Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Aktualizacja: 3.02.2023
W usłudze Google Ads dodajesz te słowa kluczowe, które mają kierować do Twojej reklamy. Może przy okazji warto wykluczyć wyszukiwane hasła, które nie pasują do Twojej oferty? Jeśli się zgadzasz, przejdź z nami te 5 kroków, aby zwiększyć skuteczność wyświetleń swoich reklam w Google Ads.
Za pomocą opcji słów kluczowych w Google Ads można całkiem dobrze sterować dopasowaniem wyszukiwania do dodanych słów kluczowych tak, aby generowały wyświetlenie odpowiedniej reklamy. Dla przypomnienia, dostępne są następujące opcje:
dopasowanie przybliżone,
zmiana na dopasowanie przybliżone – dodaj poprzez +,
dopasowanie do wyrażenia – dodaj poprzez " ",
dopasowanie ścisłe – dodaj poprzez [ ].
Przykład:
Dodano "czarne sneakersy" (czyli dopasowanie do wyrażenia). Reklama wyświetli się również wtedy, gdy ktoś wpisze w wyszukiwarce czarne sneakersy adidas lub czarne sneakersy nike. Natomiast jeżeli dodano [czarne sneakersy] (czyli dopasowanie ścisłe), reklama wyświetli się jedynie w przypadku wpisania dokładnie tego wyszukiwanego hasła.
Na wyświetlanie reklam wpływ mogą mieć także negatywne słowa kluczowe (dodane poprzez -). Wyklucz pojęcia, które nie dotyczą Twojej reklamy i nie są w niej pożądane, aby zwiększyć trafność kampanii i zmniejszyć jej koszty.
Jak to dokładnie działa? Zaimplementowanie wykluczających słów kluczowych pozwala na uniknięcie niepotrzebnych wyświetleń reklamy. Jeżeli Twoja oferta nie odpowiada wyszukiwaniu, mamy możliwe dwa scenariusze:
Szukający rozpoznaje, że oferta kryjąca się pod reklamą mu nie odpowiada i w nią nie klika. Prowadzi to do zmniejszenia współczynnika klikalności (CTR), który z kolei może wpłynąć negatywnie na wskaźnik jakości w Google Ads i w ten sposób zwiększyć koszt kliknięcia (CPC).
Szukający nie rozpoznaje w reklamie, że kryjąca się za nią oferta nie jest dla niego i klika, ale nie znajduje w sklepie pasującego produktu i opuszcza go. Ponieważ Google postrzega opuszczenie strony jako brak zadowolenia użytkownika, również w tym wypadku mamy do czynienia z negatywnym wpływem na wskaźnik jakości. Dodatkowo koszty za kliknięcie klienta, z którego nie będzie pożytku, i tak zostały już poniesione.
1. Wyszukiwanie właściwych haseł
Najpierw należy oczywiście zidentyfikować hasła, według których użytkownik będzie wyszukiwać w obrębie dodanych przez Ciebie słów kluczowych. Może już nasunęło Ci się kilka haseł, takich jak np. określone marki, które trzeba wykluczyć. Chodzi tutaj także o hasła, które sygnalizują brak (pasującego) zamiaru zakupu, takie jak:
test,
raport,
sprzedaż,
allegro,
amazon.
Kolejną możliwością podczas poszukiwania słów kluczowych jest bezpośrednie dodanie niepasujących haseł jako wykluczających. Pamiętaj również, aby wykluczyć hasła niezwiązane z Twoją branżą, np. odpowiedni przedział cenowy. Jeżeli oferujesz raczej przystępne ceny, należy wykluczyć wszystkie określenia takie jak luksus, premium czy najwyższa jakość. Natomiast gdy Twoje produkty charakteryzują się wysoką jakością, warto unikać słów typu korzystnie oraz tanio.
Wszystkie pojęcia, które nie zostały „wyłowione” za pomocą obu metod, można znaleźć w raporcie wyszukiwanych haseł. Znajdziesz tam rzeczywiste wyrażenia, które generują wyświetlenie reklamy (np. jak opisano wyżej, przy dodanej pozycji "czarne sneakersy" reklama może zostać wygenerowana poprzez wyszukiwanie czarne sneakersy adidas).
