Dlaczego kupowanie opinii nie jest dobrym pomysłem

Powszechnie wiadomo, że opinie klientów zwiększają sprzedaż, zwłaszcza gdy są pozytywne. To wyjaśnia, dlaczego większość sprzedawców internetowych korzysta teraz z systemu opinii. Zebranie ich wystarczającej liczby może zająć trochę czasu, a przez to niektórych właścicieli biznesów może pokusić się o kupowanie pozytywnych recenzji. Nie popełnij błędu, ta praktyka jest niezgodna z prawem oraz może być kosztowna i przynosząca efekt przeciwny do zamierzonego. W tym artykule dowiesz się, jak szybko i legalnie uzyskać pozytywne opinie.

Dlaczego ludzie myślą o kupowaniu fałszywych pozytywnych opinii?

Zaufanie leży u podstaw zakupów online. Duża część internautów zwraca szczególną uwagę na opinie klientów kiedy dokonują zakupu w sieci, a wiele badań wykazało nawet, że sprzyja to sprzedaży.

Klient chce mieć na przykład pewność, że terminy dostawy będą przestrzegane, a artykuł – zgodny z opisem. Informacje dostarczane przez opinie klientów pozwalają niektórym zrezygnować z porady sprzedawcy i szybciej dokonać zakupu.

Tym samym, zamiast cierpliwie czekać na pierwsze opinie klientów, wielu sprzedawców zaczyna rozważać zdobycie je innymi, znacznie bardziej kontrowersyjnymi środkami.

Jak więc postępują? Cóż, to proste, wystarczy wpisać „Kup pozytywne opinie” w Google i gotowe. Jeśli poddasz się ćwiczeniu, zobaczysz kilka podmiotów oferujących sprzedaż pozytywnych opinii Google lub nawet dostosowanych do wszystkich innych platform.

Setki recenzji za jedną oszałamiającą cenę – czasami nawet w ramach miesięcznej subskrypcji, więc z miesiąca na miesiąc otrzymujesz pozytywne komentarze bez kiwnięcia palcem.

Może to wydawać się całkiem sprytne.

Nic bardziej mylnego. Zamieszczanie fałszywych recenzji, czy na stronie samego sklepu czy w Google, można uznać za reklamę wprowadzającą w błąd.

Kupowanie opinii klientów może mieć negatywne konsekwencje

Kary

Kupując komentarze, możesz naruszyć europejskie prawo. W Polsce nad kwestią tą czuwa UOKiK, który uznaje fałszywe opinie i lajki w mediach społecznościowych za naruszenie praw kupujących.

A od 28 maja 2022 r. na mocy europejskiej dyrektywy Omnibus dochodzi do zaostrzenia wcześniej stosowanych kar.

Właściciele sklepów internetowych są zobowiązani do upewnienia się, że konsument wyrażający swoją opinię faktycznie zakupił ich produkt lub skorzystał z ich usług.

❗ Uwaga: Brak zgodności z nowymi zasadami może być bardzo kosztowny. Przedsiębiorcy mogą spotkać się z interwencją UOKiK, jeżeli taka praktyka naruszać będzie zbiorowe interesy konsumentów. Wówczas możliwe jest nałożenie dotkliwych kar pieniężnych i innych obowiązków (np. rekompensaty publicznej).

Tak więc, niezależnie od tego, czy fałszywe opinie są publikowane przez samych sprzedawców, ich otoczenie lub wyspecjalizowanych usługodawców, są one uważane za nieuczciwą praktykę, która wprowadza konsumenta w błąd.

📚Przeczytaj też: Dyrektywa Omnibus: nowe wymogi dot. wyprzedaży i udostępniania opinii

Jednak poza aspektem prawnym, praktyka publikowania fałszywych recenzji bardzo szkodzi reputacji firm, a w perspektywie średnioterminowej pogarsza relacje zaufania między przedsiębiorstwem a klientami.

Negatywny wpływ na e-reputację firmy

Publikowanie fałszywych opinii może negatywnie wpłynąć na reputację przedsiębiorstwa w sieci. A największe platformy sprzedaży online są pierwszymi, których dotyczy ten problem.

23 lutego 2022 r. Amazon złożył skargę przeciwko dwóm firmom oskarżonym o tworzenie systemów fałszywych recenzji i kontaktowanie sprzedawców z internautami gotowymi wystawiać pozytywne recenzje w zamian za bony upominkowe.

Poza aspektem prawnym, publikacja fałszywych recenzji to prawdziwa plaga dla firm, których algorytmy przywiązują dużą wagę do gwiazdek przyznawanych przez internautów.

E-reputacja firmy może ogromnie ucierpieć z powodu wykorzystywania fałszywych recenzji, zwłaszcza gdyby praktyka wyszła na jaw. Zaufanie konsumentów jest trudne do zdobycia i ugruntowania. Naprawdę nie warto go łamać, zamieszczając nieprawdziwe opinie. Co więcej, jest to przyznanie, że możesz nie wierzyć wystarczająco we własne produkty i szanse na sukces.

Zamiast tego zwiększ swoją szansę na sukces, zbierając autentyczne recenzje, moderowane przez certyfikowanego i przejrzystego dostawcę systemu opinii.

Zbieraj recenzje z Trusted Shops

Trusted Shops od ponad 20 lat oferuje sprawdzone rozwiązania w celu wzmocnienia więzi i pewności między konsumentami a profesjonalistami z branży e-commerce.

1. Bezpieczny system opinii

System opinii klientów Trusted Shops gwarantuje zbieranie, moderowanie i publikowanie opinii klientów z poszanowaniem zasad przejrzystości i rzetelności. Korzystając z platformy Trusted Shops masz pewność, że:

  • każdy klient ma możliwość zostawienia opinii,

  • kupujący jest informowany w przypadku odrzucenia jego opinii przez nasz serwis moderacyjny,

  • zasady zbierania, moderacji i publikacji są wyświetlane w przejrzysty sposób.

2. Nadaj priorytet autentyczności

Niezależnie od tego, czy zbierasz opinie o sklepie czy o produktach, Trusted Shops zawsze gwarantuje autentyczność.

Nasze recenzje są publikowane przez klientów, którzy mają zweryfikowane doświadczenie zakupowe w sklepach będących naszymi członkami.

A nawet jeśli podczas zakupu nie wszystko idzie zgodnie z planem, zachęcamy sprzedawców, aby odpowiadali na negatywne opinie, zamiast uciekać się do nieuczciwych praktyk. 89 proc. konsumentów będzie bardziej ufać firmie, jeśli odpowie ona na otrzymane komentarze (Brightlocal). I tak, to tylko pokazuje, że naprawdę zależy jej na reagowaniu na krytykę, pozytywną lub negatywną.  

Chcesz zwiększyć zaangażowanie i zbudować zaufanie swoich klientów? Skontaktuj się z nami i poproś naszych ekspertów o niezobowiązujące demo 👇

Skontaktuj się z nami

Co zrobić, aby uzyskać więcej opinii klientów?

Szczerze mówiąc, klienci rzadko sami zostawiają opinie o produkcie lub witrynie, chyba że usługa jest naprawdę niesamowita. Trusted Shops pomoże Ci szybko i legalnie wygenerować autentyczne opinie klientów. Aby dowiedzieć się więcej o naszych produktach, kliknij tutaj.

Nasi eksperci mogą nawet pomóc Ci poprawić skuteczność Twoich płatnych reklam w Google! Odkryj naszego Menedżera Wizerunku i zdobądź swoje gwiazdki na wielu platformach.

Ale co, jeśli nadal nie otrzymujesz wystarczającej liczby ocen od kupujących? Influencer marketing to dobry sposób na zwiększenie obrotów i jednoczesne generowanie opinii klientów. Zwiększenie świadomości nowego produktu z pomocą influencera może znacząco zwiększyć Twoją sprzedaż i zwiększyć świadomość marki.

Wystarczy, że wyślesz produkt influencerowi, a ten następnie podzieli się swoimi doświadczeniami z własnymi subskrybentami. W najlepszym przypadku ci odwiedzą Twój sklep i dokonają zakupu. Uważaj jednak, aby nie dać się zwieść „fałszywym influencerom”. Tym ostatnim, szczególnie aktywnym na Instagramie, udaje się oszukać dużą liczbę firm.

📚Przeczytaj też: Aktualizacja produktu: zamień opinie w przyciągające wzrok treści

Podsumowanie

Opinie klientów stanowią bogactwo informacji dla sprzedawców internetowych i konsumentów. Ale mają wartość tylko wtedy, gdy są autentyczne i odzwierciedlają prawdziwe doświadczenie zakupowe. Nie ryzykuj utraty zaufania klientów i ponoszenia pozwów o nieuczciwą konkurencję, publikując fałszywe recenzje na swojej stronie e-commerce. Postaw na zaufaną firmę zewnętrzną, która zajmie się zbieraniem i moderowaniem opinii klientów.

Eksperci Trusted Shops wspierają Cię od konfiguracji po zarządzanie profilem opinii i optymalizację konwersji Twojego sklepu internetowego.

opinie w social mediach

Ta publikacja jest tłumaczeniem artykułu w j. francuskim: Pourquoi l'achat des avis positifs n'est pas une bonne idée ?

0 komentarzy