Rich snippets, czyli jak wyróżnić się w wyszukiwarce Google

rich snippets

Z wyszukiwarki Google korzystają codziennie miliony użytkowników na całym świecie. To, czy wybiorą akurat Twoją stronę, zależy od wielu czynników. Ważna jest oczywiście pozycja w SERP-ach, ale istotną kwestią jest też wyróżnienie się na tle innych wyników. Można to zrobić za pomocą rich snippets. Czym są, jakie rodzaje wyróżniamy i jak wdrożyć je na swojej stronie?

Co to są rich snippets?

Aby móc wyjaśnić, czym są rich snippets, musimy przyjrzeć się definicji danych strukturalnych.

Dane strukturalne to znaczniki umieszczone w kodzie HTML strony, które nazywają jej poszczególne elementy. Ich celem jest opisanie zawartości witryny tak, by była ona przejrzysta i czytelna dla robotów Google.

To właśnie dzięki danym strukturalnym możemy wdrożyć rich snippets na naszej stronie, by te pokazywały się w SERP-ach.

Rich snippets (inaczej fragmenty rozszerzone) to dodatkowe elementy widoczne w wynikach wyszukiwania.

W „podstawowej” wersji w SERP-ach widoczny jest tytuł strony, jej krótki opis (meta title i description) oraz przypisany do niej adres URL.

wynik-1

Wynik wyszukiwania może jednak wyglądać inaczej i być wzbogacony o inne, ważne z punktu widzenia użytkownika elementy – np. zawierać gwiazdki oceny czy grafikę. To właśnie one noszą miano rich snippets.

wynik-2

Mają one na celu dostarczenie użytkownikowi kolejnych informacji na temat strony już na poziomie wyników wyszukiwania. Dobrze wdrożone rich snippets przyczyniają się do zwiększenia CTR – dzięki pokazaniu fragmentów rozszerzonych internauta wie, czy w danej witrynie znajdzie treści, których faktycznie szuka.

Poza tym rich snippets przyciągają uwagę użytkownika i pozwalają wyróżnić się na tle innych wyników – również dlatego, że zajmują więcej miejsca w wynikach wyszukiwania.

Rich snippets a featured snippets – czym się różnią?

Poza rich snippets w Google mogą pojawić się także featured snippets. To widoczne nad organicznymi wynikami wyszukiwania (na tzw. pozycji 0) dłuższe fragmenty z odpowiedzią na zapytanie użytkownika. Zazwyczaj mają one postać definicji, ale mogą to być też np. lista czy tabela.

featured-snippet

Featured snippets nie wymagają wprowadzania żadnego kodu i to Google decyduje, jaka strona ma znaleźć się na pozycji 0. 

Ich rolą jest udzielenie informacji na stronie z wynikami wyszukiwania, bez konieczności klikania w link. Pułapką związaną z featured snippets jest fakt, że strona na pozycji 0 może mieć mniejszy CTR niż inna znajdująca się niżej – użytkownik może po prostu nie mieć już potrzeby odwiedzać danej witryny, bo odpowiedź na jego pytanie została już udzielona.

Z kolei rich snippets to wzbogacona wersja pojedynczego wyniku wyszukiwania.

Wpływ rich snippets na SEO

Rich snippets mogą pomóc poprawić wyniki organiczne witryny. Nawet jeśli nie mają bezpośredniego wpływu na ranking strony w wynikach Google, pomagają zwiększyć CTR (współczynnik klikalności), a tym samym ruch organiczny.

Dostarczając dodatkowych informacji o treści strony, fragmenty rozszerzone mogą poprawić wrażenia użytkownika i wywierać pozytywny wpływ na współczynnik konwersji. W perspektywie średnioterminowej wyższy ruch organiczny nie będzie bez znaczenia dla autorytetu domeny, a co za tym idzie, Twojego SEO.

Rodzaje rich snippets

Typów fragmentów rozszerzonych jest naprawdę wiele i mogą się różnić w zależności od tematyki i typu strony. Szczególną uwagą powinni obdarzyć je jednak właściciele sklepów internetowych. W czasie, kiedy nowych biznesów e-commerce przybywa niemal z dnia na dzień, ważną kwestią jest przyciągnięcie uwagi do swojej oferty.

Rich snippets mogą być wyświetlane dla każdego typu strony, a jedynym warunkiem jest ich poprawna implementacja w kodzie witryny.

Oto rodzaje fragmentów rozszerzonych, które będą szczególnie przydatne dla stron e-commerce:

Gwiazdki oceny

Dzięki temu elementowi możesz od razu pokazać potencjalnemu klientowi, że Twój sklep jest godny zaufania, a produkty – wysokiej jakości. W wynikach wyszukiwania pojawia się nie tylko średnia ocena, lecz także liczba zostawionych opinii.

gwiazdki

Gwiazdki oceny w rich snippets w realny sposób przyczyniają się do zwiększenia współczynnika kliknięć, a ich graficzna forma przykuwa wzrok użytkownika. Więcej o tym, co zrobić, by móc prezentować opinie w SERP-ach, przeczytasz w centrum wyszukiwarki Google.

Jesteś ciekawy, jak wykorzystywać gwiazdki oceny w Google? Pobierz nasz bezpłatny poradnik!