Raport wyszukiwanych haseł znajdziesz w odpowiedniej kampanii w karcie Słowa kluczowe i dalej w karcie. Zobaczysz tutaj wyszukiwane hasła wraz z informacją, które z nich wygenerowały wyświetlenia i kliknięcia, co stanowi również klasyfikację dotyczącą ważności wyszukiwania.
Przejrzyj dokładnie listę i wypisz wszystkie hasła, które są dla Ciebie bez znaczenia. Aby skutecznie zmniejszyć koszty, można również wykluczyć hasła, które pasują, ale nie powodują konwersji.
Raport to także wartościowe źródło nowych, pasujących słów kluczowych (może się okazać, że hasło czarne sneakersy adidas jest tak często wyszukiwane, że warto wydzielić to słowo kluczowe, tworząc dodatkową grupę z własnymi reklamami?)
❗Pamiętaj: wykluczające słowa kluczowe wybieraj z rozwagą. Jeżeli użyjesz zbyt wielu wykluczających słów kluczowych, Twoja reklama dotrze do mniejszej liczby potencjalnych klientów.
2. Dodawanie wykluczających słów kluczowych
Wyszukane hasła musisz teraz dodać jako negatywne słowa kluczowe. W tym celu pozostań w obszarze Słowa kluczowe i wybierz opcję Wykluczające słowa kluczowe.
Kliknij niebieski znak plus, a następnie z menu rozwijanego wybierz kampanię lub grupę reklam, do której chcesz dodać wykluczające słowa kluczowe. W polu tekstowym w każdym wierszu wprowadź wykluczające słowo kluczowe lub skopiuj je.
Negatywne słowa kluczowe możesz wstawić na poziomie kampanii lub grupy reklam. W zależności od struktury konta musisz zdecydować, co jest bardziej sensowne.
Uwaga: zwróć uwagę, aby Twoje wykluczające słowa kluczowe nie były takie same jak standardowe słowa kluczowe, ponieważ wówczas Twoja reklama nie zostanie wyświetlona.
3. Zarządzanie wykluczającymi słowami kluczowymi w listach
Jeżeli posiadasz dynamiczną ofertę produktów i często tworzysz nowe kampanie, a istnieją słowa kluczowe, które w wielu kampaniach prowadzą do niechcianych wyświetleń lub kliknięć, możesz stworzyć listę wykluczających słów kluczowych i stosować ją w odpowiednich kampaniach.
Dzięki temu unikniesz ręcznego wstawiania tych samych wykluczających słów kluczowych osobno dla każdej kampanii i łatwo dokonasz zmian w wielu kampaniach na raz.
4. Korzystanie z opcji słów kluczowych
Pomimo że negatywne słowa kluczowe należą do opcji słów kluczowych, działają na tych samych zasadach co pozytywne słowa kluczowe.
Jeżeli chcesz dodać wykluczające słowa kluczowe w dopasowaniu przybliżonym, wprowadź synonimy, liczbę pojedynczą, mnogą oraz inne odmiany, np. filiżanka, szklanka i szklanki
Chcąc dodać wykluczające słowo kluczowe w dopasowaniu do wyrażenia, wstaw je w cudzysłów np. "butelka wina".
Aby dodać wykluczające słowo kluczowe w dopasowaniu ścisłym, wstaw je w nawias kwadratowy. Przykład: [otwieracz do butelek].
5. Regularne sprawdzanie i dostosowywanie
Kto włożył wiele pracy w wykluczające słowa kluczowe, niestety często zapomina o regularnym kontrolowaniu ich przydatności. Ponieważ zarówno Twoja oferta produktów, jak i sposób wyszukiwania przez potencjalnych klientów zmieniają się, przeglądaj listy dodanych wykluczających słów kluczowych przynajmniej raz na dwa miesiące.
Może się przecież okazać, że wykluczone zostały również hasła, przy których brakowało Ci pewności, i warto byłoby jeszcze raz przetestować ich skuteczność.
Pobierz nasz poradnik i dowiedz się więcej na temat tworzenia skutecznych kampanii w Google Ads:
03.02.2023Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dowiedz się, jak przyciągnąć klientów na świąteczne zakupy last minute, wykorzystując skuteczne strategie promocji i marketingu online.