Jaki hosting dla e-sklepu? 10 najważniejszych funkcji

Od tego, jaki hosting wykupisz, w dużej mierze zależy stabilne funkcjonowanie Twojego e-sklepu. Wybierając serwer, musisz liczyć się z analizowaniem i porównywaniem wielu parametrów. Zobacz, które z nich mogą okazać się najważniejsze dla sklepu internetowego.

jak wybrać hosting sklepu internetowego

Sklep internetowy powinien być szybki i bezpieczny – chyba nie masz co do tego wątpliwości. A co, jeżeli powiem Ci, że na te kwestie ogromny wpływ ma także hosting – czyli serwer, na którym przechowywane są pliki potrzebne do wyświetlenia strony?

Przyjrzyj się parametrom, które są najważniejsze z punktu widzenia e-sklepu i… wybierz rozsądnie.

E-sklep a hosting

Warto zacząć od tego, że w przypadku niektórych sklepów internetowych, hosting wcale nie jest niezbędny. Będzie tak w przypadku modelu SaaS, czyli Software as a Service, w którym to płacisz comiesięczną opłatę za korzystanie ze sklepu – i nie musisz przejmować się jego utrzymywaniem na serwerze.

Takie silniki SaaS to np.:

  • Shoper,

  • Shoplo,

  • IdoSell.

Jednak w przypadku wielu innych – także bardzo popularnych – silników sklepowych, należy utrzymywać je na własnym hostingu. Do takich systemów należą m.in.:

  • WooCommerce (oparty na WordPress),

  • PrestaShop,

  • Magento.

Do funkcjonowania tych silników wystarcza zainstalowany PHP oraz MySQL. Jednak to oczywiście absolutne minimum. Żeby można było liczyć na szybką i wydajną pracę, konieczne jest jeszcze przynajmniej kilka elementów.

Dlaczego to takie ważne?

Na stabilne funkcjonowanie sklepu internetowego wpływ ma szereg czynników. Wymienia się tutaj np.:

  • ilość i wielkość zamieszczanych grafik,

  • kod źródłowy strony

  • ilość zainstalowanych pluginów czy widgetów.

Jednak także hosting ma tutaj bardzo wiele do powiedzenia - szczególnie w przypadku szybkości i bezpieczeństwa. Dlaczego to tak ważne w przypadku e-sklepu? Otóż kwestie te mają wpływ na:

  • konwersję - dane pokazują, że gdy strona ładuje się powyżej 3 sekund, to ponad połowa użytkowników mobilnych ją porzuci. Z kolei jedna sekunda ładowania dłużej zmniejsza współczynnik mobilnych konwersji o 20 proc.,

  • widoczność strony - podczas ratingu strony Google opiera się m.in. na Core Web Vitals, czyli kluczowych wskaźnikach internetowych. To oparte na doświadczeniu użytkownika (UX) wskaźniki dotyczące funkcjonalności oraz szybkości ładowania. Im szybciej strona staje się w pełni interaktywna - tym wyższa ocena przez algorytm. Google przyznaje także, że promuje strony bezpieczne.

📚Przeczytaj też: Google Page Experience: ruszyła ważna aktualizacja

Jeżeli już nie muszę Cię przekonywać, że warto postawić stronę na dobrym serwerze, to możemy przejść dalej. Jakie elementy są kluczowe dla hostingu pod sklep internetowy?

1. Hosting SSD

Chcesz, żeby Twój sklep działał szybko? Koniecznie zdecyduj się na hosting SSD. Dyski talerzowe starej konstrukcji mogą wprawdzie oferować duże przestrzenie przy niskich pieniądzach, jednak są one nieporównywalnie wolniejsze. Jeżeli serwer jest oparty na dyskach SSD nowego typu – prędkość odczytu może być nawet kilka razy wyższa.

1

Testy prędkości różnych rodzajów dysków pokazują znaczne różnice w szybkości tych nośników. (unihost.com)

Co to oznacza dla Twojego sklepu? Będziesz w stanie zauważyć różnicę nie tylko w czasie ładowania zdjęć czy filmów, ale także ogólnym działaniu strony.

A jeżeli zależy Ci na wyjątkowo szybkiej pracy serwera - zdecyduj się na hosting wykorzystujący dyski SSD NVMe. Patrząc na testy szybkości - ten typ nośnika deklasuje zarówno SATA SSD, jak i oczywiście o wiele wolniejsze HDD.