New call-to-action

Cena

Informacja o cenie jest jedną z najważniejszych – a w niektórych przypadkach najważniejszą – kwestią przy podejmowaniu o decyzji o zakupie danego produktu. Możesz ją pokazywać już na stronie z wynikami wyszukiwania.

produkt

Dostępność

Wyobraź sobie sytuację: użytkownik wreszcie odnajduje w wyszukiwarce Google produkt, którego bezskutecznie szukał w całym internecie. Zagląda na podstronę, gdzie okazuje się, że… towar jest niedostępny. Irytujące, prawda?

Dzięki rich snippets możesz zaprezentować w wynikach wyszukiwania również to, czy dysponujesz danym produktem w magazynie. Dzięki temu nie tylko dostarczasz potencjalnemu klientowi cennych informacji, lecz także obniżasz współczynnik odrzuceń.

Dostawa

Czynnikiem wyróżniającym Cię na tle konkurencji mogą być też niskie koszty przesyłki. Pochwal się nimi w rich snippets! To szczególnie ważny fragment rozszerzony, zwłaszcza jeśli oferujesz darmową dostawę.

Przeczytaj więcej o tym, jakie znaczniki wykorzystać na stronach produktowych, by pokazywać m.in. ich ceny, dostępność oraz koszty dostawy w centrum wyszukiwarki Google.

Breadcrumbs

Nawigacja okruszkowa to element ważny zarówno dla użytkownika, jak i dla wyszukiwarki. Ten pierwszy wie, jaką ścieżkę musiałby pokonać, by znaleźć się np. na określonej stronie kategorii, zaś roboty Google otrzymują informację co do struktury strony.

ekskluzywna

Sprawdź, jak wdrożyć ten rich snippet w centrum Google.

FAQ

To wyniki, które przedstawiają listę często zadawanych pytań i odpowiedzi na stronie. Pozwalają użytkownikom szybko i łatwo zagłębić się w dany temat jeszcze na etapie wyszukiwania w Google.

Ważne: Od sierpnia 2023 r. rich snippets FAQ są wyświetlane tylko w przypadku dobrze znanych witryn administracji publicznej i związanych z opieką zdrowotną.

Aby pojawić się jako wzbogacony wynik w wynikach wyszukiwania, nadal możesz oznaczyć swoją stronę internetową danymi strukturalnymi QAPage (pytanie i odpowiedź). Umożliwi to pojawienie się w odpowiedziach wybranych przez Google dla danego zapytania.

Wyszukiwarka

Klienci mogą szukać artykułu w Twoim asortymencie… na poziomie wyszukiwarki Google. Narzędzie to będzie przydatne głównie w przypadku znanych marek o szerokim katalogu produktów. Użytkownik nie musi wówczas wchodzić na stronę główną sklepu, by przeszukiwać jego asortyment i trafić na odpowiednią podstronę.

wyszukiwarka

Tutaj przeczytasz więcej na temat tego fragmentu rozszerzonego.

Jak wdrożyć rich snippets?

Każdy z fragmentów rozszerzonych posiada własny znacznik, który należy dodać na określonej podstronie. Występują one w trzech formatach:

  • JSON-LD (zalecane przez Google),

  • mikrodane,

  • RDFa.

Rich snippets możesz zaimplementować na trzy sposoby:

  • w Google Search Console. Służy do tego narzędzie Marker danych. Po wejściu na stronę, kliknij „Rozpocznij wyróżnianie”, wybierz właściwy URL oraz typ zaznaczanych informacji (np. Produkty). Następnie zaznacz fragmenty strony, przypisz im odpowiedni tag i kliknij „Publikuj”;

marker-danych

  • w kodzie HTML strony. To ręczne dodawania znaczników w określonym formacie w kodzie witryny. Pomocny przy tej metodzie będzie plik org, dzięki któremu znajdziesz właściwy znacznik;

  • za pomocą wtyczki. Jeśli korzystasz z WordPressa, do implementacji fragmentów rozszerzonych możesz wykorzystać popularne wtyczki – np. Yoast czy Rank Math.

Co ważne, sam fakt umieszczenia odpowiedniego znacznika w kodzie HTML nie daje 100-proc. pewności, że dany rich snippet rzeczywiście pojawi się w wynikach wyszukiwania. Dane strukturalne są jedynie wskazówką dla Google, które ostatecznie samodzielnie podejmuje decyzję co do wyświetlenia fragmentów rozszerzonych.

Ostatni krok to zweryfikowanie, czy poprawnie zaimplementowaliśmy rich snippets. Można to zrobić przy pomocy narzędzia Rich Results Test od Google.

Podsumowanie

Fragmenty rozszerzone to ciekawy sposób na wyróżnienie się na tle konkurencji i jeszcze lepsze zaprezentowanie swojej marki oraz oferty już na pierwszym etapie ścieżki zakupowej klienta. Mają one wpływ na zwiększenie współczynnika kliknięć Twoich podstron oraz zmniejszenie bounce rate. Co więcej, określenie poszczególnych elementów witryny za pomocą danych strukturalnych jest pozytywnym sygnałem dla Google.

06.03.2024
Select Country: