Merchant Center, aby wyświetlić swoje produkty w darmowym listingu, należy przejść do:
"Wzrost" → "Zarządzanie programami" z lewego menu nawigacyjnego → "Powierzchnie Google".
Masz również możliwość dodawania nowych produktów do swojej listy, aby wyświetlić ich jeszcze więcej w darmowym listingu.
Jak wspomniałam powyżej, jeśli jesteś nowym użytkownikiem Merchant Center, który jest zainteresowany dołączeniem do tych ofert, nie musisz być reklamodawcą w Google Shopping.
Dostęp nowych użytkowników do ofert nie został jeszcze ustalony, więc Google będzie kontynuował pracę w najbliższych tygodniach i miesiącach, aby przyspieszyć ten proces.
Skorzystaj z okresu wdrażania nowej funkcji, aby utworzyć swoje konto w Merchant Center i rozpocząć tworzenie feedu produktowego. Będziesz miał ten krok za sobą, zanim będziesz mógł użyć narzędzia.
To nie wszystko:
Dzięki raportowi wydajności bezpłatnych ofert produktów w Merchant Center, będziesz miał dostęp do wyświetlania kliknięć na Twoje artykuły.
Po prostu wybierz "Performance", a następnie "Dashboard" w lewej nawigacji.
Źródło: Google support
Na koniec chciałabym dodać, że Google właśnie rozpoczął współpracę z PayPal, aby umożliwić sprzedawcom internetowym połączenie ich kont. Ponadto, kontynuują oni współpracę z kilkoma partnerami, takimi jak Shopify i WooCommerce, którzy pomagają sklepom internetowym każdej wielkości w zarządzaniu produktami i zapasami.
Wdrożenie rozwiązań Google'a w obliczu obecnego kryzysu nie będzie wcale łatwe. Gigant ma jednak nadzieję, że przyniosą one przedsiębiorstwom pewną ulgę i wzmocnią ich obecność w Internecie w przyszłości.
Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się rozpocząć reklamę w Google Shopping, nadal ma sens zakładanie konta sprzedawcy w Merchant Center.
Dzięki temu produkty z Twojego sklepu będą wyświetlane w zakładce Google Shopping za darmo, gdy tylko funkcja zawita do Polski.
Co sądzisz o tej nowej funkcjonalności? Czy widzisz potencjał dla sklepów internetowych? A dla kupujących? Daj znać komentarzu!
Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. hiszpańskim: ¡Vender en Google Shopping es ahora gratis!
27.04.2020Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dowiedz się, jak przyciągnąć klientów na świąteczne zakupy last minute, wykorzystując skuteczne strategie promocji i marketingu online.