2. Rozsądne limity

Z hostingu współdzielonego korzysta jednocześnie wielu klientów. Jedna maszyna jest w stanie obsłużyć liczne strony czy aplikacje internetowe. Na tym polega główna idea takiej formy udostępniania serwera.

Żeby jednak nie doprowadzić do zdominowania zasobów serwerowych przez jednego klienta, dostawcy tego typu usług stosują różnego rodzaju limity, przydziały i ograniczenia. To normalna praktyka – i nie ma w niej nic złego. Ważne jednak, żeby zapewnić sobie możliwość stabilnego funkcjonowania e-sklepu nawet w sytuacjach większego zainteresowania.

W związku z tym zadbaj o to, aby:

  • limit procesów PHP wynosił przynajmniej 10 – jeżeli będzie niższy, to zbyt duże zainteresowanie Twoją stroną będzie mogło generować opóźnienia czy błędy w wyświetlaniu strony. Po prostu - procesy potrzebne do wyświetlenia strony będą czekać na zwolnienie się miejsca w kolejce;

  • limit jednoczesnych połączeń HTTP wynosił przynajmniej 100 – jeżeli będzie on na niższym poziomie, to przy dużym zainteresowaniu stroną, nowy użytkownik będzie zrywał dotychczas nawiązane połączenia;

  • przydział procesora wynosił 1 GHz (lub 1 rdzeń) a pamięci 1 GB RAM – dostawcy usług hostingowych raczej nie dzielą się specyfikacjami technicznymi swoich maszyn. Wiele firm gwarantuje jednak minimalne przydziały mocy obliczeniowej;

  • limit transferu nie był niższy niż 200 GB – każde uruchomienie strony, pobranie pliku czy wgranie czegoś na serwer powoduje zużycie przydziału transferu na stronie. Zadbaj o to, aby nie był on niższy niż 200 GB (a najlepiej, by nie było żadnego limitu). W takiej sytuacji nagłe zainteresowanie e-sklepem nie doprowadzi do nagłego zablokowania strony.

3. Aktualne technologie

Korzystanie z najbardziej aktualnych technologii ma sens, ponieważ każdy z update’ów ma na celu np. usunięcie jakiegoś błędu, pozbycie się luki bezpieczeństwa czy też wprowadzenie nowej funkcjonalności. Dlatego też warto aktualizować zarówno sam CMS, jak i zainstalowane wtyczki czy widgety.

Trzeba także zadbać o aktualność technologii uruchomionych na hostingu. W szczególności dopilnuj, aby na serwerze zainstalowana była:

  • najnowsza wersja PHP - z każdą nową generacją zwiększa się wydajność i bezpieczeństwo języka. Poza tym - korzystając ze zbyt starej wersji języka PHP, może ona nie być wspierana przez niektóre pluginy, niezbędne podczas prowadzenia sklepu;

  • najnowsza wersja protokołu HTTP - do nawiązania każdego połączenia między przeglądarką internauty a Twoim serwerem wykorzystywany jest protokół HTTP. Obecnie wdrażana jest generacja HTTP/3. Ten protokół jest znacznie szybszy i bardziej stabilny od poprzedników. Jednak, żeby można było z niego skorzystać, trzeba najpierw włączyć jego obsługę po stronie serwera.

4. Wspomagacze szybkości

Aby silniki e-sklepów funkcjonowały prawidłowo, warto korzystać z rozmaitych wspomagaczy szybkości. Po stronie serwera istnieje wiele ciekawych rozwiązań, których wykorzystanie może wspomóc funkcjonowanie Twojego e-sklepu.

Na szczególną uwagę zasługują:

  • silniki pamięci podręcznej Redis/Memcached – dzięki nim dane potrzebne do wyświetlenia strony są przechowywane w pamięci szybkiego dostępu. W konsekwencji strona może ładować się szybciej – w końcu interpreter PHP nie musi każdorazowo oczekiwać na dane ze strony bazy danych;

  • oprogramowanie LiteSpeed to oprogramowanie serwerowe ma wiele zalet w stosunku do Apache czy nginx. Nie dość, że zmniejsza zużycie zasobów serwera, to przy tym zwiększa wydajność procesów z wykorzystaniem PHP na serwerze.

Jeżeli zależy Ci na dobrym hostingu dla e-sklepu, zadbaj o to, aby obsługiwał on powyższe technologie. Nie zapomnij także ich włączyć. :)

5. Darmowy SSL

Certyfikat SSL jest wykorzystywany w celu weryfikacji Twojej strony w przeglądarce użytkownika. Jeżeli witryna jest poprawnie zwalidowana – to nawiązywane jest bezpieczne, szyfrowane połączenie HTTPS. Z kolei gdy strona nie zostanie zweryfikowana, wówczas użytkownikowi wyświetli się monit bezpieczeństwa.

2

Klient od razu widzi, czy Twoja strona ma zainstalowany certyfikat SSL.

Widocznym znakiem poprawnie zainstalowanego certyfikatu SSL jest zielona kłódka i przedrostek HTTPS przed adresem. Gdy klient Twojego sklepu je widzi – od razu wie, że jego dane są (przynajmniej w podstawowym zakresie) zabezpieczone.

Trudno wyobrazić sobie sklep internetowy bez certyfikatu SSL. W końcu to właśnie w tym miejscu klient zostawia swoje dane osobowe potrzebne do realizacji zamówienia. Ba – podmioty obsługujące płatności elektroniczne wymagają certyfikatu SSL, aby można było z nich korzystać w Twoim sklepie.

📚Przeczytaj też: Metody płatności w internecie – jakie oferować w e-sklepie?

Czy oznacza to, że SSL będzie się dla Ciebie wiązać z dodatkowymi kosztami? Otóż nie – możesz skorzystać z tej technologii całkowicie za darmo. Nawet bezpłatna wersja oferuje bowiem pełną funkcjonalność.

W związku z tym, jeżeli nie chcesz „robić sobie pod górkę” podczas tworzenia sklepu internetowego – zdecyduj się na hosting, w którym możliwa jest instalacja takiego bezpłatnego certyfikatu.

6. Automatyczne kopie bezpieczeństwa

Wystarczy moment nieuwagi, błąd podczas aktualizacji czy pomyłka współpracownika żeby Twój sklep nagle przestał działać prawidłowo. Takie awarie mogą zdarzyć się każdemu. Jeżeli jednak masz dostęp do aktualnej kopii bezpieczeństwa, bardzo szybko przywrócisz stronę do prawidłowego funkcjonowania.

Jednak żeby było to możliwe, potrzebujesz regularnie wykonywanych kopii bezpieczeństwa. Większość firm hostingowych wykonuje automatyczne backupy – jednak warto przyjrzeć się ich częstotliwości oraz temu, jak długo przechowywane są one na serwerze.

Najlepiej, żeby kopia bezpieczeństwa była:

  • wykonywana przynajmniej raz na dobę,

  • przechowywana przez przynajmniej tydzień.

7. Wysoki Uptime

Nie możesz sobie pozwolić na to, żeby Twój sklep internetowy był niedostępny. Gdy klient wejdzie na stronę i zamiast witryny zakupowej zobaczy komunikat o trwających pracach technicznych, to istnieje ryzyko, że dokona zakupu u konkurencji.

Poza tym algorytmy Google sprawdzają strony internetowe o różnych porach dnia i nocy. Jeżeli robotowi wyszukiwarki zbyt często zamiast sklepu internetowego wyświetla się komunikat o pracach technicznych, to na pewno nie wpływa to pozytywnie na Twoją pozycję w Google.

📚Przeczytaj też: Crawl budget: co to jest i jak za jego pomocą poprawić pozycję w Google

Dlatego też wybierając hosting koniecznie przyjrzyj się jego uptime’owi. Pojęcie to oznacza czas, w którym hosting jest dostępny. Jeżeli uptime wynosi 99 proc., to tylko przez 1 proc. czasu (w skali miesiąca) może on być niedostępny z powodu np. prac technicznych. Zadbaj o to, by wartość ta była jak najwyższa - pamiętaj, że dostępność 99% to w skali roku ok. 3 dni i 16 godzin niedostępności. Prawda, że to całkiem sporo?

Uptime powinien być określony w SLA - czyli Service Level Agreement. To umowa (lub zapis w umowie), w którym dostawca zobowiązuje się do utrzymania dostępności na określonym poziomie. Jeżeli nie dotrzyma takich warunków – będzie to dla Ciebie podstawa do ubiegania się o rekompensatę.

8. Elastyczność

Podczas przeglądania ofert hostingowych skupiasz się na pewnym horyzoncie czasowym. Jednak prowadzenie sklepu często weryfikuje początkowe założenia – niekiedy konieczne jest znaczące rozszerzenie oferty. Może też zdarzyć się tak, że zainteresowanie sklepem jest o wiele większe, niż można było początkowo zakładać.

W takiej sytuacji obecny hosting może okazać się niewystarczający. W związku z tym konieczne jest przejście na wyższy pakiet. Warto – i to już w momencie tworzenia e-sklepu – dowiedzieć się, jak wygląda zmiana pakietu u danego dostawcy.

Przeanalizuj też, jak prezentują się parametry w takich wyższych planach. Jeżeli okaże się, że nawet najwyższy pakiet oferuje zbyt wyśrubowane limity (np. procesów PHP czy transferu), to w pewnym momencie trzeba będzie przenosić sklep na zupełnie inny serwer. To czasochłonne zadanie, więc lepiej się przed nim zawczasu zabezpieczyć.

9. Ochrona poczty e-mail

Podczas prowadzenia sklepu internetowego zdecydowana większość konwersacji z klientami odbywa się za pośrednictwem poczty elektronicznej. Pamiętaj, że nie tylko sama strona sklepu, ale także konta e-mail przechowywane są na hostingu. W związku z tym to właśnie serwer odgrywa bardzo dużą rolę w kontekście jej zabezpieczenia.

Bezpieczeństwo poczty e-mail to absolutna podstawa. Fałszywe maile często służą do scammingu, czyli wyłudzania danych. Dla nieuważnego odbiorcy może to oznaczać spore straty - także finansowe. Jeżeli ktoś będzie wysyłać nieautoryzowane maile z Twojej skrzynki, to na pewno odbije się to na Twoim wizerunku.

📚Przeczytaj też: Cyberataki: jak chronić firmę przed hakerami?

Jak możesz się przed tym zabezpieczyć? Zdecyduj się na hosting, który umożliwia skorzystanie z następujących protokołów zabezpieczających:

  • SPF – Sender Policy Framework – odpowiada za weryfikację tożsamości nadawcy poprzez sprawdzenie, czy z danego adresu IP może być wysłana wiadomość;

  • DKIM – DomainKeys Identified Mails – odpowiada za weryfikację domeny i nadawcy poprzez sprawdzenie zgodności podpisu cyfrowego (w wiadomości) z kluczem publicznym (na serwerach DNS);

  • DMARC - Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance – określa politykę dotyczącą tego, jak ma zadziałać serwer po otrzymaniu nieautoryzowanej wiadomości. Odpowiada także za tworzenie i przesyłanie raportów.

    3

DMARC ustala, czy wiadomość można zaakceptować, odrzucić czy skierować na kwarantannę. (postmarkapp.com)

10. Wsparcie techniczne

Wsparcie techniczne ze strony obsługi hostingu jest bardzo ważne. Pomoc może Ci się przydać np. gdy chcesz przywrócić kopię zapasową lub też zmienić zaawansowane ustawienia po stronie serwera.

Dlatego też przed wyborem hostingu sprawdź:

  • jak długo czynna jest infolinia,

  • jakie są możliwości kontaktu z obsługą klienta,

  • jakie są opinie na temat obsługi klienta (pomocne mogą być w tym fora czy grupy specjalistyczne na Facebooku).

Jeżeli uruchamiasz e-sklep i chcesz, by funkcjonował on prawidłowo i bez większych problemów – zadbaj o to, aby był on postawiony na dobrym hostingu. Sprawdzenie tych 10 elementów pozwoli Ci na znalezienie serwera, który będzie stabilną podstawą Twojej sprzedaży internetowej.

Autor: Mateusz Mazurek
Przedsiębiorca internetowy. Były właściciel sklepów internetowych i wspólnik w projektach e-commerce. Twórca projektu pomagającego dobrać najlepszy hosting stron WWW, w ramach którego testuje, sprawdza i recenzuje usługi hostingowe.

Źródła: Hosting dla WooCommerce, Hosting dla PrestaShop, Szybkość strony a konwersja, Szybkość stron mobilnych a konwersja w sklepie

0 komentarzy