Marketing predykcyjny: co to jest i jak go stosować

marketing predykcyjny

W erze cyfrowej gusta i oczekiwania konsumentów nieustannie się zmieniają. Z tego powodu firmy e-commerce muszą być na bieżąco ze wszystkimi nowymi informacjami, aby poprawić jakość zakupów i zwiększyć sprzedaż. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest marketing predykcyjny. To ważna technika, która pomoże utrzymać Twój biznes na topie.

Co to jest marketing predykcyjny? 

Marketing predykcyjny to zautomatyzowana strategia marketingowa, która wykrywa wzorce u konsumentów w celu przewidywania ich zachowań. Działanie te są wspierane przez ekstrakcję danych znajdujących się w Big Data.

Marketing predykcyjny jest prowadzony po uzyskaniu wyników data miningu. Po przeprowadzeniu wyczerpującego badania interakcji użytkownika z serwerem odnajdywane są wzorce, które pomagają przewidzieć zachowanie klienta podczas dokonywania zakupu.

Podczas tego procesu analizowana jest historia zakupów, nawigacja po wyszukiwaniach przeprowadzonych wewnątrz lub poza serwisem czy przeprowadzona zostaje ogólna analiza sklepu internetowego. Pomaga to w przewidywaniu przyszłych działań i wdrażaniu lepszych taktyk marketingowych.

Według badania wykonanego przez Accenture, 91% użytkowników woli kupować od marek, które znają, pamiętają i dostarczają im oferty i rekomendacje odpowiadające ich gustom. 

Zalety marketingu predykcyjnego 

·       Zwiększone zaangażowanie klientów

Gdy użytkownicy poczują się wysłuchani i zrozumiani przez Twoją markę, w naturalny sposób będą chcieli kupować jeszcze więcej bez obaw. Ta strategia marketingowa pomoże Ci również przyciągnąć uwagę byłych klientów i odzyskać ich.

·       Poprawiona życiowa wartość klienta (CLV) 

Ponieważ wszystkie oczekiwania i pragnienia klienta są spełnione, stajesz się marką numer jeden w jego oczach. Oznacza to, że przyjdą do Ciebie, aby dokonać najważniejszych zakupów, generując zyski dla Twojej firmy.

·       Wzrost współczynnika konwersji  

To, że użytkownik odwiedza Twoją witrynę, nie gwarantuje, że coś kupi. Tym bardziej, jeśli sklep internetowy nie pomoże mu w znalezieniu tego, czego szuka. Analityka predykcyjna pomaga zawęzić wyszukiwanie, dzięki czemu potencjalni klienci widzą produkty lub listy przedmiotów, które naprawdę ich interesują. A to pomaga w zmniejszeniu współczynnika odrzuceń.

Źródło: Statista

Na tym wykresie widać, że dzięki oprogramowaniu wykorzystującemu sztuczną inteligencję przychody firm wzrosły i będą rosły do roku 2025.

·       Up-selling i cross-selling 

Dzięki automatycznej analizie predykcyjnej firma otrzymuje dokładniejsze i podzielone na segmenty informacje, które pomagają lepiej rekomendować produkty komplementarne (cross-selling) lub zwiększyć wartość koszyka (upselling).

·       Zwiększony ruch dzięki spersonalizowanym reklamom 

Reklamy Google czy te na Facebooku również mogą być wykorzystane do zachęcenia użytkownika do jeszcze większej ilości zakupów związanych z jego zainteresowaniami.

·       Bycie przygotowanym na zmiany 

Jedną z największych zalet marketingu predykcyjnego jest możliwość przygotowania się na zmiany na rynku lub na te związane z samymi konsumentami. Ponieważ strategia ta przewiduje trendy, pomoże Ci z pewnością planować przyszłe kampanie marketingowe ze świadomością, że prawdopodobnie odniosą sukces.

Dzięki tym wszystkim zaletom stosowania marketingu predykcyjnego czas sprzedaży skraca się. Klient bowiem wie już, czego szuka, i wzrasta jego satysfakcja.

Jak i gdzie można zastosować marketing predykcyjny? 

Marketing predykcyjny może być kluczową strategią rozwoju Twojej firmy online. Ten wykres przedstawia wyniki badania Ascend2, który traktuje o stanie automatyzacji w marketingu w 2022 roku.

Źródło: Statista

Wykres pokazuje, że 18% przedsiębiorców wykorzystuje analitykę predykcyjną jako zautomatyzowaną metodę marketingową. Aby zastosować ją w swojej firmie, należy wykonać szereg kroków, które pozwolą ją prawidłowo rozwinąć.

·       Zaplanuj konkretny projekt

Jakie są Twoje cele? Musisz pomyśleć o celu, który chcesz osiągnąć. Kolejną bardzo ważną kwestią, którą należy wziąć pod uwagę, są dane, których będziesz używać. Jest to moment na ustalenie konkretnych źródeł użytych do ekstrakcji danych.

·       Wyodrębnij dane

Wyszukuj i wyodrębniaj dane z Big Data za pomocą narzędzi sztucznej inteligencji.

·       Przetwarzaj dane

Po zebraniu danych należy je przetworzyć i sklasyfikować. Dzięki temu zostaniesz tylko z najbardziej istotnymi informacjami dla Twojej branży.

·       Analizuj dane

Po zakończeniu działania narzędzi do przetwarzania danych i uzyskaniu ich wyników należy przeanalizować statystyki oraz trendy.

·       Twórz modele predykcyjne

Dzięki wynikom analizy będziesz wreszcie mógł tworzyć modele predykcyjne, które zostaną później zaimplementowane w Twoich kampaniach marketingowych.

Gdzie możesz je zastosować?

·       Reklamy

Przy pomocy reklam w Google i na Facebooku możesz polecać swoje produkty i/lub usługi użytkownikom, którzy są naprawdę zainteresowani Twoją ofertą, a co za tym idzie, mieć duże prawdopodobieństwo zakupu.

·       Sekcja rekomendacji na stronie internetowej

Wiele sklepów internetowych korzysta z tej metody na swojej stronie głównej, na stronie produktu lub w formie pop-upu. Są to małe sekcje pokazujące rekomendacje produktów, które mogą spodobać się kupującym na podstawie wcześniejszych zakupów, lub produktów uzupełniających, takich jak akcesoria łączące się z produktami, które oglądał użytkownik.

·       Spersonalizowane e-maile

To kolejne medium, w którym możesz wykorzystać marketing predykcyjny jako spersonalizowaną usługę. Jeśli użytkownik jest zarejestrowany na Twojej stronie, będzie mógł otrzymywać e-maile z produktami, które mu się podobają.

e-mail automation

Bardzo ważne jest przeanalizowanie wyników po zintegrowaniu tej strategii ze swoim biznesem, aby zobaczyć, czy naprawdę działa, czy jest jeszcze miejsce na poprawę.

Narzędzia do marketingu predykcyjnego 

Istnieją różne narzędzia przetwarzania i analizy danych. Niektóre to także aplikacje sztucznej inteligencji, które za pomocą algorytmów analizują bardziej szczegółowe informacje od użytkowników.

·       RapidMiner

Jest to narzędzie do analizy predykcyjnej, którego zadaniem jest wyszukiwanie ważnych danych Twojej firmy, takich jak trendy czy ukryte wzorce. Cena jest spersonalizowana, w zależności od usług, których potrzebuje Twoja firma. Rapidminer oferuje wersję demo, abyś miał pojęcie, co możesz zrobić z jego usługami.

·       DataBricks

To platforma pomagająca w analizie, organizacji i przetwarzaniu danych poprzez uczenie maszynowe. DataBricks oferuje 14-dniową, bezpłatną wersję próbną.

Źródło: Databricks

·       Cortex

Jest to narzędzie prewencyjne, wykorzystuje analizę danych do wykrywania obecnych lub przyszłych zagrożeń, które mogą zaszkodzić Twojej firmie. Cortex jest całkowicie darmowy!

Źródło: Cortex

·       6sense

Znajdź i zidentyfikuj potencjalnych klientów oraz pomóż przewidzieć trendy zakupowe tych użytkowników. Oferuje demo.

Źródło: 6sense

Przykład Amazona

Wiele firm już wykorzystuje marketing predykcyjny jako strategię poprawy sprzedaży. Jednym z najczęściej wymienianych przykładów jest Amazon.

Jego algorytmy analizują historię zakupów i wyszukiwania użytkowników, kombinacje przedmiotów, które stworzyli, a także porównują wzorce jednego użytkownika z drugim, szukając podobieństw i znajdując jeszcze więcej możliwych trendów.

Kiedy klient dokonuje zakupu lub spędza tylko kilka minut na oglądaniu produktu, jest to odnotowywane w algorytmie aplikacji. Dzięki temu następnym razem, gdy odwiedzisz witrynę, pokaże Ci ona podobne produkty lub te, które idą w kierunku, który Cię interesuje.

Podsumowanie

Marketing predykcyjny stał się bardzo ważnym elementem w funkcjonowaniu firm internetowych. Technologia wykorzystywana do przeprowadzania tego procesu będzie nadal się rozwijać, co pomoże Ci coraz lepiej analizować dane. Więc na co czekasz? Wybierz narzędzie marketingu predykcyjnego, które najlepiej pasuje do Twojej firmy, zacznij je wdrażać, a później przeanalizuj uzyskane wyniki.

New call-to-action

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. hiszpańskim: Marketing predictivo: qué es y cómo aplicarlo

08.12.2022
Carla Alva Garcia

Carla Alva Garcia

Select Country: