Pop-upy: marketingowy sen czy koszmar klienta?

Wszyscy trafiliśmy kiedyś na stronę używającą wyskakujących okienek jako narzędzia marketingowego. Nawet proste wyszukiwanie może sprawić, że po drodze zobaczymy 20 irytujących pop-upów, które migają lub poruszają się. Ale czy wyskakujące okienka są naprawdę takie złe? Czy rzeczywiście są one najgorszym koszmarem każdego klienta? A może jest jakiś właściwy sposób na ich wykorzystanie bez bycia natrętnym?

Użytkownicy bardzo często mylą wyskakujące okienka z wirusami i szukają w internecie oprogramowania blokującego reklamy i programów antywirusowych, ponieważ myślą, że są one niebezpieczne. Oczywiście takie nie są – choć, trzeba przyznać, mogą być irytujące.

Dla firm pop-upy mogą być bardzo opłacalne, ponieważ wykorzystuje się je często do prezentowania ofert, a co za tym idzie – zwiększenia sprzedaży lub zdobywania większej liczby danych kontaktowych dzięki lead magnets.

Istnieje wiele różnych typów pop-upów i różne sposoby ich wykorzystania – dowiesz się o nich w tym artykule.

Welcome pop-up

Wchodzisz na stronę internetową i – tadaaam – na Twoim ekranie pojawia się pierwszy pop-up. Przerywają one proces zapoznawania się ze stroną i wiele osób chce opuścić ją tak szybko, jak to możliwe – zwłaszcza jeśli okienko ciężko zamknąć.

Oczywiście pop-upy są doskonałym narzędziem do informowania klientów o aktualizacjach i sprzedaży. Pytanie jednak, czy będą chcieli się z nimi zapoznawać, gdyż wielu użytkowników uważa te „powiadomienia” za irytujące.

Musisz również wziąć pod uwagę, że pierwszy pop-up to zgoda na pliki cookie, która pojawia się jako dodatek do Twojego powiadomienia. Jeśli zaraz potem pojawi się kolejny pop-up, szybko można odnieść wrażenie, że chcesz ukryć prawdziwą treść swojej strony.

Nasz następny przykład zapewnia jednak lepsze doświadczenie użytkownika.

Time-based pop-up

Tego typu pop-up pojawia się po pewnym czasie, zwykle 10-30 sekund po pierwszym wejściu użytkownika na stronę.

Nie są one tak natrętne jak opisywane wcześniej welcome pop-up, ale nadal mogą być irytujące dla Twoich klientów, ponieważ będą oni chcieli zazwyczaj przejrzeć stronę zanim zostaną skonfrontowani z pop-upami.

Scroll-based pop-up

Pop-upy pojawiające się po przescrollowaniu pewnej części strony są bardziej subtelnym sposobem na przyciągnięcie uwagi klientów. Pokazują się one bowiem dopiero po przemieszczeniu się do określonego punktu.

Ryzyko polega na tym, że odwiedzający mogą nie pozostać na stronie wystarczająco długo lub przewinąć jej wystarczająco daleko, aby zobaczyć pop-up, co może spowodować, że świetne oferty zostaną pominięte. Jeśli odwiedzający opuszcza Twoją stronę przed przewinięciem jej zawartości do 20 proc. są duże szanse, że i tak nie miałoby to znaczenia.

Exit intent pop-up

To, w mojej opinii, jedna z najlepszych opcji.

To właśnie timing decyduje o tym, czy odwiedzający są zirytowani czy nie. Tego typu pop-up pojawia się w momencie, gdy potencjalni klienci zamierzają opuścić stronę.

Nawet więc jeśli użytkownicy są nadal źli z powodu wyskakującego okienka, nie ma to większego znaczenia, ponieważ i tak już chcieli opuścić stronę. Nie więc to jest raczej strata dla Twojej firmy. Potraktuj to jako ostatnią szansę na przekonanie odwiedzających o zaletach Twojej oferty.

Content-based pop-up

Te pop-upy pojawiają się na konkretnej stronie w Twojej witrynie i odnoszą się do zawartości tej podstrony. Jest to świetny sposób, aby zaoferować klientom więcej informacji na temat tego, co właśnie oglądają.

Ten najbardziej odpowiedni pop-up jest najmniej zakłócający, ponieważ odnosi się bezpośrednio do treści, z którymi zapoznaje się użytkownik.

Ważne pytanie: który pop-up działa najlepiej?

Wyzwanie związane z wyskakującymi okienkami polega na tym, aby używać ich bez rujnowania doświadczenia klienta. Można to zrobić na kilka sposobów:

  • Informacja o tym, że X osób ogląda ten sam przedmiot co oni, może pomóc potencjalnym klientom w podjęciu decyzji, czy kupić dany przedmiot, ponieważ obawiają się, że zostanie on szybko wyprzedany. Tworzy to poczucie pilności, które skłania odwiedzających do działania. Jest to wskazówka, która nie przerywa doświadczenia zakupowego;

  • Exit intent pop-up działa podobnie. Komunikat o treści „Jeśli dokonasz zakupu teraz, otrzymasz 10 proc. zniżki na swoje zamówienie” może przekonać Twoich klientów do sfinalizowania zakupu, zanim opuszczą stronę;

  • Pop-up wyświetlany po przescrollowaniu strony lub po pewnym czasie, np. z komunikatem „Pobierz ten przewodnik teraz jako PDF”, może pomóc rozwinąć Twoją listę kontaktów. Działa to szczególnie dobrze, jeśli polegasz na content commerce, aby przyciągnąć uwagę klientów poprzez odpowiednie treści.

Nouveau call-to-action

Jak sprawić, by Twoje pop-upy były skuteczne?

  • Projekt wyskakującego okienka powinien pasować do Twojej strony internetowej. Podobnie, informacje, które chcesz przekazać, powinny być jasne i przekonujące.

  • Przycisk zamykania (znak X) musi być dobrze widoczny i łatwy do kliknięcia, tak aby odwiedzający nie musieli go szukać lub zadawać sobie trudu, aby zamknąć okienko – w przeciwnym razie mogą być zirytowani i po prostu opuścić stronę.

  • W jednym czasie działać powinno tylko jedno powiadomienie lub wyskakujące okienko. W przeciwnym razie mogą się one wydawać zbyt natrętne.

  • Pop-upy typu welcome, scroll-based i time-based, po którym wyskakuje okienko typu exit intent może i działają, ponieważ zmuszasz potencjalnego klienta do podjęcia działania, ale na dłuższą metę będą oni unikać Twojego sklepu.

Zdecydowałeś się na wykorzystanie pop-upów jako narzędzia marketingowego dla swojej strony – co teraz?

Nie ma uniwersalnej odpowiedzi na pytanie, co jest najbardziej skuteczne. Jedna praktyka może być skuteczna w jednej branży lub sklepie, w kolejnym zaś – klęską.

Moją rekomendacją jest przeprowadzenie testów A/B, aby dowiedzieć się, co działa najlepiej na Twojej stronie i jak klienci reagują na różne rodzaje wyskakujących okienek. Musisz dowiedzieć się, co Ci odpowiada i jaki rodzaj reklamy najbardziej przemawia do Twojej klienteli.

Pomyśl o tym jak o eksperymencie: jeśli zobaczysz, że konwersje lub liczba odwiedzających zmienia się (drastycznie) w jedną lub drugą stronę, będziesz wiedział, czy pop-upy są skuteczne, czy nie.

📚Przeczytaj też: Czym są mikrokonwersje i jak wykorzystać je w sprzedaży?

Podsumowanie

Pop-upy mogą być świetnym sposobem na zwiększenie konwersji na stronie i pomóc w budowaniu listy e-maili – ale sedno tkwi w trafności i czasie.

Dostarczanie zbędnych informacji lub denerwowanie klientów migającymi, trudnymi do zamknięcia pop-upami zaraz po wejściu na stronę prawdopodobnie spowoduje, że odejdą szybciej, niż wypowiesz „e-commerce”.

Musisz zaoferować użytkownikom wartość dodaną, jak również być przekonujący, a nie męczący i natrętny.

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. niemieckim: Pop Ups: Marketing-Traum oder Kundenalbtraum?

17.01.2022

Anna Lena Stahl

© 2024 Trusted Shops AG  |  Informacje o firmie  |  Polityka prywatności  |  Cookies