Darmowa dostawa – czy (i jak) ją oferować?
Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Przepisy prawa przewidują szereg obowiązków w zakresie wskazania przez właściciela sklepu internetowego określonych informacji i danych dotyczących prowadzonej działalności. Informacje te służą zapewnieniu przejrzystości oraz umożliwiają konsumentowi uzyskanie niezbędnej wiedzy w zakresie tego, z kim dokładnie zawiera umowę.
Wymagane informacje powinny być łatwe do odszukania na stronie internetowej sklepu i zgrupowane w jednym miejscu, a nie rozproszone na różnych podstronach (np. część wymaganych danych w regulaminie, część w zakładce „o nas”).
Zakres prawnie wymaganych informacji dotyczących identyfikacji sprzedawcy jest zależny od rodzaju i formy prawnej prowadzonej działalności. Generalnie jednak, w każdym przypadku przedsiębiorca jest zobowiązany do wskazania swojej nazwy (w przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej – imienia lub nazwiska), adresu siedziby oraz danych dotyczących wpisu we właściwym rejestrze.
Każdy przedsiębiorca jest zobowiązany do uzyskania wpisu we właściwym rejestrze gospodarczym. W przypadku przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz wspólników spółki cywilnej właściwym rejestrem jest Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG), prowadzona w systemie teleinformatycznym przez ministra właściwego do spraw gospodarki. Z kolei w przypadku działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółek osobowych lub kapitałowych wpis winien być dokonany w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS), prowadzonym przez właściwe wydziały sądów rejonowych. Ponadto w przypadku osób fizycznych, wykonujących zawód, którego prawo wykonywania jest uzależnione od spełnienia ustawowych wymagań, np. adwokatów, radców prawnych, lekarzy i pielęgniarek, architektów, osób świadczących usługi turystyczne, kantorowe czy detektywistyczne, niezbędne jest podanie dodatkowych informacji wskazujących na posiadanie odpowiednich uprawnień oraz zasad wykonywania takiego zawodu.
Podstawowe informacje o przedsiębiorcy, które należy podać przed zawarciem umowy na odległość zestawione zostały w art. 12 ust. 1. Wskazać należy informację o:
Powyższe informacje powinny być czytelne i opisane prostym językiem. Obowiązek podania w sposób wyraźny i jednoznaczny powyższych informacji, a także adresów elektronicznych, nakłada na sprzedawcę również art. 5 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Ponadto, art. 5 ust. 3 tejże ustawy nakazuje podać – w razie, gdy świadczenie usługi wymaga, na podstawie odrębnych przepisów, właściwego zezwolenia – informacje dotyczące takiego zezwolenia i organu zezwalającego. Niepodanie albo podanie nieprawdziwych lub niepełnych informacji w powyższym zakresie stanowi wykroczenie, za które grozić może sprzedawcy kara grzywny (art. 23 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną).
Z kolei ustawa o swobodzie działalności gospodarczej (art. 21) nakazuje umieszczenie w ofercie poza wskazanymi nazwą (firmą) i siedzibą (adresem) przedsiębiorcy, także numeru identyfikacji podatkowej (NIP). Dodatkowo zgodnie z kodeksem spółek handlowych spółki kapitałowe zobowiązane są do informowania o wysokości wniesionego kapitału zakładowego.
Umieszczenie wszystkich wymaganych informacji w łatwo dostępnym i widocznym miejscu na stronie internetowej e-sklepu (np. na stronie głównej, w zakładce „kontakt” lub „o nas”, dostępnej na każdej podstronie e-sklepu) stanowi realizację wymogów ustawowych.
26.10.2015Darmowa dostawa jest oferowana przez coraz większą liczbę sklepów internetowych i pożądana przez klientów. Jak ją wdrożyć, by nie stracić?
Dowiedz się, jak przyciągnąć klientów na świąteczne zakupy last minute, wykorzystując skuteczne strategie promocji i marketingu online.