Prawo do odstąpienia od umowy a umowa o świadczeniu usług

13 czerwca 2014 weszła w życie nowa ustawa o prawach konsumenta. Wprowadza ona dyrektywę w sprawie praw konsumentów do prawa krajowego. Sprzedawcy internetowi w związku z tą ustawą muszą wprowadzić w swoich sklepach szereg zmian — o czym dowiesz się z tego artykułu. 

Poniżej przedstawiamy zmiany, jakie czekają sprzedawców internetowych w związku z implementacją prawa do odstąpienia od umowy w przypadku umowy o świadczeniu usług.

Kiedy wygasa prawo do odstąpienia od umowy?

Zawierając umowę o świadczeniu usług, konsumentowi przysługuje prawo do odstąpienia od umowy. Zgodnie z art. 38 pkt 1 projektowanej ustawy o prawach konsumenta, konsument traci to uprawnienie tzn. że nie będzie mógł skorzystać z prawa do odstąpienia od umowy, po spełnieniu poniższych warunków:

  • usługa została w pełni wykonana przez przedsiębiorcę;

  • konsument wyraził wyraźną zgodę na rozpoczęcie świadczenia usługi;

  • konsument został przed rozpoczęciem świadczenia poinformowany o utracie prawa do odstąpienia od umowy.

Jeżeli wykonanie usługi ma się rozpocząć na wyraźną prośbę konsumenta jeszcze przed upływem terminu do odstąpienia od umowy, to przedsiębiorca powinien wymagać od konsumenta złożenia wyraźnego oświadczenia zawierającego takie żądanie na trwałym nośniku (art. 22 ust. 2 projektowanej ustawy o prawach konsumenta).

Przestrzeganie prawa — gwarancja stabilnego rozwoju Twojego sklepu. Czy realizujesz reklamacje zgodnie z prawem? Sprawdź:

Nouveau call-to-action

Co jeśli konsument odstąpi od umowy, zanim usługa zostanie w pełni wykonana?

O ile konsument wykonuje prawo do odstąpienia od umowy po zgłoszeniu żądania zgodnie z art. 22 ust. 2 projektowanej ustawy, to ma on obowiązek zapłaty za świadczenia spełnione do chwili odstąpienia od umowy.

Kwotę zapłaty oblicza się proporcjonalnie do zakresu spełnionego świadczenia, z uwzględnieniem uzgodnionej w umowie ceny lub wynagrodzenia.

Jeżeli cena lub wynagrodzenie są nadmierne, podstawą obliczenia tej kwoty jest wartość rynkowa spełnionego świadczenia (art. 35 projektowanej ustawy o prawach konsumenta).

Co jeśli sprzedawca nie spełni wymagań ustawy?

W przypadku braku informacji o prawie do odstąpienia od umowy wymaganych w art. 13 ust. 1 pkt 9 projektowanej ustawy oraz braku wyraźnej prośby konsumenta, aby rozpocząć świadczenie usługi przed upływem terminu, który upoważnia do odstąpienia od umowy:

Konsument będzie mógł odstąpić od umowy w ustawowym terminie, nie ponosząc przy tym kosztów związanych ze świadczeniem usług.

Podstawa prawna: art. 36 projektowanej ustawy o prawach konsumenta.

E-sprzedawcy popełniają szereg błędów w zakresie odstąpienia od umowy: Prawo do odstąpienia od umowy – najczęstsze błędy [lista + wyjaśnienie]

Podsumowanie

Nowa ustawa o prawach konsumenta zmienia dotychczasowe przepisy odnośnie utraty prawa do odstąpienia od umowy w przypadku świadczenia usług. Sprzedawca internetowy, który sprzedaje usługi, powinien odpowiednio wcześniej przygotować sklep pod tym kątem. Zastosowanie nowych procedur będzie konieczne w momencie, gdy nowa ustawa o prawach konsumenta wejdzie w życie (prawdopodobnie 13 czerwca 2014 r.).

Podstawową optymalizację w zakresie SEO możesz przeprowadzić samodzielnie. Ogranicz koszty, zwiększ ruch w swoim sklepie:


Nouveau call-to-action

Warto też pamiętać, że:

Sprzedawca w razie sporu z konsumentem musi udowodnić, że spełnił obowiązki informacyjne oraz że konsument wyraził na to zgodę.

W tym celu należy wprowadzić odpowiednie funkcjonalności w sklepie internetowym.

24.03.2014

Jessica Antunes

© 2024 Trusted Shops AG  |  Informacje o firmie  |  Polityka prywatności  |  Cookies