Inbound marketing: co to jest i jak działa?

inbound marketing

Możliwe, że termin ten już obił Ci się o uszy, ale czy wiesz, co dokładnie oznacza inbound marketing? W jaki sposób pomaga pozyskiwać leady i zwiększać konwersje? Jak wdrożyć skuteczną strategię? Odpowiedzi znajdziesz w tym artykule.

Inbound marketing: co to jest? 

W przeciwieństwie do tradycyjnego marketingu (zwanego też outbound marketingiem), inbound to strategia, która ma na celu przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów poprzez odwołanie się do ich potrzeb i wzbudzenie zainteresowania ofertą, zamiast robienia tego poprzez natrętne reklamy.

Sekret skuteczności tkwi w tym, że pozwala ona zaoferować rozwiązanie problemu kupujących. To rozwiązanie może przybrać formę różnego rodzaju treści zaprojektowanych właśnie w celu interakcji z klientami na różnych etapach cyklu zakupowego.

Strategia inbound marketingu pozwala rozwijać firmę poprzez budowanie trwałych relacji z kupującymi.

Jakie firmy mogą prowadzić inbound marketing?

Każdy, kto może korzystać z marketingu przychodzącego, powinien to robić. To podejście szczególnie dobre dla małych i średnich firm, zwłaszcza, że pozwala tworzyć treści, które nadal będą gwarantować ruch na stronie i mają doskonały zwrot z inwestycji (ROI).

Jednak zanim zaczniesz, pamiętaj, że marketing przychodzący wymaga dużo czasu i zasobów, aby tworzyć i aktualizować treści informacyjne dla odbiorców.

Czym zajmuje się inbound marketing?

💡 Nie chodzi tylko o sprzedaż. Chodzi o pomoc kupującym.

Rezultatem, którego szuka inbound, jest stworzenie świadomości marki i pozyskanie zaangażowanej publiczności. Dobra treść przychodząca pomaga wzbudzić prawdziwe zainteresowanie Twoimi produktami wśród potencjalnych klientów.

Publiczność, którą przyciągniesz dzięki tej strategii, będzie składać się nie tylko z kwalifikowanych leadów. W rzeczywistości treści pomogą również różnym osobom, nawet tym nie pasującym do Twojej buyer persony. Jednak dzięki inboundowi zwiększysz ruch na swojej stronie, zwiększysz świadomość marki, wywołasz efekt poczty pantoflowej i zdobędziesz stały strumień nowych potencjalnych klientów.

Korzyści z marketingu przychodzącego

Inbound marketing ma trzy główne zalety.

  1. Zmniejszone koszty marketingowe

Marketing przychodzący kosztuje 61% mniej niż outbound marketing. Inbound pozwala pozyskiwać leady przy znacznie niższych kosztach, ponieważ sprawia, że to klienci przechodzą do marki.

  1. Zwiększony ruch

Firmy e-commerce, które stosują tę strategię, odnotowują wzrost ruchu w mniej niż 7 miesięcy. Tworząc regularnie nowe treści (na przykład za pośrednictwem bloga), możesz zwiększyć widoczność swojej witryny.

Czy wiesz, że Twoi klienci również tworzą treści, które pomagają zwiększyć ruch? Mowa o treściach generowanych przez użytkowników. Dowiedz się, jak to działa:

user generated content

  1. Poprawa wizerunku marki

Tworząc treści odpowiednie dla swojej buyer persony, możesz pozycjonować się jako ekspert w swoim sektorze. Ponadto zapewnisz prawdziwą wartość dodaną, która pomoże Ci zachować tę reputację.

Jak zacząć z inbound marketingiem? 

Aby rozpocząć, należy wykonać kilka podstawowych kroków:

Wszystko to można opisać trzema słowami kluczowymi: przyciągaj, angażuj i zatrzymuj.

  1. Strategie przyciągania

Aby dotrzeć do odbiorców, musisz zacząć od tworzenia i publikowania treści, które wnoszą wartość dodaną dla Twojej grupy docelowej. Możesz na przykład prowadzić bloga, pisać poradniki dotyczące korzystania z produktów, publikować posty w sieciach społecznościowych z najnowszymi opiniami klientów oraz rozsyłać newsletter ze szczegółowymi informacjami o promocjach lub zniżkach.

Zoptymalizuj wszystkie te treści pod kątem SEO. Strategia pozycjonowania będzie wymagać od Ciebie stosowania określonych słów kluczowych związanych z Twoimi produktami lub usługami, aby Twoje strony pojawiały się w wynikach wyszukiwania Google.

  1. Strategie zaangażowania

Strategie zaangażowania mogą obejmować sposób obsługi połączeń sprzedażowych. Skoncentruj się na tym, jak członkowie Twojego zespołu obsługi klienta prowadzą połączenia telefoniczne, a także upewnij się, że zawsze sprzedajesz rozwiązania zamiast produktów. W ten sposób wszystkie negocjacje zakończą się umowami korzystnymi dla Ciebie i Twoich klientów.

  1. Strategie lojalnościowe

Dobra strategia inbound oferuje kupującym wartość dodaną, niezależnie od tego, czy sprzedaż jest zamknięta. Pamiętaj, że zadowolony klient staje się rzecznikiem i ambasadorem marki, dlatego ważne jest, aby ostrożnie podchodzić do wszystkich interakcji.

Na przykład analiza mediów społecznościowych jest ważną strategią, jeśli chodzi o budowanie lojalności klientów. Użytkownicy social mediów mogą używać (jednego z) Twoich kanałów, aby przekazywać opinie, zadawać pytania lub dzielić się swoimi doświadczeniami z innymi. Odpowiadaj na te interakcje informacjami, które pomagają, wspierają i zachęcają obserwujących – to pokaże, że ich słuchasz i dbasz o ich satysfakcję.

6 przykładów inbound marketingu

  • Blog: pozwala na ciągłe przyciąganie ruchu do Twojej witryny. Możesz tworzyć treści związane z Twoimi produktami, aby odpowiadać na pytania użytkowników. Zoptymalizuj swoje treści pod kątem SEO, aby uzyskać również organiczny ruch.

💡Według badania HubSpota, ci, którzy publikują treści na swoim blogu co najmniej 16 razy w miesiącu, generują 3,5 raza większy ruch na swojej stronie i 4,5 raza więcej potencjalnych klientów niż ci, którzy aktualizują bloga tylko kilka razy w miesiącu.

  • Portale społecznościowe: dowiedz się, na jakim kanale Twoi użytkownicy są aktywni i regularnie publikuj organiczne posty oraz reklamy.

  • Materiały do pobrania: obejmuje to poradniki, infografiki, case studies, nagrania webinarów itp. Materiały te można pobrać ze strony za darmo, zazwyczaj w zamian żąda się od użytkowników jedynie ich adresu e-mail.

💡Oferowanie treści do pobrania jest niezbędne dla lead nurturingu.

  • Webinary: wydarzenia online pomagają dotrzeć do dużej liczby odbiorców, którzy mogą uczestniczyć w dowolnym miejscu. Będziesz dysponować nowym materiałem, który będziesz mógł wysłać zainteresowanym użytkownikom lub zaoferować go za darmo na swojej stronie.

  • Wideo: według Social Media Today, 95% użytkowników ogląda film objaśniający, aby dowiedzieć się więcej o produkcie lub usłudze. Jest to szczególnie cenne narzędzie marketingu przychodzącego dla młodszych odbiorców, takich jak Pokolenie Z.

  • Newsletter: dzięki e-mail marketingowi możesz informować swoich (potencjalnych) klientów o promocjach, rabatach lub prezentacjach, które zachęcą ich do dokonania zakupu.

Jak stworzyć skuteczną strategię inbound marketingową

  1. Spraw, aby to klienci przyszli do Ciebie

Zostań swoim własnym kanałem komunikacji. Twórz odpowiednie treści dla odbiorców docelowych inspirując się tym, co jest wymienione w artykule i udostępniaj je za pośrednictwem wielu kanałów.

  1. Kwalifikuj prospectów

Zbierz informacje o swoich użytkownikach, poznaj ich, analizuj to, kim są, jakie są ich potrzeby, ich motywacje, a na koniec postaraj się uzyskać ich dane kontaktowe.

W jaki sposób? Wykorzystując lead nurturing, technikę, która pozwala przekształcić użytkownika w klienta. W tym celu konieczne jest utrzymywanie i próba wzmocnienia relacji z leadami, które nie są jeszcze dojrzałe, i dla których próba wczesnej sprzedaży nie powiodłaby się.

  1. Zamień prospectów w klientów

Kiedy Twoi potencjalni klienci są wystarczająco dojrzali, czyli gotowi do dokonania zakupu, nadszedł czas, aby się z nimi skontaktować. Potencjalny klient, który zna Cię od dawna, docenia Twoje treści i firmę, będzie miał oczywiście większą szansę na dokonanie zakupu.

  1. Uczyń swoich klientów ambasadorami

Po zaoferowaniu klientom wysokiej jakości usług, ci będą o Tobie mówić i zwiększą Twoją widoczność. To cykl, bez którego nie będziesz mógł się obejść.

Podsumowanie

Inbound marketing pozwala przekształcić odwiedzających w klientów, podążając za ich rytmem i odpowiadając na ich potrzeby na różnych etapach procesu zakupu.

Dzięki dobrej strategii marketingu przychodzącego Twój zespół sprzedaży będzie musiał nie tylko wykonywać zimne telefony. Każdy, z kim się skontaktujesz, będzie Cię już znał, korzystał z Twoich produktów i znał wartość Twojej oferty.

Czy Twoje strony produktów są idealne do przekształcania odwiedzających w klientów? Pobierz nasz bezpłatny poradnik i dowiedz się już teraz 👇

Nouveau call-to-action

27.10.2022
Select Country: