Rekrutacja w branży e-commerce — kogo i kiedy zatrudnić?

Niejeden sklep internetowy zaczyna swoją działalność jako jednoosobowa firma, a następnie powoli zwiększa obroty. Kiedy jednak działający solo sprzedawcy powinni zacząć myśleć o zatrudnieniu kolejnych pracowników i jakie stanowisko pracy powinno zostać obsadzone w pierwszej kolejności?

Rekrutacja pracowników e-commerce

Kiedy warto zatrudnić nowego pracownika?

Przyjęcie kolejnych osób do pracy zbyt wcześnie może prowadzić do problemów finansowych. Zwiększając zatrudnienie zbyt późno, możemy natomiast przegapić krytyczny moment, w którym szansa na większe obroty przepadnie. Decyzja nie jest więc łatwa.

Każdy, kto prowadzi swój własny sklep internetowy, jest przyzwyczajony do robienia wszystkiego samodzielnie: dodawania produktów, marketingu, wysyłki, obsługi klienta. W pewnym momencie okazuje się jednak, że doba ma tylko 24 godziny i, jeśli nie przekażemy części zadań komuś innemu, może się to skończyć wypaleniem zawodowym.

Interesujesz się branżą e-commerce? Sprawdź: Praca w Trusted Shops

Z drugiej strony bywają także sprzedawcy internetowi, którzy chcą jak najwcześniej przekazać jak najwięcej obowiązków innym osobom.

Oczywiście nie ma jednej, stuprocentowo skutecznej recepty na życie, jednak żadna z tych skrajnych postaw nie zda na dłuższą metę egzaminu, a to dlatego, że:

a) sprzedawca internetowy powinien nie tylko przynajmniej z grubsza wiedzieć, jak wszystko działa, i mieć wszechstronną wiedzę o e-commerce, ale również…

b) być w stanie przekazać obowiązki innym, tak aby jego sklep mógł się dalej rozwijać.

Pytanie, czy warto zatrudnić nowego pracownika, rzadko pozostaje tym jedynym. Gdy tylko sprzedawca internetowy zacznie się nad tym zastanawiać, szybko pojawiają się kolejne.

  • Co się stanie, jeśli zatrudnię niewłaściwą osobę?

  • Co, jeśli osoba ta okaże się niekompetentna?

  • Co, jeśli po krótkim czasie zrezygnuje z pracy?

  • A jeśli będę złym szefem?

  • Czy naprawdę potrzebuję pomocy?

Pamiętaj: nie ma idealnego momentu na zatrudnienie pracownika, jednak – zdaniem Neila Patela – są sytuacje, w których powiększanie zespołu nie jest zalecane:

  • Z desperacji: Rekrutacja może być stresująca. Są zadania, których nie da się już opanować samemu, a zdolny pracownik byłby w tej sytuacji darem niebios. Pospieszne przyjmowanie do pracy pod presją czasu rzadko okazuje się jednak dobrą decyzją.

  • Niezdefiniowanie zadań: Zdajesz sobie sprawę, że potrzebujesz pomocy, ale nie wiesz, które zadania wymagają oddelegowania. Lepiej dokładnie przemyśleć, jakiego wsparcia potrzebujesz, i precyzyjnie zdefiniować obowiązki nowego pracownika.

  • Zatrudnienie pierwszego lepszego kandydata: Pierwszy kandydat może okazać się prawdziwym geniuszem i pomóc Ci szybko zwiększyć obroty — o ile Ci się poszczęści. Zdarza się to oczywiście bardzo rzadko. Nie spiesz się i przeprowadź rozmowę z kilkoma kandydatami, aby zatrudnić odpowiednią osobę.

Pracownicy otrzymują z reguły jedno z następujących zadań: powinni albo zarabiać pieniądze, albo je oszczędzać. Jeśli wiesz, że dany kandydat potrafi wykonać jedno z tych dwóch zadań, możesz go zatrudnić z czystym sumieniem.

Na początku działalności największe znaczenie ma zwiększanie obrotów. W końcu ten, kto nie zarabia pieniędzy, nie może ich oszczędzać. Po uzyskaniu przychodów na odpowiednim poziomie możesz zatrudnić pracownika, który zajmie się optymalizacją wykorzystania dostępnego budżetu.

Kiedy zatem rozpocząć rekrutację?

Jeśli określiłeś już jasno zadania nowego pracownika, a jego zatrudnienie pomoże Ci zwiększyć obroty, możesz przejść do rekrutacji.

Im dokładniej opiszesz zakres obowiązków, tym szybciej znajdziesz odpowiednią osobę do swojego sklepu internetowego. Np. szukając „projektanta sklepów internetowych”, należałoby bardziej szczegółowo sformułować ofertę:

„Prowadzimy nabór do naszego zespołu projektowania sklepów internetowych. Oczekujemy od Ciebie doświadczenia w pracy z systemem WordPress i wtyczką WooCommerce. Wymagana jest zaawansowana znajomość języka HTML i Pythona (…)”.

Kogo zatrudnić?

Po utworzeniu nowego stanowiska pracy pozostaje już tylko znalezienie odpowiedniego kandydata. Często okazuje się to jednak nieco skomplikowane.

Czy jego zadania są jasno określone? Czy zakres obowiązków jest wystarczający? Czy jest to praca na pełny etat, czy nie? Czy kandydat pasuje do zespołu? Odpowiedź na te pytania należy do Ciebie.

Jeśli chcesz się przekonać, jak sprawdzi się w Twojej firmie dane stanowisko pracy, zacznij od współpracy z freelancerem, który podejmie się określonych przez Ciebie zadań. W zależności od nich zlecenie może dotyczyć konkretnego projektu lub być rozliczane godzinowo. Dzięki takiemu testowi uporządkujesz swoją strategię i przyzwyczaisz się do kontaktu z kandydatami.

Jeśli współpraca z freelancerem zda egzamin, możesz rozpocząć poszukiwania kogoś na stałe. Pierwszym krokiem w takiej sytuacji jest zamieszczenie ogłoszenia na jednym z portali z ofertami pracy takim jak Pracuj, OLX czy Gazetapraca.pl.

Marco Garbrecht, kierownik działu rekrutacji w Trusted Shops, doradza także:

1. Wykorzystanie grup na Facebooku: Niezależnie od tego, czy chodzi o SEO, projektowanie, AdWords czy e-mail marketing, dla każdej specjalizacji istnieje obecnie na Facebooku co najmniej jedna bardzo dobrze działająca grupa, która pozwala na kontakt z ekspertami. Każdy, kto chce zyskać wiedzę na temat danego stanowiska i branży, powinien koniecznie dołączyć do takiej grupy. Nie bój się zadawać pytań takich jak: „Na co muszę zwrócić uwagę, zatrudniając kogoś z branży?”

2. Udział w warsztatach i konferencjach: W każdym większym mieście odbywają się regularnie imprezy branżowe, podczas których eksperci spotykają się w celu wymiany doświadczeń. Również na takich spotkaniach można zdobywać wiedzę i nawiązać kontakty ze specjalistami.

Masz już pewność, że możesz zatrudnić odpowiednią osobę? Jeśli tak, są duże szanse na to, że już wkrótce Twój sklep internetowy będzie przynosić jeszcze większe zyski.

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu pt. E-Commerce Recruiting - Wen & wann sollte man einstellen?.

0 komentarzy